Aquarium geschikt maken voor hamster?

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
Estherp

Aquarium geschikt maken voor hamster?

Bericht door Estherp » 16 jul 2020, 19:20

We hebben een groot aquarium. Ik begreep dat je die ook kunt gebruiken als huisvesting voor een hamster (russische dwerg). Hoe doe je dat qua afdichting aan de bovenkant? Kan je hem open laten, of zou de hamster er uit kunnen springen? Hoe hoog moet de rand zijn boven de bodembedekker om dit te voorkomen? Of kan je er gaas of iets dergelijks op maken?

melson

Re: Aquarium geschikt maken voor hamster?

Bericht door melson » 16 jul 2020, 23:17

ik vind het altijd zonde als er veel lucht na boven in een kooi is zodat de hamster niet bij de rand kan komen. dit is gewoon ruimte-verspilling vind ik, want je kunt dan ook geen speeltjes aan de muur zetten of een looprad. een deksel maak je gemakkelijk van houten latjes en gaas erop en je bent gewoon veilig e hoeft geen hamster te zoeken die ontsnapt is.
een dwerghamster heeft zo 20cm zaagsel nodig om goed te kunnen graven.

deksel met latjes:
Afbeelding

deksel van een houten triplex plaat (en een verhoogde deksel):
Afbeelding
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------

Ivydj
Hamsters: Lizzy

Bericht door Ivydj » 22 jul 2020, 17:26

Zeker afdekken! Ik heb zelf een aquarium en mijn hamster zit regelmatig helemaal aan de bovenkant van het terrarium omdat ze op een huisje of radje klimt. Ze kunnen er heel goed uitklimmen. Inderdaad afdekken met een deksel met latjes of iets dergelijk. Zorg dat alles goed vastzit en er geen randjes zitten dat ze er alsnog uitklimmen want hamstertjes wringen zich overal tussen door.

Op de foto zie je mijn hok met deksel.
Afbeelding

xDenies
Leeftijd: 27

Bericht door xDenies » 22 jul 2020, 21:39

Een deksel is zeker niet persé nodig maar wel belangrijk om voor jezelf de zekerheid te hebben. Een goed ingericht verblijf dat ook voldoet aan het soort hamstertje zou geen deksel nodig hebben. Ik gebruik thuis nooit deksels eigenlijk, ik adviseer het wel; just to be sure. Mijn hamsters ontsnappen niet & ik let er ook niet op tot hoe hoog ik bouw; als ze willen kunnen ze er dus zo uit :)

Ik wil je adviseren om eens op HamsterScaping.info te kijken of mee te lezen in onze gezellige groep. Ik vertel je met liefde meer maar daar is dit niet de juiste plek voor.
Hamstery Pure Colour
https://HamsteryPureColour.com
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScaping.Info
Facebookgroep Hamsterscaping

merel27

Bericht door merel27 » 26 aug 2020, 22:49

Ivydj schreef:
22 jul 2020, 17:26
Zeker afdekken! Ik heb zelf een aquarium en mijn hamster zit regelmatig helemaal aan de bovenkant van het terrarium omdat ze op een huisje of radje klimt. Ze kunnen er heel goed uitklimmen. Inderdaad afdekken met een deksel met latjes of iets dergelijk. Zorg dat alles goed vastzit en er geen randjes zitten dat ze er alsnog uitklimmen want hamstertjes wringen zich overal tussen door.

Op de foto zie je mijn hok met deksel.
Afbeelding

Mag ik vragen welk gaas je hebt gebruikt voor de deksel? Ik wil zelf ook een deksel maken voor m'n aquarium :)

Ivydj
Hamsters: Lizzy

Bericht door Ivydj » 26 aug 2020, 23:04

Zeker! Ik heb een soort kippengaas gebruikt, dit zullen ze niet makkelijk door kunnen bijten!

Plaats reactie