Eigen hamstery - toekomstmuziek!

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderator: I

Hamstersam
Hamsters: Syr Dorus
Leeftijd: 15

Eigen hamstery - toekomstmuziek!

Bericht door Hamstersam » 03 feb 2017, 22:37

Hallo lieve forumleden,
Een jaar geleden alweer heb ik me aangemeld op dit forum, en wat heb ik hier veel geleerd zeg. Toen ik hier net was wou ik al een hamstery beginnen, maar dat ging hem niet helemaal worden :lol: :lol: . Ik heb besloten dat ik Rusjes ga fokken! Maar het mag op het moment nog niet van mijn ouders, dus waarschijnlijk komen de eerste hamsters hier na de zomervakantie pas. Of later zelfs :-) . Vandaar de titel. Misschien pas over een paar jaar. Ik heb me verdiept in de genetica van Rusjes en Syren en ik heb besloten dat ik Rusjes wil gaan fokken.

Nou heb ik al een soort opzet voor mijn site en ik vroeg me af wat jullie ervan vinden :D Zeg het maar als ik iets kan verbeteren, of dat ik iets vergeten ben etc. Ik zoek nog niet actief naar mensen die me fokdieren willen aanbieden, maar contacten leggen is nooit verkeerd :D .

Hamstery Heartgold

Hallo,
Leuk dat je een kijkje neemt op mijn site! Ik ben Sam, ik ben 14 jaar oud en ik woon in Amsterdam. Sinds mijn 8e heb ik al hamsters en ik ben dol op ze geworden. Het zijn hele lieve tamme makkelijke beestjes en ze zijn super schattig! Alleen vind ik het jammer dat hamsters uit de dierenwinkel vaak een slechte gezondheid hebben waardoor je minder lang van ze kunt genieten. Ze zijn vaak ook veel minder tam omdat ze niet opgepakt worden voordat ze naar hun baasje gaan. Dit komt omdat de hamsters die je in een dierenwinkel ziet meestal van grootfokkers komen. Grootfokkers gaat het alleen om kwantiteit, veel geld verdienen, en niet om de kwaliteit van een hamster. Ook zijn de leefsomstandigheden vaak erg slecht. Mijn doel is om hamsters te fokken die wél tam en gezond zijn. Daarom heb ik een eigen hamstery gestart, Hamstery Heartgold. Ik fok de Russische Dwerghamster.

Mijn fokdoel:
Mijn fokdoel is om Russische Dwerghamsters te fokken die:
1. Gezond zijn. Ik fok niet met mandarijn en mandarijn gerelateerde kleuren omdat ik het risico op diabetes in de lijn niet wil nemen. Ik fok ook alleen met hamsters waarvan de ouders gezond zijn en het hamstertje zelf natuurlijk. Ook moeten ze een mooie leeftijd bereikt hebben.
2. Lief zijn. Ik fok alleen met lieve hamstertjes die rustig, tam en lief zijn. Ze zijn dus super huisdiertjes voor jong en oud!
3. Een mooie bouw hebben. Ze mogen geen knikstaart of andere defecten hebben. Ik selecteer ook op hamsters met mooie ogen, mooie oren, mooie vachtstructuur, maar dit vind ik minder belangrijk dan bovenstaande punten. Het belangrijkste is dat de hamsters een gezond gewicht hebben.
Maar dit zijn niet mijn enige doelen. Naast deze fokdoelen heb ik nog twee grotere doelen:
1. Ik wil zuivere Russenlijnen in stand helpen houden. Dit doe ik omdat we dan over een aantal jaar nog steeds zuivere Russen over hebben, die geen Campbelliebloed hebben.
2. Ik wil hybride hamsters* meer Rus maken. Dus de kleur blijft hybride, maar alle eigenschappen worden van een Rus. Mijn streven is om Hybrides te fokken die minder dan 3% Campbelli zijn. Uit de nesten waarbij ik zuivere russen fok met Hybride hamsters gaan dus geen wildkleur/blauw wildkleur hamsters weg als fokdieren. Zo maak ik de Hybrides steeds ‘schoner’.
*Russen met een deel Campbelli bloed.

De kleuren waar ik voor nu op focus zijn:
Wildkleur, Blauw wildkleur, pearl, merle voor pure Rusjes. Geel wildkleur-roodoog en blue fawn voor hybride hamsters. Misschien komt hier in de toekomst ook zwart, Russisch blauw, Dove en gevlekt bij. Ik fok dus geen mandarijn vanwege het diabetes probleem en geen vies bruin vanwege de draaikoppen.

Fokbeleid:
Hamstertjes worden vanaf 10 weken leeftijd en een gewicht van 50 gram gekoppeld. Als ik zie dat een dame drachtig is haal ik het mannetje weg. Dit doe ik omdat het uitputtend kan zijn voor de mama als ze erg veel nesten achter elkaar heeft. Ik kan het mannetje er ook bij laten en voor de jongen laten zorgen, maar als ik dan zie de dame weer drachtig is haal ik het mannetje weer weg. Zo heeft de moeder max. 2 nestjes achter elkaar. Ze kan daarna wel nog een keer gekoppeld worden met een ander mannetje of hetzelfde mannetje, maar dat gebeurt altijd voor haar eerste levensjaar.
De hamsters hier:
De hamstertjes hier krijgen witte molen voer te eten. En ze krijgen minstens een keer per week groente/fruit. Als je een hamstertje koopt krijg je een zakje wenvoer mee naar huis. Moederhamsters krijgen extra meelwormen en voer. Kleine ukjes krijgen kleine beetjes groente en veel voer. Alle hamsters hebben hokken van min. 40x70 cm. Ze krijgen elke dag aandacht en gaan naar de dierenarts als het nodig is.

Eisen hamstertje kopen:
Alle hamsters die ik verkoop moeten minimaal naar een kooi gaan van 50x70 cm. Maar hoe groter hoe beter. Ze moeten ook minimaal een 20 cm radje hebben, en een zandbakje en huisje. Om een hamstertje te kopen moet je minimaal 16 jaar oud zijn, ben je dat niet, vraag het dan aan je ouders. Hamstertjes gaan weg vanaf 4 weken oud mits ze 25 gram zijn. Je kunt hamsters reserveren en je voorkeur hamstertje doorgeven. Ik zal deze dan reserveren. Omdat ik nog maar net begonnen ben met mijn hamstery geef ik nog geen fokhamsters weg, maar later gaat dit zeker gebeuren. Van een nest heb ik altijd de eerstje keuze voor een fokhamstertje in de hamstery. Zorg dat je een vervoerbakje bij je hebt als je een hamstertje gaat ophalen. Dit zul je ook nodig hebben als je een keer naar de dierenarts moet!
Als je nog niet weet wat voor kooi/bodembedekking/voer je moet aanschaffen stuur dan gerust een mailtje. Ik geef graag advies aan first time hamster owners! Ik zal bij erg jonge kinderen blauw-wildkleur hamsters aanraden, omdat die over het algemeen wat rustiger zijn dan andere hamstertjes.

Als de hamstery wat verder gegroeid is zal ik fokhamstertjes alleen weggeven als je weet wat je doet. Als je graag een fokhamster/fokkoppeltje van me wilt hebben, stuur maar een mailtje met je plan/site van je hamstery. Van een nest gaan max. 3 fokdieren weg. (eentje of meer voor mij)

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

Groetjes van Sam en Dorus!
RIP Nemo, er wordt altijd aan je gedacht!

Mariska1808
Leeftijd: 21

Re: Eigen hamstery - toekomstmuziek!

Bericht door Mariska1808 » 04 feb 2017, 09:06

Wat een leuk plan, waarschijnlijk een droom van velen. Als ik je tekst zo lees klinkt het al alsof je er veel werk in hebt gestopt, dat is goed! Maar ik heb toch nog een paar vragen/opmerkingen. Neem het niet te persoonlijk op oid, dit is puur wat er in mij opkwam. :)
Hamstersam schreef:Alleen vind ik het jammer dat hamsters uit de dierenwinkel vaak een slechte gezondheid hebben waardoor je minder lang van ze kunt genieten. Ze zijn vaak ook veel minder tam omdat ze niet opgepakt worden voordat ze naar hun baasje gaan. Dit komt omdat de hamsters die je in een dierenwinkel ziet meestal van grootfokkers komen. Grootfokkers gaat het alleen om kwantiteit, veel geld verdienen, en niet om de kwaliteit van een hamster. Ook zijn de leefsomstandigheden vaak erg slecht.
Ik lees hier heel vaak het woordje ‘vaak’. Waar is deze informatie op gebaseerd? Ik hoor namelijk ook veel succes verhalen van mensen die een hamster hebben uit een dierenwinkel, die onwijs lief zijn en een mooie leeftijd behalen. Is dit dan wel echt een sterk argument om een hamstery op te baseren?
Hamstersam schreef:1. Gezond zijn. Ik fok niet met mandarijn en mandarijn gerelateerde kleuren omdat ik het risico op diabetes in de lijn niet wil nemen. Ik fok ook alleen met hamsters waarvan de ouders gezond zijn en het hamstertje zelf natuurlijk. Ook moeten ze een mooie leeftijd bereikt hebben.
2. Lief zijn. Ik fok alleen met lieve hamstertjes die rustig, tam en lief zijn. Ze zijn dus super huisdiertjes voor jong en oud!
3. Een mooie bouw hebben. Ze mogen geen knikstaart of andere defecten hebben. Ik selecteer ook op hamsters met mooie ogen, mooie oren, mooie vachtstructuur, maar dit vind ik minder belangrijk dan bovenstaande punten. Het belangrijkste is dat de hamsters een gezond gewicht hebben.
De basis is goed, waar ik nu vooral benieuwd naar ben is jouw methode om te selecteren. Als je de ouderdieren van een andere fokker krijgt, hoe bepaal jij dan dat het hamstertje gezond is? Verder spreek je over een mooie bouw en daar benoem je een aantal punten. Maar wat is voor jou mooie ogen/oren etc. Is dat iets persoonlijks, of houd je richtlijnen aan van bijvoorbeeld shows?
Hamstersam schreef:Ik wil hybride hamsters* meer Rus maken. Dus de kleur blijft hybride, maar alle eigenschappen worden van een Rus. Mijn streven is om Hybrides te fokken die minder dan 3% Campbelli zijn. Uit de nesten waarbij ik zuivere russen fok met Hybride hamsters gaan dus geen wildkleur/blauw wildkleur hamsters weg als fokdieren. Zo maak ik de Hybrides steeds ‘schoner’.
Ik heb geen ervaring met russen fokken, maar mij is ooit verteld dat hybriden na een aantal maanden erg ‘vals’ kunnen worden omdat dan het campbelli bloed ‘naar voren komt’. Dit is dan alleen wanneer het campbelli bloed nog sterk aanwezig is. De fokker die mij dit vertelde, zei er ook bij dat deze halfbloedjes eigenlijk ‘afvalbak’ gevalletjes zijn en niet geschikt zijn als huisdier en daarom ook niet weg gaan als huisdier. Dit kon generaties lang duren voordat ze wel weg mochten als huisdier. Hoe ga jij hiermee om? Je woont immers nog thuis, dus zoveel ruimte om meerdere generaties te houden zal er niet zijn vermoed ik? Daarbij heb je het over minder dan 3% campbelli, dat is een mooi getal maar we kunnen natuurlijk niet in een hamster kijken, hoe meet je dit?
Hamstersam schreef:De kleuren waar ik voor nu op focus zijn:
Wildkleur, Blauw wildkleur, pearl, merle voor pure Rusjes. Geel wildkleur-roodoog en blue fawn voor hybride hamsters. Misschien komt hier in de toekomst ook zwart, Russisch blauw, Dove en gevlekt bij. Ik fok dus geen mandarijn vanwege het diabetes probleem en geen vies bruin vanwege de draaikoppen.
Mij is verteld dat erfelijke randproblemen vaak voorkomt op zwart en blauw gerelateerde kleuren. Heb je hier ook al bij stilgestaan, zo ja: hoe ga je daarmee om?
Hamstersam schreef:Alle hamsters hebben hokken van min. 40x70 cm. Ze krijgen elke dag aandacht en gaan naar de dierenarts als het nodig is.
Verderop in je verhaal geef je aan dat hamsterbaasjes een ruimte van minimaal 70 x 50 moeten hebben. Persoonlijk vind ik het raar als je dat zelf niet hebt (en zelfs kleiner). Is dit een typfoutje? En anders: waarom? Verder: DA is uiteraard heel belangrijk, maar bij een DA heb je meerdere dieren (toch uiteindelijk wel een stuk of 10 minimaal) om je eigen lijn op te zetten. Hoe ga je om met de kosten als wellicht meerdere dieren ziek worden, of een bevalling niet goed gaat oid? Je bent 14 jaar, dus je uurloon is (helaas) nog niet veel en 40 uur per week werken zal voor jou neem ik aan ook niet opgaan met school. Dus hoe wil je eventuele lasten dragen?
Hamstersam schreef:Om een hamstertje te kopen moet je minimaal 16 jaar oud zijn, ben je dat niet, vraag het dan aan je ouders.
Maar zelf ben je 14 jaar en wil je er zelfs mee fokken, maar mensen mogen er pas eentje kopen vanaf 16 jaar. Dat vind ik een beetje krom. ;)

Al met al ben je goed op weg denk ik. Alleen vraag ik me af hoe/waar je alle dieren gaat huisvesten aangezien je nog thuis woont. Gaan ze gewoon in je kamer, of mag het van je ouders in een eigen kamertje etc. Als laatste wat nu nog even in mij opkomt. Hoe ga je om met je eigen leeftijd? Persoonlijk zou ik niet zo snel dieren halen van iemand die 14 jaar is en net fokt. Puur omdat bijvoorbeeld mijn nichtje ook 14 jaar is, en die zou ik echt niet serieus nemen. In mijn ‘gevoel’ heb ik dat beeld een beetje gegeneraliseerd over alle 14-jarigen. Ik kan me zo voorstellen dat ik niet de enige ben. Dus wat nou als je de dieren niet kwijt raakt en je ermee blijft zitten, heb je dan de ruimte en financiën om ze allemaal te houden? :)
Volg mijn dieren nu ook op Facebook!

Hamstersam

Bericht door Hamstersam » 04 feb 2017, 09:53

Mariska1808 schreef:Wat een leuk plan, waarschijnlijk een droom van velen. Als ik je tekst zo lees klinkt het al alsof je er veel werk in hebt gestopt, dat is goed! Maar ik heb toch nog een paar vragen/opmerkingen. Neem het niet te persoonlijk op oid, dit is puur wat er in mij opkwam. :)
Hamstersam schreef:Alleen vind ik het jammer dat hamsters uit de dierenwinkel vaak een slechte gezondheid hebben waardoor je minder lang van ze kunt genieten. Ze zijn vaak ook veel minder tam omdat ze niet opgepakt worden voordat ze naar hun baasje gaan. Dit komt omdat de hamsters die je in een dierenwinkel ziet meestal van grootfokkers komen. Grootfokkers gaat het alleen om kwantiteit, veel geld verdienen, en niet om de kwaliteit van een hamster. Ook zijn de leefsomstandigheden vaak erg slecht.
Ik lees hier heel vaak het woordje ‘vaak’. Waar is deze informatie op gebaseerd? Ik hoor namelijk ook veel succes verhalen van mensen die een hamster hebben uit een dierenwinkel, die onwijs lief zijn en een mooie leeftijd behalen. Is dit dan wel echt een sterk argument om een hamstery op te baseren?

Dat klopt zeker. Ik zal het stukje veranderen. Ik ga dan meer nadruk leggen op de verzorging van de dieren en de aandacht onderling, want dat is in een grootfokker/dierenwinkel vaak niet goed geregeld (weer vaak XD). Ik zal vaak in soms veranderen, lijkt mij ook beter nu ik het zo zie.
Hamstersam schreef:1. Gezond zijn. Ik fok niet met mandarijn en mandarijn gerelateerde kleuren omdat ik het risico op diabetes in de lijn niet wil nemen. Ik fok ook alleen met hamsters waarvan de ouders gezond zijn en het hamstertje zelf natuurlijk. Ook moeten ze een mooie leeftijd bereikt hebben.
De basis is goed, waar ik nu vooral benieuwd naar ben is jouw methode om te selecteren. Als je de ouderdieren van een andere fokker krijgt, hoe bepaal jij dan dat het hamstertje gezond is? Verder spreek je over een mooie bouw en daar benoem je een aantal punten. Maar wat is voor jou mooie ogen/oren etc. Is dat iets persoonlijks, of houd je richtlijnen aan van bijvoorbeeld shows?

Ik weet nog niet zo goed hoe ik moet selecteren, maar als ik met goede fokkers in contact kan komen weet ik zeker dat ze me hiermee willen helpen. Ik zal bouw selecteren op richtlijnen van shows, maar ik vind dit wel ondergeschikt aan de andere punten.
Hamstersam schreef:Ik wil hybride hamsters* meer Rus maken. Dus de kleur blijft hybride, maar alle eigenschappen worden van een Rus. Mijn streven is om Hybrides te fokken die minder dan 3% Campbelli zijn. Uit de nesten waarbij ik zuivere russen fok met Hybride hamsters gaan dus geen wildkleur/blauw wildkleur hamsters weg als fokdieren. Zo maak ik de Hybrides steeds ‘schoner’.

Ik heb geen ervaring met russen fokken, maar mij is ooit verteld dat hybriden na een aantal maanden erg ‘vals’ kunnen worden omdat dan het campbelli bloed ‘naar voren komt’. Dit is dan alleen wanneer het campbelli bloed nog sterk aanwezig is. De fokker die mij dit vertelde, zei er ook bij dat deze halfbloedjes eigenlijk ‘afvalbak’ gevalletjes zijn en niet geschikt zijn als huisdier en daarom ook niet weg gaan als huisdier. Dit kon generaties lang duren voordat ze wel weg mochten als huisdier. Hoe ga jij hiermee om? Je woont immers nog thuis, dus zoveel ruimte om meerdere generaties te houden zal er niet zijn vermoed ik? Daarbij heb je het over minder dan 3% campbelli, dat is een mooi getal maar we kunnen natuurlijk niet in een hamster kijken, hoe meet je dit?

Ik ga niet beginnen met hybrides die half campbelli zijn, maar die al vaker gefokt zijn met russen. En déze hybrides die al minder hybride zijn ga ik dan nog minder hybride maken. En als je een stamboom hebt van een hamster kun je denk ik wel terugrekenen hoeveel procent de hamster hybride is.
Hamstersam schreef:De kleuren waar ik voor nu op focus zijn:
Mij is verteld dat erfelijke randproblemen vaak voorkomt op zwart en blauw gerelateerde kleuren. Heb je hier ook al bij stilgestaan, zo ja: hoe ga je daarmee om?

Waarschijnlijk bedoel je tandproblemen. Zwart ga ik nog niet fokken, en bij blauw gekleurde hamsters ga ik daar dan extra op letten. Ik wil graag een keer op bezoek bij een fokker die mij meer kan vertellen over kleurgebonden afwijkingen.
Hamstersam schreef:Alle hamsters hebben hokken van min. 40x70 cm. Ze krijgen elke dag aandacht en gaan naar de dierenarts als het nodig is.
Verderop in je verhaal geef je aan dat hamsterbaasjes een ruimte van minimaal 70 x 50 moeten hebben. Persoonlijk vind ik het raar als je dat zelf niet hebt (en zelfs kleiner). Is dit een typfoutje? En anders: waarom? Verder: DA is uiteraard heel belangrijk, maar bij een DA heb je meerdere dieren (toch uiteindelijk wel een stuk of 10 minimaal) om je eigen lijn op te zetten. Hoe ga je om met de kosten als wellicht meerdere dieren ziek worden, of een bevalling niet goed gaat oid? Je bent 14 jaar, dus je uurloon is (helaas) nog niet veel en 40 uur per week werken zal voor jou neem ik aan ook niet opgaan met school. Dus hoe wil je eventuele lasten dragen?

Oeps, typfoutje inderdaad al mijn hamsters minimaal 40x70, en voor toekomstige baasjes ook 40x70. Al houd ik ze zelf waarschijnlijk wat groter.
Hamstersam schreef:Om een hamstertje te kopen moet je minimaal 16 jaar oud zijn, ben je dat niet, vraag het dan aan je ouders.
Maar zelf ben je 14 jaar en wil je er zelfs mee fokken, maar mensen mogen er pas eentje kopen vanaf 16 jaar. Dat vind ik een beetje krom. ;)

Ja dat is waar ;) daarom ook de titel van dit onderwerp - toekomstmuziek! Maar als ik nu al begin met voorbereiden kan ik nog rustig over alles nadenken en tips ontvangen zoals die van jou.

Al met al ben je goed op weg denk ik. Alleen vraag ik me af hoe/waar je alle dieren gaat huisvesten aangezien je nog thuis woont. Gaan ze gewoon in je kamer, of mag het van je ouders in een eigen kamertje etc. Als laatste wat nu nog even in mij opkomt. Hoe ga je om met je eigen leeftijd? Persoonlijk zou ik niet zo snel dieren halen van iemand die 14 jaar is en net fokt. Puur omdat bijvoorbeeld mijn nichtje ook 14 jaar is, en die zou ik echt niet serieus nemen. In mijn ‘gevoel’ heb ik dat beeld een beetje gegeneraliseerd over alle 14-jarigen. Ik kan me zo voorstellen dat ik niet de enige ben. Dus wat nou als je de dieren niet kwijt raakt en je ermee blijft zitten, heb je dan de ruimte en financiën om ze allemaal te houden? :)
Heel erg bedankt voor al je tips, ik waardeer het enorm. Over een paar jaar zal ik waarschijnlijk beginnen :)

Haags Hopje
Leeftijd: 37
Contacteer:

Bericht door Haags Hopje » 04 feb 2017, 14:38

precies, en omdat het pas over paar jaar is en je dan ook 'gegroeid' ben mentaal, zul je een andere en bredere kijk hebben op het fokken.
ik denk dat je dan nog maar eens opnieuw alles op een rijtje moet zetten, zie nu niet het nut om dit te doen en ons wellicht nu voor niets een beoordeling te geven over hoe je er NU over denkt.

Mariska heeft je om meer uitleg gevraagd waar je wellicht niet veel dieper op in kan gaan nu omdat je het nog niet weet.
ik lees namelijk veel 'overgenomen' regeltjes die veel fokkers hebben, maar toch heeft elke fokker zijn eigen specifieke kijk hier op wat de fokker unique maakt. Wat gaat jou unique maken ?
Want dan ben je ook veel eerder van toegevoegde waarde onder de fokkers, anders kun je het fokken net zo goed overlaten aan de bestaande fokkers die toch psies het zelfde doen.
Ik denk dat je hier nu nog geen antwoord op heb en dat je daarin nog moet groeien en moet gaan ontdekken.

ik wil nog even reageren op het stukje
3. Een mooie bouw hebben. Ze mogen geen knikstaart of andere defecten hebben.
valt knikstaart en defecten niet gewoon onder nummertje 1?
waarom valt dit voor jouw onder het uiterlijk van de hamster?
mariska ik denk dat ze bedoelt dat onder de 16 jaar ze wilt dat ouders toestemming hebben gegeven om aankoop te doen. (ook een beetje overgenomen maatregel die ze bij andere fokkers heeft zien staan heb ik het idee)
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.

Mariska1808

Bericht door Mariska1808 » 04 feb 2017, 14:47

^ Oh dat zou goed kunnen. Ik had hem anders geïnterpreteerd. :)
Volg mijn dieren nu ook op Facebook!

Hamstersam

Bericht door Hamstersam » 04 feb 2017, 16:03

Haags Hopje schreef:precies, en omdat het pas over paar jaar is en je dan ook 'gegroeid' ben mentaal, zul je een andere en bredere kijk hebben op het fokken.

Hoezo zal ik over een paar jaar een andere kijk hebben op het fokken dan nu? In plaats van te zeggen dat mijn kijk op het fokken gaat veranderen zou ik het waarderen als iemand me uitlegt wat ik dan allemaal gemist heb in mijn kijk. Ik ben heel leergierig en ik zou het graag willen weten.

ik denk dat je dan nog maar eens opnieuw alles op een rijtje moet zetten, zie nu niet het nut om dit te doen en ons wellicht nu voor niets een beoordeling te geven over hoe je er NU over denkt.

Het lijkt me juist leerzaam om kritiek te ontvangen, want dan kan ik weer nieuwe dingen leren. Van fouten leer je. Als ik nu bijvoorbeeld iets verkeerd zeg kunnen jullie me verbeteren, zoals Mariska al deed. Dan leer ik weer wat nieuws. En als je denkt dat het zinloos is om me een beoordeling te geven, ik dwing niemand hoor :D.

Mariska heeft je om meer uitleg gevraagd waar je wellicht niet veel dieper op in kan gaan nu omdat je het nog niet weet.
ik lees namelijk veel 'overgenomen' regeltjes die veel fokkers hebben, maar toch heeft elke fokker zijn eigen specifieke kijk hier op wat de fokker unique maakt. Wat gaat jou unique maken ?

Ik heb inderdaad regeltjes overgenomen van andere fokkers. Dit doe ik omdat die fokkers geaccepteerd worden en als goed worden gezien door mij en ik denk door meer mensen. En als veel fokkers die regeltjes hebben, zijn ze blijkbaar erg handig.Wat mij uniek maakt weet ik nog niet zo goed, maar als iemand suggesties heeft, ik hoor het graag. Ik had al wel een plannetje, zie fokdoelen.

Want dan ben je ook veel eerder van toegevoegde waarde onder de fokkers, anders kun je het fokken net zo goed overlaten aan de bestaande fokkers die toch psies het zelfde doen.

Mijn fokdoelen zijn niet hetzelfde als die van andere fokkers, hoor. Ik wil voornamelijk Amsterdam van lieve hamstertjes voorzien. Als je net pas met je hamstery begint lijkt het me niet zo handig om gelijk al een groot fokdoel te hebben. Ik moet eerst nog uitvinden hoe en wat precies.

Ik denk dat je hier nu nog geen antwoord op heb en dat je daarin nog moet groeien en moet gaan ontdekken.

ik wil nog even reageren op het stukje
3. Een mooie bouw hebben. Ze mogen geen knikstaart of andere defecten hebben.
valt knikstaart en defecten niet gewoon onder nummertje 1?
waarom valt dit voor jouw onder het uiterlijk van de hamster?

Foutje. Het hoort inderdaad onder nummer 1. Bedankt dat je het zag!
mariska ik denk dat ze bedoelt dat onder de 16 jaar ze wilt dat ouders toestemming hebben gegeven om aankoop te doen. (ook een beetje overgenomen maatregel die ze bij andere fokkers heeft zien staan heb ik het idee)
Ik waardeer de hulp, maar vind het jammer dat het zo negatief is. Als ik overhaast een hamstery wil beginnen met de eerste de beste hamster is het niet goed, maar als ik het beste wil voor mijn hamsters en daarom het forum vraag is het blijkbaar ook niet goed. Ik snap je commentaar, maar het is best demotiverend. Ik heb nu niet het gevoel dat dit forum me wil helpen. Maarja, dat zie ik hier vaker. Gelukkig is het wel een heel leerzaam forum :-) :D ik waardeer alle reacties heel erg. Ook de niet zo positiefe.

_mona_
Hamsters: 7
Leeftijd: 25

Bericht door _mona_ » 04 feb 2017, 16:17

Het is toch helemaal niet negatief? Ze halen gewoon een aantal heel belangrijke punten aan waar je aan moet denken en rekening mee moet houden :)

Ik vind het super dat je je zo goed wilt voorbereiden voor als je ooit wilt gaan fokken! En dat je het zo serieus aanpakt, ik vind je opzet er al heel goed uit zien :D
Ik ben, als ik die lees ook wel heel benieuwd naar hoe je het allemaal wilt doen. Het is makkelijk om te zeggen dat je lieve en gezonde hamsters wilt fokken, maar hoe selecteer je die?
Groetjes van Mona
En van de syrtjes Jingle en Taran, de bellies James, Sirius & Albus en rusjes Nailah, Tiana, Snoepje en Amberle ♥

Hamstersam

Bericht door Hamstersam » 04 feb 2017, 16:23

_mona_ schreef:Het is toch helemaal niet negatief? Ze halen gewoon een aantal heel belangrijke punten aan waar je aan moet denken en rekening mee moet houden :)

Ik vat het wel een beetje negatief op, maar dat zal wel aan mij liggen. Ik wil het veel te graag dus dat soort reacties zijn juist goed :lol:
Ik vind het super dat je je zo goed wilt voorbereiden voor als je ooit wilt gaan fokken! En dat je het zo serieus aanpakt, ik vind je opzet er al heel goed uit zien :D

Dankje!
Ik ben, als ik die lees ook wel heel benieuwd naar hoe je het allemaal wilt doen. Het is makkelijk om te zeggen dat je lieve en gezonde hamsters wilt fokken, maar hoe selecteer je die?

Die vraag had ik als het goed is al beantwoord: Ik weet nog niet zo goed hoe ik moet selecteren, maar als ik met goede fokkers in contact kan komen weet ik zeker dat ze me hiermee willen helpen.
Het lijkt me erg leuk als ik een keer kan langskomen bij een fokker met een nestje dwergjes die me wat meer wil leren, daar sta ik compleet open voor :D

Gabriëlle
Leeftijd: 34
Contacteer:

Bericht door Gabriëlle » 04 feb 2017, 17:48

Fokken is ook niet altijd positief, je kan de jongen verliezen omdat het moedertje te weinig melk heeft, de moeder kan ziek worden of overlijden, het koppel kan opeens gaan vechten, en wat bij russen ook wel eens gebeurd is dat de moeder of vader opeens de ukjes aanvalt vanuit het niets en je de volgende ochtend een half ukje of alleen een hoofdje in de kooi ziet liggen enz..
Als je niet tegen een beetje zeer goed bedoelde opbouwende negatieve kritiek kan, moet je je afvragen of je wel opgewassen bent tegen wat je te wachten staat als je eenmaal gaat fokken ;).

Er zijn de laatste jaren héél veel mensen die willen gaan fokken, en het overgrote gedeelte onderschat het goed fokken van hamsters behoorlijk.
Naar mijn mening mag iemand die wil gaan fokken best even uitgedaagd mogen worden en hoeft het echt niet allemaal oeh ahh en geweldig gevonden te worden als je gaat fokken, je gaat tenslotte niet breien of haken als hobby, maar je wil levende dieren gaan fokken.

Hamstersam

Bericht door Hamstersam » 04 feb 2017, 17:58

daarom zei ik dit ook: 'Ik vat het wel een beetje negatief op, maar dat zal wel aan mij liggen. Ik wil het veel te graag dus dat soort reacties zijn juist goed :lol:'
Ik zal de goedbedoelde opbouwende kritiek gebruiken.

xAnnick
Hamsters: Phoebe <3

Bericht door xAnnick » 05 feb 2017, 16:49

Ik ben het alleen maar met de anderen eens: super dat je je informeert!

Je hebt al geschreven dat je wilt wachten, en dat kan ik alleen maar aanraden. Toen ik het hamstervirus kreeg, wilde ik ook heel graag fokken en een hamstery opzetten. Ik was toen 16 jaar. Nu ben ik 20 en zou ik echt niet meer zo een hamstery op willen zetten. Een pretnestje lijkt me wel heel leuk, maar bij een hamstery komt zo veel kijken en ik weet niet of dat allemaal kan bieden. Het vergt enorm veel geld en vooral tijd. Als je hamstertje op bevallen staat en jij zit op school, dan zul je dus naar huis moeten gaan, bijvoorbeeld.

Ik zou, als ik jou was, nog minimaal 2 jaar wachten. Dan weet je ook wat beter wat je in de toekomst wilt doen en nog een keer goed nadenken over je idee. En dan kun je in de tussentijd wat geld verdienen :D Je bent absoluut al goed op weg hoor, maar ik denk dat je er goed aan doet om je nog wat meer in te lezen en een keer mee te kijken bij hamstery's.
Rusje: ♥ Phoebe ♥
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017

Hamstersam

Bericht door Hamstersam » 05 feb 2017, 17:12

xAnnick schreef:Ik ben het alleen maar met de anderen eens: super dat je je informeert!

Je hebt al geschreven dat je wilt wachten, en dat kan ik alleen maar aanraden. Toen ik het hamstervirus kreeg, wilde ik ook heel graag fokken en een hamstery opzetten. Ik was toen 16 jaar. Nu ben ik 20 en zou ik echt niet meer zo een hamstery op willen zetten. Een pretnestje lijkt me wel heel leuk, maar bij een hamstery komt zo veel kijken en ik weet niet of dat allemaal kan bieden. Het vergt enorm veel geld en vooral tijd. Als je hamstertje op bevallen staat en jij zit op school, dan zul je dus naar huis moeten gaan, bijvoorbeeld.

Ik zou, als ik jou was, nog minimaal 2 jaar wachten. Dan weet je ook wat beter wat je in de toekomst wilt doen en nog een keer goed nadenken over je idee. En dan kun je in de tussentijd wat geld verdienen :D Je bent absoluut al goed op weg hoor, maar ik denk dat je er goed aan doet om je nog wat meer in te lezen en een keer mee te kijken bij hamstery's.
Denk ik ook!

Haags Hopje
Contacteer:

Bericht door Haags Hopje » 05 feb 2017, 17:50

lieve Sam, ik bedoel het echt niet alleen negatief.
maar je wilt ook wel weten waar je het net even beter over kan nadenken en kan uitwerken.
dit geef ik je. dat is niet negatief als je er iets van wilt leren.
het is negatief als je denkt dat het onzin is en je er totaal geen boodschap aan zou hebben, omdat het je plannen tegenwerkt of benadeelt word!

Geloof mij jij hebt echt al heel wat meer info verzameld en je ideëen opgesteld, dan menig nieuwkomer die wilt gaan fokken die nog eens ouder zijn dan jij ;)
Je bent echt niet verkeerd op weg en het straalt zeker al verantwoordelijkheid uit!
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.

Hamstersam

Bericht door Hamstersam » 05 feb 2017, 18:24

Haags Hopje schreef:lieve Sam, ik bedoel het echt niet alleen negatief.
maar je wilt ook wel weten waar je het net even beter over kan nadenken en kan uitwerken.
dit geef ik je. dat is niet negatief als je er iets van wilt leren.
het is negatief als je denkt dat het onzin is en je er totaal geen boodschap aan zou hebben, omdat het je plannen tegenwerkt of benadeelt word!

Geloof mij jij hebt echt al heel wat meer info verzameld en je ideëen opgesteld, dan menig nieuwkomer die wilt gaan fokken die nog eens ouder zijn dan jij ;)
Je bent echt niet verkeerd op weg en het straalt zeker al verantwoordelijkheid uit!
Ik weet wel dat je het niet negatief bedoelt, maar ik hoop dat als mensen dingen die ik heb opgeschreven niet goed (genoeg) vinden, ze ook tips geven van hoe het wél kan. Maar ik waardeer het al enorm dat je überhaupt zegt waar ik nog aan kan werken hoor! Dan heb ik weer iets om over na te denken :D

Komende exoknaag kom ik (als ik goede cijfers haal) weer en dan ga ik wat vragen maken en bij iedereen rondvragen enzo :D

Haags Hopje
Contacteer:

Bericht door Haags Hopje » 05 feb 2017, 18:40

misschien kun je reageren op mijn reactie. ik stelde je ook wat vragen waar je niet op in ben gegaan.

oh ik zie nu pas dat je antwoord gaf in de 'quote'
is niet zo duidelijk zichtbaar ;)
Het lijkt me juist leerzaam om kritiek te ontvangen, want dan kan ik weer nieuwe dingen leren. Van fouten leer je. Als ik nu bijvoorbeeld iets verkeerd zeg kunnen jullie me verbeteren, zoals Mariska al deed.
juist omdat mariska het al gedaan had, leek het mij niet nodig dit te herhalen. vandaar dat het misschien alleen negatief leek ;)
ik ga mee in wat mariska je al allemaal heb verteld ;)

waarom ik denk dat je kijk op fokken anders is over een paar jaar is omdat je zoals je zelf aan geeft wel foutjes zal maken en nog veel kunt leren, je weet ook niet nu hoe je zelf over paar jaar in het leven staat.(bijv. vriendje,studie,tijd,werk en andere vrijetijd besteding etc.)
dan zullen daar je doelen en je ideëen mee gaan veranderen over hoe je het gaat uitvoeren of op gaat zetten.
maar goed, het ligt vast aan mij dat ik daar wel bij stil sta en dat het wat pessimistisch overkomt :P
Laatst gewijzigd door Haags Hopje op 05 feb 2017, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
gr. Chantal

Plaats reactie