aquarium of terrarium

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
hamsterpowerrr
Hamsters: Pinda & Penotti
Leeftijd: 17

aquarium of terrarium

Bericht door hamsterpowerrr » 06 mei 2019, 12:58

Hallo,

Ik ben al een paar weken op zoek naar een groter huis voor mijn rusje en zie veel aquariums en terrariums voorbij komen.
Maar wat is nou beter om een hamster in te houden? Een aquarium of een terrarium?
Ik hoor graag jullie meningen en ervaringen hierover.

Groetjess

TalithaR

Re: aquarium of terrarium

Bericht door TalithaR » 06 mei 2019, 13:55

Mijn voorkeur verschilt. Ik heb voor de Roborovski's het liefst een aquarium. Gewoon zodat ik dan zeker weet dat ze niet ineens langs me heen eruit schieten. Voor mijn Rusje heb ik wel een terrarium. Je kan met een terrarium de dieren vanaf de voorkant benaderen, dat vind ik heel fijn. Het is echt een persoonlijke voorkeur wat je het fijnste vind :)

hamsterpowerrr

Bericht door hamsterpowerrr » 06 mei 2019, 16:52

Oké super:)

melson

Bericht door melson » 06 mei 2019, 17:41

als je een terrarium wil, moet je wel er op letten dat het geschikt is voor knaagdieren. Bij een gewoon terraroium is de ventilatie slecht en de zaagselstop te laag. Dat kun je natuurlijk ook zelf aanpassen, maar dan ziet er ook weer net iets minder mooi uit (vind ik ;) )
Als je er wel voor gaat is mijn advies om geen vaste glazen plateaus er in te laten maken. Dan ben je met inrichten niet flexibel en vaak hebben die een niet zo handige hoogte, zodat net het looprad niet past of zoiets. maak liever een tafeltje of meerdere op maat (houten plank en 4 poten er onder) zodat die goed bij de inrichting die je in gedachte hebt past.

ik ben meer een fan van aquaria. Ik heb hier een kast met schuifdeuren en als er zand tussen komt maken die niet zo fijne geluiden, daar schrikken mijn dieren echt meer van :-? ;)
Als je een aquarium in een hamstergerechte maat (100x50x50cm) haalt, benader je je hamster ook niet van boven. dan leg je aan een kant de arm erin en aan dan kan de hamster aan komen lopen of jij gaat met je hand richting de hamster. je kunt gewoon lekker hoog zaagsel er in doen en met een iets verhoogde deksel kun je zelf/de hamster alle ruimte gebruiken en hebt niet zoveel 'lucht' waar de hamster niets mee kan.

een andere mogelijkheid is ook om een zelf een huisvesting te bouwen. Het voordeel is, dat je dan precies de plek die je hebt kunt benutten (bv. 107x55x45 cm) en niet van standaardafmetingen afhankelijk bent.
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------

hamsterpowerrr

Bericht door hamsterpowerrr » 06 mei 2019, 21:14

Super, dit heeft me uit mijn dilemma geholpen :) Ik ga voor n aquarium

Kaela1

Bericht door Kaela1 » 07 mei 2019, 07:39

Ik heb een terrarium speciaal voor knagers. Dus met de onderste helft vol glas en de bovenste helft schuifdeurtjes. Zo kan er heel veel bodembedekking in. Ik heb er wel glazen plateau's in en ben daar erg tevreden over. Mijn hamster rent graag van plateau naar plateau in de rondte.

Over de leverancier was ik minder tevreden en ik heb er maar 1 gevonden die deze bakken verkoopt. Dus dat is dan wel weer wat minder. Maar misschien helpt het je wel met kiezen.

Afbeelding

hamsterpowerrr

Bericht door hamsterpowerrr » 07 mei 2019, 12:35

Daar ben ik nu ook op uitgekomen. Ik heb ze bij queenies gezien en bij een andere website die ze verkoopt met korting :) daar ga ik voor. De schuifdeuren lijken me inderdaad heel handig en de verdiepingen zijn geen probleem, denk ik.

Plaats reactie