Sinds ik in het fokkerswereldje ben terecht gekomen, zie ik enorme haat en nijd tussen fokkers onderling, zo erg dat de 'ene' groep geen fokdiertjes mag verkopen aan de 'andere' groep, of stambomen niet meer worden gegeven, omdat de fokker bang is dat de nieuwe eigenaar diertjes gaat verkopen aan personen van ' de andere' groep.
Sommige fokkers zeggen me dan: 'ik zit niet in een groep', jawel, dat is mijns inziens wel zo als je zo te werk gaat en eisen gaat stellen aan nieuwe jonge fokkers, die moeten dan namelijk eerst toestemming gaan vragen of ze diertjes aan die of die mogen verkopen, want anders krijgen ze geen fokdiertjes meer van hen.
Nieuwe Campbelli fokkers kiezen er ondertussen zelfs voor om onbekend te blijven, ik vond onlangs een anonieme website.
Jammer dat het er zo aan toe gaat, dit is zeker niet in het belang van de diertjes.
Er wordt gezegd dat ik minder ervaring heb dan sommige andere fokkers, dat kan waar zijn, maar vaak ook niet, sommigen fokken minder lang dan ik met Campbelli's, maar denken dat syren of zelfs muisjes fokken ook meetelt in hun ervaring, Campbelli's zijn echter geen syren en al zeker geen muisjes.
Positieve glucose en ketonen testjes worden niet serieus genomen: 'die stomme strips zeggen niets', euhhhhh, onzin, een testje wordt niet eenmaal afgenomen bij een positieve uitslag, maar er worden meerdere testjes gedaan over een langere periode. Dat geeft mij dus een vreemd idee: veel fokkers testen hun Campbelli's dus niet, ik weet zelfs dat diertjes met een positieve uitslag van glucose en ketonen gewoon worden ingezet in de fok, alszijnde een 'vals-positieve test'. Als beginnend fokker heb ik dat de eerste periode ook aangenomen, maar al snel zag ik dat dit fout was en niet alleen bij mij, terwijl dit wel graag in mijn schoenen wordt geschoven.
Dan wordt er gezegd dat ik zieke diertjes fok, of dat mijn diertjes geen 'normaal' hamstervoer kunnen eten, want dan worden die ziek. Dat is ronduit gemeen, want dit is niet waar, ik meld elk ziek diertje, andere fokkers houden het stil. De zieke diertjes die ik had waren er niet veel, het merendeel is gewoon gezond, maar die eerlijkheid en openheid wordt tegen me gebruikt, jammer!
Ook over mezelf heb ik de vreemdste verhalen gehoord, dingen die ik zelf nog niet eens wist en nee, dat ging niet meer over hamsters, maar over mijn privé-leven, zelfs mijn man en kinderen werden erin betrokken.
Ik maak problemen bekend bij Campbelli's en verwacht openheid hierover en hard werken aan de aanpak van die problemen, maar wat krijg ik? Een heleboel scheldende pb's, echt hatelijk gewoon, schandalig.
Openheid en eerlijkheid is ver te zoeken, ik weet van veel problemen in bepaalde lijnen, maar alles wordt in de doofpot gestopt.
De Campbelli's zijn een hype geworden, iedereen wilt ze ineens, liefst nog een groep met allemaal verschillende wenskleurtjes, fokkers komen als paddestoelen omhoog uit de grond en er worden hele groepen dametjes samen gezet met een mannetje, is dat nog verbeteren? Wat wordt er met al die ukken gedaan? Geselecteerd; wie niet voldoet, wordt opgevoerd, ik heb niets tegen voederdieren, maar zo kan een Campbelli lijn nooit opgevolgd worden, de meeste erfelijke problemen komen maar pas op iets oudere leeftijd naar boven, die zal je dus nooit ontdekken. Goed, zo kan ik nog héél lang doorgaan, maar dat heeft niet veel zin nu.
Iedereen heeft een andere mening, er wordt gezegd dat ik mijn mening opdring ( heb ik gehoord via via), nee, dat is niet waar, ik kom nogal duidelijk voor mijn mening op, maar dring niets op, baasjes die hamsters hebben van mij, zullen dat zeker en vast beamen, ik bekijk de hamsters en de groepen heel individueel, wat voor de één goed is, kan voor de ander juist helemaal niet goed zijn.
Wat verwacht ik? Openheid en eerlijkheid, dat is er niet, wat sommigen ook beweren. Respect voor andere meningen, dat is er absoluut niet, gezien reakties van sommige fokkers tegen baasjes die Campbelli's van mij hebben, heel jonge baasjes zelfs, waarbij het contact deels via de ouders verloopt van mijn kant.Die krijgen ineens te horen om de volgende keer beter Campbelli's te kopen van goede fokkers, terwijl die baasjes juist heel tevreden zijn over mij.
Dan worden sommige fokkers 'getest': er wordt hier op het forum een reaktie tegen mij geplaatst, dat wordt in printscreen doorgestuurd naar een vriendin van mij, met de vraag om dit naar mij door te sturen. Ze zegt dat niet te doen, ik kwam het echter toch te weten en hup, mijn vriendin kreeg ineens een printscreen van mijn online-status en toen werd ze plots geblokt

Afgelopen Rodent Fair was de sfeer te snijden in de showhal, niemand bekeek me, iedereen deed of ik lucht was, ik was blij om die hal uit te zijn en me te begeven naar mijn vele vriendinnen in de gezellige hal van de standen, hamsteropvangen, enz.
Er werd ook heel goed gekeken waar ik mijn diertjes neerzette voor de show en bepaalde opmerkingen die in mijn verslagen stonden zijn doorgebrieft naar andere fokkers, maar dan wel even lekker aangedikt uiteraard, ik dacht dat dat niet mocht? Is dus wel gebeurd helaas.
Op zich trek ik mij persoonlijk niets aan van dit alles, ik ga lekker mijn eigen gang, geniet enorm van mijn diertjes en fok nog altijd met heel veel plezier, menig fokker zou allang gestopt zijn. Natuurlijk ligt dit alles op sommige momenten wel even hoog en kan ik heftig reageren, ik ben ook niet perfect.
Wel kan ik zeggen dat ik enorm veel heb meegemaakt met Campbelli's, heel veel geleerd ook en enorm geëvoleerd, zijn jullie het hiermee eens of niet, maakt mij niets uit, maar dat domme pesten op facebook, via pb naar vriendinnen en al wat ik hier en daar hoor en zie via printscreens, mij volledig uitschelden, dat vind ik ronduit schandalig, zeer nare mentaliteit

Wat wil ik bereiken met dit bericht? Niets, ik heb geen verwachtingen. Enkel wil ik even duidelijkheid scheppen door mijn kant van het verhaal hier neer te zetten.
Eerlijk? Ik ben beschaamd om mezelf 'fokker' te noemen, ik zie ondertussen in dat woord absoluut geen verbeteren van een soort, maar gewoonweg vermeerderen, hoe meer naar het buitenland, hoe beter. Spreken van hun 'klanten' ipv 'baasjes' en zeggen ronduit dat na de aankoop al hun verantwoording weg valt. Met andere woorden: strijd in de groep? Zoek het maar zelf uit, het zal je eigen fout wel zijn.
Ik weet ook niet of ik in de toekomst nog veel aanwezig zal zijn hier op dit forum of op evenementen, ik heb teveel gezien en meegemaakt en daar wil ik absoluut niet aan meedoen. Op evenementen is het één en al vriendjespolitiek en geroddel, om nog maar te zwijgen van al het dierenleed, Campbelli's die gedumpt worden bij de stand van een hamsteropvang, nieuwe baasjes die een kooitje komen kopen voor hun net gekochte groepje Campbelli's die ver onder de minimummaat ligt zelf voor één dwerghamstertje, tot zelfs rusjes die in duo verkocht werden alszijnde Campbelli's aan een jongetje van 11 jaar

Ik blijf uiteraard actief in mijn eigen facebookgroep en op mijn website, ik blijf fokken met de Campbelli om ze te verbeteren en ik hoef niet te behoren bij één of ander 'groepje'.
Hopelijk was ik een beetje duidelijk, misschien weer een beetje 'hard', maar wèl enkel en alleen de waarheid.