Huisvesting Russische dwerghamster

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
Vitani05x

Huisvesting Russische dwerghamster

Bericht door Vitani05x » 08 dec 2019, 22:35

Hi allemaal,

Ik ben me een beetje aan het inlezen over hamsters en met name hun verblijven. Ik zou graag een Russische dwerghamster willen hebben omdat Syrische hamsters, zoals ik dat heb vernomen, niet snel tevreden zijn etc.

Zelf heb ik het niet zo breed, maar zag ik online een transparante opbergbox van 80x50x50cm voorbij komen (zie afbeelding). Zou dit een geschikt hok zijn voor een Rusje? Ik zou kunnen overwegen er een soort bin cage van te maken, waarbij ik een stuk (of het geheel) van de bovenkant eraf haal en hier gaas voor in de plaats op vast maak.

Afbeelding

Verder zou ik het hok uiteraard willen invullen met 30cm graafspul (ontstoft zaagsel, hooi en hennepvezel), een loopwiel, bruggetjes, trappetjes en noem maar op.

Is dit een idee of zijn er andere opties?

Ik hoor het graag! :zwaai:

larrice
Hamsters: Moffel, Meneer van Kampen
Leeftijd: 21

Re: Huisvesting Russische dwerghamster

Bericht door larrice » 09 dec 2019, 07:19

Zeker een idee! Ik weet niet hoe duur deze is, maar je zou ook kunnen kijken naar de grootste SAMLA bak van ikea. Die is (denk ik) doorzichtiger dan deze. Ik heb op het moment mijn rus daarin zitten en hij is zeer tevreden.
Afbeelding
Zonder deksel 15 euro, met 18
Mijne heeft geen deksel, en ook geen 30 cm bodembedekking (vind ik persoonlijk voor een rus ook veel) maar hij graaft als een malle

Vitani05x

Bericht door Vitani05x » 09 dec 2019, 19:35

Ik heb vanmiddag de bak bij de Xenos gekocht

Helaas klopte de afmetingen niet met wat er op de bak stond. De bak zou 80x50x50cm zijn, maar toen ik dit thuis besloot op te meten, bleek deze doos op z'n breedste punt 74x40x50cm te zijn, met binnenmaten van 65x37cm.. Heb de Xenos gebeld om te zeggen dat dit niet klopte, helaas hebben ze geen grotere bakken.

Ik vrees dat ik (en ik denk jullie ook wel) dit echt te klein vind voor een Russische dwerghamster.. Of valt dit wel mee? Hij oogt namelijk wel heel groot.

De grootste SAMLA bak van de IKEA (78x56x43 cm) zag ik inderdaad ook voorbij komen, maar ben zo bang dat deze ook te klein blijkt te zijn.. Wat zijn de binnenmaten hiervan?

De Action heeft overigens soortgelijke bakken met de afmetingen 76x57x42 cm (ook hiervan weet ik niet wat de binnenmaten zijn) Het scheelt vergeleken met de SAMLA bak niet heel veel en beide zijn €15..

Omdat er hier in de buurt geen IKEA zit ben ik geneigd naar de Action te gaan.. Wat vinden jullie?

larrice

Bericht door larrice » 09 dec 2019, 20:13

De binnenmaat van de SAMLA is groot genoeg voor een rus, Denise hier heeft dat opgemeten. Ze hebben dan nog steeds een oppervlakte van 3000, en 2800 is minimaal. Ik heb zelf ook een action bak gehad voor andere dingen, maar qua kwaliteit is die van de ikea echt veel beter. Veel steviger. Dat is vrij belangrijk, omdat ik nu veel meer zekerheid heb dat mijn hamster zich niet uit de bak knaagt.

larrice

Bericht door larrice » 09 dec 2019, 20:14

Oh en ik weet vrij zeker dat de binnenmaat van de action ook te klein is, omdat die bak schuin loopt

layla
Hamsters: 3
Leeftijd: 32

Bericht door layla » 13 dec 2019, 12:04

Ik zou nog eens naar Xenos gaan of bellen en vragen of je hem mag terug brengen.

De Samla van Ikea lijkt me toch het beste. Je kan de bak laten verzenden, verzendkosten zijn niet hoog. https://www.ikea.com/nl/nl/customer-ser ... /delivery/

Je kan natuurlijk altijd eens naar de Action om de binnenmaten te meten (of te laten meten), dan weet je het zeker. Maar als hij inderdaad schuin loopt zoals larrice zegt, zal hij waarschijnlijk ook te klein zijn.
Hamstery La Belle Etoile
Pootje van Mozart.
R.I.P. Romy, Kenai, Hermina, Ruske, Hyacinth, Ikaros, Naila, Eleni, Fiona, Eros, Molly, Nikos, Leandros,
Lisa, Lola, Lucia, Utus, Lucas, Donovan, Andreo, Ollie, Lilly, Scarlett, Hortensia, Tingeling, Vicky, Elsa, Emma, Andreo Junior, Alexia, Alexis, Amor, Gustav, Olga en Wilma.

Plaats reactie