Nestje Syrische hamsters

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderator: I

Plaats reactie
Loepsie
Hamsters: Z, A, D, D, L, W, W en P
Leeftijd: 38

Nestje Syrische hamsters

Bericht door Loepsie » 05 mar 2016, 18:53

Waarschijnlijk zit ik halverwege volgende week met een nestje Syrische hamsters. Voor dat iemand me beoordeeld. Ik ben geen fokker, dit is waarschijnlijk maar éénmalig. Ons Zwartje is mijn lievelingshamster. Ze is echt een prachtige Zwart Syrtje met witte pootjes en een wit befje. Echt zo eentje uit de boekjes. Ik weet waar ze vandaan komt. Een vriendin van mij heeft haar mama, 2 zussen en 1 broer nog bij haar.
Ze is nu 11 dagen zwanger. Ik verwacht de bevalling woensdagavond of donderdagavond. Ik ben vandaag begonnen haar kittenmelk verdund met water te geven. Ik heb haar ook al in een dichte kooi gezet omdat zij in een traliekooi verbleef maar ik bang ben als zijn kindjes heeft en zij gaat klimmen er misschien wel eentje aan haar tepeltjes blijft plakken en zo uit de kooi gaat vallen.
1 dag nadat zij gedekt is, heb ik een verrassingsnestje gehad van mijn Robo. Ik had haar zwanger gekocht. Dus zitten we binnenkort waarschijnlijk met 2 nestjes. Dus onmogelijk dat we ze allemaal gaan kunnen houden.
Ik wil daarom gewoon al laten weten dat ik Syrtjes ga moeten wegdoen en dan liever aan iemand van hier of in mijn vriendenkring. Zijn hier liefhebbers van Syrtjes? Ik moet zeggen, wij heben nu 3 soorten hamsters en ik vind de Syrtjes toch wel het fijnste soort, alleen zij leven alleen dus als je er meerdere hebt moet je ze allemaal voorzien van een eigen kooi.
In ieder geval laat ik jullie nog iets weten, als het nestje geboren is. Ik ben zo benieuwd. Ik heb ze op 24 februari nog gewogen en toen woog ze 110 gr. Nu weegt ze 148 gr. dus toch een forse gewichtstoename.

Zwartje, Dommeltje, Loepsie en Denzel onze hamsters

Romy S

Re: Nestje Syrische hamsters

Bericht door Romy S » 06 mar 2016, 00:03

Ik blijf het onverstandig vinden, al komt je hamster van kennissen , weet je nog veel te weinig van haar achtergrond. Geen stamboom
Ook begrijp ik dat het ventje nog vrij jong is en van hem weet je te weinig, ook geen stamboom.
startgewicht van je dame is maar 110 gram dat is veel te licht , en zegt al genoeg over haar , minimale gewicht voor een dame om mee te fokken is 150 gram, of is ze nog jong?
De heren worden bij fokkers pas op latere leeftijd ingezet .
Je weet niet of er in vorige generaties, afwijkingen en zieke dieren waren of vroeg zijn overleden. De kans is groot dat er veel lijnteelt in de hammies zit of inteelt.
De kans is er dus dat je ukken mogelijk niet oud worden wat weer heel sneu is voor de toekomstige baasjes.
Ook voor een eenmalig nestje is het wel zo fijn dat je heel verantwoord te werk gaat en niet alleen omdat het zo leuk is.
Maar goed er is al eerder genoeg over gezegt in een ander topic van je.
Een ding ik vindt dit erg jammer dat je dit gedaan hebt.
Al met al geen goede keuze ook al is het voor een pretnest.

Loepsie

Bericht door Loepsie » 09 mar 2016, 11:24

Ik ga niet reageren op je Romy. Zoals je zegt is er inderdaad al genoeg gezegd in een ander topic van mij dus laat het hier nu ook bij... dank U.

Aan diegene die buiten hun zegje ( laat dit nu achterwege aub ) misschien nog wel interesse hebben:
Zwartje is nu bijna 15 dagen zwanger dus ze kan vanavond al bevallen. Ik ga er van uit dat alles goed zal gaan. Ze doet het goed. Ze drinkt goed. Ze weegt nu ook al 160 gr. waarschijnlijk heb ik haar de 1ste keer niet correct kunnen wegen want dat was met een oud weegschaaltje. Ik heb een nieuw gekocht.

Romy S

Bericht door Romy S » 09 mar 2016, 11:30

Nee, zou ik ook niet doen niet reageren.
Arme hamster :(

kaasland3
Hamsters: genoeg :p
Leeftijd: 26

Bericht door kaasland3 » 09 mar 2016, 13:03

Als ze nog maar 160 gram is dan is ze wel heel licht geweest op de dag van dekking .... niet echt bepaald gezond voor een hamster om haar op zo'n licht gewicht te laten dekken een bevalling en het zogen van de jongen trekt ernorm veel enegrie van een moeder hamster dat is ook de reden dat het minimaal dekgewicht 150 gram is.

Maar ik begrijp ook wel dat het niet leuk is om alleen maar commentaar te krijgen , maar het meeste in jouw andere topics is alleen maar opbouwende kritiek en als jij dan eigenwijs bent en toch alleen doet wat je zelf wilt kun je heel veel negatieve reacties verwachten
en zoals Romy zegt inderdaad arme hamster .

Maar dit weerhoud me niet om je toch succes te wensen met de ukken
Fokker van de Syrische hamster in de kleuren Dove & Yellowblack & Donkergrijs

facebook: https://www.facebook.com/hamsterydouxamour
Website: http://hamstery-douxamour.jimdo.com

Liefs Mariëlla & alle hamsters van Hamstery Doux Amour<3

Haags Hopje
Leeftijd: 39

Bericht door Haags Hopje » 09 mar 2016, 16:07

syren dragen 16 dagen.
als ze 23ste februari is gedekt zul je pas morgen 'avond' of zelfs vrijdag ochtend de ukken kunnen verwachten.
gr. Chantal
Hamsters: Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Catootje.

sweetylovesamuelle
Hamsters: Sweety

Bericht door sweetylovesamuelle » 11 mar 2016, 21:16

En? Zijn er ukken?
Campbelli dwerghamsters: Lungo, Latte & Noir

Rust zacht: Mocha, Panna, Beau & Sweety

Loepsie

Bericht door Loepsie » 12 mar 2016, 14:26

JA, de hamstertjes zijn ER!!! Deze nacht/vroege ochtend geboren. Ik heb 3 nachten gewaakt maar nu was ik toch in slaap gevallen na die 3 slechte nachten en deze morgen om 5 voor 8 zag ik 4 kleintjes. eentje is erna nog geboren, of ze al dood was denk ik wel... misschien wat te lang vast gezeten. Mama Zwartje en de 4 ukjes stellen het ZEER goed. Het is nog wel even wennen voor mama Zwartje, ze schrikt soms van dat gekriebel aan haar tepeltjes maar ze zorgt er goed voor en ze doet ze geen kwaad. Dus iedereen met vooroordelen nu gerust gesteld?
Hoe kan ik hier foto's erop zetten? Dan kunnen jullie zien dat het goed gaat met ze. Ik laat ze vandaag wel nog zoveel mogelijk met rust. Toen ze juist even uit het nestje was heb ik wel vlug vlug een paar foto's kunnen trekken. Ze drinken goed want je ziet hun maagjes wit gekleurd van de melk. Ik gaf Zwartje al 4 dagen kittenmelk gemengd met water en nu heb ik er een bakje brintapap bijgezet, gemaakt van kittenmelk en ze heeft er al 2 keer van gegeten.
Wie er nog aan twijfelt ik zit met mijn diertjes in. Akkoord ik heb een risico genomen en alles is nu toch in orde zoals ik voorspeld heb. Dus ik wil niet meer horen arme hamsters...

-- 12 maart 2016 15:32 --

Kaasland 3 :

Opbouwende kritiek het was niets anders dan kritiek en ze was gedekt dus daar kon ik toch niks meer aan veranderen. Ik heb 5 dagen amper van haar zijde geweken, heb zelfs afspraken die ik had afgezegd en dat alles voor MIJN hamster. Ik kreeg commentaren zoals ik ze interpreteerde dat ik DOM was. En dan wil ik mij verdedigen, dat is toch normaal. Het is nu goed afgelopen en net zoals bij mijn andere hamster zullen deze hamstertjes ook opgroeien tot volwassen hamsters, daar zal ik op toezien... ik ga er eentje houden en 3 zal ik eerst rondvragen in mijn omgeving als zij eentje willen adopteren want ik geef de voorkeur toch aan mensen die ik ken. Bedankt dat je me succes wenste, toch nog eentje ietwat positief.

Nimfee
Hamsters: Pietertje, Pablo en Yaira
Leeftijd: 28

Bericht door Nimfee » 12 mar 2016, 14:32

Omdat je er zo op aandringt: wat een arme hamster.

_mona_
Hamsters: 3
Leeftijd: 27

Bericht door _mona_ » 12 mar 2016, 14:37

Gefeliciteerd met de ukjes :)
Volgens mij mis je het punt wel een beetje. Het is niet omdat de ukjes nu veilig geboren zijn er niets meer mis kan gaan he.. Een nestje grootbrengen vraagt ontzettend veel energie van de mama! Je had haar al lang veel meer moeten bijvoeren dat kattenmelk (waarom leg je die aan met water?). Krijgt ze verder meelwormen, groenten, zaden,... De ukken gaan ook echt vreten als ze ouder worden, bereid je maar voor.
Laat het nestje echt 2 weken met rust. Niet checken hoeveel er zijn, geen foto's trekken. Dat kan allemaal stress opleveren voor de mama waardoor ze haar kleintjes opeet.
En verder betekend het nog niet dat omdat de ukken er nu gezond uit zien, en zelfs als ze goed opgroeien, ze ook echt genetisch gezond zijn en op latere leeftijd geen last krijgen van erfelijke ziektes, vroeg sterven,...

Begrijp me niet verkeerd, ik wens je echt héél veel succes en hoop dat alles goed gaat!
Maar ik begrijp echt niet waarom je nu al zegt dat alles goed is.. Dit is nog maar het begin.
Groetjes van Mona
En van syrtjes Taran en Cardan en rusje Amberle♥

Loepsie

Bericht door Loepsie » 12 mar 2016, 14:42

Dat weet ik ook wel, ik denk gewoon positief... waarom zwart denken?
Met mijn ander nestje is het ook goed gegaan... ze zijn nu 2 weken en 3 dagen oud.

Ik weet dat nu de 2 weken cruciaal zijn. Maar ik heb er alle vertrouwen in.

Wie interresse heeft kan mij volgen op facebook: https://www.facebook.com/groups/6113138 ... 9/?fref=ts

Ik ga hier niet meer komen schrijven.

sweetylovesamuelle
Hamsters: Sweety

Bericht door sweetylovesamuelle » 12 mar 2016, 15:06

Ik zou het heel leuk vinden om je ukjes te volgen... :(
Om juist te zien hoe ze opgroeien.

En ook ik wens je alsnog heel erg veel succes!
Campbelli dwerghamsters: Lungo, Latte & Noir

Rust zacht: Mocha, Panna, Beau & Sweety

Plaats reactie