Ideeën kooi inrichting

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
Mr.GeorgeJingles
Hamsters: Mr. George Jingles
Leeftijd: 14

Ideeën kooi inrichting

Bericht door Mr.GeorgeJingles » 03 jul 2019, 11:54

Hallo Hamsterliefhebbers!
Na de zomervakantie krijg een nieuwe hamster. Nu wil ik jullie vragen wat nog leuke dingen zijn om in mijn kooi te doen, en te helpen met de inrichting van de kooi. Ik denk dat ik als bodembeddekking hennep en vlas ga mixen, is dat een goed idee? Hij komt in de Ikea Billy, een 80 x 35 x 30, deze is rondom van hout en aan de voorkant een glazen plaat. Ik heb tot nu toe:
- huisje met onderkant, en een soort van rekje + twee gaten.. weet iemand waar die voor zijn? (Foto is aanwezig!)
- Flying Saucer 17 cm
- zandbad
- voerbakje
- en zowel een drinkfles als drinkbak
Ik wil nog halen:
- Holle boomstam
- hooiruif
- boomstammetjes
- houten bruggetje

Heeft iemand nog tips hoe ik het goed kan inrichten?
De bodembeddekking enz. Moet er dus nog allemaal in!

Afbeelding

Afbeelding

LauravD
Hamsters: Winnie en Olaf

Re: Ideeën kooi inrichting

Bericht door LauravD » 03 jul 2019, 12:05

Hoii,

Ik weet niet of je bereid bent om te boren/lijmen in je hok maar misschien is het leuk dat houten plateautje iets hoger te hangen zodat hij/zij via de gaten omlaag kan en dan ook nog zelf wat ruimte heeft om daar onder lekker te graven 😊
Misschien kan je dan ook nog een loopbruggetje doen ban het ene plateau naar de andere met het bakje :D.
Wat voor hamstertje neem je?
Groetjes laura

xAnnick
Hamsters: Penelope <3
Leeftijd: 22

Bericht door xAnnick » 03 jul 2019, 12:08

Hoii
Wat goed dat je om advies vraagt!

Een laag van minimaal 15-20 cm bodembedekking lijkt mij inderdaad een goed begin. Let er bij het vullen ook op dat je het af en toe aandrukt, dat geeft nog meer stevigheid en is makkelijker voor je hamstertje om in te graven.

Verder zou ik kijken naar een groter huisje met een minimale doorgang van 5 cm en het liefste zonder bodem, zodat deze als startpunt om te graven gebruikt kan worden. Het huisje met dat plateau wat je nu hebt is helaas te klein.
Ook zou ik kijken naar een looprad van minimaal 20 cm doorsnede, een flying saucer is leuk voor erbij, maar niet prettig voor de hamster om standaard op te lopen en het is ook niet best voor de rug als die continu zo in een kromming zit. Ik had voor mijn eerste hamster ook een saucer en die liep er op een gegeven moment helemaal niet meer op...Toen ik er een normaal looprad in zette rende hij weer als een tierelier.

En verder qua inrichting doen kurktunnels, wijnranken of andere takken en bijvoorbeeld eetbare kruiden het altijd goed.

Dit is bijvoorbeeld het verblijf (100x50x50) waar mijn dwergje in woont (wel met zelfgemaakte verdieping en zandbak, als je zelf creatief bent is dat ook leuk om te maken!)
Afbeelding

Voor meer inspiratie kun je ook in dit topic kijken: het foto van je aquarium/terrarium topic (klik) .

Succes :-D

Edit: Ik weet niet of je dat al hebt, maar een bak met chinchillazand is een must voor de vachtverzorging. Deze zou ik dus zeker ook in de kooi zetten.

Een hooiruif is trouwens niet noodzakelijk. Hooi eten hamsters sowieso niet, ze gebruiken het meer als nestmateriaal en daarnaast kunnen ze vast komen te zitten in een hooiruif.
Laatst gewijzigd door xAnnick op 03 jul 2019, 12:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Rusje: Penelope <3

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
♥ Phoebe ♥ Rust zacht, meisje. 03-07-2017 -- 03-04-2019

Mr.GeorgeJingles

Bericht door Mr.GeorgeJingles » 03 jul 2019, 12:09

LauravD schreef:
03 jul 2019, 12:05
Hoii,

Ik weet niet of je bereid bent om te boren/lijmen in je hok maar misschien is het leuk dat houten plateautje iets hoger te hangen zodat hij/zij via de gaten omlaag kan en dan ook nog zelf wat ruimte heeft om daar onder lekker te graven 😊
Misschien kan je dan ook nog een loopbruggetje doen ban het ene plateau naar de andere met het bakje :D.
Wat voor hamstertje neem je?
Groetjes laura
Hoii! Dankjewel, ik denk dat ik dat inderdaad ga doen! Bedankt voor de tip.
Ik ben nog aan het twijfelen welke soort, of de Russische dwerghamster of de roborovski hamster. Welke zou jij aanraden als je naar de kooi kijkt. :razz:

Mr.GeorgeJingles

Bericht door Mr.GeorgeJingles » 03 jul 2019, 19:14

xAnnick schreef:
03 jul 2019, 12:08
Hoii
Wat goed dat je om advies vraagt!

Een laag van minimaal 15-20 cm bodembedekking lijkt mij inderdaad een goed begin. Let er bij het vullen ook op dat je het af en toe aandrukt, dat geeft nog meer stevigheid en is makkelijker voor je hamstertje om in te graven.

Verder zou ik kijken naar een groter huisje met een minimale doorgang van 5 cm en het liefste zonder bodem, zodat deze als startpunt om te graven gebruikt kan worden. Het huisje met dat plateau wat je nu hebt is helaas te klein.
Ook zou ik kijken naar een looprad van minimaal 20 cm doorsnede, een flying saucer is leuk voor erbij, maar niet prettig voor de hamster om standaard op te lopen en het is ook niet best voor de rug als die continu zo in een kromming zit. Ik had voor mijn eerste hamster ook een saucer en die liep er op een gegeven moment helemaal niet meer op...Toen ik er een normaal looprad in zette rende hij weer als een tierelier.

En verder qua inrichting doen kurktunnels, wijnranken of andere takken en bijvoorbeeld eetbare kruiden het altijd goed.

Dit is bijvoorbeeld het verblijf (100x50x50) waar mijn dwergje in woont (wel met zelfgemaakte verdieping en zandbak, als je zelf creatief bent is dat ook leuk om te maken!)
Afbeelding

Voor meer inspiratie kun je ook in dit topic kijken: het foto van je aquarium/terrarium topic (klik) .

Succes :-D

Edit: Ik weet niet of je dat al hebt, maar een bak met chinchillazand is een must voor de vachtverzorging. Deze zou ik dus zeker ook in de kooi zetten.

Een hooiruif is trouwens niet noodzakelijk. Hooi eten hamsters sowieso niet, ze gebruiken het meer als nestmateriaal en daarnaast kunnen ze vast komen te zitten in een hooiruif.
Dedankt voor je hulp! Ik zal je tips zeker meenemen in de intochting van mijn kooi! Ik heb nu een bakje voor het zan van 13 x 11 cm, is dat groot genoeg voor een Robo? :lol:

xAnnick
Hamsters: Penelope <3
Leeftijd: 22

Bericht door xAnnick » 03 jul 2019, 22:16

Aangezien robo's oorspronkelijk in de woestijn leven zou ik voor een grotere oppervlakte gaan. In Duitsland wordt aangeraden om 1/3e van het verblijf met zand in te richten, maar met jouw bak ben je dan wel beperkt qua verdere inrichting. Ik zou op zoek gaan naar een stevige ovenschaal of iets dergelijks, en deze dan ook zekeren zodat er niet onderdoor gegraven kan worden.
Rusje: Penelope <3

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
♥ Phoebe ♥ Rust zacht, meisje. 03-07-2017 -- 03-04-2019

melson

Bericht door melson » 04 jul 2019, 17:06

Heb je ook een deksel voor de kooi?
Anders zal ik je aanraden om deze gelijk ietswat verhoogd te bouwen omdat 30 of 35 cm best laag zijn.
Ik persoonlijk vind de kooi ook qua grondoppervlak te klein.

In Duitsland wordt aangeraden om 1/3e van het verblijf met zand in te richten
dit klopt, hier wordt wel ook van een minimale kooigrootte van 100x50 cm uit gegaan.
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/

layla
Hamsters: Mozart
Leeftijd: 31

Bericht door layla » 05 jul 2019, 14:00

Ik zou er inderdaad een deksel opzetten want anders kan je hamster ontsnappen... vooral met de toren (als je hamster er op geraakt want ziet er nogal stijl uit) die erin staat en een laag bodembedekking. ;)

Een looprad / flying saucer van 17 cm is wel groot genoeg voor een Robo of een jonge Rus. Voor volwassen Rusjes wordt 20 cm of groter aangeraden. Het hangt er ook vanaf hoe groot je hamster wordt. Moest je een Rusje nemen zou ik het in de gaten houden of het rad niet te klein voor hem wordt als hij groeit.
Hamstery La Belle Etoile
Pootje van Mozart.
R.I.P. Romy, Kenai, Hermina, Ruske, Hyacinth, Ikaros, Naila, Eleni, Fiona, Eros, Molly, Nikos, Leandros,
Lisa, Lola, Lucia, Utus, Lucas, Donovan, Andreo, Ollie, Lilly, Scarlett, Hortensia, Tingeling, Vicky, Elsa, Emma, Andreo Junior, Alexia, Alexis, Amor, Gustav, Olga en Wilma.

Mr.GeorgeJingles

Bericht door Mr.GeorgeJingles » 05 jul 2019, 23:10

layla schreef:
05 jul 2019, 14:00
Ik zou er inderdaad een deksel opzetten want anders kan je hamster ontsnappen... vooral met de toren (als je hamster er op geraakt want ziet er nogal stijl uit) die erin staat en een laag bodembedekking. ;)

Een looprad / flying saucer van 17 cm is wel groot genoeg voor een Robo of een jonge Rus. Voor volwassen Rusjes wordt 20 cm of groter aangeraden. Het hangt er ook vanaf hoe groot je hamster wordt. Moest je een Rusje nemen zou ik het in de gaten houden of het rad niet te klein voor hem wordt als hij groeit.

Dankjewel voor je reactie! Er is inderdaad een deksel, maar fir stond er niet op in de foto! En het word trouwens een Robo. :-)

Mr.GeorgeJingles

Bericht door Mr.GeorgeJingles » 05 jul 2019, 23:11

melson schreef:
04 jul 2019, 17:06
Heb je ook een deksel voor de kooi?
Anders zal ik je aanraden om deze gelijk ietswat verhoogd te bouwen omdat 30 of 35 cm best laag zijn.
Ik persoonlijk vind de kooi ook qua grondoppervlak te klein.

In Duitsland wordt aangeraden om 1/3e van het verblijf met zand in te richten
dit klopt, hier wordt wel ook van een minimale kooigrootte van 100x50 cm uit gegaan.
Dankjwel voor je reactie! Ik heb inderdaad een deksel voor de kooi!

Mr.GeorgeJingles

Bericht door Mr.GeorgeJingles » 05 jul 2019, 23:12

xAnnick schreef:
03 jul 2019, 22:16
Aangezien robo's oorspronkelijk in de woestijn leven zou ik voor een grotere oppervlakte gaan. In Duitsland wordt aangeraden om 1/3e van het verblijf met zand in te richten, maar met jouw bak ben je dan wel beperkt qua verdere inrichting. Ik zou op zoek gaan naar een stevige ovenschaal of iets dergelijks, en deze dan ook zekeren zodat er niet onderdoor gegraven kan worden.
Dankjwel voor je reactie. Ik zal dit meenemen in de inrichting van de kooi!

melson

Bericht door melson » 06 jul 2019, 09:51

de zandbak kun je ook poten zetten, dan neemt het 'geen' ruimte weg, want de hamster kan er onder langs graven. hier had tot nu toe bijna elke hamster zijn/een nestje onder het zandbad
op zoietss kun je natuurlijk ook een ovenschaal zetten

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding[/url]
Afbeelding[url=https://postimg.cc/67XpLvxR]
groetjes
Melanie

http://mel-s-wereld.webnode.nl/

Plaats reactie