Is mijn hamsterkooi groot genoeg?

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
Cinnamon
Hamsters: Cinnamon

Is mijn hamsterkooi groot genoeg?

Bericht door Cinnamon » 06 mar 2019, 00:20

Hey mensen,
Ik maak me een beetje zorgen over de grootte van mijn hamster kooi. Ik heb twee hamsterkooien naast elkaar staan die ik verbonden heb met buizen. Maar toch twijfel ik of de kooi groot genoeg is voor een goudhamster. In de afbeeldingen staat het hok waarvan ik er dus twee heb, en wat de afmetingen beide hokken zijn.

Afbeelding

Afbeelding
Weet iemand of dit groot genoeg is? Ik wil er zeker van zijn dat ik goed voor mijn hamsters zorg

Merel

Re: Is mijn hamsterkooi groot genoeg?

Bericht door Merel » 06 mar 2019, 08:00

Helaas is het hok te klein. En de hokken samenvoegen heeft geen zin. Een goudhamster heeft de oppervlakte 100x50x50 nodig en het liefste 120x50x50 (nou kan ik begrijpen dat die lengte bij sommigen te groot is ;))
Ook zou ik de buizen niet gebruiken, een jonge goudhamster past er wel doorheen, maar krapjes. Als de hamster ouder en groter wordt (wat echt snel gebeurt) kan hij vast komen te zitten, en zeker als zijn hamsterwangen vol met eten zit. Daar zou ik mee oppassen.
Ik heb zelf ook een goudhamster en heb mij ook eerst zo goed mogelijk proberen in te lezen. Ik heb voor een goedkope uitweg gekozen. Ik heb zelf een hok gebouwd van een ikea kast die we hadden staan, dat heeft mij nog niet eens 20 euro gekost voor het plexiglas, gaas, schroeven en een achterkantje. Het hok is 110x46x50. Hier kan een goeie laag bodembedekking en hierin kan hij zijn natuurlijke gedrag naleven. Ik heb ook geen stereotype gedrag gezien en volgens mij vindt hij het prima zo.
Een aquarium of terrarium is ook een leuk idee voor een hok, als je goed zoekt op marktplaats kun je het een en ander vinden. Voor leuke inrichtingen of ideeën zou je eens in de Facebook groep "hamsterscaping" of "knaagdieren Nederland en België" moeten kijken. Ik heb daar ook veel ideeën opgedaan!
Heel veel plezier met jouw hamster of toekomstige hamster! (dat kon ik niet uit het bericht opmaken)
Hopelijk heb je wat aan mijn berichtje
Groetjes Merel

xAnnick
Hamsters: Penelope <3
Leeftijd: 22

Bericht door xAnnick » 06 mar 2019, 10:34

Ik kan me alleen maar aansluiten bij Merel.
Helaas zijn die kooien niet groot genoeg en inderdaad vormen de buizen ook een gevaar. Daarnaast past er ook geen rad in dat groot genoeg is voor een goudhamster, dus dat maakt de kooi ook ongeschikt.

Ik zou op zoek gaan naar iets van minimaal 100x50, liefst - zoals Merel ook al aangeeft - 120x50, bijvoorbeeld een glazen bak/aquarium. Deze kun je meestal voor een mooie prijs op marktplaats of andere tweedehands sites vinden. Hierin heb je wat meer mogelijkheden qua inrichting.

Dit is bijvoorbeeld mijn 100x50 bak (wel voor een dwerg):
Afbeelding

Afbeelding

Voor ideeën voor de inrichting kun je bijvoorbeeld in het "Foto van mijn Aquarium/Terrarium" topic terecht.

Succes!
Rusje: Penelope <3

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
♥ Phoebe ♥ Rust zacht, meisje. 03-07-2017 -- 03-04-2019

Cinnamon

Bericht door Cinnamon » 08 mar 2019, 10:31

Bedankt voor jullie reacties!

Denk jullie dat een groot konijnen hok ook zou werken als kooi?? Of is dat geen slim plan. Ik zou ook graag een glazen terrarium/aquarium als hok voor mijn hamster willen, maar ze zijn nogal prijzig.
En wat gebruiken jullie voor vloerbedekking?? Op dit moment heb ik soort van grijs papieren spul, maar hier kan mijn hamster niet in graven/holletjes maken.
Nu weet ik wel dat een type houten vloerbedekking niet goed is (vanwege de gezondheid van de hamster). Maar ik weet niet goed welk type vloerbedekking wel goed is.
Ik ga nadenken over een oplossing voor de grote van het hok (een oplossing waar mijn ouders ook mee eens zijn).

Denk Jullie dat een oplossing een curverbox kan zijn? (Natuurlijk wel een groot genoegen curverbox)

xAnnick
Hamsters: Penelope <3
Leeftijd: 22

Bericht door xAnnick » 08 mar 2019, 12:00

Een konijnenhok kan, maar die hebben meestal een tralieafstand van 2 cm of meer en voor een hamster is maximaal 1 (meende ik) geschikt, groter kunnen ze doorheen. Dus dan zou je met gaas aan de slag moeten.

Een curverbak kan zeker ook, maar het is wel mogelijk dat ze daar doorheen knagen, tenminste, de curverbakken die ik ken hebben meestal wieltjes of een andere uitstulping en als ze eenmaal een begin hebben dan gaat het vlot.

Nieuw zijn glazen bakken inderdaad prijzig, daarom even marktplaats in de gaten houden of andere tweedehands websites. Ik had mijn bak voor 60 (nieuw bijna 300).

Qua bodembedekking gebruik ik zaagsel en hooi, wat ik stevig aandruk zodat er in gegraven kan worden en dan bovenop een laagje cotton comfort of carefresh.
Rusje: Penelope <3

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
♥ Phoebe ♥ Rust zacht, meisje. 03-07-2017 -- 03-04-2019

Leah1

Bericht door Leah1 » 09 mar 2019, 07:24

Ik ben bang dat je in Nederland niet zo'n grote maat curverbox gaat vinden. De grootste die ik vond zijn bijna 80x60, maar dat is de maat van de deksel. De bodem maat is zo in lengte en breedte 10 cm kleiner, dus 70x50.

Ik heb ooit 2 curverboxen aan elkaar gemaakt door de beide zijkanten eraf te halen en met tiewraps vast te maken. Daar tegenaan had ik hout gedaan, zodat hij niet aan de tiewraps zou knagen.

Een van mijn hokken nu is gemaakt van een Lack Ikeatafel. Deze op de kop zetten, u profielen aan de zijkanten en plexiglas erin. Ik heb de bodem ook waterproof gemaakt door plakfolie en dasr overheen multiplex gelakt en op maarpt gezegd. Je kan het zo groot maken als je wilt. Het is echt heel makkelijk alleen plexiglas is ook niet zo goedkoop.

Cinnamon

Bericht door Cinnamon » 09 mar 2019, 21:03

Ik zou super graag een mega groot hok voor mijn hamster willen, maar het probleem is dat we er niet echt plek voor hebben. Als ik een grote aquarium zou kopen, moet het ding op de grond komen te staan. Is dat niet erg vanwege de tocht?
Ik wil alleen het beste voor mijn hamster. Ik heb nu een 6 weken oude goudhamster (Oreo). Ze is nu 3 dagen bij mij thuis. Mijn andere hamster Cinnamon vertoonde neurotisch gedrag (klimmen aan de tralies en knagen aan het hok) en dat wil ik mijn nieuwe hamster voorkomen.
Cinnamon had trouwens genoeg kauwspeeltjes en een loopwiel met een diameter van 30 cm. Kan het dan echt aan de grootte van het hok liggen?? :-|

Cinnamon

Bericht door Cinnamon » 10 mar 2019, 08:36

Maar nog een vraagje, Waarom heeft het samenvoegen van de kooien geen zin? (Niet boos of stom bedoelt, ik wil het alleen begrijpen). Samen hebben de kooien nu een lengte van 110 cm. Ik zal een foto toevoegen om te laten zien hoe ik het op dit moment heb. Tips zijn natuurlijk meer dan welkom.

Afbeelding

xDenies
Leeftijd: 26

Bericht door xDenies » 10 mar 2019, 12:37

Naast dat de buizen te krap zijn voor een Syrische hamster (met gevulde wangzakken beschadigen zij deze als ze door een kleine ruimte heen moeten) moet het hoofdoppervlakte groot genoeg zijn. Twee gekoppelde kooien maakt niet één oppervlakte. Los van dat is de breedte afmeting inclusief buizen, dus ook al zijn twee kooien samen '' 110cm '' dan is hij nog steeds te smal en kom je niet aan de 5000cm2 oppervlakte. Je mist daarbij ook nog héél veel graafruimte wat ook negatief meewerkt.

Wel super tof om te zien dat je een groot loopwiel hebt! :)

(en leuk om te lezen dat mijn facebook groep geadviseerd wordt!) Heel veel succes en super dat je er zo mee bezig bent.
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScaping.Info
Facebookgroep Hamsterscaping

Plaats reactie