Grootste nachtmerrie... oorzaak gevonden, zie p4!

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderator: I

Nona
Hamsters: 2 syrtjes & 1 rusje
Leeftijd: 28

Grootste nachtmerrie... oorzaak gevonden, zie p4!

Bericht door Nona »

Onze Hamstery is getroffen door een bacterie/infectie waar we 9 v/d 16 hamsters in 24 uur aan zijn verloren :'( Wij hebben afscheid moeten nemen van Syrtjes Camaro, Calypso, Lana, Terra, Hugo en Hephaestus, chineesje Duro en campbelli's Valentino en Pepito. Woorden kunnen niet beschrijven hoe dit voelt..

De dieren zijn meteen weg gebracht voor sectie. Maar wat het exact is kan helaas met sectie niet worden vastgesteld, het is zo'n agressief iets dat de dieren van binnen gewoon zo kapot zijn dat de patholoog er niks zinnigs meer mee kan. Inmiddels zijn we 2 dagen verder en de andere hamsters zijn nog in leven. We hopen dat zij resistent blijken tegen deze vreselijke ziekte. Uit voorzorg komen er vanzelfsprekend geen nieuwe knaagdieren de komende maanden en zal er ook niks verhuizen en niet gefokt worden.

Omdat ik via mail en pb nog veel aanvragen krijg: voor de mensen die graag nog een hamster willen puzzel ik samen met Hamstery Colourful Critters​ in september verder over de mogelijkheden, er zijn namelijk wel Blue Skies mannen die elders wonen en dus wel veilig een keer op een andere locatie een dame kunnen dekken, mijn eigen locatie blijft daar dan natuurlijk geheel buiten. Maar voor nu zijn we daar nog even helemaal niet mee bezig en denken we alleen aan het huidige verlies. We houden de rest van de hamsters (en de cavia's, gezien dat ook knaagdieren zijn dus misschien ook risico lopen) heel goed in de gaten, als er alsnog meer dieren overlijden zal daar wederom zsm sectie op worden gepleegd in de hoop dat de oorzaak dan wél gevonden kan worden.

Voor nu duimen we vooral dat de rest van onze dieren het gaat halen en rouwen we om het verlies van 9 enorm geliefde huisdieren... :'(
Laatst gewijzigd door Nona op 23 jul 2015, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Disney
Hamsters: Little Ariël
Contacteer:

Re: Grootste nachtmerrie...

Bericht door Disney »

Wat rot om te horen Nona!!!
Zoiets is niemand gegund..

Ik hoop voor je dat je over een aantal maanden je hamstery weer kunt gaan uitbreiden met hulp van andere fokkers!
Groetjes Sharona, Wijnand & Little Ariël!!
Mirkku
Leeftijd: 29

Bericht door Mirkku »

Inderdaad, wat een nachtmerrie dit. Duimen draaien voor de andere beestjes!
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, de 4 gekko's en van miljoenpoten, kevers en vissen.
Nona

Bericht door Nona »

Mijn eigen Hamstery hier thuis sowieso niet. Ik durf en wil daar geen risico's mee nemen. Ik ga geen nieuwe dieren binnenhalen totdat alle huidige hamsters niet meer leven en dan daarna nog een quarantaine periode van zeker 6 maanden. En ik hoop natuurlijk dat de huidige hamsters gewoon aan ouderdom zullen overlijden, dus dan ligt de boel nog heel lang stil. Maar wie weet dat er elders wel nestjes in samenwerking met mij kunnen plaats vinden, ik heb uit vorige nesten gelukkig veel hele leuke mannetjes laten verhuizen waarvan veel baasjes open staan om die ergens te laten dekken. Op die manier gaan de lijnen hopelijk niet geheel verloren.

Voorlopig eerst maar eens dit proberen te verwerken... Het is nog steeds niet 100% door gedrongen geloof ik, in 1 klap 9 dieren weg... Bizar. Ik heb ineens nog maar 2 v/d 4 Syren kasten nodig en 1 los dwerghamster hok ipv een gehele dwergjeskast... Kan het nog helemaal niet bevatten. Het voelt zo leeg. Mijn huisgenootje is degene die momenteel de dieren voert, water geeft en controleert, ik kan het nog even helemaal niet aan om de hamsterkamer binnen te stappen, te confronterend :( :(
Sylvia.
Hamsters: Kody

Bericht door Sylvia. »

Ach Nona, wat een vreselijk triest bericht! :(
Woorden schieten gewoon te kort, maar ik wens jou en je huisgenootje echt heel veel sterkte! :(

Ik hoop en duim dat de nog aanwezige diertjes gezond zullen blijven en deze ramp zullen overleven. Ik hoop dat duidelijk zal worden wat de oorzaak is.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Hendrikje, Jozefje, Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi
ElanorL
Leeftijd: 29
Contacteer:

Bericht door ElanorL »

Wat een verschrikkelijke nachtmerrie! Ontzettend veel sterkte, Nona! :(
Groetjes van Clara, kat Rakker en kleintje Marie.
https://www.facebook.com/HamsteropvangNona/
syrischehamster
Hamsters: Louis en Gavi
Leeftijd: 27

Bericht door syrischehamster »

Heel veel sterkte, wat een nachtmerrie! :(
Hopelijk komen de andere beestjes er door!
Groetjes van Lotte en hamsters Louis-Bernard en Gavi!

Abeltje, Boreas, Epke, Dushi, Guusje, Flepke, Frits, Bob slaap maar zacht!
_mona_
Hamsters: 2

Bericht door _mona_ »

Wat verschrikkelijk :-o
Ontzettend veel sterkte met het verlies van je hamsters Nona... Ik moet er niet aan denken om zoveel ineens te verliezen. Bah. Hopelijk komt de rest erdoor, ik duim heel hard voor ze!
Groetjes van Mona,
en van syrtje Cardan en rusje Amberle♥
Wieloryb
Hamsters: Manfred
Leeftijd: 31

Bericht door Wieloryb »

Heel veel sterkte, wat triest voor jullie, jullie dieren en hamstery!
Zaagsel
Hamsters: Wonka
Leeftijd: 31

Bericht door Zaagsel »

Wat vreselijk! Heel veel sterkte!
Gurdy
Leeftijd: 27

Bericht door Gurdy »

Heel veel sterkte! Wat verschrikkelijk zeg..
Groetjes van Gerdien en Friese Stabij Laika en Syrtje Pippin

† Wolf, Zoë, Amy , Sarah, Eddie , Duffy. Slaap zacht lieverds van me <3
Gabriëlle
Leeftijd: 37
Contacteer:

Bericht door Gabriëlle »

Veel sterkte!

Weet je zeker dat het geen gif is geweest en is daar wel op getest? Als ik hoor dat er tijdens de sectie er weinig meer gezien kan worden én er zoveel hamsters in zo'n korte tijd zijn overleden is mijn eerste gedachte (muizen)gif.
danioontje
Leeftijd: 26

Bericht door danioontje »

Heel veel sterkte.
Nona

Bericht door Nona »

Bedankt voor de sterktewensen.

@Gabriëlle: Nee de patholoog zegt dat vergiftiging niet kan. Lijkt me zelf ook onlogisch als de rest nog wel leeft, want alle dieren krijgen hetzelfde voer, dan had ik de rest ook dood verwacht eigenlijk. De dode dieren zaten verspreid door de kamer. Ik heb 4 kasten en 1 toren kooien, in iedere stapel hokken was er minimaal 1 dode en is er ook minimaal 1 die het wel overleefd heeft. Het waren ook niet allemaal de bovenste of onderste hokken. Het was echt willekeurig en overal... Het zijn 3 rassen, leeftijden wisselen van 4 maanden tot meer dan 2 jaar. De dwerghamsterkast heeft openingen van 3 a 4 mm in het ventilatierooster, daar kan ook gewoon echt niks van buitenaf doorheen qua voeding of dieren van buitenaf. Het raam staat sowieso niet ver genoeg open om van buitenaf bij de hokken of dieren te kunnen en er zit ook nog een hor voor om insecten buiten te houden. Ik sta echt voor een raadsel...
Gabriëlle
Leeftijd: 37
Contacteer:

Bericht door Gabriëlle »

Nona schreef:Bedankt voor de sterktewensen.

@Gabriëlle: Nee de patholoog zegt dat vergiftiging niet kan. Lijkt me zelf ook onlogisch als de rest nog wel leeft, want alle dieren krijgen hetzelfde voer, dan had ik de rest ook dood verwacht eigenlijk. De dode dieren zaten verspreid door de kamer. Ik heb 4 kasten en 1 toren kooien, in iedere stapel hokken was er minimaal 1 dode en is er ook minimaal 1 die het wel overleefd heeft. Het waren ook niet allemaal de bovenste of onderste hokken. Het was echt willekeurig en overal... Het zijn 3 rassen, leeftijden wisselen van 4 maanden tot meer dan 2 jaar. De dwerghamsterkast heeft openingen van 3 a 4 mm in het ventilatierooster, daar kan ook gewoon echt niks van buitenaf doorheen qua voeding of dieren van buitenaf. Het raam staat sowieso niet ver genoeg open om van buitenaf bij de hokken of dieren te kunnen en er zit ook nog een hor voor om insecten buiten te houden. Ik sta echt voor een raadsel...
Ik weet niet hoe en waar jij je voer bewaard en hoe je voert, muizenkeutels van muizen die vergif hebben gegeten zijn zo giftig dat ze een hamster kunnen doden binnen een zeer korte tijd. Ook bij honden en katten komen dit soort vergiftigingen voor, buren plaatsen gif en een ander zit met de ellende. Ik vind het niet onlogisch dat de ene hamster wel dood is en de andere niet, sommige mensen geven de hamsters apart te eten dus niet alle hamsters in 1 keer, en daarbij kan het voorkomen dat je verschillende verpakkingen hebt, bij groenvoer en fruit idem. Of de ene heeft wel losgelopen in de kamer en de andere die dag niet.
Bij een virus of bacterie zouden de hamsters ook tegelijk besmet moeten worden, dus moet er ook iets van buitenaf zijn gekomen om zo snel zoveel verschillende hamsters te kunnen doden, en daarbij komt het maar weinig voor dat de hamsters van verschillende soorten aan hetzelfde bacterie en/of virus dood gaan in zo'n rap tempo. Wie heeft eigenlijk de sectie gedaan, Utrecht? Vind het nogal een rare uitspraak van een patholoog dat vergiftiging niet kan als daar niet op getest is, zeker als er verder geen andere oorzaak (meer) aan te wijzen is, ik zou dan echt een bacteriekweek en gif onderzoek gedaan willen hebben als eigenaar.
Plaats reactie