welke hamsterkooi voor syrische hamster?

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
mamboxo
Hamsters: mambo

welke hamsterkooi voor syrische hamster?

Bericht door mamboxo » 14 apr 2019, 13:06

hallo iedereen :zwaai:

ik heb een tijd geleden een syrische hamster gekocht genaamd mambo. ik had eerst zoon dierenwinkel kooitje ( ferplast laura) aangezien die me werd aangeraden door het personeel, na wat zoeken op google omdat ik hem toch erg klein vond kwam ik erachter dat hij inderdaad echt te klein was. ik ben toen opzoek gegaan naar een andere kooi die hem meer ruimte kon bieden zo kwam ik bij de kooi TOMMY maar die vond ik na een tijdje toch echt te laag voor hem en mijn 28 cm rad paste er niet in. nu heb ik onlangs een alaska kooi gekocht bij de zooplus maar ik twijfel of hij hier wel genoeg ruimte in heeft, nu vroeg ik mij af wat voor kooien jullie gebruiken voor jullie syrtjes, knagen ze nog aan de tralies? en is een alaska wel groot genoeg voor een dwerghamster? als ik voor mambo een groottere kooi neem zou ik er graag een dwergje bij willen nemen voor in mijn alaska kooi.

hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen!

groetjess

Sicos
Beheerder
Hamsters: 3 robbies en 2 rusjes
Leeftijd: 42

Re: welke hamsterkooi voor syrische hamster?

Bericht door Sicos » 14 apr 2019, 15:18

Ik heb zelf geen syrische hamster (heb rusjes en robbies) maar heel veel mensen gebruiken een (oud) aquarium of als ze echt heel groot willen gaan een vitrine kast van de ikea die ze dan plat leggen. Deze bijvoorbeeld... veel ruimte voor een kleine prijs --> https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10119206/

xAnnick
Hamsters: Penelope <3
Leeftijd: 22

Bericht door xAnnick » 14 apr 2019, 16:46

Hoi en wat goed dat je om advies vraagt!

Tegenwoordig zie je vooral glazen bakken, bijvoorbeeld aquaria of terraria. Die eerste kun je meestal voor een prima prijs op marktplaats vinden en hoeft helemaal niet veel te kosten (soms zijn ze zelfs gratis of max iets van 30 euro). Aangezien syren nogal veeleisend kunnen zijn en om te voorkomen dat er aan de tralies geknaagd kan worden zou ik dus ook een glazen bak aanraden. Qua maat zou ik minimaal 100x50 aanhouden, groter is altijd beter.
Bijkomend voordeel van een glazen bak zonder tralies is de hoeveelheid bodembedekking die je erin kwijt kunt, zodat de hamster lekker kan graven.

De kooi van Sicos is inderdaad ook een optie, al moet je dan wel rekening houden met de beperkte hoogte en de hoogte van je rad.

Ik ben geen fan van traliekooien (ooit een knager gehad, dus nooit weer xD), maar qua maat past de Alaska net voor een dwerg.

Hieronder nog een voorbeeld van mijn ingerichte aquarium (100x50x50), wel voor een dwerg:
Afbeelding

Succes!
Rusje: Penelope <3

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
♥ Phoebe ♥ Rust zacht, meisje. 03-07-2017 -- 03-04-2019

mamboxo

Bericht door mamboxo » 14 apr 2019, 17:38

xAnnick schreef:
14 apr 2019, 16:46
Hoi en wat goed dat je om advies vraagt!

Tegenwoordig zie je vooral glazen bakken, bijvoorbeeld aquaria of terraria. Die eerste kun je meestal voor een prima prijs op marktplaats vinden en hoeft helemaal niet veel te kosten (soms zijn ze zelfs gratis of max iets van 30 euro). Aangezien syren nogal veeleisend kunnen zijn en om te voorkomen dat er aan de tralies geknaagd kan worden zou ik dus ook een glazen bak aanraden. Qua maat zou ik minimaal 100x50 aanhouden, groter is altijd beter.
Bijkomend voordeel van een glazen bak zonder tralies is de hoeveelheid bodembedekking die je erin kwijt kunt, zodat de hamster lekker kan graven.

De kooi van Sicos is inderdaad ook een optie, al moet je dan wel rekening houden met de beperkte hoogte en de hoogte van je rad.

Ik ben geen fan van traliekooien (ooit een knager gehad, dus nooit weer xD), maar qua maat past de Alaska net voor een dwerg.

Hieronder nog een voorbeeld van mijn ingerichte aquarium (100x50x50), wel voor een dwerg:
Afbeelding

Succes!

Hooii,
Leuke kooi! Erg mooi ingericht ook maar zit er nou geen deksel of iets op? Kunnen ze er dan niet uit klimmen? Ik had al voordat ik de alaska nam gekeken voor aquariums maar ik kan ze helaas bij mij in de buurt nergens voor een goede prijs vinden :-?

xAnnick

Bericht door xAnnick » 14 apr 2019, 18:14

Er zit inderdaad ook een deksel op, maar daar heb ik geen foto mee. Ik zou er voor de zekerheid altijd een deksel op doen, die zijn ook eenvoudig zelf te maken.

Jammer! Wellicht dat je anders hier op het forum een oproep kunt plaatsen. Ik weet niet waar je precies woont, maar als je tegen de grens van Duitsland aan zit zou je daar ook nog kunnen kijken, daar is wat meer aanbod.

BANJO-LOVER
Hamsters: banjo

Bericht door BANJO-LOVER » 03 mei 2019, 15:30

Je kan naast een aquarium ook een kooi kopen die eigenlijk voor cavia's of kleine konijntjes is. Zolang de kooi maar de goede maten heeft!

melson

Bericht door melson » 03 mei 2019, 18:17

Je kan naast een aquarium ook een kooi kopen die eigenlijk voor cavia's of kleine konijntjes is. Zolang de kooi maar de goede maten heeft!
bij cavia- of konijnenooien is de tralieafstand vaak te groot, dus kan een hamster ontsnappen. je kunt er wel gaas dan omheen doen, maar dat moet heel zorgvuldig gebeuren dat er geen ontsnappingsmogelijkheid blijft bestaan. (ik persoonlijk vind het ook lelijk uitzien ;) )
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------

mamboxo

Bericht door mamboxo » 11 mei 2019, 21:39

ondertussen ben ik toch maar voor een detolf gegaan aangezien hij zo mooi groot is! deze kon ik makkelijk 2e hands halen en viel dus ook erg mee qua prijs. ik kon niet wachten met hem erin verhuizen en er zit nog geen verhoogde deksel op maar hier ervaart hij naar mijn idee geen problemen mee. deze week heb ik de tunnel tak en boomstamhuis toegevoegd zodat hij lekker kan klimmen en verschillende schuilplekken heeft. ook maakt het een mooie scheiding voor het meer zaagsel gedeelte! :lol:
Afbeelding

xAnnick

Bericht door xAnnick » 11 mei 2019, 22:13

Dat ziet er top uit :D

Heb je er dan wel een gewone deksel op? Dat is namelijk wel aan te raden.

mamboxo

Bericht door mamboxo » 24 mei 2019, 18:56

xAnnick schreef:
11 mei 2019, 22:13
Dat ziet er top uit :D

Heb je er dan wel een gewone deksel op? Dat is namelijk wel aan te raden.
Jaa en zit nu een "deksel" van gaas met kleine maas op en zijn ondertussen ook bezig met de verhoogde deksel :D

Plaats reactie