Nieuw hier: eerste rus

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
Froemel
Hamsters: Froemel

Nieuw hier: eerste rus

Bericht door Froemel » 14 jun 2019, 16:36

Hallo allemaal, ik ben nieuw hier maar lees al een tijdje gezellig mee.
Sinds woensdag hebben we voor onze oudste dochter een rusje gekocht, hij heet Froemel.
We hebben voor hem een glazen bak met aan de voorzijde een rooster gekocht.
Wij zijn er in ieder geval blij mee.

Dit is hem:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding[/img]

Let overigens niet op het loopwiel, deze is tijdelijk. Er is een houten exemplaar onderweg.
Laatst gewijzigd door Froemel op 14 jun 2019, 16:47, 3 keer totaal gewijzigd.

Froemel

Re: Nieuw hier: eerste rus

Bericht door Froemel » 14 jun 2019, 16:44

Nu heb ik al meteen een praktische vraag.... hoe vaak halen jullie de kooi leeg om hem schoon te maken?

xAnnick
Hamsters: Penelope <3
Leeftijd: 22

Bericht door xAnnick » 14 jun 2019, 21:23

Hoii

Wat leuk dat jullie een hamstertje hebben aangeschaft en wat heeft ie een leuke naam _/-o_
En ook het verblijf ziet er erg mooi uit!

Ik weet niet hoe groot de bak precies is en hoe hoog de bodembedekking is, maar ik heb gemiddeld 20 cm bodembedekking in mijn 100x50 aquarium en ik haal hem enkel helemaal leeg als de hamster is overleden (of als ie vanwege medische redenen zoals mijten schoon zou moeten).
De meeste hamsters hebben wel een vast plekje voor hun behoeften, dat weghalen en het zand uit de zandbak zeven is het enige wat ik qua schoonmaken doe.
Mijn hamster is in april overleden en die heeft 2 jaar zonder hele bak leeghalen in het aquarium gewoond. Bij het schoonmaken voor de nieuwe hamster heb ik 90% schone bodembedekking weg moeten gooien... En het enige wat vies was, was vanwege gehamsterd voer.

Dus in het kort: enkel de vieze plekjes weghalen zou voldoende moeten zijn.
Rusje: Penelope <3

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
♥ Phoebe ♥ Rust zacht, meisje. 03-07-2017 -- 03-04-2019

layla
Hamsters: Mozart
Leeftijd: 31

Bericht door layla » 14 jun 2019, 22:22

Mooie kooi heeft je hamstertje! Mooi beestje ook! :+:

- Ik doe ongeveer om de week nieuw zand in het zandbakje (of als het nog niet heel vuil is schep ik het ergste er uit en wacht ik nog een weekje). Als een dwergje geen suikerziekte heeft blijft het redelijk lang proper.
- Je moet uiteraard ook regelmatig groenten/fruit weghalen dat niet opgegeten is.
- Als hij een vast plashoekje heeft kan je dat regelmatig schoonmaken en de rest zo laten maar ik zou toch elke 2-3 maanden volledig verschonen. En als je ziet dat het er vuil uitziet dan natuurlijk eerder.
- Ik was ook regelmatig het voerbakje af en het loopwieltje doe ik grondig met Dettol spray want mijn hamstertje (een chineesje) plast daar graag op en in combinatie met de bodembedekking en het chinchillazand word dat heel erg vies. :roll:

:shock: Sorry hoor xAnnick, maar een kooi 2 jaar lang niet volledig schoonmaken dat vind ik niet kunnen. :???: :muur:
Hamstery La Belle Etoile
Pootje van Mozart.
R.I.P. Romy, Kenai, Hermina, Ruske, Hyacinth, Ikaros, Naila, Eleni, Fiona, Eros, Molly, Nikos, Leandros,
Lisa, Lola, Lucia, Utus, Lucas, Donovan, Andreo, Ollie, Lilly, Scarlett, Hortensia, Tingeling, Vicky, Elsa, Emma, Andreo Junior, Alexia, Alexis, Amor, Gustav, Olga en Wilma.

xAnnick
Hamsters: Penelope <3
Leeftijd: 22

Bericht door xAnnick » 15 jun 2019, 09:47

layla schreef:
14 jun 2019, 22:22
:shock: Sorry hoor xAnnick, maar een kooi 2 jaar lang niet volledig schoonmaken dat vind ik niet kunnen. :???: :muur:
Zoals ik al zei, ik haal de vieze plekjes die ik zie eruit en ik zeef het zand. En nog kon ik na 2 jaar 90% schoon zaagsel weggooien, dus het is niet zo dat er helemaal niks schoongemaakt wordt ;)
Bij een klein hok zou het uiteraard wel moeten, maar mijn verblijf kan zeker wel wat hebben. En mijn hamster iedere keer onnodig stress bezorgen door z'n hele huis leeg te halen en dan nog zoveel schoon spul weg moeten gooien doe ik dan toch liever niet.

En nog een tip voor de TS: als je het dan helemaal leeg wilt hebben, haal het dan in delen weg. Dus niet alles in één keer, maar iedere keer een deel zodat er nog wat geur van je hamster overblijft.
Rusje: Penelope <3

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
♥ Phoebe ♥ Rust zacht, meisje. 03-07-2017 -- 03-04-2019

Froemel

Bericht door Froemel » 15 jun 2019, 10:10

Dank jullie wel! Fijn al die tips _/-o_
De bodem bedekking ligt op sommige plekken 18 cm en achter het doolhof huisje meer dan 20 cm.

Froemel doet zijn poepjes in de zandbak en deze worden vakkundig begraven. Dus ik denk dat ik het zand dan telkens voor 90% aan het vervangen kom.
Plassen doet hij in het rad, dus deze was ik dagelijks af. Vandaag komt zijn houten rad binnen :D . Deze zal ik natuurlijk iets minder vaak kunnen afsoppen. Ik heb nog geen plas hoekjes kunnen ontdekken overigens.

Hij heeft ook nog geen gangen gegraven maar heeft zijn vaste slaapplek in de grot. Deze is inmiddels vol gebouwd met de blauwe carefresh vezel.

Nogmaals dank voor alle nuttige info. Groetjes

Plaats reactie