Hoe hou ik de kooi mijtproof terwijl de hamster kan blijven graven?

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
Dukat
Hamsters: 2 kereltjes en 1 dame.

Hoe hou ik de kooi mijtproof terwijl de hamster kan blijven graven?

Bericht door Dukat » 06 okt 2020, 01:35

Ik weet niet of het mogelijk is, maar ik gun mijn hamsters een dikke laag bodembedekking om te kunnen graven, alleen moet ik alles weggooien zodra ik ze moet behandelen tegen mijt.

Mijn DA zegt dat de hamster tijdens de behandeling tegen mijt, het beste even in een wat kale goed steriel gemaakte kooi kan zijn, met naturel pakpapier en keukenpapier als vloerbedekking. Tijdens de kuur geen bak met chinchillazand. De houten speeltjes in de oven op 120 graden 20 minuten lang stereliseren.

Ik las ook dat je het beste houten speeltjes nadat je ze in kokend water hebt gewassen en hebt laten drogen, of 2 dagen in de friezer. Daarna het in een plastic zak doen. Dat volspuiten met antie vlooienspray en het luchtdicht maken en dan een paar weken buiten laten luchten. Hoe veel weken is mij niet duidelijk.

Maar ik lees nergens of 20 minuten in de oven doen ook helpt.

Ik vraag me ook af of er een manier is om de kooi steriel te houden en toch te kunnen blijven voorzien van een dikke laag bodembedekking. Zodat de hamster lekker kan blijven graven.

Het betreft een syr.
Kooi is 120x50 en de bodembedekking is op z'n hoogste plek 32cm. Ik gebruik een mix van het zaagselmerk Plospan en hemparade. Bestaat er een soort bodembedekking die minder aantrekkelijk is voor mijt en waar een syr toch holen in kan graven?

Dit stukje heb ik ook eens even goed doorgelezen.
Ik heb erg veel gehad aan dit stukje:
Een andere, en lastiger te behandelen oorzaak voor ernstige jeuk bij hamsters is bloedmijt, ook wel bloedluis genoemd. Bloedmijten zijn kleine donkerrode/bruine beestjes, die je nog net met het blote oog kunt zien: als een wandelend roodbruin stipje. Ze zuigen bloed bij hamsters, andere knaagdieren en vogels, en veroorzaken bij die diertjes een forse jeuk. Bij zwaardere besmettingen, kunnen hamsters ook ernstig verzwakt raken of zelfs overlijden door het bloedverlies.

De behandeling van bloedmijt is lastig, vooral omdat de mijten moeilijk te bereiken zijn. Overdag verschuilen ze zich in alle kieren, hoekjes en gaatjes van de verblijven van de hamsters en van de kamer waar de hamsters staan, en ‘s nachts komen ze tevoorschijn om bloed te zuigen. Ook kunnen ze maandenlang overleven als er geen voedsel (in de vorm van knaagdieren, reptielen of vogels) beschikbaar is. Daarom is het niet voldoende om alleen de hamsters te behandelen, maar moet juist ook de omgeving heel strikt behandeld worden om van bloedmijt af te komen. Hieronder in het kort hoe je bloedmijten het beste kunt aanpakken. De benodigdheden voor een zeer effectieve en grondige bestrijding: een anti-schurft middel dat Ivermectine of Selamectine bevat en geschikt is voor hamsters (bijvoorbeeld Stronghold), een ongedierte-spray voor de omgeving met als werkzame stof Permethrin (bijvoorbeeld IndoorX van Virbac) en een shampoo om de kooien mee te reinigen met als werkzame stof Permethrin (bijvoorbeeld Defencare van Virbac). Deze middelen kun je krijgen bij de dierenarts of dierenwinkel.

Begin met het behandelen van de hamsters met het anti-schurft middel. Iedere hamster, dus ook de hamsters die je niet hebt zien krabben, moet een dosering hiervan in de nek gedruppeld krijgen. Dit geldt ook voor andere dieren die je op dezelfde kamer houdt (als dit geen knaagdieren zijn, vraag dan even bij de dierenarts naar het beste middel om ze te behandelen). Alle mijten die vanaf dat moment op de hamster komen om bloed te zuigen, zullen overlijden. De volgende dag kun je dan uittrekken voor de behandeling van de kooien en de kamer waar de hamsters staan. Maak alle kooien leeg, en doe de bodembedekking in afgesloten vuilniszakken, waarvan je de sluiting sprayt met de ongedierte-spray. Doe de bodembedekking nooit los in de groene container: de mijten kruipen daar uit en kunnen hele einden afleggen om weer terug te komen bij hun voedselbron: de hamsters. Alle materialen in de kooien waarin mijten zich kunnen verstoppen (spulletjes van hout, kurk, stof of stro, eigenlijk alle natuurlijke materialen) moeten of worden weggegooid (weer in een afgesloten en gesprayde zak), of ontdaan van mijten. Dit laatste kun je doen door ze minimaal 24 uur in een vriezer te bewaren, of door ze volledig onder te dompelen in een sopje van de Permethrin-shampoo of door ze enige weken in een afgeloten zak te bewaren, die je voor het afsluiten vol spuit met de omgevingsspray.

Om te zorgen dat de mijten voorlopig geen verstopplekken kunnen vinden, moet je de kooien in de periode van de behandeling zo kaal mogelijk laten: spulletjes van plastic of meteen bieden geen verstopplek, dus die mogen erin blijven, alle andere spulletjes moeten mogen pas weer terug in de kooien als je al een langere periode (minimaal een aantal weken) helemaal vrij bent van mijten. Maak de kooien zelf en alles was er nog wel in blijft vervolgens helemaal schoon met een sopje van de Permethrin shampoo. Ook de rest van de kamer waar de hamsters staan moet ontdaan worden van plekken en voorwerpen waar de mijten zich in kunnen verschuilen. Spray vervolgens de hele omgeving en met name alle kieren en gaten zeer grondig met de ongedierte-spray en dweil de vloer met het sopje van de Permethrin-shampoo. Als alles gesprayd en gesopt is, kun je weer bodembedekking in de kooien doen en kunnen, na een tijdje luchten, de hamsters weer in hun kooien.

Hoewel het in eerste instantie misschien logisch lijkt de hamsters in een andere kamer te zetten, of zelfs helemaal te verhuizen naar een ander huis, is dit heel sterk af te raden. De mijten zullen namelijk normaal in de kamer blijven waar de hamsters ook zijn, daar is hun voedsel. Haal je de hamsters daar weg en zet je ze elders in huis, dan zullen ook de mijten die kamer verlaten en zich door het huis vespreiden op zoek naar hun voedselbron. Ze trekken zich daarbij niets aan van gesloten deuren: ze zijn zo klein dat ze overal tussen en door komen. Hiermee verspreid je dus juist de besmetting, van 1 kamer naar het hele huis! Als je de hamsters helemaal uit huis zou plaatsen, zullen de mijten bij gebrek aan voedsel in een soort “winterslaap” gaan. In deze staat kunnen ze tot wel een half jaar zonder voedsel. Het gevolg is dat als je na een aantal maanden je hamsters weer terug in huis neemt, er een explosieve mijtenplaag komt, omdat alle mijten uit hun winterslaap wakker worden. De enige optie bij bloedmijt is dus echt de hamsters laten staan waar ze staan, en grondig gaan behandelen.

In de zomer kunnen bloedmijten zich verrassend snel voortplanten: binnen 8 dagen kan er al een hele nieuwe generatie geboren worden. Is het kouder, dan duurt deze cyclus langer. Het verschonen en behandelen van omgeving en kooien moet je daarom in de zomer dus iedere week herhalen, en buiten de zomer elke twee weken. De behandeling van de hamsters moet je elke 3 weken herhalen, zodat die altijd beschermd zijn. Als je deze behandeling een aantal keren achter elkaar herhaald hebt (minimaal 2 a 3 maanden) en de hamsters al die tijd vrij zijn van bloedmijten, kun je de frequentie afbouwen en uiteindelijk stoppen. Blijf wel altijd goed in de gaten houden of je geen mijten ziet: soms kunnen er vele maanden later nog weer eitjes uitkomen. Het kan dus aan te raden zijn om ook nadat je gestopt bent met de actieve behandeling, nog eens in de 2 weken de omgeving met de spray te behandelen.

Een alternatieve methode, die vooral bij een lichte besmetting kan werken, is het gebruik van roofmijten. Dit zijn mijten die niet schadelijk zijn voor mens en dier, en als voedsel enkel en alleen bloedmijten hebben. Roofmijten kun je dus inzetten om de bloedmijten te bestrijden, en wanneer er geen bloedmijten meer zijn, zullen ook de roofmijten uitsterven. Je kunt de “chemische” methode en die met de roofmijten niet combineren, omdat de roofmijten ook doodgaan aan de middelen die je gebruikt om de bloedmijten te bestrijden. Bij zwaardere besmettingen werkt de roofmijt-methode helaas vaak onvoldoende, en heb je echt de chemische middelen nodig.

Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik

xDenies
Leeftijd: 27

Re: Hoe hou ik de kooi mijtproof terwijl de hamster kan blijven graven?

Bericht door xDenies » 06 okt 2020, 17:55

Gaat het om dit geval dus over bloedmijten(luis) of om normale mijten? Dat is namelijk van ontzettend groot belang in de manier van bestrijden.
Hamstery Pure Colour
https://HamsteryPureColour.com
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScaping.Info
Facebookgroep Hamsterscaping

melson

Bericht door melson » 06 okt 2020, 19:08

mij is niet geheel duidelijk of je de mijten al hebt of of je bang bent welke te krijgen.

als het dat laatste is: pech kun je natuurlijk altijd hebben, maar dat is geen reden om een hamster niet veel bodembedekking aan te bieden. Ik heb nu sinds 10jaar knaagdieren thuis en vooral de degoes krijgen gewoon groenvoer van buiten (en niet te weinig) wat verder niet behandelt wordt. de hamster krijgt hier ook altijd een handvol van af. zo vind ik wel slakken, kevers, spinnen en soms een mier in de degoekooi - mijten heb ik nog nooit gehad. waarschijnlijk zal je hier op het forum ook het tegenovergestelde kunnen vinden... 2 keer mijt gehad in een half jaar ;) zoals ik al zei: dat is dan echt wel pech.

mijn gerbils zaten in een net zo grote kooi met veel zaagsel en daar moest het zaagsel wel tussen de 4 en 6 maanden gewisseld worden. zo duur is het niet en binnen een uurtje is het ook gedaan.
Ik vraag me ook af of er een manier is om de kooi steriel te houden en toch te kunnen blijven voorzien van een dikke laag bodembedekking.
je kunt ook zelf mijt mee naar binnen brengen aan je mouwen of schoenen... en hoe wil je een kooi steriel houden met een levend dier erin wat planten (granen/zaden/hooi ) eet en als inrichting (zaagsel/hout) nodig heeft?

de behandeling van mijt zal wel per soort verschillend zijn.
als je wilt invriezen zal ik het om werkelijk zeker te zijn wel 2 weken in de diepvries laten liggen (maar wel minimaal -18 graden)
uitbakken zal ik ook bij 120 graden doen, maar dan wel 1 uur.
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------

Dukat

Bericht door Dukat » 06 okt 2020, 22:39

Bedankt voor de reacties.

Het zijn normale mijten. Die hebben dus een andere aanpak nodig dan bloedmijten?
Mijn hamster heeft er helaas last van. Nee het is niet zo dat ik uit angst een hamster onder een kuur stel als hij geen last van mijt heeft.

Ik geef hem geen hooi, stro of voer van buiten.

Als ik houten spullen een uur in de oven doe op 120 graden, vliegt het dan niet op een gegeven moment in de fik?
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.

Sicos
Beheerder
Hamsters: 1 robbie en 1 rusje
Leeftijd: 43

Bericht door Sicos » 07 okt 2020, 08:02

Dukat schreef:
06 okt 2020, 22:39
Bedankt voor de reacties.

Het zijn normale mijten. Die hebben dus een andere aanpak nodig dan bloedmijten?
Mijn hamster heeft er helaas last van. Nee het is niet zo dat ik uit angst een hamster onder een kuur stel als hij geen last van mijt heeft.

Ik geef hem geen hooi, stro of voer van buiten.

Als ik houten spullen een uur in de oven doe op 120 graden, vliegt het dan niet op een gegeven moment in de fik?
Hout vliegt niet zo snel in brand, ik zou de oven gewoon rond de 120 - 180 graden zetten. Dat is warm zat om mijten te doden en hout ontbrand nog niet bij die temperatuur. Neemt niet weg dat je de boel niet even in de gaten moet houden.

Tabel met de ontbrandingstemperatuur van enige stoffen
Vaste stof Normale ontbrandingstemperatuur in °C
Hout 250 – 350
Papier 200 – 350
Katoenweefsel 300 – 400
Wol 570

Dukat

Bericht door Dukat » 07 okt 2020, 15:02

Dank je voor deze zeer nuttige info.
De houten speeltjes zal ik zeker nog eens extra een uur lang in de oven doen op 120 graden.

Dit heb ik nog eens even goed gelezen over het bestrijden van huisstofmijt:
https://www.thuisarts.nl/allergie/ik-be ... isstofmijt

Het gaat wel niet over hamsters, maar niet te min vind ik de adviezen wel zinvol.
Het is inderdaad niet het zelfde als het bestrijden van vlooien/bloedmijten.

Ik vraag me ook af of er een manier is om de kooi steriel te houden en toch te kunnen blijven voorzien van een dikke laag bodembedekking.
Mijn vraag klinkt bij het teruglezen wat tegenstrijdig. Ik bedoel eigenlijk gewoon hoe voorkom ik in het vervolg mijt op zo'n manier dat de hamster lekker kan blijven graven? Helemaal 100% garanderen lukt niet, maar ik kan de kans op mijt misschien wel optimaal verkleinen.
Het is altijd afwegen wat een hamster nodig heeft om te genezen van mijt, en het geestelijk welzijn niet te vergeten. Maar eenmaal genezen zou ik hem heel graag weer van een dikke laag bodembedekking willen voorzien. Ik volg de adviezen van de dierenarts wel altijd op, ook als het advies is om even geen bodembedekking te gebruiken. Daarnaast sta ik gewoon open voor meer opties.
je kunt ook zelf mijt mee naar binnen brengen aan je mouwen of schoenen... en hoe wil je een kooi steriel houden met een levend dier erin wat planten (granen/zaden/hooi ) eet en als inrichting (zaagsel/hout) nodig heeft?
Ik kan inderdaad best zelf de mijt naar binnen gebracht hebben, zonder dit doorgehad te hebben.
Hmmm.. dat doet mij wel besluiten om altijd eerst voor de zekerheid nieuwe schone kleren uit de kast aan te trekken, voordat ik de hamsters verzorg en of in handen neem.

En dan nog iets.
Zou het kunnen dat een kijkdiertje minder snel blootgesteld wordt aan het risico op mijt, omdat deze niet zo snel uit diens kooi gehaald wordt als een handtamme hamster?
Ik vraag het me af omdat ik zowel kijkdiertjes als handtamme liefheb.
Plato was een kijkdiertje en had nooit ergens last van.
Otto van Egmond heeft ook nergens last van
Rugal kreeg helaas de ziekte van Cushing, maar had ook geen last van mijt.
Alle drie kijkdiertjes.

Dukat was handtam en had er een keer last van en mijn huidige hamster nu ook een beetje.
Het zou kunnen dat ik het zelf inderdaad aan mijn jas had of zo en daarna op mijn kleren en zo op de hamster.

I
Moderator
Hamsters: Nina en Molly
Leeftijd: 37

Bericht door I » 07 okt 2020, 16:40

Mijten komen negen van de tien keer toch echt uit de bodembedekking. En in een aquarium bied je ze een ideale leefomgeving. Het is een beetje vochtig, er loopt een gastheer rond en (zeker die grote aquariums met veel bodembedekking) de bodembedekking wordt zelden volledig vervangen.

Je kan altijd de pech hebben dat je mijt binnenhaalt, maar naast effectief behandelen als je ze hebt ontdekt, is een goede ventilatie en geregeld verschonen belangrijk om te zorgen dat het geen grote plaag wordt.

Ik denk dat kijkdier of tam dier niet uitmaakt. Ik houd inmiddels al 24 jaar hamsters als huisdier, het gros van die dieren was tam en ik heb in al die jaren nooit mijten gehad *klopt af* Ik denk dat de bodembedekking en huisvesting meer van invloed zijn.
Niet iedereen kan een held zijn, er moeten ook mensen gered

Dukat

Bericht door Dukat » 07 okt 2020, 16:51

Traliekooien ventileren misschien ook beter.
Ik heb een aquarium.

Misschien is het handig om de plas en piesplekken om de dag te verschonen (lees ook evt. wiel en slaappplek). Dat deed ik voorheen 2 a 3 x in de week. De hele kooi zo eens in de 3 weken in plaats van eens in de drie of vier maanden.

xDenies
Leeftijd: 27

Bericht door xDenies » 07 okt 2020, 16:54

Ik ga je een PB sturen, voelt wat fijner.
Hamstery Pure Colour
https://HamsteryPureColour.com
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScaping.Info
Facebookgroep Hamsterscaping

Plaats reactie