schoonmaken nestje en hypoallergeen

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
Dennux
Hamsters: Pluizenbol

schoonmaken nestje en hypoallergeen

Bericht door Dennux » 19 mar 2019, 18:54

Hoi Allemaal,

we hebben sinds kort een hamster
Afbeelding.

Na veel gelezen te hebben over huisvesting en schoonmaken vroeg ik me toch af hoe andere dit doen.
Zoals je op de foto kunt zien heeft onze hamster een mooi holletje gemaakt helemaal onder in. het lijkt er op dat hij ook gewoon in poept in zijn nestje. Ik vroeg me af maken jullie deze dan toch iedere week schoon of dit langer late zitten. het rad en de zandbakjes huisje etc word natuurlijk wekelijks schoongemaakt.

helaas merk ik ook dat ik allergisch blijk te zijn voor of het stro, hooi of hennep dat ik nu gebruik voor de bodem en vroeg me welke ervaringen jullie hebben met alternatieve zoals "Joris No Smell Cotton N Cotton" onze hamster moet natuurlijk wel goed kunnen blijven graven.

Groeten Dennis.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sicos
Beheerder
Hamsters: 1 robbie en 1 rusje
Leeftijd: 42

Re: schoonmaken nestje en hypoallergeen

Bericht door Sicos » 20 mar 2019, 06:37

Ik zou gewoon 1 keer in de 2 weken het holletje schoonmaken, gelukkig zijn hamster keutels altijd droog en geeft dat verder weinig troep.
Ik zelf ben ook allergisch voor alles en nog wat en gebruik daardoor carefresh --> https://www.drdknaagdierwinkel.nl/nl/search/carefresh/ . Het is op zich wel wat "prijzig" maar je doet er heel erg lang mee. Ik verschoon de plashoekjes wat vaker maar de rest van de kooi hooguit eens in de 3 maanden. En ja ze kunnen hier ook prima holletjes in graven.

melson

Bericht door melson » 20 mar 2019, 19:39

ik maak hier alleen de plashoeken (looprad en zandbad) schoon. de poep is droog en doet verder niets. de hamster schuift wel af en toe zaagsel naar boven (ik weet ook niet precies waar ze woont) en dat haal ik dan weg. Ze ruimt dus zelf op ;)
Ik ruik wel regelmatig of er iets stinkt, maar tot nu toe is dit niet het geval. mijn hamster woont hier nu 1,5 jaar.

ik gebruik ontstoft zaagsel (Allspan voor paarden met allergie), maar ik heb zelf geen allergieën en weet dus niet of dit een mogelijkheid zou kunnen zijn.

ps: het lijkt er op dat je hamster vrij diep van het kleine plateau kan vallen. als ze ongelukkig terecht komt kan dit ook tot breuken of tandverlies leiden. Misschien een idee om van het zaagselstop over de hele lengte te genieten en de hele onderkant met bodembedekking te vullen? Het looprad zal ik dan op een tafeltje in tussen de plateaus zetten.
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/

Dennux

Bericht door Dennux » 02 apr 2019, 18:16

Hoi,

bedankt voor de reacties. Ik ben nu over gegaan naar een combinatie van carefresh en geperste papier korrels met wat cotton.
Ook heb ik het loop wiel verplaatst.

Afbeelding

melson

Bericht door melson » 02 apr 2019, 18:46

ik vind dat ziet er leuker uit. voor mijn oog en gevoel is het rustiger als de bodembedekking een hoogte heeft ;)
of het nog gevaarlijk is met vallen kan ik niet inschatten, maar dat zie je ook zelf denk ik :-)

je kunt het voer trouwens ook door de hele bak strooien, dan kan de hamster het zoeken en is lekker bezig.
groetjes
Melanie

http://mel-s-wereld.webnode.nl/

Dennux

Bericht door Dennux » 02 apr 2019, 19:11

Helaas slaapt hij voornamelijk overdag (wat natuurlijk normaal is voor een schemer/nacht dier) en wordt pas nu met de zomer tijd rond 00:00 is wakker. Dat maakt het lastig om te zien wat hij doet. Maar mocht hij vallen dan land hij nu een stuk zachter.

Het eten verstop ik her en der in de bak alleen de wat kleinere zaadjes gaan in het bakje.

hamsterpowerrr
Hamsters: Pinda & Penotti jr. & Pepper
Leeftijd: 17

Bericht door hamsterpowerrr » 03 mei 2019, 16:59

Ik lees dat je nu cotton onder andere hebt gebruikt als bodembedekker. Wat is je ervaring daar mee? Ik ben namelijk van plan dat ook te kopen. En wat zijn de afmetingen van je kooi? Die leek me ook wel wat (haha).

isabog
Hamsters: Fiji
Leeftijd: 19

Bericht door isabog » 05 mei 2019, 12:55

Ik gebruik Joris No Smell Cotton N Cotton! Mijn hamsters zijn er dol op omdat ze er onwijs goed gangen in kunnen graven. Het is wel prijzig en vooral je wilt dat ze goede gangen kunnen graven moet je er veel van gebruiken (groot hok) maar je kan er ook lang mee als je doet aan spot cleaning. Het is niet heel stoffig (komt wel wat stof vanaf) maar de hamsters zijn er echt dol op!

Plaats reactie