Zelfgemaakte hamsterkooi

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
Mochi
Hamsters: Mochi

Zelfgemaakte hamsterkooi

Bericht door Mochi » 01 jun 2019, 18:37

Hallo, ik had een vraagje,
Momenteel heb ik een hamsterkooi van 60 x 35 met 2 verdiepingen, die ik had gekocht toen ik mijn hamster kocht. Het is een Russische dwerg, maar aangezien het best vol staat en hij zeer beweeglijk is, vind ik dit eigenlijk al veel te klein. Nu wil ik dus een grotere kooi. Ik heb een kast, van ongeveer 5 verdiepingen. Elke verdieping is ongeveer 50 x 25 gok ik. Als ik deze hele kast een kooi voor mijn hamster maak, is dat goed? Of heeft hij juist meer oppervlakte nodig dan in de hoogte?

Ik had ook nog een vraagje over mijn bodembedekking, ik gebruik nu carefresh, maar is er toevallig ook een goedkoper product waar mijn hamster even comfortabel in is? (Dat ook koel blijft aangezien het erg warm is nu)

Alvast bedankt :-)

melson

Re: Zelfgemaakte hamsterkooi

Bericht door melson » 01 jun 2019, 19:14

Hamsters hebben meer oppervlakte dan hoogte nodig. Je kunt liever voor een huisvesting van (minimaal) 100x50cm gaan. Het beste zou zijn als je daarin ook 15 tot 20cm zaagsel in kunt doen zodat je hamster gangen kan bouwen.
Als je het zelf bouwt kun je ook kijken waar de kooi het beste past en ook 'rare' afmetingen nemen zoals bv. 112x56x55cm.
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/

Mochi

Bericht door Mochi » 01 jun 2019, 20:42

Oke dankjewel, en wat is dan beter voor de voorkant, glas of gaas?

melson

Bericht door melson » 01 jun 2019, 20:56

ik zal (plexi-) glas nemen, want door gaas valt het zaagsel eruit. en je ziet de hamster beter ;)

op deze fotos zie je verschillende onderdelen van mijn degoehuisvesting. zo krijg je misschien een idee, hoe een zelfbouw eruit kan zien, met beluchting van de zijkant en glazen zaagselstop en met ventilatie van boven. met maar een verdieping kan het natuurlijk ook ;)
Afbeelding

en met ventilatie van boven, er zit nog beschermfolie op het plexiglas en het mist een zijwand ;)

Afbeelding
groetjes
Melanie

http://mel-s-wereld.webnode.nl/

Mochi

Bericht door Mochi » 01 jun 2019, 23:49

Dankjewel!
Dat is wel een erg mooie kooi, ik ga Mn best doen om er wat van te maken. Waarschijnlijk ga ik de Ikea detolf vitrine kopen en die dan op zijn kant zetten.

Groetjes S.

Plaats reactie