Pluisjesadvies

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
TMBCH-NKS

Pluisjesadvies

Bericht door TMBCH-NKS » 25 aug 2019, 20:37

Hallo allemaal,

Ik heb jullie raad nodig. Momenteel hebben we 4 hamsters waarvan er 3 Russische dwerghamsters zijn. Sinds kort is onze hamsterfamilie uitgebreid met een nieuw klein hamstervriendje; een Syrische/Goud hamster genaamd Colin. Inmiddels hebben we al wel wat ervaring opgedaan met de (dwerg)hamsters maar toch twijfelen we over onze aanpak met Colin.

We hebben voornamelijk grote vraagtekens bij zijn kooi. Ik zou graag jullie mening horen over zijn kooi; is het te klein, heeft het voldoende uitdaging, is het veilig ingericht etc.? Daarnaast knaagt hij veel aan zijn tralies en klimt hij veel. Ik twijfel of dit gedrag met zijn huisvesting te maken heeft of dat het ergens anders mee te maken heeft. Iemand die hier antwoord op heeft?

Alles wat jullie ons mee kunnen geven, helpt ons om onze kleine pluis blij te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gabriëlle
Leeftijd: 36

Re: Pluisjesadvies

Bericht door Gabriëlle » 25 aug 2019, 22:17

Misschien handig om de formaten erbij te zetten want dit type kooi is er in meerdere maten.
Ik zeg altijd dat om te beginnen moet je in elk geval voor een syr een molen van 28 cm goed in de kooi neer kunnen zetten/hangen, een groot huis of ruimte voor een nest kwijt kunnen, een plashoekje/wc, een voerbakje en evt wat speelgoed en dan is het wel zo leuk dat er ook nog een hamster bij past die gewoon vrij rond kan lopen en graven zonder elke keer ergens over te struikelen. (en past dat niet is de kooi dus te klein). En daarna kun je het zo gek maken als je zelf wil, gemiddeld betekend het een kooi van 80x50 grondoppervlakte, maar tegenwoordig zijn er ook steeds meer die kooien van 100x50 hebben en groter.

TMBCH-NKS

Bericht door TMBCH-NKS » 26 aug 2019, 13:08

Bedankt voor het advies! Dat is inderdaad wel belangrijk om te vermelden. De afmetingen van de kooi zijn 57 cm (L) x 36 cm (B) x 51 cm (H).

xAnnick
Hamsters: Penelope <3
Leeftijd: 22

Bericht door xAnnick » 26 aug 2019, 13:31

Hoii

Super dat jullie je bezig houden met het welzijn van jullie hamster :D

Dit hok is inderdaad te krap, dit verklaart ook het tralieknagen en het klimmen, wat een teken van frustratie kan zijn.
Ik zou dus, zoals Gabrielle ook al aangeeft, kijken naar een groter verblijf. Het makkelijkste is een glazen bak (van minimaal 100x50, groter is uiteraard beter), deze zijn vaak goedkoop tweedehands te verkrijgen, zoals bijvoorbeeld via marktplaats.
Deze bak kun je dan inrichten met een flinke laag bodembedekking (minimaal 15 cm), zodat de hamster goed kan graven. Daarnaast kun je hem decoreren met tunnels, takken en bijvoorbeeld aren en andere eetbare plantjes.

Hoe groot is het looprad? Voor een goudhamster zou ik kijken naar een rad van 27 cm of groter, zodat de hamster fatsoenlijk met een rechte rug kan lopen.

Dit is bijvoorbeeld mijn bak (100x50) voor een dwerghamster:
Afbeelding

En er zijn op het forum nog meer voorbeelden te vinden, bijvoorbeeld in het "Foto van je Aquarium/Terrarium-Topic" onder "Huisvesting".

Succes!
Rusje: Penelope <3

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
♥ Phoebe ♥ Rust zacht, meisje. 03-07-2017 -- 03-04-2019

Plaats reactie