Vragen beginnende hamsterhouder

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
Jenny21

Vragen beginnende hamsterhouder

Bericht door Jenny21 » 27 feb 2019, 13:22

De kogel is door de kerk! We gaan een syrische hamster aanschaffen!

Nu het leukste deel; het samenstellen van alle spullen.

De kooi;
Ik heb twee hokken op het oog via MP. Beide 100x50x50 cm. De een een Karat 100, de andere een terrarium maar hierdoor dus geen etages. En in verhouding minder loopruimte. Welke raden jullie aan?

Welke bodembedekking zal ik aanschaffen? Geen allergien hier maar voorkeur voor stofvrij, reukloos. En goed graafbaar.

Grote van looprad? Was dat minimaal 28 cm?

Grote slaaphuisje?

Tips mbt merkvoer?

Graag al jullie tips! :-)

Goudhamster Hammie
Hamsters: Lilly

Re: Vragen beginnende hansterhouder

Bericht door Goudhamster Hammie » 27 feb 2019, 19:25

Ik raad het terrarium aan. Dan kun je zoveel mogelijk zaagsel kwijt en dan kan je hamster zijn natuurlijke gedrag ontwikkelen.

Voor de bodembedekking kun je verschillende soorten nemen, die niet stoffen. Ik gebruik Allspan zaagsel. Dit is volledig ontstoft en is erg fijn voor de hamster. Als je het mengt met hooi, dan blijven de gangetjes die je hamster graaft, staan. Allspan ruikt wel heel erg, maar na een weekje rook ik er niks meer van.

Zelf ga ik weer terug naar Hennepvezel, het tweede alternatief dat ik aanraad. Mijn syr is namelijk een langharige syr, en dat gaat niet goed met zaagsel. Het gaat soms behoorlijk klitten, wat resulteert in het soms afknippen van stukjes haar. Als je een langharige syr neemt, dan zou ik voor hennepvezel gaan van hemparade. Wederom stoft deze niet, ruik je het na een paar dagen niet meer en als je het mengt met hooi, blijven de gangetjes staan.

Let erop dat je een minimale zaagseldikte hebt van 20-25 cm hebt. Dit is het beste resultaat en dat kun je prima kwijt in die terrarium!

28 cm voor een looprad is een prima maat! Ik raad je aan om een houten rad te kopen. Deze zijn geluidloos en staan beter bij je inrichting. Sommige mensen zeggen dat je het beter niet kunt doen, omdat hamsters erin plassen. Wij hebben 3 hamsters en hebben het slechts 1 keer meegemaakt. Je kunt het eventueel behandelen met spray, maar het is vrij overbodig in mijn opinie.

Een slaaphuisje kan beter lekker ruim zijn, dan kan je hamster een mooi en groot nest creëeren. Voor de bedding kun je het beste wc papier gebruiken. Vermijd hamsterwol, omdat dit echt levensgevaarlijk kan zijn. Vaak zie je dat je hamster hooi gebruikt voor zijn nestje, in combinatie met wc papier. Bij mij in de kooi ligt er ook nog wat mos en dat gebruikt ze ook voor haar nestje.

Het voer vind ik altijd een lastige. Ik heb Discus goudhamstervoer. Hier ben ik zeer tevreden over. Anderen mixen zelf hun voer, of kopen basisvoer en voegen er het een en ander aan toe. Ik raad je in elk geval af om gewoon voor het voer uit de dierenwinkel te kiezen. Het discus voer is speciaal samengesteld voor hamsters + mijn hamster wil geen ander merk ahahhaha.

Hopelijk heb ik je voldoende geïnformeerd. Als laatste raad ik je nog aan om een hamstertje aan te schaffen van een fokker, aangezien het toch vaak blijkt dat deze diertjes gezonder zijn en mooier.

melson

Bericht door melson » 27 feb 2019, 20:08

wat is het voor een terrarium?
Als het een gewone terra is (dus niet voor knaagdieren) is de zaagselstop vaak niet hoog genoeg en de ventilatie is niet voldoende. dit kun je wel aanpassen, maar dit moet je ook willen.

met tralies nodig je wel uit tot tralie knagen en/of klimmen met er van af vallen. Vooral vrouwelijke syrtjes kunnen door tralieknagen vaak aangeven dat ze behoefte hebben aan meer ruimte.

als zaagsel gebruik ik Allspan (ontstoft) gemengd met hooi.

als voer zal ik geen bekende merk adviseren (dat is maar goedkoop rotzooi in mijn ogen), maar zelfgemengd (koop-) voer. ik bestel altijd hier https://futterparadies.de/fp-asb-mittel ... r=30230005 , maar ik denk ondertussen heb je ook winkel(s?) in Nederland met hetzelfde soort voer. vanaf 30€ betaal je bij deze winkel maar 3 euro verzendkosten, en die heb je snel bij elkaar (ik tenminste ;) )
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------

Jenny21

Bericht door Jenny21 » 27 feb 2019, 21:27

Dank voor beide reacties.

Ik heb ondertussen het terraria aangeschaft. Schrok een beetje van de grote :oops:
100x50x50 was in mijn gedachte kleiner _/-o_

Merkte thuis inderdaad op dat er onderin een ventilatierooster zit wat ervoor gaat zorgen dat ik het zaagsel niet geheel naar voren kan laten komen. Maar kan een afscheiding maken en vorenin enkel zand of dun laagje zaagsel doen.

Er zitten heel veel houten trapjes, bruggetjes en huisjes bij. Welke maat opening raden jullie aan voor een Syr?
Verkoper had er zelf gerbils in gehad.

Plaats reactie