Tips/advies inrichting kooi

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
Mr.GeorgeJingles
Hamsters: Mr. George Jingles
Leeftijd: 15

Tips/advies inrichting kooi

Bericht door Mr.GeorgeJingles » 10 jul 2019, 23:42

Hoi Allemaal!

Binnenkort ga ik een nieuw Russisch Dwerghamstertje aanschaffen! Hij zal in een omgebouwde Ikea Billy kast komen van 80x35x30. Ik heb daar ook al een ‘deksel’ voor.
Dit is wat ik tot nu toe al heb:
- Huisje met platau aan onderkant
- drinkbakje
- voerbakje
- flying saucer
- bodembedekking
- nestmartiaal
- voer
- wc rolletjes
- hooi
- zandbakje
- Trapje
- Waterflesje

Wat ik al heb besteld:
- Huisje met open onderkant
- Kauwspeeltjes
- badzand
- hamster wip
- holle boomstam
- loopbrug

Op de fotos heb ik alles zo duidelijk mogelijk proberen te laten zien. In de kooi staat tot nu toe alleen kog maar wat ik heb, de andere spullen komen maandag binnen. De deksel kan gewoon van de kooi af.
Hebben jullie nog tips of advies voor mij? :D
Ik hoor het graag!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

melson

Re: Tips/advies inrichting kooi

Bericht door melson » 11 jul 2019, 17:59

ik vind het moeilijk om je tips te geven omdat je kooi sowieso te klein is.
in elk geval zal ik doorgaan hoog zaagsel aanbieden en de rest op plateaus zetten zodat de hamster er onder door kan lopen/graven zonder geplet te worden of iets omvalt.
een wip zal ik niet aanbieden, die vind ik gevaarlijk. gewoon voor meer schuilmogelijkheden zorgen door bv. takken (met bladeren), kurken buizen, wortels.
ik persoonlijk ben ook geen fan van die flying saucers… ik begrijp wel dat je ervoor hebt gekozen omdat je kooi zo laag is, maar er is ook de mogelijkheid om de deksel (gedeeltelijk) te verhogen als je liever een looprad wilt of moet hebben (in het geval dat je hamster het niet gebruikt, of te groot ervoor wordt)
bv.:
Afbeelding

voor ideeën kun je ook bv. hier kijken: viewtopic.php?f=12&t=44614 , zal wel van achter beginnen
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------

Mr.GeorgeJingles
Hamsters: Mr. George Jingles
Leeftijd: 15

Bericht door Mr.GeorgeJingles » 11 jul 2019, 19:32

melson schreef:
11 jul 2019, 17:59
ik vind het moeilijk om je tips te geven omdat je kooi sowieso te klein is.
in elk geval zal ik doorgaan hoog zaagsel aanbieden en de rest op plateaus zetten zodat de hamster er onder door kan lopen/graven zonder geplet te worden of iets omvalt.
een wip zal ik niet aanbieden, die vind ik gevaarlijk. gewoon voor meer schuilmogelijkheden zorgen door bv. takken (met bladeren), kurken buizen, wortels.
ik persoonlijk ben ook geen fan van die flying saucers… ik begrijp wel dat je ervoor hebt gekozen omdat je kooi zo laag is, maar er is ook de mogelijkheid om de deksel (gedeeltelijk) te verhogen als je liever een looprad wilt of moet hebben (in het geval dat je hamster het niet gebruikt, of te groot ervoor wordt)
bv.:
Afbeelding

voor ideeën kun je ook bv. hier kijken: viewtopic.php?f=12&t=44614 , zal wel van achter beginnen
Bedankt voor je reactie! De meeste dingen staan al op plataus, zoals het huisje (staat op ‘palen’ en het voerbakje. Morgen ga ik een forest loopradje halen, dus dan gaat de flying saucer in zijn ‘speelbak’.

Gwen2009
Hamsters: Smokey

Bericht door Gwen2009 » 24 aug 2019, 19:40

Hoe groot word een dwerghamster?

Gwen2009

Bericht door Gwen2009 » 29 aug 2019, 08:17

Smokey is gisteren gebracht door de oude eigenaar. Zo zag zijn bak er uit.
Afbeelding

Gwen2009

Bericht door Gwen2009 » 29 aug 2019, 08:22

Heb meteen wat extra dingen in het hok gedaan. Zo i zo wat hooi en een wc rol gevuld met hooi. Zodat hij in ieder geval wat te doen en onderzoeken heeft. Ook heb ik zijn voer veranderd.
Afbeelding

Gwen2009

Bericht door Gwen2009 » 29 aug 2019, 08:25

Vandaag hoop ik de bestelling van ranzijn binnen te hebben chinchillazand en 15 kilo hooi voor smokey en de teddy konijnen. En cotton fibe. Dit wil ik gaan mengen met hennepvezel. Hoop vanmiddag of vanavond een andere inrichting te kunnen laten zien.

Gwen2009

Bericht door Gwen2009 » 29 aug 2019, 11:46

Had nog iets gevonden wat eigenlijk van de konijnen was. Een bal waar hooi of wat anders in kan.En heb de rad er even uit gehaald. En een brug geplaatst met een steen.
Afbeelding

Afbeelding

_mona_
Hamsters: 3
Leeftijd: 27

Bericht door _mona_ » 29 aug 2019, 12:37

Tof dat je zo goed je best doet om Smokey een goed hok te geven.
Waarom heb je het rad eruit gehaald? Juist in een klein hok is het belangrijk dat hij zijn energie kwijt kan => loowpiel!

Verder zou ik de hooibal eruit halen, ben een beetje bang dat hij daar klem in kan komen zitten.

Wat ik hier doe is een pluk hooi in het hok leggen en daardoor hun voer strooien, zijn ze lekker bezig met het te verzamelen en het stimuleert hun natuurlijke gedrag =)
Groetjes van Mona
En van syrtjes Taran en Cardan en rusje Amberle♥

Gwen2009

Bericht door Gwen2009 » 29 aug 2019, 13:06

Oké dan ga ik dat straks even aanpassen. En dan ga ik dat advies van jou doen.om het eten wat door de hok te verspreiden. Kan ik dan het voerbakje eruit laten.

Plaats reactie