Kan ik een hamster houden?

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
Elina

Kan ik een hamster houden?

Bericht door Elina » 01 aug 2019, 16:29

Hallo allemaal!
Ik ben Elina, 31 jaar en woon nu al een tijdje in een camper, zonder huisdieren. Voordat ik in een camper woonde heb ik altijd huisdieren gehad. Vogels, vissen, konijnen, honden, katten, slakken, ratten, van alles. Ik mis het hebben van een huisdier en alle dieren die ik tot nu toe heb gehad zijn niet geschikt voor in een camper (voor mij dan, in mijn ogen, ik weet dat andere mensen het wel doen)

Mensen zeggen tegen mij dat een hamster makkelijk kan, maar ik ga toch liever op advies van ervaren hamstermensen af.

Ik dacht zelf aan een syr, en ik heb ook genoeg ruimte voor een aquarium van 100x50x50. Dat is dan ook het probleem niet. Wat ik wil weten is of de hamsters te veel stress ervaren als ik de camper verplaats.

Ik ga regelmatig een weekendje weg en dan moet zo'n hamstertje wel een ritje meemaken, heen en terug. Dit kan variëren van 1 tot soms wel 4 uur reizen. En volgend jaar wil ik heel de zomer door Europa reizen. Het is niet zo dat alles heftig schudt tijdens het rijden, maar toch beweegt de camper wel, net als in een normale auto.

Een vriendin van mij heeft twee hamsters, zij rijdt elke donderdagavond van Amsterdam naar Roermond om bij haar vriend te zijn en dan zondagavond weer terug. De hamsters gaan dan mee en volgens haar kan het prima en hebben haar hamsters er geen last van. Maar ik weet dus niet of haar hamsters er toevallig goed tegen kunnen en een uitzondering zijn of dat het met alle hamsters kan.

Een andere vraag die ik heb en waar ik niks over kan vinden, welke temperaturen vinden hamsters fijn? Bij mij is het in de winter namelijk geen 20 graden. En toen het laatst zo warm was was het bij mij binnen ook niet veel koeler. Maar misschien zouden koelelementen een optie kunnen zijn? Ik heb een vriezer.

Misschien ook een gekke vraag, maar hebben ze ook last van regengeluiden op het dak? Als het goed regent kan dat behoorlijk wat geluid maken.

Misschien wat veel en gekke vragen, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Alvast bedankt!

_mona_
Hamsters: 3
Leeftijd: 27

Re: Kan ik een hamster houden?

Bericht door _mona_ » 02 aug 2019, 07:01

Mij lijkt het om eerlijk te zijn niet ideaal om een hamster te houden nee. Tegen het rijden en regen kunnen ze wel tegen. Al kunnen, als je rijd, de spullen in het hok wel gaan schuiven, wat gevaarlijk is. Maar ook dat is op te lossen.
Temperatuur is echt het grootste probleem. In de winter, als het onder de 10° is kunnen ze in winterslaap gaan, en in de zomer, als het boven boven de 25 komt wordt het ook gevaarlijk...
Nu zijn dat wel over het algemeen maar een paar dagen op een jaar, maar voor die dagen zou je echt wel verwarming, arico of een ander onderkomen moeten zoeken, anders zou ik het laten.
Groetjes van Mona
En van syrtje Taran, rusje Amberle en robo'tje Dot ♥

Elina

Bericht door Elina » 02 aug 2019, 09:27

Onder de 10 graden wordt het gelukkig niet. Ik heb gewoon verwarming. Dus als ik afwezig ben wordt het op z'n koudste 15 graden.

Zou ik met koelelementen kunnen werken in de zomer?

Als het niet kan dan kan het niet, maar als het wel kan zal ik me verder verdiepen in hamsters voordat ik er een haal.

Dukat
Hamsters: Plato, Hekate en Rugal

Bericht door Dukat » 03 aug 2019, 03:12

Wat goed dat je hier om raad vraagt.

Bij warm weer kun je het beste een grote kei goed wassen en afspoelen en dan in de vriezer doen, vervolgens er uithalen en in een oude lap wikkelen en in de kooi leggen. Sommige dierenwinkels verkopen platte koelschijven, icepads genaamd. Dat werkt het zelfde als een grote kei in de friezer. Als de hamster verkoeling zoekt zal het dit zelf opzoeken. De hamster moet altijd schoon en vers drinkwater hebben en de kooi moet hoog genoeg zijn voor een loopmolentje van minimaal 27cm in doorsnee, zonder open spijlen. Bij voorkeur van hout. Een bak met chinchillazand van het merk beaphear is ook gewenst. Bodembedekking van minimaal 30 cm. is het beste voor een syr. Zaagsel is het goedkoopst, Zorg wel dat als je zaagsel koopt dit NIET van cederhout is. Ontstoft zaagsel van allspan is goed. Niet alle soorten zaagsel is veilig. Het kan ook erg gaan stoffen. Er zijn vele merken bodembedekking. Hemparade is relatief goedkoop, maar carefresch is ideaal, hoewel dit wel een duur merk is.

Wat de spullen betreft. In een camper zou ik zorgen dat het loopmolentje vastgeschroefd is aan een houten slaaphuisje met een recht plat dak wat niet te klein is voor het loopmolentje. Dat slaapmutsje is dan weer goed verankerd in de bodembedekking. De rest van de spullen zou ik zelf maken van karton. Dat is licht van gewicht dus als dat verschuift tijdens het rijden is dat minder gevaarlijk voor de hamster dan zwaardere spullen. Beter is het nog als je de spullen verankert in de bodembedekking. Hanglapjes van oude washandjes zijn ook een optie.

Ik denk dat je een hamster wel op deze wijze kunt houden, mits je hem niet in het zonlicht houdt en de camper stabiel is wanneer het rijdt. Een camper die veel wiebelt en schommelt zou ik niet geschikt vinden voor een hamster.
Daarnaast denk ik dat een jonge hamster vanaf een week of 6 a 7 nog wel kan wennen aan zo'n leven in een camper, dan een wat oudere hamster. Die kan daar absoluut niet meer aan wennen. Een hamster heeft niet zulke goede ogen en ziet geen kleur en geen diepte. Toch kunnen hamsters meteen merken wanneer hun omgeving is veranderd. De reuk van een hamster is nog gevoeliger als die van een hond. Hamsters ruiken dus wanneer ze in een andere omgeving zijn. Leer de hamster dus al jong vertrouwd raken met andere geuren, zoals de hamster af en toe iets lekkers te geven wanneer je ook een raam openzet, of arriveert op een nieuwe camping of zo. Dan associeert de hamster andere geuren van een andere omgeving met iets positiefs.

Een goede ventilatie is belangrijk en de hele camper moet makkelijk en regelmatig verschoont omdat hamsters gevoelig zijn voor meiten. Dus in de camper beter geen zachte tapijtstoffen op het meubilair of zachte vloerbedekking. Zorg dat alle stoffen dingen als gordijnen en bankbekleding makkelijk van de gordijnreel of banken zijn af te halen om regelmatig te wassen.
In zo'n camper loop je in en uit. Daarom is hiegiëne wel erg belangrijk. Vanwege het risico op stofmeiten. Daar kunnen hamsters niet tegen.

Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar als je twijfelt of het voelt voor jou toch niet goed om een hamster te hebben in een camper, niet aan beginnen.

PS.
Dit hele verhaal is omdat ik me jou met een hamster in een camper zo goed mogelijk probeer te visualiseren, om er een serieus antwoord op te geven. Ik heb zelf totaal geen camperervaring. Dus adviezen en tips van andere leden hier die mogelijk wel ervaring hebben met Campers en hamsters, zijn misschien beter dan die ik geef.
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik

Plaats reactie