Fatty eye een steeds groter probleem bij de dwerghamsters!

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderator: I

Gabriëlle
Leeftijd: 34
Contacteer:

Fatty eye een steeds groter probleem bij de dwerghamsters!

Bericht door Gabriëlle » 15 aug 2016 19:28

Fatty eye een steeds groter probleem bij zowel de russische als de campbelli dwerghamster. Ook bij de cavia schijnt het voor te komen.

Dit probleem was al een tijdje bekend bij de rus, maar afgelopen keuring op de Rodent Fair ben ik er behoorlijk van geschrokken dat het ook bij de belli's al een groot probleem vormt. Er waren van alle dwerghamsters die ik in mijn handen heb gehad maar een zeer klein aantal die geen fatty eye hadden of waar dit bijna niet zichtbaar was.

Wat mij wakker schudde is toen een zeer ervaren fokster mij vroeg waar ik nou op te lette, ik had mij eigenlijk niet eerder gerealiseerd dat dit nog niet algemeen bekend is, waar je op moet letten en hoe je dit kan zien. Vandaar dus dit topic.

Fatty eye is iets anders dan plop ogen maar komt regelmatig in combinatie daarmee voor. In Zweden worden dit ook wel googly eyes genoemd.
Russen kunnen bij stress hun ogen iets verder naar voren zetten, dit is normaal en verder geen probleem, maar bij enkele dieren blijft het daar niet bij en kunnen de ogen, bijna geheel naar voren gezet worden waarbij de ogen grotendeels uit de kassen komen.
Naar mijn idee word dit veroorzaakt door een te smalle neusbrug in combinatie met te bolle ogen, waardoor de oogspieren sterker zijn of gewoon minder kracht nodig hebben om de ogen (te) ver uit de kassen te kunnen drukken.
Als dieren zowel plopogen en fatty eye hebben, krijg je dus dat de fatty eye zeer zichtbaar word soms ook als het dier normaal in rust rondloopt.

Russen horen ronde kraaloogjes maar deze moeten wel goed in de kassen liggen. De campbelli heeft als ideaalbeeld amandelvormige ogen, het probleem van de plopogen speelt bij de belli nauwelijks (de ogen liggen van nature al wat dieper).
Maar het is dus niet de bedoeling zeer kleine amandelvormige ogen op een rus te fokken en het probleem is hier ook niet mee opgelost!

Fatty eye is vaak (nog) niet zichtbaar als je de hamster zo voor je hebt, in sommige gevallen is dat wel mogelijk vooral op keuringen als de dieren toch iets alerter zijn is het vaak zo al zichtbaar, maar meestal moet je met de hand de huid achter het oog straktrekken om dit te kunnen constateren. Het is meestal al vrij jong zichtbaar met een week of 4/5 en word naarmate de hamster ouder word meer zichtbaar.

Even een foto's geleend via google
http://uploads.ifokus.se/uploads/95d/95 ... g-7890.jpg
Wat je ziet is een randje vet dat wittig kan zijn maar ook rood en deze 2 vormen kunnen zoals bij bovenstaande foto gelijktijdig voorkomen.
Sommige mensen denken dat dit zichtbare oogspieren zijn maar als je de hamster even iets beter bekijkt zie je dat het een soort kwabjes overtollig weefsel zijn.
http://aliciarider.blogg.se/images/2011 ... 811169.jpg

Het valt wel te begrijpen dat als de fatty eye erg groot word de ogen permanent weggedrukt worden en er dus ook andere problemen als oogontstekingen en oogbeschadigingen op kunnen treden. En in uitzonderlijke gevallen komt er zoveel druk op het oog dat het oog uit elkaar kan spatten, het meeste risico hierop is bij de rode variant van fatty eye.
Normaal gesproken heeft een dier dat als huisdier gehouden word weinig last van fatty eye en zal de eigenaar het misschien niet eens weten omdat het een lichte vorm is en gewoonlijk niet zichtbaar. Het is dus normaal gesproken geen afwijking waardoor de hamster een korter of minder goed leven heeft.

Wat nu in verband met fokken, mijn mening: selecteren, selecteren, selecteren.
Het probleem is al zo wijdverspreid, fatty eye komt voor in Zweden, Engeland, Finland, Nederland, Duitsland, België enz. dat alle aangetaste dieren en hun familie uitsluiten geen nut heeft, dan gooi je te veel genen weg en dat kan nog wel eens veel ergere problemen geven.

Het is geen probleem dit stuk te delen, graag zelfs, maar gelieve dan wel mijn naam erbij te vermelden
Gabriëlle Schouten, Hamstery Double Special

27 augustus 2016 is de Joh Qualm Bokaal in Julianadorp en Helena Gunvik van Roslagen's Hamstery uit Zweden is dan aanwezig.
Zweden is al langer bekend met het bestaan van fatty eye.
Indien er interesse in is, kan ik vragen aan Helena en de organisatie van de show of er na de keuringen wat tijd gemaakt kan worden om iets uitleg te geven over de afwijking en hoe je het herkend.

Nimfee
Hamsters: Pietertje, Pablo en Yaira
Leeftijd: 26

Re: Fatty eye een steeds groter probleem bij de dwerghamster

Bericht door Nimfee » 15 aug 2016 19:39

Ja dit is wat dikkie heeft inderdaad, echt een naar gezicht. Is er enig idee hoe het er in geslopen is? Dat er te veel gekeken is naar uiterlijk wat 'mooi' is bv?

Mariska1808
Leeftijd: 21

Bericht door Mariska1808 » 15 aug 2016 20:36

Heel apart, voor zo ver ik het kan zien hebben mijn rusjes het niet. Is het iets wat later pas tot uiting komt? En is er medisch iets aan te doen? Een oog dat door de druk uit elkaar barst.. heftig!
Volg mijn dieren nu ook op Facebook!

xAnnick
Hamsters: Phoebe <3
Leeftijd: 20

Bericht door xAnnick » 15 aug 2016 21:48

Jeetje, wat een nare afwijking. Is het erfelijk? Hoe lang is dit dan al bekend?
Rusje: ♥ Phoebe ♥
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017

Gabriëlle
Contacteer:

Bericht door Gabriëlle » 15 aug 2016 22:55

Ik denk omdat fatty eye in de lichtere vorm gewoon niet te zien is als je niet weet waar te kijken, dat dit erin is geslopen, en naarmate meer dieren het hebben is de kans dat ze het doorgeven aan de nakomelingen steeds groter. Ik ga wel uit van een erfelijke factor.
Dit is ook waarom (beginnende) fokkers beter af en toe met hun dieren naar de shows kunnen gaan, een ander die kritisch naar een dier kijkt ziet soms dingen die je zelf mist.

Wat mij wel heel erg verbaasd is dat het zowel bij de rus als bij de campbelli gelijktijdig voorkomt.

In Zweden kennen ze het probleem al een aantal jaar, staat ook gewoon op Zweedse forums/websites, dus geheimzinnig is er niet over gedaan, dus waarom dit in Nederland al niet veel eerder bekend is geweest geen idee.

_mona_
Hamsters: 7
Leeftijd: 25

Bericht door _mona_ » 15 aug 2016 23:03

Bedankt voor het delen, altijd interessant! Ziet er inderdaad heel naar uit, hopelijk wordt er vanaf nu een stuk meer op gelet en heeft het dan ook effect!

Wat is dan precies het verschil tussen plopogen en fatty eye? Dat is me nog niet helemaal duidelijk.
Groetjes van Mona
En van de syrtjes Jingle en Taran, de bellies James, Sirius & Albus en rusjes Nailah, Tiana, Snoepje en Amberle ♥

Gabriëlle
Contacteer:

Bericht door Gabriëlle » 15 aug 2016 23:10

Bij plopogen komt het oog in zijn geheel naar buiten en naar voren, bij fatty eye zit er een rood of wittig kwabje aan het oog in de achterst ooghoek.
Vandaar dat ik denk dat het belangrijk is om de diverse dwerghamster fokkers in het echt voorbeelden te laten zien, dat is toch iets makkelijker laten zien hoe en waar je op moet letten.

_mona_
Hamsters: 7
Leeftijd: 25

Bericht door _mona_ » 15 aug 2016 23:14

Oh, okee, dat is wel heel duidelijk ja!
Groetjes van Mona
En van de syrtjes Jingle en Taran, de bellies James, Sirius & Albus en rusjes Nailah, Tiana, Snoepje en Amberle ♥

sweetylovesamuelle
Hamsters: Sweety

Bericht door sweetylovesamuelle » 17 aug 2016 11:32

En in uitzonderlijke gevallen komt er zoveel druk op het oog dat het oog uit elkaar kan spatten, het meeste risico hierop is bij de rode variant van fatty eye.
Ik heb een campbelli Lungo en ik denk dat bij hem dit gebeurd is. Toen ik hem kreeg had hij mooie kleine rode oogjes maar als best snel had hij 2 grote, rode plopogen. Na een bezoekje aan de DA gebracht te hebben voor zijn tandjes, is 1 van zijn oogjes opengebarsten. Er kwam een klein beetje spul uit en nu is het een klein roze oogje waar hij niks meer mee kan zien. Zijn andere oogje is nog steeds groot en ik wil natuurlijk niet dat deze ook nog barst. Daarom probeer ik hem zo min mogelijk stress te bezorgen, wat ook lastig is omdat hij regelmatig naar de DA moet voor zijn tandjes.
Morgen moet hij dus weer naar de DA en zijn tandjes worden deze keer geknipt terwijl hij onder (gas)narcose is, zodat de stress zo min mogelijk is en zijn tandjes goed geknipt kunnen worden. Als iemand nog tips heeft om hem minder stress te bezorgen hoor ik dat heel graag..

Een paar foto's van hem:

5-8-15
Afbeelding

29-12-15
Afbeelding

Nu:
Afbeelding
Campbelli dwerghamsters: Lungo, Latte & Noir

Rust zacht: Mocha, Panna, Beau & Sweety

xDenies
Hamsters: 15
Leeftijd: 24

Bericht door xDenies » 17 aug 2016 21:57

Heel heftig zeg! Ik heb hier laatst ook uitleg over gehad maar ben om eerlijk te zijn ook wel nieuwsgierig naar 'echte' gevallen in het echt. Om dit met eigen ogen te kunnen zien. Uiteraard ben ik hier extra alert op geworden.

Goed dat het gedeeld wordt!
Hamstery Pure Colour, hobby fokkerij omgeving Rotterdam.
https://www.facebook.com/HamsteryPureColour.nl
http://hamsterypurecolour.nl/

Gabriëlle
Contacteer:

Bericht door Gabriëlle » 17 aug 2016 22:45

Ik zou zeggen kom naar de show, lijkt mij ook wel fijn als er meerdere fokkers komen zodat we kunnen bespreken hoe hier mee om te gaan.

xDenies
Hamsters: 15
Leeftijd: 24

Bericht door xDenies » 18 aug 2016 22:12

Ik kom in december weer naar de exoknaag, mocht je dat bedoelen?
Hamstery Pure Colour, hobby fokkerij omgeving Rotterdam.
https://www.facebook.com/HamsteryPureColour.nl
http://hamsterypurecolour.nl/

Sylvia.

Re: Fatty eye een steeds groter pfrobleem bij de dwerghamste

Bericht door Sylvia. » 19 aug 2016 10:38

Gabrielle, ik wil je bericht wel delen op mijn facebookpagina. Ik heb mijn FBpagina slechts voor mijn hamsterhobby. Dus wellicht zijn er dan fokkers, die de hamsterforums niet meer lezen, het dan alsnog zien. Maar wellicht dat Rianne je bericht al op haar FBpagina deelt. (Ik heb het daar nog niet gezien)

Ik heb zelf een poosje geleden hier en daar wat info over plopogen bij rusjes opgevraagd. Ik had een paar foto's aan Rianne doorgegeven en ook een paar foto's in haar topic op de FBpagina van de NKV geplaatst. Marjanne vroeg mij een poosje geleden of ik op de hamsterforums een oproeptopic voor oogproblemen heb lopen. Dat heb ik niet. Mocht het echt vaak voorkomen, dan zouden we dat kunnen doen. Ik wil het best openen hoor, als jullie meehelpen aan de te stellen vragen, want wellicht willen jullie specifieke dingen weten. Punt is alleen dat de forums niet zo veel meer worden bezocht en ik zie de meeste gezondheidsproblemen meestal in de groepen op FB en als iets onder bepaalde onderwerpen valt, dan schrijf ik het baasje een PB om meer info op te vragen. Denk aan tandproblemen, trillen, diabetes, daar ben ik nog steeds info over aan het verzamelen en vastleggen.

Maar ik hou inderdaad tegenwoordig ook de oogproblemen in de gaten. Ik heb ook al een aantal maal gehoord dat er bellies zijn die blind en/of doof zijn geworden. Ik heb er nog niet genoeg info over, maar ik vraag me ook af of het niet zoiets is al bij de bonte rusjes, dus dat door gebrek aan pigment dicht bij het hoofd, de hersenen daardoor bepaalde problemen kunnen hebben, zoals neurologische problemen, doofheid en/of blindheid.

@Samuelle:
Misschien mag ik bij het delen van Gabrielle haar bericht ook jouw laatste foto bijsluiten om als voorbeeld te laten zien?
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

Gabriëlle
Contacteer:

Re: Fatty eye een steeds groter pfrobleem bij de dwerghamste

Bericht door Gabriëlle » 19 aug 2016 13:08

Sylvia. schreef:Gabrielle, ik wil je bericht wel delen op mijn facebookpagina. Ik heb mijn FBpagina slechts voor mijn hamsterhobby. Dus wellicht zijn er dan fokkers, die de hamsterforums niet meer lezen, het dan alsnog zien. Maar wellicht dat Rianne je bericht al op haar FBpagina deelt. (Ik heb het daar nog niet gezien)

Ik heb zelf een poosje geleden hier en daar wat info over plopogen bij rusjes opgevraagd. Ik had een paar foto's aan Rianne doorgegeven en ook een paar foto's in haar topic op de FBpagina van de NKV geplaatst. Marjanne vroeg mij een poosje geleden of ik op de hamsterforums een oproeptopic voor oogproblemen heb lopen. Dat heb ik niet. Mocht het echt vaak voorkomen, dan zouden we dat kunnen doen. Ik wil het best openen hoor, als jullie meehelpen aan de te stellen vragen, want wellicht willen jullie specifieke dingen weten. Punt is alleen dat de forums niet zo veel meer worden bezocht en ik zie de meeste gezondheidsproblemen meestal in de groepen op FB en als iets onder bepaalde onderwerpen valt, dan schrijf ik het baasje een PB om meer info op te vragen. Denk aan tandproblemen, trillen, diabetes, daar ben ik nog steeds info over aan het verzamelen en vastleggen.

Maar ik hou inderdaad tegenwoordig ook de oogproblemen in de gaten. Ik heb ook al een aantal maal gehoord dat er bellies zijn die blind en/of doof zijn geworden. Ik heb er nog niet genoeg info over, maar ik vraag me ook af of het niet zoiets is al bij de bonte rusjes, dus dat door gebrek aan pigment dicht bij het hoofd, de hersenen daardoor bepaalde problemen kunnen hebben, zoals neurologische problemen, doofheid en/of blindheid.

@Samuelle:
Misschien mag ik bij het delen van Gabrielle haar bericht ook jouw laatste foto bijsluiten om als voorbeeld te laten zien?
Ik denk dat het al zoveel voorkomt gezien de hoeveelheid dieren die ik op de keuringen al gezien heb, dat er geen enkele lijn russen/belli's geheel vrij is van fatty eye. Ook bij mijn eigen russen zie ik het fatty eye in lichte mate, wat voor mij genoeg rede is om daar streng op te selecteren. Het is mogelijk dat de dwerghamsters dit al heel lang (10tallen jaren of meer hebben), mogelijk ook wildvang dieren? maar niemand het eerder opgemerkt heeft tot dat door de plopogen opeens wat verscholen zat zichtbaar werd.

Naar het schijnt zijn er in Engeland al meerdere fokkers gestopt met russen vanwege de problemen met de ogen.
Van mij mag jij het delen op facebook en ik zal vragen of de rcr het ook op de (facebook)site zet. Denk dat het misschien wel handig is er een verwijzing naar dit topic bij te zetten?

Ik denk dat het probleem bij vooral fatty eye is dat het overgrote deel van de fokkers er helemaal niet vanaf weet of niet weet hoe ze hun hamsters erop kunnen controleren, en dus onterecht denken dat hun dieren het niet hebben.

De hamster van Samuelle is weer een ander probleem, dit is waarschijnlijk glaucoom mogelijk in combinatie met diabetes? Dus wel een oogprobleem, maar een andere oorzaak dan plopogen en fatty eye.
xDenies schreef:Ik kom in december weer naar de exoknaag, mocht je dat bedoelen?
De show die ik in het 1e bericht heb gezet bedoel ik, op de december exoknaag zijn er geen keurmeesters die hier bekend mee zijn.
27 augustus 2016 is de Joh Qualm Bokaal in Julianadorp en Helena Gunvik van Roslagen's Hamstery uit Zweden is dan aanwezig.
Zweden is al langer bekend met het bestaan van fatty eye.
Indien er interesse in is, kan ik vragen aan Helena en de organisatie van de show of er na de keuringen wat tijd gemaakt kan worden om iets uitleg te geven over de afwijking en hoe je het herkend.

sweetylovesamuelle
Hamsters: Sweety

Bericht door sweetylovesamuelle » 19 aug 2016 14:10

@Gabriëlle Oké, bedankt! Ik vroeg me af wat het is en dacht dat het misschien dit kon zijn, vandaar de foto's :-)
Voor zover ik weet heeft Lungo geen diabetes, ik zal het binnenkort weer een keer testen!
Campbelli dwerghamsters: Lungo, Latte & Noir

Rust zacht: Mocha, Panna, Beau & Sweety

Plaats reactie