Gedragsverandering syrische hamster

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
AnoukF
Hamsters: Sjors

Gedragsverandering syrische hamster

Bericht door AnoukF » 18 jun 2019, 12:50

Goeie avond hamster vriendjes   :zwaai:

Ik heb een vraag m.b.t mijn syrische hamster, Sjors! Een grote, sneeuw-witte, 17 weken oude syrische hamster met lang haar!
Vanaf moment 1 dat wij hem kregen was hij enorm aanhankelijk en lief. Likte soms zelfs mijn vinger haha. Altijd om aandacht vragen overdag net zo goed als 's avonds. Wilde ook zo graag uit de kooi dat hij bij mijn arm omhoog klom als een wilde haha :lol:   ! En lag ook de eerste dag al in het zicht bovenop de bodembedekking te slapen. Dus het vertrouwen was er direct. 

Nu hebben wij sinds een paar weekjes een hamsterscaping gekocht, ook omdat wij 3 katten hebben en hij die heel erg interessant en leuk vind en andersom ook (mijn katten vallen de kooi overigens niet aan, zijn kijkers ), dus leek mij dit hierdoor ook veiliger dan tralies. Ook merkte ik dat Sjors veel knaagde aan de tralies (ik heb een knaagblok die hij ook gebruikt), ook een reden waarom wij een hamsterscaping hebben gehaald. En natuurlijk omdat ik zoveel hoor en lees hoe fijn ze het vinden. 

Een dag na Sjors in de hamsterscaping kwam kregen wij bezoek van ons nichtje van 10 die Sjors wel een paar keer wakker heeft gemaakt maar niet opgepakt heeft ofzo.
Ik pieker alleen wel een beetje de laatste tijd. Het gedrag van Sjors lijkt wel heel erg veranderd sinds de hamster scaping is gekomen. Hij is veel minder actief (als wij wakker zijn). En als hij er dan uit komt dan mag ik hem wel aaien, en wil hij uit mijn hand eten maar gaat vrij snel weer terug naar zijn slaaphuisje. Terwijl hij eerder in de andere kooi nog wel een half uur kon 'knuffelen' en zelfs niet kon wachten in mijn hand buiten de kooi te mogen. 
Ook hebben wij in de hamsterscaping een gedeelte waar hij kan graven, wat hij de eerste 2 3 dagen heel veel deed, maar nu niet meer bij komt. 
Hij heeft een groot rad, 28 a 30 cm diameter dus dat is groot genoeg hihi. Dit gebruikt hij snachts wel. Ook hebben wij zand in de kooi, dit gebruikt hij als wc  . Wat er overigens heel schattig uit ziet als hij rondjes draait voor het goeie plasplekje haha! 
Soms komt hij even met zijn koppie uit zijn slaaphuisje en kijkt hij ons aan en gaat gelijk weer naar binnen..

Ik ben misschien wat overbezorgd maar ik wil altijd het beste voor mijn beestjes  . Maar ook omdat zijn gedrag dus ineens zo veranderd is van zo aanhankelijk met mij willen knuffelen, naar alleen maar in zijn huisje willen slapen terwijl hij anders overdag ook actief was. 
Iemand een idee wat dit kan zijn, of wat ik kan doen? 
Of is dit normaal? 

Bezorgde hamster mama  :zwaai:

Gabriëlle
Leeftijd: 36

Re: Gedragsverandering syrische hamster

Bericht door Gabriëlle » 18 jun 2019, 15:24

Misschien was de overgang naar de hamsterscape vanaf de kooi iets te groot, even tijdelijk in zijn oude kooi zetten tot hij weer wat socialer is en dan de scape wat langzamer opbouwen.

xDenies
Leeftijd: 26

Re: Gedragsverandering syrische hamster

Bericht door xDenies » 01 jul 2019, 14:43

Aller eerst is mijn vraag, wat voor 'Hamsterscaping' heb je gekocht? Hoe groot is je bak en hoe is deze ingericht? Voor een beter en persoonlijker advies zou ik je willen door verwijzen naar onze groep of website www.HamsterScaping.Info

Daarnaast vertoont je hamster eigenlijk wel meer natuurlijker gedrag. Je geeft aan dat er negatief gedrag in de 'kleinere/tralie-kooi' werd vertoond en nu wordt er geen negatief gedrag meer vertoond. Ja we vinden het jammer dat de hamster wat meer slaapt maar in principe is het nog steeds een feit dat we een schemer & nacht actief dier hebben aangeschaft, zeer bewust zelfs.

Als een bak niet op de juiste manier is in gericht zal een hamstertje zich ook minder makkelijk kunnen aanpassen en zich minder tot niet laten zien. In mijn ogen is het wel normaal gedrag wat je aangeeft, ik zie mijn Syrische dame ook pas tegen een uur of half 12 als ik geluk heb. Verder zie ik haar de hele dag in een eigen gegraven holletje tegen het glas slapen. Mijn dame toont geen negatief gedrag meer wat zij wel in haar vorige huis bleek te doen. Ik heb dan ook wel een bak van 120x50x50, even net iets groter dan de adviesmaat van 100x50.

De meeste mensen die gaan Hamsterscapen moeten behoorlijk wennen aan het feit dat hun dier eindelijk natuurlijk gedrag vertoont en daar zelf inderdaad wellicht een klein beetje op inleveren aan het begin. Gelukkig wordt er een heel hoop terugbetaald als het geduld aanwezig blijft. Maar nogmaals, kom eens gezellig in de facebook groep ;) Met meer dan 1700 serieus scapende mensen kunnen we je vast helpen!
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScaping.Info
Facebookgroep Hamsterscaping

Plaats reactie