Hamster zit bijna hele dag in zand

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Yloonn
Hamsters: Taro

Hamster zit bijna hele dag in zand

Bericht door Yloonn » 03 jun 2020, 18:15

Hallo,

Wij hebben nu een aantal maanden een hamster en hebben sinds gisteren een aquarium aangeschaft. Nu zit onze hamster daar sinds gisteren in, maar hij gaat alleen in het zand in een huisje zitten. Hij graaft niet in het andere gedeelte en speelt overdag ook niet in z'n rad. En als hij eenmaal in het andere stuk zit rent ie heel snel richting het zand. Hebben jullie enig idee wat ik hier aan kan doen?
Afbeelding

Sicos
Beheerder
Hamsters: 1 robbie en 1 rusje
Leeftijd: 43

Re: Hamster zit bijna hele dag in zand

Bericht door Sicos » 03 jun 2020, 21:24

Ten eerste leuke inrichting en ten tweede... hoe warm is het bij jullie in de huiskamer?

melson

Bericht door melson » 03 jun 2020, 21:29

ik kan mij voorstellen, dat de hamster zich in het zand veiliger voelt. tenminste op de foto lijkt het zandgedeelte meer schuilmogelijkheden te hebben. dat witte gedeelte lijkt heel open.
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/

Yloonn

Bericht door Yloonn » 03 jun 2020, 22:17

melson schreef:
03 jun 2020, 21:29
ik kan mij voorstellen, dat de hamster zich in het zand veiliger voelt. tenminste op de foto lijkt het zandgedeelte meer schuilmogelijkheden te hebben. dat witte gedeelte lijkt heel open.
Bedankt voor de tip. We hadden al een ander huisje gekocht, maar deze vond hij te eng IVm trapje naar boven. We kunnen dat bovenste deel van het huisje eraf halen dus gaan nu kijken of dat helpt :)

Yloonn

Bericht door Yloonn » 03 jun 2020, 22:17

Sicos schreef:
03 jun 2020, 21:24
Ten eerste leuke inrichting en ten tweede... hoe warm is het bij jullie in de huiskamer?
Dankjewel :). Het is ongeveer 20 graden in huis. En daarnaast hebben we een koelsteen in het aquarium staan (blauwe vlak)

Yloonn

Bericht door Yloonn » 04 jun 2020, 07:12

melson schreef:
03 jun 2020, 21:29
We hebben het nu zo. Iemand tips?

Afbeelding

Sylvia.
Hamsters: Kody

Bericht door Sylvia. » 04 jun 2020, 09:56

Heb je nu zo'n groot hoogteverschil tussen de bovenkant van de wilgenbrug en het zand? Heb je een dwerghamster of een Syr. Er gebeuren enorm veel ongelukken met pootjes bij wilgenbruggen op zijn kant. Ik zou dat echt even aanpassen.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Hendrikje, Jozefje, Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

Yloonn

Bericht door Yloonn » 04 jun 2020, 11:45

Sylvia. schreef:
04 jun 2020, 09:56
Heb je nu zo'n groot hoogteverschil tussen de bovenkant van de wilgenbrug en het zand? Heb je een dwerghamster of een Syr. Er gebeuren enorm veel ongelukken met pootjes bij wilgenbruggen op zijn kant. Ik zou dat echt even aanpassen.
Dat dacht ik dus zelf ook maar die boomstam staat weer op zn plek. ik ga vanmiddag even bij dierenwinkel kijken voor wat anders. Maar twijfel nog tussen een lagere wilgenbrug of gewoon een zandbad. Wat zou jij dan adviseren?

melson

Bericht door melson » 04 jun 2020, 12:10

Ik zal een zandbak op poten er in zetten, dan kun je daaronder ook bodembedekking doen. Zo gaat geen ruimte verloren
groetjes
Melanie

Yloonn

Bericht door Yloonn » 04 jun 2020, 12:59

melson schreef:
04 jun 2020, 12:10
Ik zal een zandbak op poten er in zetten, dan kun je daaronder ook bodembedekking doen. Zo gaat geen ruimte verloren
Dat is ook een leuk idee!

xDenies
Leeftijd: 27

Bericht door xDenies » 04 jun 2020, 16:51

Heb je facebook? Kom eens kijken in de HamsterScaping facebookgroep, daar kan je nog veel meer handige tips krijgen & voorbeelden waarmee jij jouw bak meer beschutting kan geven, veiliger kan maken en meer functie kan bieden voor je hamster! <3
Hamstery Pure Colour
https://HamsteryPureColour.com
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScaping.Info
Facebookgroep Hamsterscaping

melson

Bericht door melson » 04 jun 2020, 19:00

hier zie je hoe ik met tafeltjes en 'poten' werk.
Afbeelding

Afbeelding

voor de inrichting kun je nog verder kurken tunnels gebruiken of wortels/ wijntakken. je kunt ook gewoon bv. een tak van een hazelaar nemen, als je de bladeren er aan laat heeft die meteen schuilplekken ;) je kunt ook verder hout en bladeren wilg en fruitbomen gebruiken.
groetjes
Melanie

Yloonn

Bericht door Yloonn » 05 jun 2020, 17:26

Wij hebben het nu zo neergezet. Hoop dat hij zo eindelijk tevreden is :)

Afbeelding

melson

Bericht door melson » 07 jun 2020, 15:33

het ziet er al iets 'drukker' uit, met meer schuilmogelijkheden. is de hamster nu al vaker in het witte gedeelte?

ik wil jullie nog het dringend advies geven om zware spullen zoals het looprad en dat blauwe bakje , maar ook de huizen niet maar zo op de bodembedekking te zetten. als de hamster eronder graaft kan hij geplet worden als deze spullen ineens afzakken.
ook de hoogkant staande wilgenbruggen kunnen gevaarlijk zijn als de hamster er in/aan blijft hangen. mij is ook niet geheel duidelijk waarom er nog een wilgenbrug in het midden van de kooi staat. je kunt de hamster liever de mogelijkheid geven om door de hele kooi te graven en gangen te bouwen.
groetjes
Melanie

Hambamdehamster

Bericht door Hambamdehamster » 27 jun 2020, 21:49

melson schreef:
07 jun 2020, 15:33
ook de hoogkant staande wilgenbruggen kunnen gevaarlijk zijn als de hamster er in/aan blijft hangen. mij is ook niet geheel duidelijk waarom er nog een wilgenbrug in het midden van de kooi staat. je kunt de hamster liever de mogelijkheid geven om door de hele kooi te graven en gangen te bouwen.
Ik ben niet OP, maar ik schrik hiervan. Ik wist dus helemaal niet dat dit gevaarlijk was. Zie dat overal op internet dus dacht oh wat leuk dat kan wel. Meteen maar eruit gehaald.

Plaats reactie