Beetje hopeloos

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Boazdehamster

Re: Beetje hopeloos

Bericht door Boazdehamster » 21 jan 2020, 14:53

Andrew schreef:
21 jan 2020, 13:23
Boazdehamster schreef:
21 jan 2020, 13:04
Andrew schreef:
21 jan 2020, 12:43

En heb je ook antwoord op mijn andere vraag? Hoeveel tijd zat er tussen het verplaatsen van de ene naar de andere kooi? Je hamster heeft de afgelopen tijd natuurlijk wel wat meegemaakt, voor ons lijkt het niets, maar voor zo'n klein beestje heeft het natuurlijk wel veel impact. Daar ben je je volgens mij ook wel van bewust. Je geeft ook aan dat je hamster gefrustreerd lijkt, wat voor gedrag vertoont hij/zij?
Dat weet ik niet precies. Ik wil hem gewoon niet onnodig gefrustreerd maken dus zodra er een grotere kooi mogelijk is verplaats ik hem. Maar hij klom en beet in de tralies. Zoals hij ook al deed bij de duna fun, nu doet hij het niet. Kijken hoelang hij het volhoudt. Groter gaat het echt niet worden, dus dan heeft hij gewoon pech
Dat begrijp ik, dat wilt niemand natuurlijk. Bij die traliekooi, lijkt het er alleen op dat de bodembak niet diep genoeg is. (Snap dat deze kooi nu een tijdelijke oplossing voor je is) Verder zie ik niet echt een reden voor het gedrag. Ook je vorige plasticbak ziet er volgens mij prima uit. Eet en drinkt hij voldoende? Staat de kooi ergens waar het rustig is? Krijgt hij overdag genoeg licht en is het goed donker 's nachts? Ook allemaal factoren die mee kunnen spelen volgens mij.
Hoe reageert hij op jou als hij zo gestresst is?
De kooi die hij nu heeft heeft een onderbak van ruim 15 cm die helemaal vol zit tot de rand. Dat is in principe groot genoeg. Al helemaal omdat Boaz redelijk oppervlakkig graaft. De kooi staat in de woonkamer. Daar is het rustig. Overdag is het gewoon licht en 's avonds is het donker.

Boaz bijt in de kooi, maar buiten de kooi is hij hartstikke lief.

Andrew
Leeftijd: 28

Bericht door Andrew » 21 jan 2020, 15:17

Bodembedekking van 15cm is volgens mij best oké, het is een dwerghamster toch? Het enige wat misschien ontbreekt in de kooi zijn wat knaagspeeltjes die kan ik niet zien. Geef je hem verder ook genoeg te doen? Eten verstoppen etc..

Boazdehamster

Bericht door Boazdehamster » 21 jan 2020, 15:48

Andrew schreef:
21 jan 2020, 15:17
Bodembedekking van 15cm is volgens mij best oké, het is een dwerghamster toch? Het enige wat misschien ontbreekt in de kooi zijn wat knaagspeeltjes die kan ik niet zien. Geef je hem verder ook genoeg te doen? Eten verstoppen etc..
Jaja zeker, eten ligt altijd overal verstopt.
Maar helaas... Ook hier word het gedrag vertoond

Andrew
Leeftijd: 28

Bericht door Andrew » 21 jan 2020, 16:45

Hmm, misschien is het nog overgebleven stress van het vele wisselen van huisvesting? Ik zou het anders ook niet weten. Misschien dat de wat meer ervaren mensen op dit forum je beter kunnen helpen. :)

Moonkapje
Hamsters: Adore, Phoebe, Bubbles
Leeftijd: 23

Bericht door Moonkapje » 26 jan 2020, 20:07

Als grotere kooi zou je eventueel de Alaska kunnen nemen. Die is niet zo heel duur, onder de 50 euro, maar wel mooi groot. Ik zou dan een locatie voor de hamster kiezen en hem daar dan laten staan.

Boazdehamster

Bericht door Boazdehamster » 26 jan 2020, 21:02

Moonkapje schreef:
26 jan 2020, 20:07
Als grotere kooi zou je eventueel de Alaska kunnen nemen. Die is niet zo heel duur, onder de 50 euro, maar wel mooi groot. Ik zou dan een locatie voor de hamster kiezen en hem daar dan laten staan.
Hij is nu gelukkig! Maar toch bedankt voor de tip

layla
Hamsters: 3
Leeftijd: 32

Bericht door layla » 01 feb 2020, 12:45

Boazdehamster schreef:
21 jan 2020, 08:01
Maar hij klom en beet in de tralies. Zoals hij ook al deed bij de duna fun, nu doet hij het niet. Kijken hoelang hij het volhoudt. Groter gaat het echt niet worden, dus dan heeft hij gewoon pech
Hoe groot de kooi ook is, het is nu éénmaal een knaagdier dus is het logisch dat hij wel eens aan tralieknagen doet...
Hamstery La Belle Etoile
Pootje van Mozart.
R.I.P. Romy, Kenai, Hermina, Ruske, Hyacinth, Ikaros, Naila, Eleni, Fiona, Eros, Molly, Nikos, Leandros,
Lisa, Lola, Lucia, Utus, Lucas, Donovan, Andreo, Ollie, Lilly, Scarlett, Hortensia, Tingeling, Vicky, Elsa, Emma, Andreo Junior, Alexia, Alexis, Amor, Gustav, Olga en Wilma.

Mieltje
Hamsters: Miel

Bericht door Mieltje » 27 feb 2020, 20:43

Ik denk dat je al op de goede weg bent met hem te helpen. Persoonlijk geloof ik niet dat enkel de grootte van een bak van belang is. De inrichting en wat je doet met de beschikbare ruimte des te meer.

Misschien is hamsterscaping in een aquarium iets dat je kan gaan doen? Op tweedehands, marktplaats en marketplace (Facebook) vindt je oude aquariums voor niet zoveel geld. Hamsterscaping moet ook niet zoveel geld kosten. In het bos vind je veel leuke materialen die je kan gebruiken. Eventueel een paar nachtjes de vriezer in, laten drogen en dan kan je het gebruiken.

Eventueel wat denkspelletjes geven om hem uitdaging te geven? Hooi in wc rollen verstoppen, zijn eten op verschillende plaatsen geven zodat hij moet zoeken.

Geef Boaz tijd om te wennen. :-) Ik hoop dat het je lukt.

Boazdehamster

Bericht door Boazdehamster » 27 feb 2020, 20:45

Mieltje schreef:
27 feb 2020, 20:43
Ik denk dat je al op de goede weg bent met hem te helpen. Persoonlijk geloof ik niet dat enkel de grootte van een bak van belang is. De inrichting en wat je doet met de beschikbare ruimte des te meer.

Misschien is hamsterscaping in een aquarium iets dat je kan gaan doen? Op tweedehands, marktplaats en marketplace (Facebook) vindt je oude aquariums voor niet zoveel geld. Hamsterscaping moet ook niet zoveel geld kosten. In het bos vind je veel leuke materialen die je kan gebruiken. Eventueel een paar nachtjes de vriezer in, laten drogen en dan kan je het gebruiken.

Eventueel wat denkspelletjes geven om hem uitdaging te geven? Hooi in wc rollen verstoppen, zijn eten op verschillende plaatsen geven zodat hij moet zoeken.

Geef Boaz tijd om te wennen. :-) Ik hoop dat het je lukt.
Ik doe al aan hamsterscaping. Helaas zie ik Boaz niet meer dus ik weet niet hoe het nu met hem gaat. Maar toen ik wegging was hij nog hartstikke gelukkig. Hij is redelijk tam geworden ik heb alleen nog steeds niet zijn geslacht kunnen vaststellen. In krijg zijn onderkant gewoon niet te zien.

Coco5392

Bericht door Coco5392 » 10 mar 2020, 16:00

In het verblijf dat je nu hebt kan Boaz niet aan de tralies knagen toch? Welk gedrag vertoont hij dan op dit moment?

Ik merk zelf dat een meerkamerhuisje heel erg veel rust geeft bij een dwerghamster. Als je een beetje creatief bent kun je dit zelf knippen van een kartonnen doosje en inzetjes knippen. Mocht je toch weer wat geld gespaard hebben dan kun je ook de Trixie Leif kopen (tip: haal wel even de onderkant er uit).

Plaats reactie