Terrarium inrichten hoe?

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
Stitchdehamster
Hamsters: Stitch

Terrarium inrichten hoe?

Bericht door Stitchdehamster » 28 jun 2019, 18:14

Dit is mijn terrarium voor mijn Russische dwerghamster (stitch) hoe kan ik het beste me terrarium inrichten wil het zo mooi en goed mogelijk voor hem (bos style) (hamsterscaping)
Hoop dat jullie me ermee kunnen helpen met wat tips en foto's

Afbeelding

hamsterpowerrr
Hamsters: Pinda & Penotti jr. & Pepper
Leeftijd: 17

Re: Terrarium inrichten hoe?

Bericht door hamsterpowerrr » 28 jun 2019, 21:35

Hoii,
Ik heb ook een bos inrichting in m'n gerbilarium (het oogt gewoon zo leuk!) Ik heb er mos bij in gedaan. Bijvoorbeeld boven op het huisje een plak mos ofzo. Je zou ook een bosfoto op de achterkant van de bak kunnen doen (geen idee hoe maar zag het vaak voorbij komen). Ook kun je opzoeken wat voor blaadjes en hout niet schadelijk is voor je hamster en van buiten halen. Dat groene maakt het net wat meer bos. Voor de rest zou ik er nog een houten rad in doen want die zie ik hier niet staan op de foto. En ik heb een voerbakje van bruin klei (dan is het één met de omgeving 😝).

En nog even iets extra's. Ik zou d'r iets meer zaagsel in doen zodat ze meer kunnen graven. Misschien mengen met hooi dan in het wat steviger. En een zandbakje er in. Ik heb van een houten rad dat niet wilde draaien de standaard eraf gezaagd en het rad zelf als zandbak gebruikt zodat het er beter bij stond🙈

Succes ermee tis heel leuk om te doen!

melson

Bericht door melson » 30 jun 2019, 13:26

ik zal er sowieso eerst voor zorgen dat er meer zaagsel in gaat komen, zo 15 cm hoog minimaal.
ook moet er nog een looprad (minimaal 20cm doorssnede) en een zandbad in. Deze zal ik op plateaus zetten zodat de hamster er zonder gevaar onder langs kan graven.
verder zal ik voor meer schuilplekken en klim- en klautermogelijkheden zorgen door takken, wortels, kurken buizen in de kooi te brengen. Je kunt hiervoor wilg, berk, hazelaar en fruitbomen gebruiken. ook met bladeren.
met meer plateaus of een renbaan langs de binnenkant van de kooi kun je nog een beetje de hoogte gebruiken, want met lucht kan een hamster niets beginnen (behalve ademen ;) ) en het is dus eigenlijk ruimteverspilling.
Daarom zal ik ook, zoals eerder al ergens aangeven, het terrarium draaien. (deuren en lampen/fittingen eruit en nog een deksel maken). dan heb je een betere ventilatie, een kleine strook is niet voldoende, en je kunt veel hoger zaagsel er in doen.

ik plaats foto's van mijn kooi zodat je kunt zien wat ik met schuilplekken enz. bedoel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/

Mell
Hamsters: Mini

Bericht door Mell » 30 jun 2019, 15:32

Jouw kooi ziet er goed uit Melanie!

Stitchdehamster
Hamsters: Stitch

Bericht door Stitchdehamster » 30 jun 2019, 16:01

melson schreef:
30 jun 2019, 13:26
ik zal er sowieso eerst voor zorgen dat er meer zaagsel in gaat komen, zo 15 cm hoog minimaal.
ook moet er nog een looprad (minimaal 20cm doorssnede) en een zandbad in. Deze zal ik op plateaus zetten zodat de hamster er zonder gevaar onder langs kan graven.
verder zal ik voor meer schuilplekken en klim- en klautermogelijkheden zorgen door takken, wortels, kurken buizen in de kooi te brengen. Je kunt hiervoor wilg, berk, hazelaar en fruitbomen gebruiken. ook met bladeren.
met meer plateaus of een renbaan langs de binnenkant van de kooi kun je nog een beetje de hoogte gebruiken, want met lucht kan een hamster niets beginnen (behalve ademen ;) ) en het is dus eigenlijk ruimteverspilling.
Daarom zal ik ook, zoals eerder al ergens aangeven, het terrarium draaien. (deuren en lampen/fittingen eruit en nog een deksel maken). dan heb je een betere ventilatie, een kleine strook is niet voldoende, en je kunt veel hoger zaagsel er in doen.

ik plaats foto's van mijn kooi zodat je kunt zien wat ik met schuilplekken enz. bedoel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Waar kan ik die verhogingen halen of moet je dat zelf maken?

melson

Bericht door melson » 30 jun 2019, 19:40

ik heb er gewoon zelf poten onder gemaakt. of met rond hout of met vierkant. en dan lijmen of een schroefje er in. door het zaagsel staat het dan ook weer stevig ook al heb je een beetje verschil in de lengte van de poten. het kan in elk geval niet afzakken ;)

ik heb daarnet even gekeken - ik heb er best veel verschillende gemaakt , misschien kun je er inspiratie op doen... ;) Let wel, dat niet alles voor hamsters is gebouwd. Ik heb/had ook gerbils en degoes. :-)
sorry, de foto's zijn zo wel heel erg groot, maar zo is wel alles te herkennen :lol:

witte spaanplaat met metalen tafelpoten, een houten en aluminium rand tegen het knagen:
Afbeelding

afgezaagd Ikea wijnrek in verschillende kooien:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

helemaal zelf gebouwd met gaten zodat de hamster onder langs kan...
Afbeelding

onderbouw met vierkant hout en zelfgemaakte zandbak
Afbeelding Afbeelding

plateau (zandbad) met twee aluminium strips aan de zijkanten verlijmd en een poot in het midden i.v.m. het gewicht
Afbeelding

je kunt waarschijnlijk wel ook iets kopen, moet je maar in de webshops gaan kijken. ik vind het leuk om te knutselen en individuele oplossingen te vinden en soms ook dingen te veranderen. ook is het zelf knutselen veel goedkoper (maar ik heb ook best veel materiaal over de jaren verzameld en heb gereedschap) ;)
groetjes
Melanie

http://mel-s-wereld.webnode.nl/

xDenies
Leeftijd: 26

Bericht door xDenies » 01 jul 2019, 14:37

Waarom kom je niet eens kijken in de groep op facebook of op de website? www.HamsterScaping.Info, daar vind je direct doelgerichte informatie, tips en adviezen. Het eerste wat we je graag mee geven is om niet alles veilig langs de zijkanten te plaatsen, je hebt voor de hele bak betaald dus gebruik hem nuttig; dat gaat je hamster ook veel fijner vinden! :)
Hamstery Pure Colour
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScaping.Info
Facebookgroep Hamsterscaping

Plaats reactie