Goudhamster: kooi

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
Mtvs

Goudhamster: kooi

Bericht door Mtvs » 06 aug 2019, 20:55

Hallo

Mijn zoon wil voor zijn verjaardag een goudhamster. Nu hebben wij begrepen dat de kooi groter moet zijn dan die v een dwerghamster. Kan iemand mij vertellen:

- hoe groot een kooi het beste kan zijn? Tips voor Typen kooien
- wat erin de kooi moet qua vermaak voor de hamster
Bv hangmatten en buizen => zijn buizen wel geschikt ivm de grote vd hamster
- wat erin moet qua bodembedekking

Is een goudhamster leuker dan een Russische dwerghamster?

Groeten Margje

Alvast bedankt!

Dukat
Hamsters: Rugal (Russchisch blauwe syr)

Re: Goudhamster: kooi

Bericht door Dukat » 07 aug 2019, 00:01

Traliekooi
100x50cm.

Glazen bak
120-50 cm.
Maar dan heb je ook wat.
Voordeel is dat je makkelijker een dikkere bedekking kunt nemen waar de hamster in kan graven.
een bodembedekking van ongeveer 30cm. dik is voor een syrische hamster sowieso goed.

Ter ispriratie kun je kijken op hamsterscaping.nl
https://www.hamsterscaping.nl/
of op
https://hamsterscaping.info/

Loopmolentje van minimaal een doorsnede van 28 cm. liefst van hout en geen open spijlen.

Een bak chinchillazand in het ideale geval neemt dit 1/3 ruimte van de kooi in.

Tenminste 1 nesthokje. Veel schuilplekjes en wat uitdagingen.

Een syrische hamster is meestal wat rustiger en ideaal voor beginners, maar je hebt ook rusjes die heel lief en rustig zijn. Ik kan niet echt zeggen welke hamstersoort leuker is.

Chinese dwerghamsters kunnen ook heel lief zijn en ze leven meestal langer.

Daarnaast is het goed om een hamster aan te schaffen bij een betrouwbare fokker in plaats van uit de dierenwinkel.
Verder zou je ook een hamster kunnen adopteren uit een asiel/knaagdieropvang.
Laatst gewijzigd door Dukat op 12 sep 2019, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik

melson

Bericht door melson » 08 aug 2019, 20:13

ik zal altijd voor een glazen bak gaan omdat er veel zaagsel in kan en je de hamster beter ziet. ook is de gevaar van tralieknagen gewoon minder. en nog belangrijker: ik vind het veel mooier ;) zelf bouwen kan natuurlijk ook, maar ik weet niet of dit een optie is.
voor de huisvesting zelf zal ik zo groot mogelijk gaan, maar minimaal 100x50cm. (maakt niet uit of voor een syr of een dwerghamster)

Als basisinrichting zie ik altijd een huisje met meerdere kamers en zonder bodem, een zandbad, een looprad (+/- 30cm), wortels en kurken buizen en een drinkbak of fles.

belangrijk voor syren is wel dat de in- en doorgangen 7cm groot zijn zodat de hamster er ook met volle wangzakken door past en zich niet blesseert.

als je buizen voor ratten of fretten neemt hebben deze wel een goede diameter voor een syr, die zijn volgens mij 10 cm van doorsnede... het nadeel hiervan is, dat ze er verder niks mee kunnen behalve doorlopen. daarom ben ik fan van kurken buizen, daar kunnen ze doorlopen en over heen klimmen en klauteren.

voor goede inrichting kan het handig zijn om in de buurt van belgie (Maxi Zoo) of Duisburg (Zoo zajac) te wonen. ;)

verder inderdaad. niet in een dierenwinkel kopen i.v.m. de broodfok. liever een opvang in de buurt zoeken of een betrouwbare hobbyfokker.

als idee hoe je een kooi kunt inrichten (is wel voor een dwergje en met deksel):

Afbeelding
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------

Fleur.xx
Hamsters: Sammy/Sam

Bericht door Fleur.xx » 20 aug 2019, 13:05

De minimale maten voor een goudhamster kooi zijn 80x50 en de minimale hoeveelheid bodembedekking is 10 cm. Voor een syrische hamster een loopwiel van 28 cm doorsnee. Verder hebben alle hamsters natuurlijk knaagspeeltjes nodig. Wc rolletjes zijn prima als tunnel als de hamster nog klein is. Gebruik nooit cotton nest materiaal etc, wc-papier werkt gewoon prima. Ik snap dat het een cadeautje is voor uw zoon maar laat de hamster minimaal 3 dagen helemaal met rust, dan kan die wennen aan het nieuwe verblijf. Dit helpt ook bij het process van tam maken. Als ik u was zou ik voor een manntje gaan, die zijn wat rustiger.

Fleur.xx

Bericht door Fleur.xx » 20 aug 2019, 13:06

Ps. Een goudhamster is een syrische hamster

Fleur.xx

Bericht door Fleur.xx » 20 aug 2019, 13:07

Ik zou de hamster nooit bij de dierenwinkel halen of bij de intratuin etc. U kunt beter opzoek gaan naar een goede fokker is de buurt met veel ervaring

Fleur.xx

Bericht door Fleur.xx » 20 aug 2019, 13:08

Een goede bodembedekking is Cotton n Cotton, Cotton n Fibre en carefresh

Fleur.xx

Bericht door Fleur.xx » 20 aug 2019, 13:09

Als ik u was zou ik de spullen bestellen op www.drdknaagdierwinkel.nl dat is een super goede website.

Plaats reactie