Fokker hoort goed voorbeeld te geven

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderator: I

xDenies
Hamsters: 15
Leeftijd: 24

Fokker hoort goed voorbeeld te geven

Bericht door xDenies » 23 okt 2016, 23:03

Hallo allemaal,

Ik weet niet of ik de plaats van dit topic juist hebt gekozen .. maar immers gaat het over fokkers.

Vanaf het moment dat ik ben begonnen met het fokken van dwerghamsters ben ik niet alleen bezig met
mijn steentje aan het bijdragen van o.a gezonde dieren, maar probeer ik als fokker zijnde ook mijn steentje
bij te dragen aan het verbeteren van de huisvesting van de dieren.
Men kiest doelbewust niet voor een dierenwinkel omdat deze bekend staan om het slechte advies
maar ook om de minder gezonde en niet tamme dieren.
Men kiest doelbewust om naar een fokker te gaan. Omdat deze tamme en meer gezonde dieren heeft. Maar..
hoort een stukje goed advies daar ook niet bij?

Wat ik mij afvraag is hoeveel fokkers daadwerkelijk het goede voorbeeld geven.
Ik wil hier niemand persoonlijk mee benaderen maar ik zie het aan alle kanten om mij heen. En echt niet
alleen bij de knaagdier fokkers hoor. (maar hee .. dit is nu even een hamster forum)

Ben ik dan één van de weinige die vind dat een fokker een goed voorbeeld hoort te geven? Dat een fokker zich
boven een dierenwinkel hoort te plaatsen en de dieren niet bij een vingerknip aan jan en alleman mee geeft zonder
wat achtergrond informatie?
Op welke manier dragen we dan ons steentje bij? Anders dan enkel doelbewust en vrijwel lukraak dieren voort laten planten.....
niet te vergeten dat er al heel veel dieren door verkeerd advies zijn gedumpt en wachten op een liefdevol huisje.

Zie ik het verkeerd? Begrijp ik het verkeerd? Of ben ik te emotioneel betrokken bij mijn dieren?
Natúúrlijk kun je niet van iedereen 1m bakken verwachten (immers in Duitsland wel, maar dat terzijde). Maar is
het écht te veel moeite voor vele fokkers om navraag te doen naar de huisvesting, loopwielen enzovoort? En is het
echt vreemd als wij onze poot stijf houden en aangeven dat de dieren niet verhuizen mits er een juiste huisvesting is?

Ik kan mij nog goed herinneren dat ik mijn eerste Syrische hamster via dit forum wilde aanschaffen. Strenge regels.
Dat was normaal.
Wat is er verandert?

Zoals er in dierenwinkels wordt gezegd: Als ik weiger, gaan ze naar de buurman; waar ze alsnog krijgen wat ze willen.

Wat is jullie mening? En voor de niet fokkers: Waar hechten jullie waarde aan?
Heb ik het verkeerd?

Hamstery Pure Colour, hobby fokkerij omgeving Rotterdam.
https://www.facebook.com/HamsteryPureColour.nl
http://hamsterypurecolour.nl/

susanne39
Hamsters: Rakker R.I.P en Vincent R.I.P.
Leeftijd: 43

Re: Fokker hoort goed voorbeeld te geven

Bericht door susanne39 » 23 okt 2016, 23:17

Bij elke hamster die ik hier reserveerde werd aan mij gevraagd welk hok ik had voor de dieren. Ik maakte zelf een foto van het hok en nam mijn camera mee om te laten zien wat ik had. Uiteraard kwam men niet bij mij thuis om te controleren of ik daadwerkelijk deze kooi in huis had gehaald.

Ook werd aan mij een advies gegeven over het looprad al had ik me ruim ingelezen van tevoren.

Je moet het gewoon treffen dat het mensen zijn die een goed hart voor de dieren heeft....

xDenies

Bericht door xDenies » 23 okt 2016, 23:21

Je snapt mijn topic niet helemaal. Er zijn fokkers die dit doen; daar ben ik mij bewust van. Maar ook een gros fokkers die dit niet doet.

Wat verwacht iemand, zoals jij, die naar een fokker gaat. Wil je dan net als in de dierenwinkel je hamster zo mee krijgen zonder veel
gepoespas en je te verantwoorden ... of sta je open voor de vragen? (in dit geval wel)

Hoezo moet je het als persoon treffen? We hebben het hier toch over het voortplanten van dieren. We willen anders zijn dan een dierenwinkel?

Mariska1808
Leeftijd: 21

Bericht door Mariska1808 » 23 okt 2016, 23:28

Ik verwacht van een goede fokker dat ze achtergrond informatie willen weten over in welke kooi de hamster komt etc. Ik zou het zelf ook doen, je wilt immers een goed huisje voor je dieren lijkt mij? Ik ben zelf heel begaan met mijn dieren en zou niks minder dan het beste voor ze willen. Een fokker die zijn/haar dieren zomaar aan iedereen verkoopt zonder enig "onderzoek" te verrichten naar waar het diertje terecht komt zou ik persoonlijk minder serieus nemen. Als je daar zo makkelijk in bent, ben je dan ook makkelijk met het fokken? Beetje inteelt hier en daar moet toch ook kunnen dan? Niet gezegd dat het zo is, maar die gedachten krijg ik er dan wel bij.
Volg mijn dieren nu ook op Facebook!

susanne39
Hamsters: Rakker R.I.P en Vincent R.I.P.
Leeftijd: 43

Bericht door susanne39 » 23 okt 2016, 23:33

Ik verwacht wat meer info van een fokker,over ouders van de hamster,maar ik wil gewoon een hamster waar ik zo lang mogelijk van kan genieten. Uit een dierenwinkel weet je niets van de ouders. Je weet dus ook niet of er erfelijke ziektes door gegeven zijn. Van een fokker verwacht je dat ze niet met zieke dieren fokken. Geeft uiteraard geen garantie voor een langer leven.

-- 23 okt 2016 23:38 --

Maar je kan toch niet alles controleren of je diertje wel in een goed huis terecht komt? Ik kan wel zeggen dat ik een mooie grote kooi heb maar misschien is dat wel helemaal niet zo. En dat bedoel ik met,dat je het moet treffen dat een persoon een goed hart heeft voor de dieren en dus een ruime kooi met een groot rad heeft.

Maar die garantie krijg je nooit helemaal.....

Nimfee
Hamsters: Pietertje, Pablo en Yaira
Leeftijd: 26

Bericht door Nimfee » 24 okt 2016, 07:58

Bedoel je dat er meer aandacht moet zijn voor huisvesting zelf, en dan bedoel je het topic over adviesmaten? En dus ook iber de inhoud van de bak. Dus een miniduna met een loopwiel, huisje, voerbakje en een bakje met zand is niet meer voldoende?

xDenies

Bericht door xDenies » 24 okt 2016, 09:22

Ik bedoel het überhaupt. De Mini Duna is een kooi die voldeed aan de minimum maten die een x aantal jaar geleden vastgesteld is. Een fokker hoort er naar te streven dat voor een dwerghamster er geen kleinere kooi wordt aangeschaft. Is dit wel het geval dan lijkt het mij vanzelfsprekend dat er wat anders word geadviseerd en anders verhuisd de hamster niet.

Tóch zie ik berichten langs komen van mensen die dolgelukkig zijn met hun nieuwe hamster van een fokker; in een te kleine kooi. (ferplast paula bijvoorbeeld).
Tóch kom ik er achter dat er fokkers zijn die geen informatie mee geven of adviseren. Wil jij een hamster van mij? In orde. Pas als deze persoon een opmerking
maakt over hoe de hamsters bij de fokker er bij zitten wordt er een uitleg gegeven.

Ik ben soms uren kwijt aan de emails die ik rond stuur om voor een nestje een goed huisje te zoeken. Ik wordt soms verrot gescholden (vaak via marktplaats) omdat
ik in sta voor de welzijn van mijn dieren. Juist hier door krijg ik heel erg het gevoel dat ik één van de enige bent. En dat ze, inderdaad, bij bij wijze van mijn buurman
alsnog die hamster kunnen halen zonder te veel poespas.

Nu geef ik daar niets om .. want als mijn hamsters niet kunnen verhuizen naar een goed huisje; blijven ze hier.
Maar waar ik wel om geef is dat wij als fokker zijnde een voorbeeldfunctie hebben; en dierenwinkels 'afzeiken'... terwijl een groot gedeelte van de fokkers wellicht amper een
haar beter is.

Haags Hopje
Leeftijd: 37
Contacteer:

Bericht door Haags Hopje » 24 okt 2016, 13:01

verschil tussen fokkers blijf je houden.
ze verschillen in normen en waarden zoals altijd al is geweest en in de aard van de mens zelf ligt, of je nu fokker bent of niet.
als toekomstig baasje is het daarom ook belangrijk een fokker te vinden die je aanstaat.
helaas komt het dan voor dat sommige mensen 'onze' normen en waarden overdreven vinden en je voor van alles uitmaken, omdat ze daar zelf niet aan kunnen tippen ;)

Ik heb me al lange tijd niet meer bekommerd om de verschillen in fokkers en hun fokmethodes of voorwaarden aan baasjes omdat dit soms gigantisch pijn in me hart doet.
Ik houd mezelf liever bezig met mijn eigen ding en hoe ik mijn dieren het beste kan geven of kan verbeteren binnen mijn kunnen en daar hoort ook bij dat ik advies geef en voorwaarden stel aan baasjes.
Dit staat niet alleen op bijv. mijn website weergegeven voor de schijn, maar zo werkt het ook gewoon en ik vind ook dat ik zelf uiteraard het goede voorbeeld moet geven en aan me eigen voorwaarden moet voldoen natuurlijk.
je kunt als fokker natuurlijk niet van een baasje eisen dat ze in een 1m hok terecht moeten komen als je zelf je dieren in kleinere kooien houdt!

bovendien zijn wij wettelijk ook verplicht 'kopers' de adviseren en info te verstrekken over het dier en de verzorging! of dit nu via een website is, mondeling of folders maakt niet uit.
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.

midnightflower
Leeftijd: 25

Bericht door midnightflower » 24 okt 2016, 14:27

Ik stelde een paar weken geleden de vraag op een groep.. Hoe zit het met fokkers en controle op huisvesting?
Je kan het natuurlijk niet zomaar vergelijken maar haast elke opvang vraagt naar de huisvesting en volgt de minimum richtlijnen strikt. In 1 week tijd kreeg ik meerdere keren te horen dat men 'wel weer naar de vertrouwde fokker ging, want die doen niet zo lastig'. Natuurlijk zijn er 'fokkers' en verantwoorde fokkers, maar het zette me wel aan het denken..

Ik ben het helemaal met je eens dat een fokker een voorbeeldfunctie heeft! En belangrijker, zou moeten streven naar een goed baasje én verblijf voor zijn/haar dieren :)

Nimfee

Bericht door Nimfee » 24 okt 2016, 18:46

Het valt mij wel op dat de meeste fokkers hun dieren in best wel kleine verblijven houden. De inrichting is dan zo minimaal, enkel een loopwiel en een huisje. En een zandbakje, als ze geluk hebben. Het zijn er dan niet veel, maar voor mij komt het meer over als een soort van fokschuur. Ook een fokdiertje mag een prettig leven hebben met een groot verblijf en uitdaging. Bij Denise ziet het er top uit en dat zou ik graag bij elke fokker terug willen zien. Het is jammer dat er niet zo veel zijn die er zo veel aandacht aan besteden.

Haags Hopje, ik denk eerlijk gezegd niet dat je er omheen kan. Mensen komen toch naar je toe, ook met een kleinere kooi. Het is natuurlijk aan diegene om dan te zeggen 'ik ga dan wel naar een andere fokker' maar je word er toch steeds mee geconfronteerd. Daarom zet ik mij er juist wel voor in, want als je niets vertelt, weten mensen het niet. En ja, de meesten zullen er niet blij mee zijn, maar verandering is een proces en duurt een tijdje.

xXjolienXx
Hamsters: 5
Leeftijd: 23

Bericht door xXjolienXx » 26 okt 2016, 10:49

Bij konijnen zie je dat vooral vind ik. Dieren die echt in kooien gehouden worden waar proefdieren zelfs hun rug naartoe draaien (en ik werk met proefdieren dus ik weet hoe triest het is als zogezegd dierenliefhebbers hun dieren nog kleiner zetten). Ergste vind ik dan nog dat de overgrote meerderheid dat maar normaal vindt, want 'niet iedereen heeft plek voor grote kooien'. Tja, en niet iedereen heeft held voor een dierenarts of goed voer. De oplossing is dak gewoon geen of minder dieren nemen, niet de dieren die je hebt verkeerd verzorgen. Bij konijnen houden ze de dieren ook apart, omdat dat moet als je met ze showt. Tenenkrullend.

Dus op dat vlak vind ik het bij hamsters nog erg goed. Elke fokker waar ik een hamster gehaald heb (en dat zijn er toch al een pak) vraagt me naar de kooi, voedsel, rad,... Al is dat ondertussen wat minder omdat veel mensen me wel kennen en weten dat dat in orde zit. Een fokker die me niet kent en zulke zaken niet vraagt, daar haal ik geen dieren bij weg. Ik vind inderdaad dat een fokker daar in geïnteresseerd moet zijn. Idem voor fokkers wiens dieren te klein zitten of wiens ideeën niet stroken met die van mij.
Life is beautiful. Really, it is. Full of beauty and illusions. Life is great. Without it, you'd be dead.

Nimfee

Bericht door Nimfee » 26 okt 2016, 12:31

Jolien, ik krijg ook de kriebels van de reacties 'niet iedereen heeft daar geld of plek voor'. Allereerst al omdat grote bakken echt niet duur hoeven te zijn, mijn detolf was nog goedkoper dan een nieuwe Alaska. En als je geen plek hebt, dan neem je ze maar niet. Je neemt een hamster voor je eigen plezier maar het moet ook een plezier zijn voor de hamster. Houd je ze te klein, dan vind ik dat je het dan alleen nog voor je eigen plezier doet en niet voor de hamster.

Ik ben eens bij een 'konijnen sportfokker' geweest. Hij wilde zijn konijnen niet in rennen houden want dan zouden ze last krijgen van hun pootjes. Hij geloofde niet dat mijn konijnen nooit last hebben gehad van hun pootjes, dat kón echt niet waar zijn. :-?

Laatst heb ik wel wat sites opgezocht van Hamsterys om te kijken hoe de huisvesting er nu uitziet. Ik schrok toch hoe slecht het gesteld is hoor... Dwerghamsters in mini duna's en mogen dan blij zijn als er een loopwiel en huisje in zit, verder zit er niets in. Ook bij syren vond ik het bij heel veel kaal ingericht. Er was er eigenlijk niet 1 waar ik echt een hamster vandaan zou halen.

Jolien, hoe kijk je er dan tegen aan als fokkers nog de oude minimummaten hanteren? Dus ze vragen wel, heb je wel een kooi van minstens 50x30 of 60x40, heb je wel een loopwiel, zandbakje en een huisje? Want ze vragen het dan wel maar het is nu wel een beetje achterhaald, deze maten en manier van inrichting.

syrischehamster
Hamsters: Louis en Gavi

Bericht door syrischehamster » 26 okt 2016, 12:38

xXjolienXx schreef:
Dus op dat vlak vind ik het bij hamsters nog erg goed. Elke fokker waar ik een hamster gehaald heb (en dat zijn er toch al een pak) vraagt me naar de kooi, voedsel, rad,... Al is dat ondertussen wat minder omdat veel mensen me wel kennen en weten dat dat in orde zit. Een fokker die me niet kent en zulke zaken niet vraagt, daar haal ik geen dieren bij weg. Ik vind inderdaad dat een fokker daar in geïnteresseerd moet zijn. Idem voor fokkers wiens dieren te klein zitten of wiens ideeën niet stroken met die van mij.
Hier ben ik het volledig mee eens!
Ik vind de oude minimummaten van 50x30 en 60x40 ook erg krap. Als een fokker wel nog deze maten hanteert zou ik hem/haar daar niet direct op afrekenen. De oude maten zijn nou ook weer niet zó oud dus als je meer dan 10 hamsters hebt als fokker is het nogal een investering om al je dieren groter te huisvesten en zoiets kost nou eenmaal tijd.
Ik zou er dan wel op letten dat de fokker wel liefst grotere maten ziet..
Nou moet ik heel eerlijk zeggen dat ik wel bij de hamsters (zowel fokkers als opvangen) nog nooit tegen ben gekomen dat er niet naar gevraagd wordt of dat ze bij diegene klein zitten.
Nou ben ik wel altijd erg enthousiast over een eventueel nieuw hamstertje dus meestal heb ik al in mijn eerste berichtje een hele hoop informatie staan over hoe een hamster hier zou komen te wonen :oops: :lol:
Groetjes van Lotte en hamsters Louis-Bernard en Gavi!

Abeltje, Boreas, Epke, Dushi, Guusje, Flepke, Frits, Bob slaap maar zacht!

xXjolienXx
Hamsters: 5
Leeftijd: 23

Bericht door xXjolienXx » 26 okt 2016, 15:19

Op vlak van dwerghamsters kan ik daar niet echt over meespreken. Ik heb er nooit echt veel gehad, dus de ervaring ontbreekt me daar. Ik heb nu een groepje van 6 bellies in een 1 meter terrarium en zou ze sowieso niet kleiner willen, liefst zelfs groter. Marjanne (de fokker) heeft 1 meter toen ook als minimummaat aangegeven en veel extra info gegeven. Ze is ook naar mijn thuis gekomen om de koppeling goed in het oog te houden en dat gaf mij echt wel het gevoel dat ze het beste met de beestjes voor heeft.

Op vlak van syren: ik zou persoonlijk niet naar iemand gaan die 60x40 groot genoeg vindt. Zeker omdat ik verwacht dat je je als fokker blijft inlezen en zelf begint in te zien dat 60cm gewoon niet meer van deze tijd is. Ik ben vroeger (toen ik nog syren had) snel overgestapt op Mary's en ook dat vind ik momenteel niet meer groot genoeg, maar wel geschikt als minimummaat voor een fokker om aan te houden voor toekomstige baasjes. Al zou ik als fokker (iets waar ik al lang mee speel en later zeker iets is waar ik voor wil gaan) als minimum 1 meter aanhouden met 30cm bodembedekking. Als ik nu de kooi van de bellies zie bijvoorbeeld, kan ik me niet inbeelden dat ik daar een syr in zou zetten als ik de optie heb voor groter.

Maar dat vind ik dus wel een moeilijke. Wat is de grens tussen wat ik goed vind, en wat het minimum is.
Life is beautiful. Really, it is. Full of beauty and illusions. Life is great. Without it, you'd be dead.

xDenies

Bericht door xDenies » 26 okt 2016, 20:05

Let er op dat het onderwerp niet zo zeer gaat om minimum maten of dergelijke. Het gaat er om hoe fokkers hier in de nieuwe hamster eigenaren begeleiden en dat zij inderdaad het goede voorbeeld horen te geven. (maar of dat nu 1m of 80cm is .. dat laten we even terzijde)

Plaats reactie