Aquarium te klein?

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
AmberVL
Hamsters: Harvey

Aquarium te klein?

Bericht door AmberVL » 26 mei 2019, 02:44

Hoi allemaal,

Ik heb inmiddels al 1,5 jaar een heel lief syrtje maar ik heb besloten zijn “kooi” om te gooien. Ik ben net klaar met mijn examens en ik heb nu veel tijd om dit project te starten. Nu had ik eerst een tralieskooi van 80x50 maar ik heb besloten om op marktplaats te zoeken naar een aquarium, rond 100x50 (Ik heb Harvey op mijn kamer staan dus ik heb helaas geen mogelijkheid om groter te gaan dan 100cm in de lengte). Ik heb uiteindelijk een aquarium gekocht en wat blijkt de afmetingen zijn niet wat het hoort ze zijn. Het is helaas 100x38 i.p.v. 45. Denken jullie dat ik opzoek moet naar een nieuw aquarium? Of zou ik het zo laten?

Ik weet dat zijn oppervlak nu juist kleiner word i.p.v. groter. Aan de andere kant kan zijn bodembeddeking wel verdubbelen maar dat gebeurd ook in een kooi van 100x50. Helaas kostte het al veel tijd om een goed en relatief betaalbaar aquarium te vinden. Ik zit echt in een dilemma en ik zou graag jullie meningen/adviezen willen horen.

Groetjes Amber en Harvey

AmberVL

Re: Aquarium te klein?

Bericht door AmberVL » 26 mei 2019, 02:45

Ik ben trouwens belazerd met de maten, super dom maar dat overkomt me nu geen tweede keer.

melson

Bericht door melson » 26 mei 2019, 11:12

ik zal in ieder geval het aquarium gebruiken, maar niet als permanente huisvesting in de huidige staat (afmetingen).
ik zou het gebruiken als
- overgang totdat ik een nieuwe aqua in de juiste afmetingen heb gevonden
-basis voor een zelfbouw. dus een glazen plaat eruit halen en deze als voorkant in een zelfgebouwde corpus zetten of de overgebleven glazen corpus vergroten door stroken van hout en een houten achterwand. als het kan zal ik dan gelijk voor een diepte van 60cm gaan.

een beetje afhankelijk hoe handig je bent en wat je budget is.
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------

xDenies
Leeftijd: 26

Bericht door xDenies » 27 mei 2019, 22:01

100x50 is een oppervlakte van 5000cm2, 100x38 is een oppervlakte van 3800cm2, beduidend kleiner dus. Je gaat dit wel terug zien in het gedrag van je hamstertje. Je tralie kooi is nu zelfs groter dan je nieuwe bak. (80x50 = 4000cm2) Ik zou zeker op je gemak verder zoeken naar een bak van 100x50, niet 100x45 ;)
Hamstery Pure Colour
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScaping.Info
Facebookgroep Hamsterscaping

Mirkku
Leeftijd: 27

Bericht door Mirkku » 28 mei 2019, 08:52

Ik zou zeker op zoek gaan naar ee nbak van 100x50! Het heeft natuurlijk niet héél veel haast, maar het lijkt me echt nodig.
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, syrenman Herman, de 4 gekko's en van alle wandelende takjes en kevers.

layla
Hamsters: Mozart
Leeftijd: 31

Bericht door layla » 12 jun 2019, 20:09

Als je zelf graag een groter aquarium wilt moet je dat zeker doen maar het is niet persé nodig. Het moet altijd maar groter. Misschien besluiten sommige mensen binnen een paar maanden wel dat een kooi voor syrtjes 120cm moet zijn en dan kan je weer op zoek. Als je geld en plaats genoeg hebt is dat natuurlijk geen probleem. Maar laat je vooral niet gek maken.

Zo heb ik hier bv nog een heleboel Ferplast Mary's staan van een paar jaar geleden. Toen moesten de kooien 80x50 cm zijn. Ik ga ze zeker nog gebruiken als ik ooit weer een syrtje neem.
Hamstery La Belle Etoile
Pootje van Mozart.
R.I.P. Romy, Kenai, Hermina, Ruske, Hyacinth, Ikaros, Naila, Eleni, Fiona, Eros, Molly, Nikos, Leandros,
Lisa, Lola, Lucia, Utus, Lucas, Donovan, Andreo, Ollie, Lilly, Scarlett, Hortensia, Tingeling, Vicky, Elsa, Emma, Andreo Junior, Alexia, Alexis, Amor, Gustav, Olga en Wilma.

AmberVL

Bericht door AmberVL » 20 jun 2019, 01:27

Super bedankt voor alle reacties, ik heb Harvey momenteel in het aquarium zitten en hij vind het fantastisch. Hij is veel aan het graven en ik heb geen slapeloze nachten meer van het tragisch knagen ;). Ik ben wel opzoek naar een nieuw aquarium van 100x50 op marktplaats dus ik hoop dat ik hem binnenkort een groter thuis kan geven.

Plaats reactie