Te groot rad

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
Gamster
Hamsters: Billy

Te groot rad

Bericht door Gamster » 04 sep 2019, 09:56

Hallo allemaal! Ik ben nieuw hier. Ik heb een week geleden een Syrische hamster geadopteerd. Onlangs heb ik een silent spinner van 30 centimeter aangeschaft, aangezien ik overal lees dat dat de minimale maat is voor een Syrische hamster.

Nu merk ik dat het heel lastig is voor mijn hamster om dat rad draaiende te krijgen! Eerst lukte het haar helemaal niet, tot ik het rad iets losser draaide (ik heb hem iets open “geschroefd”) maar nu gaat het alsnog wel vaak moeizaam, vooral in het begin (soms word ik wakker in het midden van de nacht en hoor ik haar strugglen om het rad te draaien, en geef ik even een zetje - want als hij eenmaal draait lukt het haar wel). Mijn hamster Billy is nog maar 7-8 weken oud, dus wellicht heeft het daar wat mee te maken. Zal ze er beter op kunnen lopen als ze wat ouder is? Iemand hier ervaring mee?

xAnnick
Hamsters: Penelope <3
Leeftijd: 22

Re: Te groot rad

Bericht door xAnnick » 04 sep 2019, 10:23

Hoii

Ik denk niet dat het rad te groot is, 30 cm is een goede maat, maar wellicht nog iets te zwaar voor een ukkie. Hoewel mijn rusjes altijd prima hun rad van 27 cm aan de gang kregen, dus het kan ook zijn dat je net een defect rad te pakken hebt gekregen, want een rad hoort uiteraard niet zwaar te zijn om aan de gang te krijgen. Anders zou je eens een druppeltje slaolie op de as kunnen doen en kijken of dat helpt.

Groetjes
Rusje: Penelope <3

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
♥ Phoebe ♥ Rust zacht, meisje. 03-07-2017 -- 03-04-2019

Gamster
Hamsters: Billy

Re: Te groot rad

Bericht door Gamster » 04 sep 2019, 20:30

xAnnick schreef:
04 sep 2019, 10:23
Hoii

Ik denk niet dat het rad te groot is, 30 cm is een goede maat, maar wellicht nog iets te zwaar voor een ukkie. Hoewel mijn rusjes altijd prima hun rad van 27 cm aan de gang kregen, dus het kan ook zijn dat je net een defect rad te pakken hebt gekregen, want een rad hoort uiteraard niet zwaar te zijn om aan de gang te krijgen. Anders zou je eens een druppeltje slaolie op de as kunnen doen en kijken of dat helpt.

Groetjes
Ik zal dat eens proberen, dankjewel! Verder lijkt hij wel gewoon soepel te gaan als ik er zelf aan draai.

Plaats reactie