Type huisvesting

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Bux19
Hamsters: Unknown

Type huisvesting

Bericht door Bux19 » 07 jul 2019, 04:01

Dag allemaal,

Ik heb onlangs een tweedehands aquarium van 60x30x35 gekocht. Ik vond dat een redelijke formaat om mee te beginnen.
Nu de aquarium, schoongemaakt en wel hier staat, vind ik em eigenlijk best klein! Of valt dat wel mee? En kan ik deze gewoon een tijdje gebruiken?

Het liefst zou ik graag eentje van 80x50 willen.
Een aquarium van zo'n formaat is te zwaar voor mij (ivm reuma). Wat ik nu heb kan ik nog net zelf sjouwen, het is te doen.
Ik wil de bak tzt natuurlijk wel om de paar weken kunnen soppen.

Nu heb ik gezien dat je ook een hamsterkooi kan maken van die grote plastic Ikea bakken (ik knutsel graag :).
Lekker licht en makkelijk schoonmaken denk ik. Alleen baal ik ervan dat het niet helemaal doorzichtig is.

Heeft iemand ervaring met zo een plastic "hamsterbak"? Wat zullen/kunnen de nadelen zijn?

Bij een gewone hamsterkooi met tralies ben ik bang dat de hamster gaat tralieknagen.

Heeft iemand misschien wat advies/tips/ideeën? 🤗

Groetjes,
Kiki

2 Be continued...<3

melson

Re: Type huisvesting

Bericht door melson » 07 jul 2019, 11:00

een aquarium van 60x30cm is inderdaad te klein voor een hamster.
het is meestal niet noodzakelijk om de hamsterkooi om de paar weken uit te soppen. je haalt dan alle geuren van de hamster weg en dat betekend stress voor de hamster. bij een kooi die groot genoeg is en voldoende zaagsel heeft, moet je alleen de plashoeken schoon maken.
Handig is ook om een vaste plek voor de kooi te hebben om hem niet te moeten sjouwen, je maakt een kooi eigenlijk ter plekke schoon. Ik gebruik hier meestal (veger en) blik en een vuilniszak waar ik het zaagsel in schep. mijn kooien zijn te groot en te zwaar om hun te bewegen.

om een aquarium lichter te krijgen kun je ook eentje laten bouwen met 4mm glas. omdat er geen water in gaat is dit mogelijk en het grote voordeel is, dat je je wensmaten kunt laten bouwen, bv. ook 107x56cm ;)

je kunt ook een aquarium-bak van plexi-glas bouwen, dat vraagt alleen wat oefening met het verlijmen zodat het netjes uitziet ;) (of ik was te onhandig :lol: )

bij een curverbox vind ik persoonlijk alleen maar nadelen ;)
-je kunt er niet doorheen kijken
-ik vind ze echt lelijk (bijna nog lelijker als traliekooien ;) )
-ik heb er nog geen gezien die niet een prima knaagbegin voor hamsters had, door hoeken en kanten aan de binnenkant.

als je zelf wilt bouwen kun je ook gewoon met geplastificeerde spaanplaat en plexiglas bouwen. Maar vanaf een bepaalde maat wordt dit ook wel zwaar. misschien is dit ook met lichter hout mogelijk, je moet wel kijken dat het geen onbehandeld hout is en stevig genoeg.

ik hoop, je hebt er iets aan, anders gewoon door blijven vragen ;)
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/

Bux19

Bericht door Bux19 » 07 jul 2019, 13:26

@Melson Bedankt voor je reactie!
Ik kan zeker wat met de informatie. Ik hou wel knutselen met een uitdaging :)
Anders kan ik altijd wel beroep doen op mijn handige vader haha

Goed om te weten dat ik de bak niet om de paar weken onder de douch hoeft te zetten, scheelt een hoop!
2 Be continued...<3

_mona_
Hamsters: 3
Leeftijd: 27

Bericht door _mona_ » 07 jul 2019, 16:17

Je aquarium regelmatig uitwassen hoeft inderdaad totaal niet! Hoe groter het verblijf hoe minder je moet doen eigenlijk :p
Zelfs als je het aqua toch eens volledig moet schoonmaken moet er niet mee gesjouwd worden, gewoon bodembedekking eruit scheppen, stofzuiger erdoor en dan ter plaatste met een nat doekje erdoor.
Groetjes van Mona
En van syrtjes Taran en Cardan en rusje Amberle♥

Bux19

Bericht door Bux19 » 08 jul 2019, 17:32

Ik twijfelde al wat die curver bakken betreft omdat het niet doorzichtig is.

Denk dat ik er toch liever zelf 1 maak met een Ikea kast. Heb een paar mooie voorbeelden gezien. De Billy kast, die is 80x30x35. Dat is wel een mooie formaat toch? 
Ik wil dan iets aan de onderkant en zijkanten een strook van ong. 20 cm vanaf de bodem plaatsten. Plak alminium ofzo om urineplekken tegen te gaan/makkelijk schoon te makeb (dat het niet in het hout gaat zitten).
Is dat mogelijk of overdrijf ik nu 

Ik was nog wel op zoek naar een grotere aquarium maar het ophalen is al een drama. Kan een bak van 80cm niet alleen sjouwen en past niet in mijn auto. Dus dat heb ik opgegeven.

*of weet iemand misschien een andere Ikea kast die groot genoeg is, behalve de Detolf, die is echt te groot. Daar heb ik geen ruimte voor, die is 1.63m.
2 Be continued...<3

melson

Bericht door melson » 09 jul 2019, 17:50

de Billy kast zal ik niet nemen, die is ook te klein. door de korte diepte geef je heel veel ruimte weg...
kun je 120cm stellen? dan zal ik eerder voor een basiselement van PLATSA gaan, die van 120x60x55cm. Ze hebben ook een van 80x55x60cm. Die kasten vind ik persoonlijk geschikter als de Billy.
Als je aan de voorkant schuifdeuren maakt met een hoge zaagselstop en ventilatieroosters aan de zijkanten kun je het als "terrarium" gebruiken. Wil je het als "bak" gebruiken maak je de voorkant dicht met (plexi-)glas en een deksel van gaas bovenop.

de houten platen zijn al geplastificeerd dus (een beetje) beschermd) tegen urine. ik zal alleen de spleten met aquariumsilicone afdichten zodat daar niks tussen kan komen en goed is. Aluminium heb je in de regel niet nodig, vooral als je hoog zaagsel er in doet.
groetjes
Melanie

Bux19

Bericht door Bux19 » 09 jul 2019, 19:11

Hi Melson,

Ik kom net bij de Ikea vandaan! :)
Heb mijn zinnen gezet op de Stuva Fritids. Ik heb de complete kast/kist gekocht om de bak erop te zetten. Kan ik gelijk kijken hoe het zit met de basis om het glas e.d. te bevestigen.
Hijnis 90x50x50! :)
Als ik zie dat het wel lukt, hoef ik alleen nog 1 basis te kopen en die er bovenop te plaatsen. Past dan mooi precies erop.

Bedankt voor de tips. Ik ga de siliconenlijm aanschaffen.
Wat het alminium betreft zal ik nog even aankijken. Kijken hoe erg de hamster het zal bevuilen. Kan altijd nog achteraf erop toch?

Dit is de kist: STUVA / FRITIDS Speelgoedkist met bank - wit, rood - IKEA
https://m2.ikea.com/nl/nl/p/stuva-friti ... s49252633/

*op de foto zie je niet dat het onderste bak er helemaal uitrolt, heeft wieltjes.
De tafel alleen (basis) gaat mij dan 30 euro kosten.
2 Be continued...<3

Bux19

Bericht door Bux19 » 09 jul 2019, 22:06

melson schreef:
09 jul 2019, 17:50
de Billy kast zal ik niet nemen, die is ook te klein. door de korte diepte geef je heel veel ruimte weg...
kun je 120cm stellen? dan zal ik eerder voor een basiselement van PLATSA gaan, die van 120x60x55cm. Ze hebben ook een van 80x55x60cm. Die kasten vind ik persoonlijk geschikter als de Billy.
Als je aan de voorkant schuifdeuren maakt met een hoge zaagselstop en ventilatieroosters aan de zijkanten kun je het als "terrarium" gebruiken. Wil je het als "bak" gebruiken maak je de voorkant dicht met (plexi-)glas en een deksel van gaas bovenop.

de houten platen zijn al geplastificeerd dus (een beetje) beschermd) tegen urine. ik zal alleen de spleten met aquariumsilicone afdichten zodat daar niks tussen kan komen en goed is. Aluminium heb je in de regel niet nodig, vooral als je hoog zaagsel er in doet.
Die Platsa is inderdaad een goeie, bedankt! 10cm korter dan die Stuva. Maar wel veel makkelijker om de glasplaat enzo te plaatsen.
Bij de Stuva zou ik nog 1 plank extra moeten aanschaffen voor de onderkant.

Zie hieronder. Het zou wel heel mooi ogen. Gelijk een leuk plankje bovenop voor wat kleine spulletjes. Met wat scharnieren erbij om van de deksel een klep van te maken 😍

Afbeelding
2 Be continued...<3

melson

Bericht door melson » 10 jul 2019, 13:40

ik kan het mij nog niet helemaal voorstellen :bloos: ;) documenteer maar alles met foto's :-) ik vind dat altijd interessant en anderen hebben er misschien ook iets aan.

bij de Ikea verkopen ze volgens mij ook glazen platen. weet niet in welke afmetingen. die kun je dan gewoon met u-profiel vast zetten, tenminste als de maat past.
groetjes
Melanie

Bux19

Bericht door Bux19 » 11 jul 2019, 10:01

melson schreef:
10 jul 2019, 13:40
ik kan het mij nog niet helemaal voorstellen :bloos: ;) documenteer maar alles met foto's :-) ik vind dat altijd interessant en anderen hebben er misschien ook iets aan.

bij de Ikea verkopen ze volgens mij ook glazen platen. weet niet in welke afmetingen. die kun je dan gewoon met u-profiel vast zetten, tenminste als de maat past.
Haha helemaal niet erg, begrijp ik!
Na de zomervakantie ga ik aan de slag. Heb er wel erg veel zin in, om te doe-het-zelven. Heb allemaal ideeën in mn hoofd 🤗. Ik zal het allemaal fotograveren.

Uitgerekend de 90cm glasplaat zit niet in het assortiment van Ikea 😑 wel van 1m en 80cm.
2 Be continued...<3

melson

Bericht door melson » 11 jul 2019, 16:54

heb je hout over? anders maak je een strook aan de zijkant van elk ca. 5cm en daar dan het u-profiel met glasplaat tussen.
zo bv. (is wel net anders dan het bij jou zou gaan worden ;) )
Afbeelding

ik denk, ik moet ook weer een keertje iets bouwen... :lol: wij renoveren net de logeerkamer, misschien vind ik daar nog een plekje... hoewel ik op dit moment liever een bepaald aquarium wil hebben - zo moeilijk, het kiezen :lol:

veel plezier alvast met jou project :D
groetjes
Melanie

Bux19

Bericht door Bux19 » 11 jul 2019, 17:29

But ofcourse! Das een goeie! Helemaal niet in mij opgekomen om dat zo te doen, bedankt! 👍🏽

Ik wil ook graag een aquarium zodat de hamster van alle kanten zichtbaar is. Maar goed, eerst meer ruimte creëren en sparen voor een mooie grote bak.
2 Be continued...<3

melson

Bericht door melson » 11 jul 2019, 17:35

ik bedoelde een aquarium met vissen ;) ik denk niet, dat ik mijn man kan overhalen om nog een grote bak hier weg te zetten ;) wij hebben hier de hamster die in 170x40 woont en de degoes die in een kast van 160x60x200cm met aanbouw wonen... hij was wel blij toen de gerbils het huis uit gingen... :-x :lol:

mijn hamster zit in een soort aquarium/glazen bak (water zal ik er niet in willen doen ;) ) , maar door de omstandigheden zie ik ook maar de voorkant. vind ik niet erg, moet ik zeggen.
groetjes
Melanie

Bux19

Bericht door Bux19 » 05 aug 2019, 21:28

Hoi allemaal!

Ben ik weer 😎

Ik heb een mooi bak/aquarium via Marktplaat kunnen scoren! 40 euro voor een afmeting van 100x60x50 🤗
Nu ik zo een grote bak heb, twijfel ik nu echt tussen een dwerg en een Syrische hamster.
Ik zou voor een dwerg gaan maar ik heb inmiddels ook veel gelezen over de Syrische en ik vind die toch ook echt leuk. Deze afmeting is toch ruim voor een Syrische?
2 Be continued...<3

melson

Bericht door melson » 06 aug 2019, 16:54

uitgaand van 100x50 als minimum is de nieuwe bak wel voldoende groot. wat je kunt doen om te kijken of je er zelf mee gelukkig wordt: de maten van de inrichting (zandbak, huisje, oppervlak looprad en andere inrichting van karton uitknippen en plaatsen. Vooral de huisjes zijn natuurlijk groter bij syren. Dan zie je hoeveel loopruimte je over houdt en of je dat leuk vind of toch te geperst ;) of misschien heb je ook zo voldoende ruimtelijke inzicht?! ik namelijk niet :lol:
ik heb wel vaker gelezen, dat vooral vrouwtjes syren veel bewegingsruimte nodig hebben en anders gaan ze vervelend doen en veel knagen. maar ik had nooit syren dus kan ik geen eigen ervaring bijdragen
groetjes
Melanie

Plaats reactie