Zelf een terrarium maken

Wissel hier ervaringen uit over de woning van je hamster: o.a. kooisoorten en -merken, bodembedekking en inrichting.

Moderator: I

Plaats reactie
Flipje

Zelf een terrarium maken

Bericht door Flipje » 09 okt 2019, 15:46

Hee allemaal,

Een newbie hier, maar niet nieuw met hamsters!
Een paar weken geleden is onze hamster Flipje overleden (een Syr) en we missen hem heel erg...we gaan binnenkort weer een lieverd ophalen bij de hobbyfokker in de buurt.
Flipje hebben we altijd in een kooi gehad (de Alaska), maar nu ik me hier aan het inlezen ben, wil ik echt overstappen op andere huisvesting. Flipje wilde ook graag graven en dat is heel lastig in een kooi, plus hij was eigenlijk te klein.

Nu ben ik aan het puzzelen wat voor verblijf: een aquarium is het 'makkelijkste' omdat het kant en klaar is (alleen nog deksel). Maar lijkt me voor een formaat van 100x50 of groter echt heel zwaar en duur. En niet handig mee te nemen voor de vakantie oppas.
Een terrarium ziet er mooi uit (nog zwaar misschien), maar duur en weer dat meenemen wat lastig is...
Dus ik dacht, waarom zelf niet iets maken? Meubelpaneel als onderplaat (extra plakplastic erop misschien ter bescherming voor urine?), meubelpanelen links en rechts monteren, voor en achter een plexiglas plaat.
Klinkt dit te simpel, zie ik iets over het hoofd? Iemand hier ervaring mee?

melson

Re: Foto van je Aquarium/Terrarium-Topic

Bericht door melson » 12 okt 2019, 11:16

Hallo,
het is handig als je een eigen topic voor je vragen aanmaakt gezien dit een 'foto-topic' is en zo je vragen heel snel ondergaan. ;)

zelf bouwen is vaak een goede oplossing. Ik zal dan wel gelijk geplastificeerde meubelplaat nemen. ik heb zoiets nog niet als 'mee-neem-kooi' gebouwd, lijkt mij ook niet handig, maar waarom niet? je zet de platen met schroeven aan elkaar, dan kun je ze ook weer uit elkaar halen. het plexiglas zal ik in twee aluminium u-profielen schuiven, dan is het makkelijk eruit te halen.
Wat je dan niet kunt doen is de kieren afdichten met silicone zodat de kans bestaat dat urine tussen de meubelplaat loopt en erin trekt. ook hier kun je weer een andere oplossing bedenken, maar zonder silicone zal de urine ook hier weer door kunnen lekken.

hier nog enkele vragen/gedachtes/opmerkingen:
3 platen van ca: 100x50cm + deksel is ook best zwaar
-waarom wil je niet de Alaskakooi als vakantiekooi gebruiken? even kartonnen strips er om heen en je kunt er veel zaagsel in doen.
-Kan je oppas niet gewoon naar je thuis komen? voer en water controleren is vaak voldoende en uiteindelijk is dit voor je hamster een stressvrijere oplossing
-geen plakplastic gebruiken a.u.b. dit is niet goed voor de hamster als die er bij komt en aan kan knagen.
-je kunt ook een kooi van plexi-glas bouwen.
-als je een aquarium voor knaagdieren wilt laten bouwen kun je minder dik glas gebruiken (4mm) omdat er geen water inkomt (=iets goedkoper en lichter)
-ik weet niet hoe belangrijk het uiterlijke van de kooi voor je is. wij hebben hier al meer kasten verbouwd en kooien zelf gebouwd. Niet alles was even mooi :lol: hoewel het wel mooier dan een plastic kooi was ;)
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------

Plaats reactie