Een foute keuze

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
Kaizo
Hamsters: Lucy, Luna & Alica

Een foute keuze

Bericht door Kaizo » 15 nov 2020, 14:59

Ja hoor, ik heb uiteindelijk mijn vier Campbelli's-die-geen-Campbelli's-blijken-te-zijn toch wel moeten opsplitsen in twee groepjes van twee. Ik heb ze nu ongeveer 28 dagen, en pas op vandaag liep het mis. Alica (zwarte) achtervolgde Lucy (mandarijn) steeds en beet in haar vacht. Ook Kaya (mandarijn, de oudste) viel dan soms Luna (grijze) aan. Het waren altijd dezelfde patronen, en bijvoorbeeld Alica ging nooit een ander lastigvallen, zij en Kaya hadden het altijd op hetzelfde slachtoffer gemunt. Wij hebben lang liggen uitzoeken wat de oorzaak was, misschien dat het verblijf niet goed was etc maar denk gewoon dat er iets is gebeurd in de wisselwerking tussen de hybrides waardoor het mis is gaan lopen. Natuurlijk ging Luna wel op haar rug liggen voor de oudere Kaya, maar toch vond ik het verdacht dat er twee verschillende werden aangevallen door twee verschillende.

Gelukkig, omdat ik mij goed heb voorbereid, had ik nog drie mooie bakken van 70 op 50 ongeveer staan die al mooi klaargemaakt waren voor als ik ze moest opsplitsen. Ik heb nu één van die drie bakken genomen en daarin Alica en Luna gestopt. Kaya en Lucy (die trouwens moeder en dochter zijn) blijven in het huidig verblijf. Hopelijk zit de wisselwerking nu goed. Maar als er weer iets gebeurt, splits ik respectievelijk groepje dan weer op.

Helaas heb ik op deze manier moeten ondervinden dat je echt moet oppassen met zogezegde Campbelli's. Had ik geweten dat de kleurslag mandarijn niet voorkwam bij de Belli's, dan had ik er gewoon maar één genomen. Maar de 'fokster' stond erop dat ik een groot groepje nam, ze zei zelfs 5 of 6.

Bovendien heeft Kaya (de oudste mandarijn) ook nog eens suikerziekte erbovenop. Die drinkt en plast veel! Gelukkig geef ik wel aangepaste voeding.

Het is mij al een avontuur geweest, ook met het handtam maken van de verschillende hamstertjes. Alica ging meteen op onze hand zitten, maar de anderen zijn iets wat voorzichtiger. Wel nemen ze altijd meelwormpjes aan en zijn ze echt niet bang van een hand in het verblijf. Ook nog nooit gebeten of geschreeuwd. Daar moet ik de fokster dan wel voor dankbaar zijn, dat zij hele lieve hamstertjes (of het nu campbelli's of hybrides zijn) heeft. Echter heeft ze contact verbroken en antwoordde ze niet meer op mijn berichten wanneer ik aangaf dat Kaya misschien diabetes zou hebben.

Het enige wat me nog dwarsligt is dat ik eigenlijk geen vaste plaats heb voor het tweede verblijf waar duo Alica en Luna nu inzitten. Mijn huisgenoten zijn er ook niet erg gesteld mee hoe het nu staat. Maar ja, er zijn er ergere dingen.

Kaizo

Re: Een foute keuze

Bericht door Kaizo » 15 nov 2020, 15:06

Zo staat het momenteel. (Geen paniek, er is op de achterwand van het onderste verblijf nog een strook waar lucht door kan)

Afbeelding

Sylvia.
Hamsters: Kody

Bericht door Sylvia. » 15 nov 2020, 15:51

Misschien wil je de moeite nemen om deze vragenlijst in te vullen! Het kan nooit kwaad om weer eens wat aandacht aan diabetes te geven! Je mag invullen wat je weet. Je mag zo veel of zo weinig informatie geven als je wilt. Als je een stamboom hebt, dan krijg ik hem graag.
viewtopic.php?f=7&t=102990&p=11185404#p11185404
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Hendrikje, Jozefje, Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

xAnnick
Hamsters: Sir Camelot <3
Leeftijd: 24

Bericht door xAnnick » 15 nov 2020, 23:40

Wat een vervelende situatie :-( Je zou van een goede fokker toch wat meer ondersteuning en kennis verwachten, jammer dat dat niet het geval blijkt te zijn. Fijn dat je zelf in ieder geval meteen actie hebt ondernomen! Mochten het hybrides zijn, kan het nu in koppels nog steeds fout gaan, maar ik neem aan dat je dat zelf ook heel goed in de gaten houdt.
Syr: Sir Camelot <3

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04.10.13 - 04.11.15
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29.11.15 - 14.05.17
♥ Phoebe ♥ Rust zacht, meisje. 03.07.17 - 03.04.19
♥ Penelope ♥ Het is goed, mups. 27.11.18 - 05.08.20

Kaizo

Bericht door Kaizo » 17 nov 2020, 07:39

Sylvia. schreef:
15 nov 2020, 15:51
Misschien wil je de moeite nemen om deze vragenlijst in te vullen! Het kan nooit kwaad om weer eens wat aandacht aan diabetes te geven! Je mag invullen wat je weet. Je mag zo veel of zo weinig informatie geven als je wilt. Als je een stamboom hebt, dan krijg ik hem graag.
viewtopic.php?f=7&t=102990&p=11185404#p11185404
Heb ik even gedaan.

Want wat betreft Kaya met de diabetes... Ze is op dit moment haar laatste adem aan het uitblazen vrees ik. Ze ligt languit met haar buik neer, pootjes naar achteren, voelt heel koud aan en ze ademt diep in en uit... Heel triestig om te zien. Het is een kwestie van uren denk ik. Jammer :(

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 17 nov 2020, 09:37

Dankjewel voor de melding! Zou je de naam van de fokker wel per PB door willen geven? Dan kan ik eventueel met de fokker contact opnemen.

Ik reageer hier even op je melding om nog wat dingen te verduidelijken.
75 ml drinken per dag is extreem veel en dan worden de nieren dusdanig belast dat het uiteindelijk tot nierfalen leidt. Nierfalen leidt tot orgaanfalen en dus tot de dood...

Het knijpen met de ogen doen ze doordat de kleine bloedvaatjes in de ogen verstopt raken met glucose die in de bloedstroom blijft.

Een hamster met diabetes kan eventueel insuline krijgen, maar het is de vraag of je dat wilt doen, zo'n klein diertje elke dag een prik. Ik heb er destijds met mijn Basje voor gekozen dat niet te doen. Hij is 8 mnd geworden en ook overleden aan de gevolgen van zijn diabetes (50 - 60 ml per drinken op een gewicht van 48 gram).

Het klinkt inderdaad alsof Kaya aan het overlijden is. Heel veel sterkte! Ik heb ditzelfde inderdaad met mijn Basje meegemaakt :(
Rust zacht, mijn liefste Hendrikje, Jozefje, Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

Kaizo

Bericht door Kaizo » 17 nov 2020, 17:58

Kaya is zonet na een dag en waarschijnlijk ook nacht afzien overleden... Zo zielig, ik had nooit gedacht dat het me zo hard zou raken... Ik zei nog tegen m'n partner een uur geleden dat de volgende minuten haar laatste waren. En eventjes later zag ze er helemaal anders uit, voelde ze anders aan... Arm beestje. Hopelijk heeft ze niet te veel pijn gevoeld.

Sicos
Beheerder
Hamsters: 1 robbie en 1 rusje
Leeftijd: 43

Bericht door Sicos » 17 nov 2020, 18:20

Sterkte ermee

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 17 nov 2020, 18:29

Heel veel sterkte! :(

xAnnick
Hamsters: Sir Camelot <3
Leeftijd: 24

Bericht door xAnnick » 17 nov 2020, 22:07

Sterkte!
Syr: Sir Camelot <3

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04.10.13 - 04.11.15
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29.11.15 - 14.05.17
♥ Phoebe ♥ Rust zacht, meisje. 03.07.17 - 03.04.19
♥ Penelope ♥ Het is goed, mups. 27.11.18 - 05.08.20

Plaats reactie