zwangere hamster van dierenwinkel

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderator: I

steph78900
Hamsters: woezel

Re: zwangere hamster van dierenwinkel

Bericht door steph78900 » 05 okt 2015, 17:50

hey,
allemaal al bedankt voor de tips!
vandaag merk ik dat de jongen al eens buiten komen piepen. ik heb ook al gezien dat ze aan het knabbelen zijn aan vast voedsel. ik weet nog steeds niet hoeveel het er zijn maar denk dat ik er al 3 heb gezien. (als de mama een opening laat bij het naar buiten komen)
nu heb ik de vraag wat ik best kan doen om de jongen van water te voorzien. ik vrees dat mijn flesje niet laag genoeg hangt en hij kan niet lager, met een bakje water heb ik schrik dat ze er in vallen...
iemand tips?

_mona_
Hamsters: 3
Leeftijd: 27

Bericht door _mona_ » 05 okt 2015, 18:38

Knikkers in het waterbakje leggen :)
Dan kunnen de jongen niet verdrinken.
Groetjes van Mona
En van syrtje Taran, rusje Amberle en robo'tje Dot ♥

steph78900

Bericht door steph78900 » 05 okt 2015, 18:52

maar krijgen ze het niet te koud als ze erin vallen?

Mirkku

Bericht door Mirkku » 05 okt 2015, 20:29

Ik zou gewoon flink groenvoer bijvoeren als je dat nog niet doet (witlof, komkommer, tomaat) dan krijgen ze echt wel genoeg vocht binnen.
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, syrenman Herman, de 4 gekko's en van alle wandelende takjes en kevers.

Romy S

Bericht door Romy S » 06 okt 2015, 06:08

Mirkku schreef:Ik zou gewoon flink groenvoer bijvoeren als je dat nog niet doet (witlof, komkommer, tomaat) dan krijgen ze echt wel genoeg vocht binnen.
helemaal mee eens, de ukken drinken nog volop bij mama en via groenvoer krijgen ze voldoende vocht binnen.( wat ik ze de hele dag door aanbiedt. Dus water drinken zullen ze echt nog niet doen.
Bij mijn nestjes staat dan ook geen apart waterbakje. Het flesje hangt er wel voor mama, en de nieuwsgierigheid van de ukken als het zover is zal vlug gewekt zijn naar het flesje en leren ze het vanzelf. ;)
Hobbyfokker Syrische Hamster in Enschede https://www.facebook.com/Hamstery-Het-T ... 176487004/

xDenies
Leeftijd: 26

Bericht door xDenies » 06 okt 2015, 18:20

steph78900 schreef:maar krijgen ze het niet te koud als ze erin vallen?
Nee hoor, ze hebben al gewoon een vachtje en een nest van een hamster is zo rond de 37 graden +/-, koud zullen ze het niet krijgen!
Mama zal ze ook snel droog maken. Komt helemaal goed. Maar niet een te diep bakje hoor ;) En dan flink wat knikkers.
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScaping.Info
Facebookgroep Hamsterscaping

steph78900

Bericht door steph78900 » 06 okt 2015, 20:18

bedankt! ik wacht volop tot ze echt naar buiten komen!
ik heb wat komkommer voor de ingang van het nest liggen en af en af en toe komen ze eraan knabbelen! ze zijn echt schattig. lang zal het niet meer duren voor ze oo verkenning gaan denk ik

xDenies

Bericht door xDenies » 06 okt 2015, 21:21

Ik geef de jonge hamsters ook altijd parkietenzaad. Het zijn hele kleine zaadjes die ze al makkelijk kunnen eten en normaal vult mama een voorraad je net naast het nest. Zodra ze dan zelf kunnen eten (en nog blind zijn) graven ze dat zelf af. Super leuk om die wangzakjes al gevuld te zien.

Heel fijn hamstervoer kan natuurlijk ook :)

steph78900

Bericht door steph78900 » 08 okt 2015, 23:59

de jongen zijn ondertussen 2 weken en de oogjes zijn al open. ik zie ze toch maar af en toe buiten hun nest... zouden ze nu niet al volop rond moeten lopen?
de kooi begint ook te ruiken (ik heb hem nog niet grondig kunnen poetsen in 3 weken, toen ik hem wou verschonen heb ik de jongen ontdekt en niet verder gedaan. nu 2weken later) kan ik de kooi al verschonen en de jongen uit hun nest halen? het huisje waar ze in zitten is denk ik ook al wel aan verschoning toe. wanneer moet ik het geslacht bepalen en appart zetten?
alvast bedankt

Mirkku

Bericht door Mirkku » 09 okt 2015, 09:22

Heb je al fototjes? Het hangt er maar net van af hoe snel ze zijn en hoe diep het nest is hoor. Met één of 2 dagen kruipen ze vast overal heen! Verschonen kan wel als je mama en jonkies rustig ergens anders kunt zetten. geslacht bepalen kan al en apart zetten kan over 1-2 weken.
Laatst gewijzigd door Mirkku op 09 okt 2015, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, syrenman Herman, de 4 gekko's en van alle wandelende takjes en kevers.

**Lilia**

Bericht door **Lilia** » 09 okt 2015, 10:31

Geslacht bepalen kan in principe vanaf 3/4 dagen, maar in ieder geval voordat ze 4 weken oud zijn. Ik heb eventueel nog wel vergelijkingsfoto's van ukkies met 4 weken. Dan kun je ze het best op geslacht scheiden. Met 6/7 weken moeten ze ook gescheiden worden per hamster, omdat zusjes en broertjes helaas niet goed samengaan. Soms moet je ze echt met 6 weken al scheiden. Maar dan kunnen ze ook naar een nieuw baasje hoor, met 5/6 weken (als ze goed op gewicht zijn).
Pootje van jeweetwelkater Joep en prinses Guusje.
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo,
zo izo, sowiezo, zo en zo, zo i zo, zowieso, sowizo..

steph78900

Bericht door steph78900 » 18 okt 2015, 22:29

hey, ik heb ondertussen ontdekt dat her er 6 zijn! ik vind het welk moeilijk om ze tam te maken. ze zijn zo snel en ik heb schrik om ze bang te maken. heb er een paar dagen geleden eentje op mijn hand genomen maar het verschoot en liep weg waardoor het op de grond viel, gelukkig is alles oke met het kleintje. maar nu heb ik schrik dat de rest ook gaat lopen en vallen. ook het geslacht bepalen wordt zo moeilijk en ze zijn onder tussen al een dikke 3 weken.
iemand tips om ze tam te maken? wou er eentje apart zetten in een doos om wat te kunnen spelen maar toen begon het te krijsen en dat vind ik echt zielig.
ik wil wel dat ze een beetje handtam zijn want een vriendin van mij wil er eentje overnemen en ze heeft een zoontje van 5jaar, zou niet willen dat hij gebeten wordt omdat ik ze niet tam heb gemaakt.

-- 18 okt 2015 22:45 --

[img]2015-10-16%2017.33.55[/img]

-- 18 okt 2015 22:52 --

ohja, hoe moet ik een foto posten?

xDenies

Bericht door xDenies » 19 okt 2015, 09:20

Dit zijn juist de momenten waar je even door heen moet bijten. Dat schreeuwen is een natuurlijk instinct, dat is een middel voor de hamsters om zich te verdedigen tegen alles wat hem kwaad wilt doen. Dat willen wij niet dus is het belangrijk om de hamster direct op te pakken en lekker op je schoot te laten rondlopen. Ze zijn allemaal erg vlug en onstabiel en dat kan het vallen veroorzaken .. belangrijk is om er dan ook gewoon mee te gaan zitten en ze over je schoot heen te laten lopen. Veel oppakken, veel aaien en vooral veel laten zien dat wij positief zijn en niet meer dan een positieve ervaring mee geven.
Bijten hoort er wel een klein beetje bij en kan je niet voorkomen. Dat kan door het verkeerd oppakken of het nieuwsgierig knabbelen zijn. Hamsters zijn wel nachtdieren dus vertel wel aan je vriendin dat ze overdag met rust gelaten moeten worden. Want juist, dan kan je het bijten triggeren omdat de hamster gewekt word.
Hamsters leren echt niet tot maar vijf weken oud, dus alle eigenaren daarna voegen ook nog een hoop aan het tam maken toe. Uiteraard leg jij de basis.

Dus niets eng vinden, niets zielig vinden. Oppakken en lekker er mee aan de gang gaan! :)

Foto's kun je uploaden via bijvoorbeeld tinypic.com, volg even de 'instructies', en kies dan de link waar al [img] voor staat.
Dit is één van de vele manieren, en ik gebruik deze zelf altijd.
Ook kan je eventueel een facebooklink gebruiken?

steph78900

Bericht door steph78900 » 19 okt 2015, 16:35

Afbeelding

-- 19 okt 2015 16:39 --

Afbeelding

-- 19 okt 2015 16:41 --

Afbeelding

**Lilia**

Bericht door **Lilia** » 19 okt 2015, 22:55

Je mag ze 640 x 640 pixels hebben, hier kunnen we niets van zien haha. ;)
Pootje van jeweetwelkater Joep en prinses Guusje.
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo,
zo izo, sowiezo, zo en zo, zo i zo, zowieso, sowizo..

Plaats reactie