Roborovski Paren of Vechten?

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderator: I

Plaats reactie
RocKal
Hamsters: Delta - Gamma - Omicron
Leeftijd: 27

Roborovski Paren of Vechten?

Bericht door RocKal » 29 okt 2017, 19:48

Hey iedereen

Ik lees al een hele tijd mee op het forum en heb nu eindelijk een account aangemaakt.
Ik heb namelijk enkele vraagjes waar jullie me ongetwijfeld mee kunnen helpen.

Ik heb 2 Roborovski's (Man 4 maand en Vrouw 3 maand 1 week) en heb deze vannacht willen koppelen met als doel een nestje.
Had ze al een 5tal dagen split cage zitten zodat ze elkaar al konden ruiken en zien. Ze hadden niet echt interesse in elkaar dus besloot ik ze vandaag bij elkaar te zetten.

Het ging als volgt : ze zien elkaar voor het eerst en snuffelen wat aan elkaars snuitje. Ze eten beiden een zonnebloempitje of 2 vlak naast elkaar. Dan krijgen ze ineens wat meer interesse en het vrouwtje snuffelt via de zijkant aan t buikje van het mannetje. De man doet hetzelfde bij haar. Dan gaat het vrouwtje het mannetje achterna (die rent een wc rol in).

Geen gepiep of gekrijs maar dan plots stonden ze face to face rechtop tegen elkaar en het vrouwtje duwde het mannetje zowat achterover en ze rolden beiden in een wild balletje de bak rond... schrok me rot omg_ . Ik zat al klaar met een dekseltje om ze te scheiden wat ik dus ook deed.
Eventjes deksel ertussen en terug laten doen maar na 5 seconden weer één balletje tollende hamsters.

Heb ze dan maar uiteen gehaald.. Ben ik nu té vroeg geweest met scheiden? chinrub_ Ze hebben geen van beiden wondjes maar het mannetje was wel even zijn kluts kwijt! Nu rennen ze beiden terug hevig en vrolijk in hun looprad in hun eigen kooi.

Is het vrouwtje gewoon niet willig vannacht en deed ze daarom zo? Of is het 'normaal' dat de paring zo hevig is en had ik ze even moeten laten doen?
Heb bijna elk topic op het forum al gelezen en weet dat ze naar elkaar 'boksen' en 'krijsen als teken van overgave' maar nu ben ik even het noorden kwijt.Ik vond het toch maar een zielig zicht. Ik wil erg graag een nestje maar niet met risico dat men mannetje half dood word gebeten..
Het mannetje weegt momenteel 30g en het vrouwtje 31g. Moest dat iets betekenen.. Oh en ze maakten geen geluid tijdens hun worsteling.

Dus graag advies. Deed ik iets verkeerd? Zojah wat?
Morgen terug proberen of niet?

Alvast enorm bedankt. Hopelijk kan iemand me helpen... :(

-- 30 okt 2017 00:11 --

Okay het is dus duidelijk een man en vrouw. Heb 3x gecheckt voor de zekerheid
Opnieuw proberen koppelen. Deze keer gingen ze allebei op hun achterpootjes rechtstaan en wat zachtjes boksen en op en neer bewegen met hun hoofd. En na een secondje of 5 WOEP sprongen ze op elkaar en lagen ineengekruld op de grond, geen getol dit keer. Gewoon beweegloos op de grond. Ben er direct tussen gekomen en had wat moeite met het dekseltje ertussen te krijgen zodat ze elkaar loslieten :shock:

Dit lijkt me echt hopeloos... ik snap het niet dizzy_
Heb speciaal gekozen voor Robo's omdat deze samen kunnen :cry:

Daar gaan men plannen voor het fokken met Roborovski's. En nu heb ik een hele hamsterkamer met lege hokken..
Ik vind het zo'n gek gedrag... heb dit nog niet gehoord. Ik vind het echt wel eng dat ze zo in elkaar vliegen... sociaal zeggen ze dan
Heb de daver op men lijf :cry:

Sicos
Beheerder
Hamsters: 3 robbies en 3 rusjes
Leeftijd: 40
Contacteer:

Re: Roborovski Paren of Vechten?

Bericht door Sicos » 10 nov 2017, 13:58

Hoi Rockal,

Soms wilt het gewoon niet, ik heb zelf ook een keer 2 dan wel russische dwerghamsters willen koppelen en die wilden echt gewoon niet. Verschillende keren geprobeerd maar op een gegeven moment er maar mee gestopt. Je zou eventueel kunnen proberen Gabrielle (memberlist.php?mode=viewprofile&u=465) een berichtje te sturen. Die fokt namelijk robbies. Misschien dat ze wat tips heeft.

Kiryu
Hamsters: Shira, Aoi, Meto, Momo, Kazuki
Leeftijd: 19

Bericht door Kiryu » 29 nov 2017, 01:06

Weet je zeker dat ze niet aan elkaar vast zaten als gevolg van een geslaagde dekking? Ik heb het bij mijn koppel robo's niet gezien, maar russen zitten altijd eventjes aan elkaar vast dan.
Robo's zijn soms best lastig samen te houden hoor, hok te groot, hok te klein, zitten al te kiften om een zaadje terwijl ze keuze hebben uit tig zaadje.

Ik heb mijn koppeltej samen gekocht, die zijn al vroeg samen gezet, denk dat het koppelen dan een stuk makkelijker is.
If U dare to walk your own way, You'll never get lost.

RocKal

Bericht door RocKal » 29 nov 2017, 12:38

Kiryu schreef:
29 nov 2017, 01:06
Weet je zeker dat ze niet aan elkaar vast zaten als gevolg van een geslaagde dekking? Ik heb het bij mijn koppel robo's niet gezien, maar russen zitten altijd eventjes aan elkaar vast dan.
Robo's zijn soms best lastig samen te houden hoor, hok te groot, hok te klein, zitten al te kiften om een zaadje terwijl ze keuze hebben uit tig zaadje.

Ik heb mijn koppeltej samen gekocht, die zijn al vroeg samen gezet, denk dat het koppelen dan een stuk makkelijker is.
Nee hoor ik stond erop te kijken en het vrouwtje viel het mannetje aan. Geen twijfel mogelijk.
Ik heb een 2de poging gedaan een dag later en dan stonden ze enkele seconden te boksen naar elkaar en dan vlogen ze terug in een bolletje in elkaar op de grond. Heb het sindsdien niet meer gedurfd omdat ik bang ben dat ze elkaar echt pijn zouden doen als ik er niet tussen kom.

Heb ondertussen info gekregen van Nella maar of ik het nog eens riskeer? Denk het niet. Dan maar geen Robo pups :(
Heb er lang op zitten wachten, veel voorbereiding gedaan en ze hebben zelfs hun eigen kamer waar alles klaar stond voor een nest.
Maar op deze manier geeft het meer stress dan plezier. Zowel voor mij als de hamsters.
Ik wou ze niet te jong koppelen omdat ik bang was dat het vrouwtje dan mss té vroeg een eerste nestje zou krijgen.
En het leek me beter als het mannetje iets ouder was dan het vrouwtje. Marjah toch liep het mis.

Toch bedankt ;)

Kiryu

Bericht door Kiryu » 04 dec 2017, 01:31

Robo's hebben echt een fokseizoen hé, dus als je daar rekening mee houd zou je ze al best vroeg bij elkaar kunnen zetten, zijn echt lastig om mee te fokken. Ik heb een koppel dat al minimaal 3 maanden bij elkaar zit en ze heeft nog steeds geen nest gehad. (ook geen geruimd nest ofzo)
Het is niet zo dat je ze bij elkaar zet en ze het hele jaar door om de 4 dagen zo vruchtbaar als een konijn zijn en je direct 3 weken later 14 babys hebt zoals bij de andere soorten.

RocKal

Bericht door RocKal » 04 dec 2017, 11:53

Kiryu schreef:
04 dec 2017, 01:31
Robo's hebben echt een fokseizoen hé, dus als je daar rekening mee houd zou je ze al best vroeg bij elkaar kunnen zetten, zijn echt lastig om mee te fokken. Ik heb een koppel dat al minimaal 3 maanden bij elkaar zit en ze heeft nog steeds geen nest gehad. (ook geen geruimd nest ofzo)
Het is niet zo dat je ze bij elkaar zet en ze het hele jaar door om de 4 dagen zo vruchtbaar als een konijn zijn en je direct 3 weken later 14 babys hebt zoals bij de andere soorten.

Heb me sinds maart in zitten lezen in Roborovski hamsters voor ik men eerste in huis haalde in augustus, dus het is niet zo dat ik gewoon wat bij elkaar wou gooien en na 3 weken direct een nestje verwachtte. Heb zelfs Roborovskis grotendeels gekozen door hun kleinere nesten en omdat ze net minder snel een nest hebben! En ja je leest dat ze meestal pas een eerste nestje hebben tot het vrouwtje klaar is en enkel als het écht 'klikt' maar je hoort toch nu en dan dat een vrouwtje toch té vroeg zwanger raakt ook dus wou het niet riskeren.

Het deel dat ik zei van 'daar gaan men plannen voor het fokken met Robo's' kwam er misschien wat verkeerd uit. Ik wou gewoon 1 of eventueel 2 nestjes en als huisdiertjes houden dus. Dus het is niet zo dat ze MOETEN fokken omdat ik ze wil verkopen. Vond het gewoon erg dat ik zoveel had uitgegeven aan voorbereiding en dat ik dus met halve kamer hamstermateriaal zat haha. En dan het lange uitkijken ernaar, dan valt het ook tegen natuurlijk als heel je planning in duigen valt.

Voor mijn part mochten ze samen zitten zonder nestje had ik ook helemaal geen ramp gevonden. Maar ik kreeg ze niet eens 2 minuten samen zonder elkaar aan te vallen (vrouw viel man aan terwijl meneertje rustig een zonnebloempit zat te eten). Dus nu zitten ze lekker in hun eigen kooi en laat het zo maar zijn. Heb nog goeie extra tips gekregen van Nella maar ik riskeer het niet meer. Ook omdat het mannetje een geweldig karakter heeft maar het vrouwtje is blijkbaar niet echt een sociaal type dus dan kan ik daar beter zowiezo ook geen nestjes mee doen. En ik zie het niet echt goed komen tussen die 2. Laat ze maar lekker hun eigen ding doen.

Kiryu

Bericht door Kiryu » 07 dec 2017, 12:14

Ik snap wel wat je bedoelt hoor. Wilde ook altijd al een nestje, rusjes dan wel. Vrouwtje dat ik had liet het mannete haar gewoon niet dekken. Had ik met een ander vrouwtje eindelijk een geslaagde dekking, kon ik haar inslapen bij de bevalling... en dat was ook inderdaad echt niet per se om ze te verkopen elk ukje was welkom om te blijven.
Soms gaat het gewoon niet zoals wij dat willen...

Plaats reactie