Kooien onzin /veranderingen na 8jr afwezigheid

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
Havik
Leeftijd: 51

Kooien onzin /veranderingen na 8jr afwezigheid

Bericht door Havik » 18 feb 2019, 19:42

Hoi allemaal,

Na 8 jaar afwezigheid ben ik dankzij mijn jongste dochter "Laura&Gerrit" weer op dit forum beland.
Voor wie mij niet kent, ik heb een aantal jaren gefokt met syren, rusjes en campbelli's en deed ook mee aan shows.
Ik stopte omdat ik destijds niet geheel achter de zaken op shows stond en ik bovendien moeite had met afvoeren van gestoorde campbelli's of overschotten waar ik mee bleef zitten. Uiteindelijk had ik zo'n 60 hamsters.

Ik wil graag iets aankaarten. Ook in het 1e jaar van dit forum was er al een maffia achtige groep aanwezig hier (no offence ;-) ) die op vrij agressieve wijze jonge en of onervaren hamster bezitters afschrokken met hun geroep over in hun ogen gevaarlijke of slechte zaken rond hamster verzorging.
Ik zal mij even beperken tot het onderwerp waar ik graag over wil discussiëren.

Toen ik dus voor de 1e keer hier actief werd, was de duna cavia en de Mary tralie kooi de meest luxueuze villa voor hamsters.
Vele show foksters en fokkers gebruikten kleine lab bakjes en de doorsnee hamster houder had toen nog de best wel inimi hokjes die beschikbaar waren in de plaatselijke dierenwinkels die ook voornamelijk levende dieren hadden die meestal van broodfokkers vandaan kwamen.
Er is in de loop der jaren veel goeds gedaan ten gunste van het welzijn van onze managers.
Maar ik viel letterlijk bijna uit mijn stoel toen ik las over de 'nieuwe' standaard maten!

Echt complete onzin vind ik 100 a 150 centimeter voor een syr.
De Mary (destijds door beroemde Marian Heesbeen gebruikt voor haar hobby show dieren) staat nu al enorm in de weg in het kleine slaapkamertje van mijn dochter.(eigen keus, ze mag kiezen uit 3 kamers van 25m2)
Voor mijn dwergen koppeltjes gebruikte ik vroeger duna-cavia bakken. Ik had er 15 van staan.

Zou ik reacties mogen van voor en tegenstanders?
Waarom word dit zo gebracht als doodzonde , wanneer iemand het niet wist, niet wil of mag? Hamsterwatten, kou en tocht is uiteraard een ongezond feit.
Maar dit met die kooien? 🤔

Dukat
Hamsters: Plato, Hekate en Rugal

Re: Kooien onzin /veranderingen na 8jr afwezigheid

Bericht door Dukat » 19 feb 2019, 14:27

100x150 Lijkt me wel heel mooi als hamsterscaping-verblijf, maar niet realistisch voor iedereen qua ruimte.
100x50 is voor de meeste mensen dan realistischer om te hebben.
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik

Havik

Bericht door Havik » 19 feb 2019, 14:36

Hihi sorrie, met 100 a 150 bedoel ik 2 kooien. Dus een kooi van 100 cm tot 150 cm breed. 😇

Dukat
Hamsters: Plato, Hekate en Rugal

Bericht door Dukat » 19 feb 2019, 14:41

Oké. Ik zie het. Dan nog is meer dan 100 cm. breed inderdaad niet voor iedereen haalbaar.
Ik heb ergens gelezen in een oud topic dat een kooi met wel of geen tralies ook nog uit kan maken.
Je hebt voor en tegenstanders van traliekooien.

Een grote kooi die kaal en leeg oogt kan voor pleinvrees bij de hamster zorgen.
Dus een kooi dat groot genoeg is, moet ook voldoende spullen hebben voor uitdagingen.
Aan de andere kant is het zo dat wie een hamster nog wil tam maken de inrichting van de kooi zo ingericht kan zijn dat je niet allemaal spullen opzij hoeft te schuiven om die hamster te kunnen pakken. Een tijdelijke iets kleinere kooi om de hamster te laten wennen kan dan handig zijn.
Deze kennis heb ik van de gebruikers:
Melson, Romy, Nimfee, esmeralda en haagshopje.

Het e.a. hangt ook nog af van de hamster in kwestie. De meesten worden territoriaal in een te kleine kooi.(helaas zijn nog steeds veel kooien in dierenwinkels te klein)
Laatst gewijzigd door Dukat op 20 feb 2019, 22:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik

xAnnick
Hamsters: Penelope <3
Leeftijd: 22

Bericht door xAnnick » 19 feb 2019, 19:32

Hoi en welkom terug!

Ik denk dat er de laatste jaren meer informatie is bijgekomen over hoe actief een hamster in de natuur is en hoe de verhouding is met de ruimte die hij als huisdier ter beschikking heeft. Vooral in Duitsland zijn ze wat maten betreft een stuk verder, er zijn bijvoorbeeld onderzoeken gedaan naar stereotype gedrag in combinatie met een bepaalde afmeting. Vanaf (uit mijn hoofd) een vierkante meter werd er vrijwel geen stereotype gedrag meer vertoond. Dit is uiteraard niet echt haalbaar als je geen aparte kamer voor je hamster hebt, maar er zijn dus meerdere maten bekend waarbij de kans op stereotype gedrag geminimaliseerd wordt en dat is bijvoorbeeld die 100 cm lengte en (in de meeste gevallen) 50 cm breedte.

Hier een linkje naar het Duitse Hamsterforum met meer informatie over inrichting en afmetingen: https://www.das-hamsterforum.de/t/wisse ... te.262233/

Daarnaast is het ook ervaring. Ik heb mijn eerste hamster in een 60x40 kooi gehad (minimum was toen nog 50x30) en ik dacht dat dat enorm was. Tot je dus de feiten gaat bekijken van natuurlijke activiteiten, onderzoeken en ervaringen van anderen leest. Deze hamster was een extreme tralieknager, en nu weet ik dat dit komt door het gebrek aan beweging en ruimte. Ik vond al die grote aquaria enorme onzin en vond mijn hamsters met 60x40 al mazzel hebben, ik kon gewoon niet groter kwijt (dacht ik toen).
Toen ik eenmaal tot inzicht was gekomen dat toch niet alles over ruimte klinkklare onzin was, heb ik een aquarium van 100x50 aangeschaft, waar tot nu toe twee hamsters in gewoond hebben. Bij beide heb ik gemerkt dat ze veel ontspannener zijn dan mijn eerste in zijn 60x40 kooi. Er werd (en wordt) veel gegraven, verzameld en gewoeld. Wat dus natuurlijk gedrag is dat door een groter verblijf gestimuleerd wordt.

En een bijkomend voordeel aan grotere verblijven is dat je meer spullen kunt aanschaffen en dat je echt iets leuks kunt maken van de inrichting.

Bepaalde kennis verandert nou eenmaal, het wordt bevestigd of weerlegd en er komen nieuwe inzichten met alternatieven. En aangezien iedereen het beste voor zijn of haar dier wil, lijken me dat juist mooie ontwikkelingen :-)

Overigens vind ik het geen doodzonde als iemand deze maten niet hanteert, maar ik ben van mening dat diegene vroeger of later wel aan zijn hamster merkt of die tevreden is of niet. Het blijven adviesmaten, niemand kan gedwongen worden om een verblijf van bepaalde maten aan te schaffen. Maar het is dus niet "gewoon zo" ontstaan, het baseert wel degenlijk op wetenschappelijk onderzoek.
Rusje: Penelope <3

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
♥ Phoebe ♥ Rust zacht, meisje. 03-07-2017 -- 03-04-2019

Havik

Bericht door Havik » 22 feb 2019, 11:46

Inmiddels begrijp ik het wat beter, dank jullie wel😊
Maar toch komt het op dit fora en op fb best wel dwingend over.
Veel beginners of de wat jongere liefhebbers laten zich vol schuldgevoel aanpraten dat ze zo'n dure kooi of mega bak MOETEN aanschaffen, willen ze geen dierenmishandelaar lijken. 😳
Vaak ook hàdden ze al een kooi. Die dan gloednieuw was aangeschaft met gespaard geld of via de rug van ouders 😉
Die te kleine verblijfplaats word dan vaak na 2 weken of iets langer weer verkocht. Met verlies natuurlijk. Of ze kunnen het niet eens kwijt voor een redelijke vergoeding omdat ie overal word afgekraakt.

Ik blijf het toch dubbel en triest vinden.
Uit de tijd van de dus iets te kleine kooien waren er ook heel veel leden die hun ene of vele hamsters savonds rond lieten lopen in een veilige kamer. En regelmatig knuffelen en spelen was en is ook goed tegen verveling.

RocKal
Leeftijd: 29

Bericht door RocKal » 22 feb 2019, 12:10

Zolang mijn hamsters geen stereotyp gedrag vertonen en gelukkig zijn zie ik geen probleem met onder de 'juiste' maat te zitten qua verblijven.
Ik heb 15 dwerghamsters en geen enkele vertoont stereotyp gedrag.

Plaats reactie