Ervaringen gevraagd syr in duna

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
syrischegoudhamster

Ervaringen gevraagd syr in duna

Bericht door syrischegoudhamster » 09 okt 2019, 16:43

Wie heeft er ervaring met een syr in een duna? Kunnen ze bij de tralies aan de bovenkant komen, waardoor ze eraan gaan hangen en kunnen gaan tralieknagen? Of zijn ze in een duna net zo stil als in een aqua? Bij mijn rusjes vind ik een duna ideaal, want in combinatie met een stil loopradje hoor je dan helemaal niets. Maar syren zijn volgens mij sowieso iets lawaaieriger en meer aan het slopen dan rusjes toch? Dus ik vraag mij af of een syr in een duna net zo ideaal is als dat ik dat bij mijn rusjes vind

xAnnick
Hamsters: Penelope <3
Leeftijd: 22

Re: Ervaringen gevraagd syr in duna

Bericht door xAnnick » 09 okt 2019, 16:55

Hoii

Als er een duna is die voldoende groot is (minimaal 100x50x50 zou ik aanhouden, zodat er genoeg bodembedekking en een looprad dat groot genoeg is inpast), dan zou het misschien kunnen. Anderzijds ken ik verhalen van syren die zich door plastic bakken heenknagen, dus dat is dan wel een risico.
Rusje: Penelope <3

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
♥ Phoebe ♥ Rust zacht, meisje. 03-07-2017 -- 03-04-2019

xDenies
Leeftijd: 26

Bericht door xDenies » 11 okt 2019, 16:58

xAnnick schreef:
09 okt 2019, 16:55
Hoii

Als er een duna is die voldoende groot is (minimaal 100x50x50 zou ik aanhouden, zodat er genoeg bodembedekking en een looprad dat groot genoeg is inpast), dan zou het misschien kunnen. Anderzijds ken ik verhalen van syren die zich door plastic bakken heenknagen, dus dat is dan wel een risico.

Juist met dit dus; voldoende bodembedekking, kan de hamster bij de tralies en heb je hetzelfde probleem. De grootste Duna is rond de 90cm en in totaal maar zo'n 30/40cm hoog. Dus met het loopwiel kom je al in de knoop en al helemaal met de hoeveelheid bodembedekking.

Ik heb van mijn Syr totaal geen last en al helemaal geen sloopgedrag :) Die woont dan wel in een 120x50x50 bak.
Hamstery Pure Colour
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScaping.Info
Facebookgroep Hamsterscaping

Gabriëlle
Leeftijd: 36

Bericht door Gabriëlle » 11 okt 2019, 17:27

Syren zijn gek op de onderbakken van duna's binnen een paar dagen zijn sommige er doorheen. Molen is er nog wel in te krijgen door de standaard iets korter te zagen, maar uiteindelijk is je syr in die duna houden de grootste opgave. En ja ze kunnen bij de bovenkant en hangend aan hun voorpoten kunnen ze ook goed tralieknagen.
Syren maken ongeacht de kooi wel vaak meer geluid dan dwerghamsters. Bij mij vinden de syren voerbak tegen de wand aangooien erg leuk, molen half omgooien en erin gaan lopen of andere creatieve lawaai makende dingen.
Als je de kooi geluidsarm wil is glas beter maar wees er wel op bedacht dat je syr er eentje kan zijn die van lawaai maken houd en dat je hem of haar zult horen. Overigens zijn dames vaak sloperiger en lawaaiiger dan de heren.

Boazdehamster
Hamsters: Boaz

Bericht door Boazdehamster » 12 okt 2019, 12:55

Hey, Ik heb ook een duna voor mij hamster
De duna fun. Ik heb een pearl hamster. Die klimt gewoon aan de bovenste tralies om zich vervolgens te laten vallen. Sowieso lijkt het formaat wat ik heb mij te klein voor een syr. Maar een duna fun is dus geen goed idee. Maar stel iemand heeft andere ervaringen dan moet je op je eigen gevoel afgaan.

xDenies

Bericht door xDenies » 12 okt 2019, 15:42

Boazdehamster schreef:
12 okt 2019, 12:55
Die klimt gewoon aan de bovenste tralies om zich vervolgens te laten vallen.
Maar dit is dus hartstikke slecht als een hamstertje dat doet :(
Hamstery Pure Colour

Boazdehamster

Bericht door Boazdehamster » 12 okt 2019, 15:44

En wat wil je eraan doen... Ik probeerde alleen aan te geven dat mijn pearl er al bij kan dus een syrtje am helemaal.

xAnnick
Hamsters: Penelope <3
Leeftijd: 22

Bericht door xAnnick » 12 okt 2019, 17:01

Dat klimmen aan de tralies is een uiting van frustratie. Vandaar dat de duna niet meer wordt aangeraden en de glazen bakken meer in opkomst zijn. Kijk daar zeker eens naar :D
Rusje: Penelope <3

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
♥ Phoebe ♥ Rust zacht, meisje. 03-07-2017 -- 03-04-2019

xDenies

Bericht door xDenies » 12 okt 2019, 17:29

Boazdehamster schreef:
12 okt 2019, 15:44
En wat wil je eraan doen... Ik probeerde alleen aan te geven dat mijn pearl er al bij kan dus een syrtje am helemaal.

Ik hoef daar natuurlijk niets aan te doen ;) Jij als eigenaar wel! Even goed inlezen wat een hamstertje nodig heeft. Het klimmen in de tralies is een uiting van frustratie/verveling en het laten vallen kan heel verkeerd aflopen. Dus mijn taak is al volbracht door jou er op te attenderen, meer kan ik helaas niet doen.

Jij hebt een Duna Fun, dus jouw hok is nog hoger.
Hamstery Pure Colour

Boazdehamster

Bericht door Boazdehamster » 12 okt 2019, 17:53

Hallo,

Het valt opzich wel mee. Mijn hamster valt niet hard en hij doet het nou ook niet elke dag. Die uiting van frustratie kan ik niks aan doen. Een andere kooi gaat niet, want mijn hamster heeft een ren. Een traliekooi met buizen is de enige mogelijkheid om hem de vrijheid in de ren te gunnen. Maar super bedankt dat jullie mij erop attenderen, maar het is dus niet nodig.

melson

Bericht door melson » 12 okt 2019, 18:04

Een traliekooi met buizen is de enige mogelijkheid om hem de vrijheid in de ren te gunnen
Dat snap ik niet, zou je dat kunnen uitleggen?
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------

Boazdehamster

Bericht door Boazdehamster » 12 okt 2019, 18:17

Zonder buizen kan hij niet van de ren in de kooi en andersom. Hij heeft altijd een ren van iets meer dan 1m2 en zijn kooi. Zonder ren heeft hij dus veel minder bewegingsruimte. Dit wil ik hem niet aandoen.

syrischegoudhamster

Bericht door syrischegoudhamster » 13 okt 2019, 20:38

Dank je wel voor alle reacties. Maar als ik de syr in een aquarium met een deksel zou doen, heb ik toch hetzelfde? Dat hij dan ook aan het deksel zal gaan hangen en zal gaan tralieknagen? De meeste aquariumbakken zijn ook maar 40 cm hoog. Wat dat betreft zijn rusjes veel makkelijker is mijn ervaring. Ze zijn sneller tevreden, maken geen troep of herrie en slopen ook een stuk minder. Ook zijn ze makkelijker in een duna te houden aangezien ze niet bij de tralies kunnen komen en een syr wel

xDenies

Bericht door xDenies » 14 okt 2019, 09:33

syrischegoudhamster schreef:
13 okt 2019, 20:38
Dank je wel voor alle reacties. Maar als ik de syr in een aquarium met een deksel zou doen, heb ik toch hetzelfde? Dat hij dan ook aan het deksel zal gaan hangen en zal gaan tralieknagen? De meeste aquariumbakken zijn ook maar 40 cm hoog. Wat dat betreft zijn rusjes veel makkelijker is mijn ervaring. Ze zijn sneller tevreden, maken geen troep of herrie en slopen ook een stuk minder. Ook zijn ze makkelijker in een duna te houden aangezien ze niet bij de tralies kunnen komen en een syr wel
Als je een goede huisvesting hebt die ruim genoeg is en op de juiste manier ingericht (voldoende graafmogelijkheden, veel verstopplekken enz) dan heeft je hamster helemaal geen behoefte aan negatief gedrag zoals in de tralies hangen. Mijn Syr woont in een 120x50x50 bak, iets groter dan de adviesmaat, en daar ligt ook een deksel op. Die deksel kan hij met gemak aanraken maar geen enkele Syr heeft hier ooit in de deksel gehangen.

Mijn dwerghamsters zitten in bakken zonder deksel. Voorheen in een kast met een plaatje van 20cm er voor waarbij de bodembedekking op 15cm hoogte zat. Geen enkele hamster die buiten de kast liep omdat ze voldoende uitdaging in hun eigen huisje hadden.

Tralie klimmen/knagen is negatief gedrag en moet voorkomen worden. Een Syr heeft dan ook behoefte aan een ruimte van minimaal 100x50x50 is de ervaring en inderdaad kunnen dames wat lastiger zijn. Maar ook nu een dame en heb er geen kind aan.

Een dwerghamster kan wel degelijk bij de tralies in een duna. Als je er inderdaad weinig bodembedekking in doet zal het moeilijk worden maar als een hamster zich niet fijn voelt dan vind ie zijn weg wel naar de tralies :)

Afbeelding
Mijn Syren bak

Afbeelding
Voorbeeld van een 80cm bak voor een dwerghamster. Ik werk in een dierenspeciaalzaak normaal gesproken en maak deze kant en klaar voor verkoop. Zonder deksel.

Afbeelding
En zie hier mijn kast (heb ik nu niet meer) als voorbeeld dat ze hier heel makkelijk uit kunnen klimmen als het moet.

Maar ik ben zeker met je eens dat Russen makkelijker zijn dan Syren. Dat zie ik ook heel veel terug komen in de groep, HamsterScaping. Maar … waar een wil is, is een weg. En het cirkeltje moet wel rond zijn :) Een blije hamster is een blije baas.
Hamstery Pure Colour

layla
Hamsters: Mozart
Leeftijd: 31

Bericht door layla » 15 okt 2019, 16:07

Een syrtje in een duna zou ik niet doen. Heb in het verleden een aantal syrtjes gehad die zich een gat naar buiten knaagden. Dus ik zou een traliekooi of terrarium/aquarium aanbevelen!
Hamstery La Belle Etoile
Pootje van Mozart.
R.I.P. Romy, Kenai, Hermina, Ruske, Hyacinth, Ikaros, Naila, Eleni, Fiona, Eros, Molly, Nikos, Leandros,
Lisa, Lola, Lucia, Utus, Lucas, Donovan, Andreo, Ollie, Lilly, Scarlett, Hortensia, Tingeling, Vicky, Elsa, Emma, Andreo Junior, Alexia, Alexis, Amor, Gustav, Olga en Wilma.

Plaats reactie