Kooi geschikt voor syberische goudhamster?

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
Sybrentjuh

Kooi geschikt voor syberische goudhamster?

Bericht door Sybrentjuh » 13 sep 2020, 19:50

Hi allemaal,

Ik wil graag een hamster kopen. Een syberische hamster lijkt me leuker dan een Russische, aangezien het formaat. Ik vroeg me van een specifieke kooi af of deze geschikt zou zijn, namelijk:

https://www.bol.com/nl/p/zolux-neo-pana ... 092597351/

Ik las al veel over een minimaal formaat van 80x50, maar aangezien deze wel twee verdiepingen heeft. Of hebben jullie anders een voorbeeld van een specifieke kooi die geschikt is voor een Syr?

jojo_4_life
Hamsters: oreo
Leeftijd: 13

Re: Kooi geschikt voor syberische goudhamster?

Bericht door jojo_4_life » 13 sep 2020, 20:06

wat leuk dat je een hamster wilt!
voor een syrische hamster moet je echt niet minder dan 80 bij 50 hebben. ik adviseer zelf om groter dan dat te gaan aangezien dit het minimum is en mijn vorige syriër vond het jammer genoeg te klein. verdiepingen en extra kooitjes zijn alleen maar extra en tellen niet mee met het grond oppervlakte.
veel succes!
groetjes jojo_4_life

r.i.p.
speedy ❤
boefje❤

xAnnick
Hamsters: Sir Camelot <3
Leeftijd: 24

Bericht door xAnnick » 15 sep 2020, 10:55

Hoii

Wat leuk dat je een hamster gaat aanschaffen. Voor een syr zou ik kijken naar iets van minimaal 100x50, als het kan nog groter. Verdiepingen tellen helaas niet mee met de benodigde oppervlakte, die zijn leuk als extra maar niet noodzakelijk. Ik heb mijn syr in een aquarium van 100x50 en als het kon zou ik groter nemen, maar die optie heb ik helaas niet. De kooi in die link vind ik helaas niet geschikt. Mijn bak heb ik tweedehands gekocht, dus ik zou zeker eens op marktplaats en dergelijke sites kijken.

Succes met de zoektocht!
Syr: Sir Camelot <3

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04.10.13 - 04.11.15
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29.11.15 - 14.05.17
♥ Phoebe ♥ Rust zacht, meisje. 03.07.17 - 03.04.19
♥ Penelope ♥ Het is goed, mups. 27.11.18 - 05.08.20

hamsterpassie
Hamsters: Miss Esmee

Bericht door hamsterpassie » 23 sep 2020, 00:57

Hoi Sybrentjuh, super leuk dat je een hamster gaat kopen en daarbij ook nadenkt voor een hamsterkooi die groot genoeg is voor je Syrische hamster. Ik adviseer de richtlijnen van het LICG aan te houden, wat betekent dat een kooi voor de Syrische hamster minimaal 5000 vierkante centimeter aan bodemoppervlakte moet hebben. Een extra verdieping meer of minder maakt hier niet voor uit. Bij dit artikel over waar je op moet letten bij een hamsterkooi kopen leggen ze uit dat de kooi diep genoeg moet zijn. Advies minimaal 25 cm voor een syrtje. De Casita 100 van ferplast is misschien een optie voor je Syrische hamster. Deze biedt namelijk genoeg bewegingsruimte voor je hamster 96 bij 57 bij 56 centimeter. Ook met leuke accessoires zoals een huisje waar je Syrische hamster zich in kan terugtrekken wanneer hij daar behoefte aan heeft.

Een aquarium zoals xAnnick noemt is ook een mooie optie om je hamster genoeg levenruimte te bieden.

Succes met zoeken en veel plezier van je Syrische hamster!
Laatst gewijzigd door hamsterpassie op 27 sep 2020, 21:57, 2 keer totaal gewijzigd.

Hermank2018

Bericht door Hermank2018 » 25 sep 2020, 23:27

Ik wil toch nog even aanhaken op het advies van hamsterpassie, want ondanks dat dat verblijf inderdaad in principe ruim genoeg is, is het in deze kooi niet mogelijk een flinke laag bodembedekking te doen, en dat is wel een must; voor Syren wordt minimaal 25 cm aangeraden zodat ze kunnen graven. Hamsters zijn namelijk echte gravers! Daarnaast zie ik dat het een cavia/konijnenhok is, dus de kans bestaat dat de spijlen te groot zijn, al is dit misschien meer een probleem met een dwergje.
Ik zou dus eerder op zoek gaan naar een mooi aquarium zoals hier ook al aangeraden is: op Marktplaats is met een beetje zoeken veel te vinden en vaak helemaal niet zo duur!
Laatst gewijzigd door Hermank2018 op 26 sep 2020, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.

xDenies
Leeftijd: 27

Bericht door xDenies » 26 sep 2020, 10:34

Dan haak ik even in op de 4000cm2 die hamsterpassie aanhaalt vanuit het LICG. Dat klopt niet. Het LICG adviseert 70x50 (3500cm2) in het algemeen en voor Syren adviseren zij 100x50, 5000cm2. Nu wordt dat hier op het forum niet echt geaccepteerd maar als je dan advies van een site overneemt moet je het wel goed doen :P
Hamstery Pure Colour
https://HamsteryPureColour.com
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScaping.Info
Facebookgroep Hamsterscaping

Hermank2018

Bericht door Hermank2018 » 26 sep 2020, 21:22

Oh ik had inderdaad over de 4000 cm2 heen gekeken, ik doelde op het verblijf in de link. Zoals xDenies ook al zegt is de minimum voor een syr 5000cm2; in Duitsland is het zelfs 6000cm2. Kleiner dan het Nederlands minimum zou ik persoonlijk ook niet gaan, eerder groter!

hamsterpassie
Hamsters: Miss Esmee

Bericht door hamsterpassie » 27 sep 2020, 01:47

Bedankt voor de reacties op mijn bericht, jullie hebben gelijk! Heb het meteen aangepast. Ik zeg altijd, voor een Syrische hamster, hoe groter hoe beter. En ben het ook mee eens dat er genoeg bodembedekking in moet kunnen liggen, richtlijn 25 cm. Ik denk dan dus dat we tot de conclusie kunnen komen dat de genoemde kooi niet geschikt is voor een Syrische hamster, als we uitgaan van de richtlijnen die in Nederland gelden.

melson

Bericht door melson » 27 sep 2020, 08:15

als je een traliekooi wilt hebben vind ik deze nog het meest geschikt en betaalbaar, ook al is het bodemstuk maar 18cm hoog (maar dat kun je ook aanpassen met karton of plexiglas)
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------

Geen-naam

Bericht door Geen-naam » 27 sep 2020, 11:07

Ik ben een ook aan het kijken om een goudhamster te kopen in de herfstvakantie, en op het internet zijn bijna alle kooien te klein. Daarom ga ik twee kooien met elkaar verbinden met buizen, wel wat duurder maar ik heb het er voor over als het een gelukkige hamster oplevert

I
Moderator
Hamsters: Nina en Molly
Leeftijd: 37

Bericht door I » 27 sep 2020, 11:54

Het LICG is voor syren zelfs nog terughoudender dan hierboven staat. "De minimale afmeting van een hamsterverblijf is 70 x 50 centimeter. Voor Syrische hamsters is groter nog beter, bijvoorbeeld 100 x 50 cm." Ze noemen deze afmeting als voorbeeld, niet als advies. Qua bodembedekking raden ze 20 cm aan voor syren en 15 cm voor dwergjes.

Er bestaat niet zoiets als een Nederlands minimum, trouwens. Er is geen bepaalde instantie die dat vaststelt ofzo. Het zijn over het algemeen adviezen van ervaringsdeskundigenen en die kunnen behoorlijk uiteen lopen. Er is niet één geldende richtlijn.
Ik ben nog van de 'oude lichting' ik vind aquariums die zijn volgestampt met bodembedekking niet geschikt voor syren (en eigenlijk ook niet voor rusjes). Al is het maar omdat ik het niet bepaald hygiënisch vind en doordat ze op deze manier minder contact hebben met de buitenwereld. Ik ben van mening dat ze daar wel behoefte aan hebben. Mijn syren wonen daarom in traliekooien.
Niet iedereen kan een held zijn, er moeten ook mensen gered

Dukat
Hamsters: 2 kereltjes en 1 dame.

Bericht door Dukat » 27 sep 2020, 17:19

Je hebt Siberische dwerghamster, of te wel Russische dwerghamster. Deze lijkt op de Campbellie dwerghamster en je kunt ze met elkaar kruisen. Dit is echter af te raden.

Je hebt de Syrische hamster. Ik kort het altijd af met "syr". Het is gewoon de wat grotere goudhamster.
Mijn ervaring met syren is dat ze gedijen in een verblijf van minimaal 6000cm2. Duitse maat dus. De hoogte minimaal 50cm hoog, maar liever wat hoger. De bodembedekking heb ik op 30 cm. met het zaagselmerk Plospan. Vooral geen ander zaagselmerk.

Verder moet de kooi goed vol zijn met schuilplekken en veilig speelgoed van natuurmateriaal. Want hamsters kunnen last krijgen van pleinvrees.
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik

Plaats reactie