DISCUSSIE: SB Defecten - Upd 28/6/2018 - Meldpunt Trillen

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderator: I

Zoe Carette
Leeftijd: 21

Re: DISCUSSIE: SB Defecten - Golvende Vacht/Trillende Hamste

Bericht door Zoe Carette » 04 jan 2015, 17:06

Héél interessante uitleg! Nu, wat ik merk bij mijn Basje, een blauw-wildkleurtje van ongeveer 7 maanden oud die uit een opvang komt, is dat hij ook bepaalde momenten echt trilt. Nog niet zo erg als bij Gina, hij trilt enkel af een toe in mijn handen. Je kan het eigenlijk het meest vergelijken met een mens die eventjes een koude rilling krijgt. Voor de rest is er niet echt iets aan te merken aan zijn gedrag: hij eet, drinkt, slaapt, plast,...goed.

Groetjes Zoë
Russische dwerghamster: Basje
Campbelli dwerghamsters: Fenna, Gijsje, Olijfje
----------------------------------------
Slaapzacht
Bailey, Mouse, Alice, Nova, Neytiri

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 04 jan 2015, 21:09

Zoe, ik kan natuurlijk niet goed beoordelen wat jij bij jouw Basje ervaart zonder het zelf te hebben gezien of gevoeld, maar gezien zijn leeftijd van 7 maanden en gezien het feit dat het trillen slechts op sommige momenten optreedt, denk ik niet dat je met eenzelfde soort trillen te maken hebt. Maar, hou het in de gaten en hou me in elk geval op de hoogte als het wel erger wordt!

OPROEP:
Uiteraard worden Martin en ik heel graag op de hoogte gebracht als iemand te maken heeft of heeft gehad met een trillende hamster!

Marika heeft inmiddels laten weten dat zij ook een russisch blauw hamstertje heeft gehad dat trilde. Ik zal haar stamboom vergelijken met de hamsters in het stamboomoverzicht.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

Bibi&Harrie
Hamsters: Harrie, Bibi, Sam en Zorro!
Leeftijd: 19

Bericht door Bibi&Harrie » 05 jan 2015, 13:33

Ik heb wel een diertje gehad met een golvende vacht, ik weet niet of dat kan helpen?
Groetjes van Marlou en de hammies

Harrie, Zorro, Tauriël & Arwen en Sam
† Semmie, Mikkie en Bibi :"(

~ I have no time hating people who hate me because i'm too busy loving people who love me ♡ ~

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 05 jan 2015, 17:02

@Bibi&Harrie:
Alleen als je hamstertje met golvende vacht bepaalde gezondheidsproblemen had of als je andere bijzonderheden kunt vertellen, waarvan je denkt dat het van belang kan zijn, dan horen we het graag! Dan kun je me een PB sturen. Is hij gewoon altijd gezond geweest en heeft hij een mooie leeftijd bereikt dan hoef je hem niet aan te melden. ;)
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 07 jan 2015, 17:08

Martins reactie op het HammieHamsterforum:

Re: DISCUSSIE: SB Defecten - Golvende Vacht/Trillende Hamsters
Berichtdoor Martin Braak » Di Jan 06, 2015 9:57 pm

Even ter verduidelijking: er zijn twee soorten trillen gemeld, enkele onafhankelijke fokkers waarbij jongen met golvend haar zeer trillen. En trillen dat langzaam begint en erger wordt, pas later. Ik ga ervan uit dat hier sprake is van teveel inteelt en verkeerde genen in de lijn. De eerste vorm, van kinds af aan, is het gemakkelijkst op te selecteren. De ander niet. Evenals het sneller verouderen, hieronder versta ik: afvallen, kromme rug, hoger op de benen staan. Want dat constateer je pas wanneer je enkele generaties verder bent. Je hebt bij 1 gen golvend haar ook dat ze pas later van haar wijzigen, ze gaan dan ouder uitzien, ze lijken wat magerder, maar in feite zijn ze nog steeds qua gewicht gelijk evenals fysiek. Het verouderen qua vermageren heb ik een aantal keren gezien, ingeval bij drie broers die eveneens in torpor zijn gegaan (heb ik foto's van op mijn site). Ik ga er nog steeds vanuit dat dit opvalt omdat golvend haar een opvallend mutatie is en ik meer naar deze hamsters kijken. Ik fok al aantal jaar nieuw bloed erin, dus golvend haar x drager zwart gefokt uit zwart x zuiver. Wat lastig maakt, is dat a. het resultaat minder wordt qua effect, b. het aantal golvend haar minder is, c. veel meer geduld moet hebben. Maar dat is mijn inziens enige manier om zeker te zijn dat je slechte genen eruit fokt. En dus niet constant golvend haar x zwart gerelateerde kleuren te fokken.
Zelf heb ik doelbewust golvend haar slechts aan enkele fokkers gegeven. Anderen hebben het bij toeval meegekregen. Je moet je realiseren dat alle golvend haartjes van eenzelfde ouderdieren komen en dat in het begin (2008-2010) zeer veel verwantschap was. Je moet de stambomen daarom heel goed bekijken en beoordelen dat het niet constant zwart gerelateerde kleuren in de stamboom staan. Maar dat geldt niet alleen voor golvend haar.

-- 07 jan 2015 17:15 --

Ik krijg nog steeds vragen over hoe een golvende vacht er precies uitziet. Ik zal daarom in dit topic wat foto's van Bubba laten zien. Bubba had een golvende vacht op basis van 1 gen. Dus, op jonge leeftijd was de golvende vacht bij Bubba zichtbaar, daarna verdween de golvende vacht weer, om op een leeftijd van circa 6 maanden weer zichtbaar te worden en daarna werd zijn haar steeds plukkeriger. Ik hoop het haarproces met onderstaande foto's een beetje te kunnen laten zien.

Helaas heb ik van Bubba na zijn leeftijd van 6 maanden amper nog foto's genomen, het ging vanaf dat moment constant slecht met hem. Ik kan niet vertellen hoe enorme spijt en schuldgevoel ik heb dat ik hem niet veel eerder in heb laten slapen. Hij heeft al met al een heel slecht leven gehad. :( Maar ik viel met hem werkelijk van het een in het ander en elke keer dacht ik dat hij nu alles wel had gehad. Het enige wat ik nu nog voor hem kan doen is zijn verhaal vertellen in de hoop dat we er allemaal van kunnen leren.
Voor het Hamsterforum heb ik destijds het besluit genomen dat Basje ivm zijn suikerziekte voor altijd mijn avatar zou blijven. Op het HammieHamsterforum zal Bubba voor altijd mijn avatar blijven.

Afbeelding

...Bubba als jonge uk, kleine golfjes zijn zichtbaar...
NB: de foto is uit zijn nesttopic, ik weet niet hoe oud hij hier precies is

Afbeelding

...Bubba als iets oudere uk, nog steeds kleine golfjes zichtbaar...
NB: de foto is uit zijn nesttopic, ik weet niet hoe oud hij hier precies is

Toen ik Bubba in huis kreeg met 28 dagen had hij een normale vacht. Dat is zo gebleven tot een leeftijd van circa 6 maanden.

Afbeelding

...Bubba, 2 maanden oud, een prachtig glad vachtje!...

Afbeelding

...Bubba, 6 maanden oud, er is een begin van verandering van haarstructuur te zien...
NB: hij had hier in zijn zand gerold, de witte spikkels is van het zand

Afbeelding

...Bubba, 11 maanden, een zeer punkerig uiterlijk..

Afbeelding

...Bubba, 14 maanden, hij ziet er door het lange haar vol uit, maar hij was zijn bespiering kwijt, vooral op zijn schouders, rug en heupen was hij echt mager geworden...

-- 07 jan 2015 17:52 --

Het russische blauwe hamstertje wat trilde van Marika (zoals hierboven vermeld) bleek al in het stamboomoverzicht te staan. Alleen was mij het trillen van dit hamstertje nog niet bekend en Marika kon ook niet weten dat we het trillen inmiddels ook in onderzoek hebben. ;)

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 02 jun 2015, 16:51

Klopt het dat iedereen die dit topic volgt het ook op het HammieHamsterforum kan lezen?

Marika wil graag zo af en toe een update op dit topic, maar omdat Marika en Martin alleen op het HammieHamsterforum meepraten lijkt het me handiger dat ik daar de updates doe. Als er niemand is die het topic hier volgt en ik het kopieren alleen voor de formaliteit doe om beide topics gelijk te houden, vind ik het te veel werk om alles steeds hierheen te kopieren. ;)

Ik zal wel de Oproeptopics op beide forums gelijkhouden, zodat die informatie op beide forums vastligt.

Nona
Hamsters: 2 syrtjes & 1 rusje
Leeftijd: 26

Bericht door Nona » 02 jun 2015, 17:11

Ik kijk vrijwel nooit op het andere forum, maar vind het wel interessant om het hier te lezen.

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 22 mei 2016, 15:27

Update trillende hamsters:

Er zijn twee nieuwe trillende hamsters gemeld.
1. Aagje van Vera, russisch blauw, iets langer en plukkeriger haar, maar geen golvende vacht, op de Exo april 2015 van Peter gekocht, dus circa 13,5 maand oud
- heeft moeite om via het trappetje naar haar plateau te komen (en gaat daarom nu verhuizen naar een duna)
- loopt niet meer in haar molen
- ze is af en toe trillerig, Vera zegt dat het haar doet denken aan Parkinson
NB: ik heb Vera de filmpjes van Gina van Natascha laten zien. Volgens Vera is het trillen nog niet zo erg op deze filmpjes. Ze gaat proberen een filmpje voor me te maken van Aagje
- ze lijkt opeens heel erg oud
- ze lijkt ineens een heel stuk dunner (afgevallen)

Edit 22 mei:
Vera is met Aagje naar de dierenarts geweest omdat ze het trillen van Aagje erger vond worden. De dierenarts heeft geconstateerd dat Aagje vooral als ze ging bewegen ging trillen en er moeite mee kreeg. Omdat ze verder alles nog kan is besloten om haar nog niet in te laten slapen.

2. Russisch blauw vrouwtje van Martin, 18 maanden oud
- ze begon erg te trillen
- zag er oud uit
- afgevallen

Toelichting Martin:
In de zwart en zwart gerelateerde lijnen is het trillen vaker geconstateerd. Ik heb in de jaren 2008 al de eerste exemplaren gehad en gezien. Waarbij het trillen in het begin niet heel opvallend is en op de hand overkomt als iets aan de bange kant. Het trillen rond 14-16 maand is hiermee te vergelijken. Daarna zie je bij een aantal exemplaren dat ze verouderen en dan meer beginnen te trillen. Omdat het zo af en toe optreedt, vermoed ik dat het om een recessieve factor gaat. Belangrijk is om te realiseren dat zwart en zwart gerelateerde kleuren meer inteelt kennen dan andere normale zuivere kleuren. Dit komt omdat alle zwarte exemplaren van elkaar afstammen en, ook al zijn ze er 10 jaar, zwart nog steeds bestempeld kan worden als een nieuwe kleur. Een defect komt daardoor vaker aan het licht. Daarom wordt dit probleem wat vaker bij het golvend haar gezien dan bij een normale vacht. Dit omdat golvend haar lastig terug te fokken is en van beide kanten zoveel mogelijk golvend haar zit. En daardoor is de inteeltfactor hoger. Wel is het zo dat dit probleem niet geconstateerd is bij een andere kleur dan zwart of zwart gerelateerd. Mogelijk is het een combinatie van zowel kleur en een defect. Zwart zorgt niet alleen voor een kleur wijziging. Het zorgt ervoor dat in de cellen de transporten sneller gaan. Er is geen enkele wildkleur of blauw wildkleur dragend voor zwart geweest die dit probleem kende. Het advies is daarom om altijd een drager zwart te gebruiken in combinatie met een zwart / Russisch blauw dier. En de drager zwart te fokken uit een combinatie onverwant zuiver dier x zwart / rb.

Sylvia.

Re: DISCUSSIE: SB Defecten - Upd 30/7 Trillen - blog Martin

Bericht door Sylvia. » 30 jul 2016, 21:29

Update 30/7/2016: Blog Martin Braak
Martin heeft een aanvullende blog geschreven over het trillen bij de zwarte (en zwart gerelateerde kleuren) Russische dwerghamster.

Advies Martin aan fokkers:
Mijn advies aan fokkers is om bij de Russische dwerghamsters alert te blijven wanneer het gaat om zwart en zwart gerelateerde kleuren. En om niet alles door elkaar te fokken. En dit geldt natuurlijk ook voor de nog komende nieuwe varianten. Daarnaast is mijn advies om de ouderdieren te behouden en te kijken hoe het verouderingsproces verloopt. Ook dat moet je als fokker goed in de gaten houden.

Martin heeft bovendien een aantal filmpjes gemaakt (waarvan eentje in slow motion) waarop het trillen goed zichtbaar is.

Om de gehele blog te lezen en de filmpjes te bekijken, zie:
http://www.dwerghamster.nl/blog/index.p ... 725-081915

Sylvia.

Re: DISCUSSIE: SB Defecten - Upd 28/6/2018 - Meldpunt Trillen

Bericht door Sylvia. » 28 jun 2018, 23:56

Update – Meldpunt dwerghamster met neurologische problemen (trillen/Parkinson)

In dit topic bespraken we destijds de gezondheidsproblemen die voorkwamen bij een aantal dwerghamsters uit een aanverwante lijn van dwerghamsters. Naast diabetes en specifieke erfelijke tandproblemen (makkelijk afbrokkelende tanden die daardoor definitief verdwenen) zagen we ook een aantal dwerghamsters met een specifiek neurologisch probleem, te weten een trillen vergelijkbaar met Parkinson.

We zagen het trillen in eerste instantie met name bij dwerghamsters met een golvende vacht. De vraag was in eerste instantie derhalve of het trillen komt door het soort haartype (de golvende vacht), of dat het komt door te weinig diversiteit bij het fokken waardoor een bepaald defect qua gen vaker voorkomt. Golvend haar is namelijk alleen te zien in combinatie met zwart. Zwarte dwerghamsters zijn nauw aan elkaar verwant. En golvend haar wordt ook nog eens met veel verwantschap gefokt!

Vervolgens kwamen er een paar meldingen van dwerghamsters die trilden, die geen golvende vacht hadden, maar wel zwart/russisch blauw waren. Daarmee werd duidelijk dat het trillen niet zo zeer is gekoppeld aan het haartype van de golvende vacht. Meer duidelijkheid kwam dat het trillen wel degelijk samenhangt met de kleur zwart.

Belangrijk is om te realiseren dat zwart en zwart gerelateerde kleuren meer inteelt kennen dan de zuivere kleuren. Door het fokken van dieren die al van elkaar afstammen kunnen verkeerde genen vaker bij elkaar komen, waardoor diverse gezondheidsproblemen kunnen ontstaan.

Nog steeds komt er zo af en toe een melding van een trillende dwerghamster. Ik heb daarom besloten om hier een Meldpunt voor te maken, zodat deze informatie op de Hamsterforums bewaard blijft en voor iedereen is in te zien.

viewtopic.php?f=7&t=112186

Plaats reactie