Even dit....

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

ingeborg58
Hamsters: Victor

Even dit....

Bericht door ingeborg58 » 01 nov 2020, 19:36

Ik ben hier nog nieuw op dit forum maar ik verbaas me nu al dat alles over huisvesting direct wordt gelinkt aan scaping.
Kun je dan geen hamster meer houden in een gewone kooi?
Ik snap het verhaal van een dikke laag op de bodem zodat ze een beetje kunnen graven, maar hier lijkt het of je niet meetelt als je geen uitgebreid scaping verhaal hebt.
Mijn Viktor zit in een gewone hamster kooi, 60x36x40 dus best ruim. Met een dikke laag zaagsel/ hooi, hij heeft een zandbakje, een loop rad, een huisje en van alles om te eten en te knagen. Af en toe zet ik een houten bak op de grond met wat speelgoed waar hij des gewenst in mag los lopen.
En dat lijkt me ruim voldoende om fijn te leven.

Ik denk dat het goed is om ook de" ouderwetse" vorm van huisvesting in ere te houden (mits van redelijk formaat)
Niet iedereen zit te wachten op een grote logge glazen bak van een meter in huis.

Als je een diertje in huis neemt moet je er goed voor zijn, maar je kunt ook overdrijven en elkaar gek maken!

Mijn Viktor en ik zijn tevreden met een gewone kooi!

xAnnick
Hamsters: Sir Camelot <3
Leeftijd: 24

Re: Even dit....

Bericht door xAnnick » 02 nov 2020, 13:42

Uiteraard mag je zelf weten waar je je hamster in huisvest en wat voor jou klopt, echter is er de laatste jaren veel meer bekend geworden over het gedrag en de huisvesting die daarbij aansluit. Vooral de minimummaten zijn een heel stuk opgeschoven. Toen ik zeven jaar geleden begon met hamsters houden was 50x30 het minimum. Ik had mijn dwerghamster in een hok van 60x40 en vond dat reusachtig, want het was immers groter dan de minimummaat. Het is echter niet voor niks een minimum.
Ik heb me heel lang verzet tegen grotere verblijven("straks moet het alsmaar groter, ik heb geen plek, het kan toch zo ook, het is tot nu toe altijd zo gelukt, etc."), tot ik uiteindelijk nieuwsgierig werd en meer nieuwe informatie ging verzamelen. Daarnaast heb ik door de jaren heen gemerkt wat hamsters voor energieke en bezige diertjes zijn en ik zag in dat de minimummaat toch wel heel minimaal was. Ik merkte (en merk nog steeds) in mijn 100x50 bak dat de hamsters veel evenwichtiger zijn en minder zenuwachtig rondrennen. Ik woon daarnaast in Zwitserland en krijg veel mee uit de Duitse hamsterwereld en deze is al een heel stuk verder wat huisvesting en informatie betreft. Dat zijn waardevolle invloeden mijns inziens.

Het is ook niet zo dat verandering altijd slecht is. Vroeger was het normaal dat iedereen rookte, met de kennis van nu weten we dat dat hartstikke ongezond is. Tuurlijk kun je oud worden als je rookt, net als een hamster oud kan worden in een klein verblijf. Of het dan een leuk leven is, is een tweede.

Uiteraard wordt niemand gedwongen om het op een bepaalde manier te doen, je moet doet wat voor jou en je hamster goed voelt. Maar het vergaren van nieuwe informatie en kennis is heel waardevol. Niet dat iedereen meteen een reusachtige glazen bak moet aanschaffen, maar ook niet dat hamsters in een traliekooitje uit de dierenwinkel van 20x30 (om maar wat te noemen) hun leven moeten slijten. Dat zijn twee uitersten, daar valt ook prima een middenweg in te vinden en als jij die gevonden hebt, dan is dat toch prima :-D
Syr: Sir Camelot <3

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04.10.13 - 04.11.15
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29.11.15 - 14.05.17
♥ Phoebe ♥ Rust zacht, meisje. 03.07.17 - 03.04.19
♥ Penelope ♥ Het is goed, mups. 27.11.18 - 05.08.20

Dukat
Hamsters: 2 kereltjes en 1 dame.

Bericht door Dukat » 02 nov 2020, 14:54

Ik ben dol op hamsterscaping, maar als mensen een hamster in een traliekooi houden die net zo veel ruimte biedt als een aquarium en met wat karton dat de bodem verhoogt kunnen ze ook nog graven.

Een aquarium of een traliekooi hebben beide zo hun voor en nadelen.
Een aquarium is naar mijn mening gewoon mooier om te zien, het is veliger voor de hamster. Die kan geen pootje knel krijgen tijdens het klimmen en het voorkomt tralieknagen.
Een traliekooi ventileert beter. De hamster heeft mits de tralies horizontaal zijn ook meer klim en kloutermogelijkheden.

Kleine traliekooien en kleine aquaria vind ik allebei maar even niks.

Als ik niet anders kon dan een traliekooi aanschaffen, zou het een traliekooi zijn met een grondoppevlak van 120x50 met een bodem dat al 30cm hoog is of door middel van karton wordt opgehoogt en dat de kooi in totaal het liefst 70cm hoog is. Maar goed dat is gewoon mijn voorkeur.
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik

ingeborg58

Bericht door ingeborg58 » 02 nov 2020, 19:56

Momenteel ziet mijn kooi er zo uit, en voor het moment ben ik tevreden. Mocht Viktor toch behoefte krijgen aan meer ruimte dan koop ik een grote IKEA box en maak het tralie werk daarop vast. Wie weet een optie voor de toekomst

Afbeelding

xAnnick

Bericht door xAnnick » 04 nov 2020, 15:21

Als dit voor jullie werkt en de hamster geen vreemd gedrag vertoond, prima toch. Ieders eigen keus.
Wel zou ik even naar dat looprad kijken, dat lijkt mij wat aan de kleine kant. Voor een dwerg zou ik kijken naar iets van minimaal 20 cm doorsnede, dat loopt fijner voor de rug.

Daarnaast wilde ik nog iets toevoegen over Hamsterscaping en dat dit zo veel voor lijkt te komen (hier op het forum is dat ook logisch trouwens, gezien de bedenker daarvan ook lid is van dit forum). Hamsterscaping wordt inderdaad steeds populairder en dat kan ik alleen maar toejuichen. Dit heeft namelijk het voordeel dat mensen dat als voorbeeld gaan zien en naar dat voorbeeld een hamster aanschaffen, in plaats van dat ze in een impuls een hamster uit de dierenwinkel halen met bijbehorend klein hokje. Middels Hamsterscaping krijgen mensen direct het goede voorbeeld en dit stimuleert ook weer de juiste huisvesting en het nadenken over de aanschaf en het natuurlijke gedrag.

Kaela1

Bericht door Kaela1 » 04 nov 2020, 17:38

En nog een punt om het grote enthousiasme over scaping te begrijpen: het is ontzettend leuk om te doen. Ik heb me weken vermaakt met voorbereiden op de nieuwe terra. En ik ben er elke keer weer wijs mee als ik er naar kijk. Het is leuk om te zien en het is nog leuker om de hamster er helemaal gelukkig in te zien. Dus ik doe dat ook minsten zoveel voor mijn eigen plezier.

I
Moderator
Hamsters: Nina en Molly
Leeftijd: 37

Bericht door I » 06 nov 2020, 10:38

Ik ben het volkomen met je eens, Ingeborg! Hier zitten de hamsters ook alledrie in normale kooien. Ik ben geen fan van aquariums met dikke lagen bodembedekking, compleet afgesloten van de buitenwereld. Ik vind het onhygiënisch en niet passen bij de nieuwsgierige aard van met name Syrische hamsters.
Sinds kort hebben we weer een rusje, met drie pootjes. Zij woont zo:

Afbeelding

Heel overzichtelijk en we hadden haar in een oogwenk tam, ondanks haar indrukwekkende geschreeuw de eerste dagen.
Niet iedereen kan een held zijn, er moeten ook mensen gered

I
Moderator
Hamsters: Nina en Molly
Leeftijd: 37

Bericht door I » 06 nov 2020, 10:42

Hier trouwens nog een wat ouder topic waarin ik hetzelfde aan de kaak stel. Interessant om te lezen ook:

viewtopic.php?f=12&t=114674
Niet iedereen kan een held zijn, er moeten ook mensen gered

Sicos
Beheerder
Hamsters: 1 robbie en 1 rusje
Leeftijd: 43

Bericht door Sicos » 06 nov 2020, 10:51

Zolang je rekening houdt met de behoefte van een hamster moet dit ook gewoon geen probleem zijn. Je merkt vaak wel aan het gedrag van een hamster of deze gelukkig is of niet.

Hamster.lucy
Hamsters: Lucy-Tommy-Jerry-Bram-Billy

Bericht door Hamster.lucy » 06 nov 2020, 19:55

Sicos schreef:
06 nov 2020, 10:51
Zolang je rekening houdt met de behoefte van een hamster moet dit ook gewoon geen probleem zijn. Je merkt vaak wel aan het gedrag van een hamster of deze gelukkig is of niet.
daar ben ik het helemaal mee eens, mocht een hamster gaan tralieknagen dan zou ik een grotere kooi kopen, maar als je hamster hier tevreden mee is is de kooi prima
zie foto's en filmpjes van mijn hamsters op Instagram.
Instagram gebruikersnaam: @hamsters.wereld

de minimale aangeraden kooimaten (volgens het LICG) voor een dwerghamster is 70×50cm en voor een Syrische hamster 100×50cm, en hoe groter hoe beter

ingeborg58

Bericht door ingeborg58 » 11 nov 2020, 15:42

I schreef:
06 nov 2020, 10:42
Hier trouwens nog een wat ouder topic waarin ik hetzelfde aan de kaak stel. Interessant om te lezen ook:

viewtopic.php?f=12&t=114674
Dat is een interessant topic!! 😊

ingeborg58

Bericht door ingeborg58 » 11 nov 2020, 15:47

Ik heb trouwens nog wel een paar dingen verandert. Met wilgen brugjes wat variatie in bodembedekking- hoogte aangebracht,en een stuk Ferplast buizen wandelroute buiten de kooi om gemaakt. Vooral dat laatste vindt Viktor helemaal geweldig! 😊

ingeborg58

Bericht door ingeborg58 » 11 nov 2020, 15:48

ingeborg58 schreef:
11 nov 2020, 15:47
Ik heb trouwens nog wel een paar dingen verandert. Met wilgen brugjes wat variatie in bodembedekking- hoogte aangebracht,en een stuk Ferplast buizen wandelroute buiten de kooi om gemaakt. Vooral dat laatste vindt Viktor helemaal geweldig! 😊

Afbeelding

xAnnick

Bericht door xAnnick » 13 nov 2020, 22:48

I schreef:
06 nov 2020, 10:38
Ik ben geen fan van aquariums met dikke lagen bodembedekking, compleet afgesloten van de buitenwereld. Ik vind het onhygiënisch en niet passen bij de nieuwsgierige aard van met name Syrische hamsters.
Ik heb altijd rusjes gehad en nu voor het eerst een syr en ik snap wat je bedoelt. Mijn syr is veel ondernemender in die zin dat hij zijn omgeving helemaal besnuffeld en ontdekt. Waar mijn rusjes zoiets hadden van "mm, dit gaat omhoog, laat ik er maar omheen lopen" is hij van "dit ziet er niet uit als iets om op te klimmen DUS IK DOE DAT TOCH HAHAHA". Die klimt overal overheen. Het is dat ik traliekooien zo lelijk en zulke ondingen vind, anders had ik het inderdaad overwogen. Misschien dat ik voor een volgende toch weer overstap.
Gelukkig heeft meneer een ren waar hij zo goed als dagelijks zijn ei in kwijt kan, maar ik kan nu beter begrijpen waarom je een traliekooi aanraadt voor syren. Merk(te) jij geen ongewenst gedrag?
ingeborg58 schreef:
11 nov 2020, 15:48
ingeborg58 schreef:
11 nov 2020, 15:47

Afbeelding
Leuk! Ook leuk opgebouwd met die lagen.
Graag geef ik je nogmaals de tip om naar een groter rad te kijken, deze is helaas echt te klein en kan voor rugproblemen zorgen.

ingeborg58

Bericht door ingeborg58 » 13 nov 2020, 23:07

Ik moet nog eens kijken naar een groter rad. De kleinste silent spinner is niks groter dan wat ik heb. En ik vind de grotere echt schreeuwend duur!!
Mijn man moppert nu al dat dat kleine beestje al veel te veel geld heeft gekost! 🤔

Plaats reactie