Hamsterkooi klein of goed?

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
Pluisbol

Hamsterkooi klein of goed?

Bericht door Pluisbol » 12 jun 2019, 00:52

Hey allemaal, ik ben nieuw hier.
Ik heb sinds vanmiddag 2 nieuwe campbelli hamsters (eerste keer) en ik heb een kooi voor ze die 43 x 28 x 38,5 is.
Is dit een goede kooi voor ze of is dit iets te klein..?
Ik heb het gevoel dat ze zich hier prima kunnen thuisvoelen

Groetjes, Pluisbol!

Sicos
Beheerder
Hamsters: 1 robbie en 1 rusje
Leeftijd: 42

Re: Hamsterkooi klein of goed?

Bericht door Sicos » 12 jun 2019, 07:45

Dat is eigenlijk veel te klein.

xAnnick
Hamsters: Penelope <3
Leeftijd: 22

Bericht door xAnnick » 12 jun 2019, 11:07

Hoii

Wat goed dat je hier om raad vraagt :-D

Helaas voldoet je hok niet aan de minimale maten die worden aangeraden. Deze zijn 100x50. Het makkelijkste verblijf is een aquarium, dit mag ook gebruikt of lek zijn, zoals bijvoorbeeld op marktplaats voor een kleine prijs te vinden is.
Voor nu lijkt het hok misschien nog voldoende, maar als de hamsters eenmaal gewend zijn zullen ze vanzelf laten merken of ze dan nog steeds zo tevreden zijn door bijvoorbeeld aan de tralies te knagen of andere stereotype gedragingen te ontwikkelen die niet bevorderlijk zijn voor de gezondheid.

Dit is bijvoorbeeld het verblijf (tweedehands aquarium, 100x50x50) waar mijn dwergje in woont (wel met zelfgemaakte verdieping en zandbak, als je zelf creatief bent is dat ook leuk om te maken!)
Afbeelding

Het voordeel van zo'n bak is dat je heel veel bodembedekking kwijt kunt, zodat de hamsters hun natuurlijke gedrag (graven en gangenstelsels maken) kunnen uiten.

Voor meer inspiratie kun je ook in dit topic kijken: het foto van je aquarium/terrarium topic (klik) .

Meer vragen kun je natuurlijk altijd stellen.

Succes!
Rusje: Penelope <3

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
♥ Phoebe ♥ Rust zacht, meisje. 03-07-2017 -- 03-04-2019

hamsterpowerrr
Hamsters: Pinda & Penotti
Leeftijd: 17

Bericht door hamsterpowerrr » 13 jun 2019, 19:53

Halloo,

Voor Campbelli hamsters zou ik eerder 80x40 aanraden. Dit omdat Campbellis anders veel sneller territoriaal worden, omdat ze dan zo'n groot gebied moeten beschermen. Bij Russische dwerghamsters had ik 100x40 aangeraden, maar daar is groter altijd beter🙃

Grts, Anne

layla
Hamsters: Mozart
Leeftijd: 31

Bericht door layla » 14 jun 2019, 10:08

Je kooi is inderdaad veeeeel te klein! Ik zou voor een kooi (of aquarium/terrarium) van min. 60 en max. 80 cm lang gaan als je twee campbelli's hebt en best zo snel mogelijk! Ik heb ook twee campbelli's gehad en mij is aangeraden dat de kooi niet te groot mocht zijn om de reden die hamsterpowerrr hierboven aanhaalt.
Hamstery La Belle Etoile
Pootje van Mozart.
R.I.P. Romy, Kenai, Hermina, Ruske, Hyacinth, Ikaros, Naila, Eleni, Fiona, Eros, Molly, Nikos, Leandros,
Lisa, Lola, Lucia, Utus, Lucas, Donovan, Andreo, Ollie, Lilly, Scarlett, Hortensia, Tingeling, Vicky, Elsa, Emma, Andreo Junior, Alexia, Alexis, Amor, Gustav, Olga en Wilma.

Plaats reactie