Jonge fokkers gelijk slecht?

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderator: I

Plaats reactie
iris1006
Hamsters: Coco & Janneke

Jonge fokkers gelijk slecht?

Bericht door iris1006 » 09 mei 2017, 18:59

Hallo allemaal,

Ik lees zelf vaak het hele forum door om te kijken naar tips, ervaringen en discussies vind ik ook altijd wel interessant.
Echter kom ik vaak tegen in topics van ( voornamelijk jonge) mensen die een eigen hamstery willen starten, of gewoon een keer een pretnestje willen, dat ze gelijk woorden neergezet als: "een 11 jarige die zich bedenkt dat baby hamsters schattig zijn, even naar de hoek van de straat rent (naar de plaatselijke dierenwinkel), daar 2 hamsters haalt en ze bij elkaar zet".
Natuurlijk zijn er dat soort mensen, die zich niet eens inlezen of ook maar ergens over nadenken voordat ze iets doen.
Maar ik denk dat er ook genoeg jonge mensen zijn die zich wel eerst inlezen, een goede fokker opzoeken, die zich verdiepen in genetica en die geven om hun dieren en ze niet beschouwen als "dingen waarmee je geld kunt verdienen".
Ik denk dat het dan oneerlijk is om hun ook gelijk neer te zetten als "een 11 jarige die er niks vanaf weet".
Nu is mijn mening denk ik wel duidelijk, maar ik ben ook benieuwd naar meningen van mede-forumgebruikers.
Vandaar dit topic :-) dus laat hier vooral je mening achter!!
Groetjessss

Hamstersam
Hamsters: Syr Dorus
Leeftijd: 15

Re: Jonge fokkers gelijk slecht?

Bericht door Hamstersam » 10 mei 2017, 08:56

Ik snap wel dat je zou denken dat alle jonge mensen geen goede fokkers zijn, maar je moet niet iedereen over een kam scheren. Ik heb al meerdere malen besloten een nestje te nemen, maar ik heb het nooit gedaan. Ik wacht tot ik er klaar voor ben maar lees me in. Ik ben me nu al een jaar aan het inlezen en ik ga naar de exoknaag om fokkers te ontmoeten en keuringen te bekijken. Zodat ik een goed begin kan hebben en ieders vertrouwen kan behouden. En als je besluit met hamster te fokken, is het best logisch dat je niet weet dat er zo veel bij komt kijken. Ik vind het al erg goed als je hier op het forum om advies komt vragen. Dus ik vind jonge fokkers niet per se slecht.
Groetjes van Sam en Dorus!
RIP Nemo, er wordt altijd aan je gedacht!

Dukat
Hamsters: Gul Dukat

Bericht door Dukat » 10 mei 2017, 14:00

Ik vind het juist goed als jonge fokkers zich uitgebreid oriënteren, want jonge fokkers (in spé) kunnen daardoor ook hun vrienden die wat onwetender zijn beter voorlichten om er niet zomaar aan te beginnen.

Daar komt ook nog bij dat niet elke ervaren fokker het zelfde is.

Als je met een fokker thuis kennis maakt let er dan goed op of hij/zij de hamsters in een ruim genoeg verblijf houdt. Kunnen de hamsters genoeg spelen en graven? Ogen de hamsters gezond? Stelt de fokker wel genoeg kritische vragen over jouw huissituatie? Gebruikt de fokker een stamboom? Vindt de fokker het belangrijk bij welk adres de ukken komen van de nieuwe eigenaren en hoe ze worden gehouden? Is de fokker eerlijk en open bij de vragen die jij stelt? Ook kritische vragen?

Ben ik nog wat vergeten om op te letten?

Fokkers zijn kritisch tegenover beginners en tegenover kinderen die denken aan zelf fokken. Dat is hun goed recht. Want kritisch zijn is niet meteen het zelfde als veroordelen of over één kam scheren. Iedereen die overweegt te beginnen met fokken, zal evengoed ook kritisch moeten zijn bij fokkers.
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik.

Romy S

Bericht door Romy S » 10 mei 2017, 16:15

helaas zijn er jonge fokkers die zich onterecht een hamstery noemen, helaas weinig kennis hebben, fokken met te lichte hamsters ( beneden de 150 gram)
Dieren die met regelmaat jong overlijden enz.
Vraag je waar ze de dieren vandaan hebben, krijg je het antwoord van 'een bekende fokker' dus geen namen.
Of een hamstery die met helaas bekende verkeerde lijnen verder fokt.
Weinig kennis van kleur heeft en dus ook genetica
Dan heb ik al gegeten en gedronken en wil van die hamstery absoluut geen dier, een fokker hoort eerlijk te zijn.
Helaas zijn er momenteel hamstery s met jonge fokkers die je maar beter kunt ontwijken. ik ben zelf wat aan t graven geweest bij een aantal en werd niet vrolijk van de antwoorden die ik kreeg.

Dus geen geweldige start, weinig ingelezen enz en verdrietige baasjes bij hamsters die al jong kunnen overlijden. ik raadt je aan net als hamstersam om te doen wat zij gedaan heeft en nog steeds doet, en neem de tijd voor alles, en wat wil je fokken? dwergen of syren?

Woon je nog thuis, vraag wel toestemming aan je ouders.
Een nestje kan heel leuk zijn maar houdt er rekening mee dat niet alles rozegeur en maneschijn is.
Ik had 2x 2 nestjes kort na elkaar, van 2 nestjes ging het niet goed, bij de eerste had de moeder niet genoeg melk, de overige 2 heb ik bij een van de anderen aangelegt. Gelukkig accepteerde zenga ze en ze zijn inmiddels groot.

het andere nest daar zal ik jullie de details van besparen, is voor mn ogen geruimd door de moeder. smiddags lagen her en der 3 ukken door de kooi waar ze niet naar omkeek en deze uiteindelijk bij het andere nest gelegt die een dag oud waren. De geboorte was zwaar en duurde lang, s nachts ben ik nog wezen kijken hoe het ging en kwam in een soort horror terrecht, heb nog een gaaf ukje kunnen redden en ook aangelegt bij de andere hamster. Spirit heeft met haar eigen 9 jongen 14 ukken groot gebracht.

Dus fokken kan leuk zijn, maar er gaat met regelmaat echt wel wat verkeerd, lees je aub goed in, ga naar fokkers toe en laat je voolichten, en bezoek shows en zorg dat je genoeg kennis in huis hebt voor je er uberhaupt aan begint
Hobbyfokker Syrische Hamster in Enschede https://www.facebook.com/Hamstery-Het-T ... 176487004/

Dukat

Bericht door Dukat » 10 mei 2017, 16:45

@Romy S,

Ik heb totaal geen ervaring en zal zelf nooit beginnen aan fokken, maar ik vind het ook belangrijk dat andere jonge mensen zich net als hamstersam zich uitgebreid oriënteren en vooral ook leren bij wie en hoe ze zich het beste kunnen laten voorlichten.

Is het zo dat een jonge fokker (in spé) het beste alleen contact kan opnemen met fokkers die aan shows deelnemen?
Hoe vindt een jong iemand die nog in de oriëntatiefase zit de juiste fokkers en niet een fokker die met te lichte hamsters of foute lijnen fokt?
Waar moet je als oriënterende (beginner in spé) op letten dat je de juiste kennis krijgt, van de juiste fokker wanneer je op een show of beurs komt?
Hoe heb jij je georiënteerd toen jij nog maar pas begon? Wat waren jouw ervaringen als beginner destijds?
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.

Romy S

Bericht door Romy S » 11 mei 2017, 17:32

zo dit lijkt wel een aanval.

Nou Dukat, hier kan ik heel kort over zijn.

De topic starter vraag naar meningen en er is genoeg te vinden over evt beginnend fokken, en jou vragen .Niet naar ervaringen over het fokken

ik heb het niet over showfokkers maar fokkers in het algemeen.
Mijn ervaringen zijn te lezen in de nesttopics en ook alle hulp die ik had en heb gekregen en ook nu nog steeds wordt er over n schouder mee gekeken, en dat is prettig :)
Hobbyfokker Syrische Hamster in Enschede https://www.facebook.com/Hamstery-Het-T ... 176487004/

xXjolienXx
Hamsters: 5
Leeftijd: 23

Bericht door xXjolienXx » 11 mei 2017, 19:01

Goh, ik vind toch dat een minimumleeftijd op fokken wel gepast zou zijn. Je bent met levende dieren bezig, en de materie is ook nog eens complex, dat een kind daar naar mijn mening niet geschikt voor is. Dan heb ik het nog niet over de ethiek en het gevoel erachter (je zet levende wezens in voor jouw 'plezier', de meeste kinderen nemen fokdoelen van gekende fokkers over omdat dat 'zo hoort', je ziet echt duidelijk dat ze hier zelf nog geen oordeel over kunnen vellen, wat normaal is), genetica bijvoorbeeld wordt niet voor niets pas in het 5de (?) middelbaar gegeven, en dan zit je nog maar op basisniveau. Stambomen uitpluizen is niet eenvoudig, geschikte fokdieren krijgen nog minder. Om contacten te leggen in het wereldje heb je toch ook enige maturiteit nodig. En je zou toch op zijn minst zelfstandig (dus zonder hulp van mama en papa, want die kunnen heus niet altijd) naar een dierenarts moeten kunnen indien nodig.

Ik vind het echt heel goed dat jonge mensen zich inlezen uit interesse en eventueel voor later, maar ik vind het gewoon niets voor die leeftijdscategorie.
Life is beautiful. Really, it is. Full of beauty and illusions. Life is great. Without it, you'd be dead.

Dukat

Bericht door Dukat » 11 mei 2017, 19:11

@Romy S,
Sorry als dit als een aanval overkwam, want zo was het absoluut niet bedoeld.
Misverstand.

Ik doelde met deze vragen in de hoop op meer aanvullende informatie van jou, over waar je als beginner op kunt letten.

Deze vragen stelde ik niet met als doel om jou onderuit te halen of zo, maar met als doel concrete helderheid te krijgen voor beginners. Het kan namelijk dat de vragen die ik stel niet bij elke beginner opkomen. Veel jonge mensen die besluiten te fokken zijn te enthousiast om zulke vragen te bedenken. Misschien zijn een aantal van die de jonge fokkers waar je geen positieve indruk van hebt, daar een voorbeeld van? Ik vind het ook niks dat onervaren mensen fokken met hamsters zonder voldoende kennis, hun enthousiasme voor laten gaan voor het krijgen van een realistisch beeld van de fokwereld.

Het kan erg waardevol zijn voor beginners om te weten hoe een ervaren fokker begon en wat deze in de loop van het vak heeft geleerd. Vandaar mijn vragen.

Als ik vragen stel, zoals aan jou, heb ik juist respect voor jouw kennis en ervaring en dan doet jouw info er voor mij juist veel toe.
Mensen die ik niet serieus neem stel ik geen vragen, ook geen kritische. Dit vind ik zo vanzelfsprekend dat ik niet altijd kan inschatten hoe ik kan overkomen op een ander.

Wel goed dat je zegt hoe ik op jou overkwam, dan hoop ik dat ik hiermee het misverstand uit de wereld kan helpen.
Laatst gewijzigd door Dukat op 11 mei 2017, 20:55, 2 keer totaal gewijzigd.

Hamstersam

Bericht door Hamstersam » 11 mei 2017, 20:53

@xXjolienXx bij mij op school heb ik in de 3e klas al genetica, en dat is inderdaad vrij basis. Maar je leert wel over lethale allelen en kruissingsschema's enzo. :D

Ik ben zelf heel enthousiast over evolutie en alles daaromheen, en hoe je soorten over generaties heen kunt verbeteren. Maar het is als jonge fokker inderdaad moeilijker om je te mengen in een fokkerswereld en om aan goede hamsters te komen, mee eens. Toen ik net wou beginnen met fokken dacht ik dat ik alles al bijna wist, maar kijk nu, een jaar later, hoeveel ik geleerd heb. En ik weet dat ik nog veel meer kan leren als ik wacht met fokken. Ik vind dat het niet zozeer om je leeftijd gaat, maar om hoeveel je over fokken weet. (Natuurlijk wel vanaf een bepaalde leeftijd, 16 ofzo). Want dat weet je dat iemand het echt wil en er tijd en moeite aan wil besteden.

Romy S

Bericht door Romy S » 11 mei 2017, 21:06

xXjolienXx schreef:Goh, ik vind toch dat een minimumleeftijd op fokken wel gepast zou zijn. Je bent met levende dieren bezig, en de materie is ook nog eens complex, dat een kind daar naar mijn mening niet geschikt voor is. Dan heb ik het nog niet over de ethiek en het gevoel erachter (je zet levende wezens in voor jouw 'plezier', de meeste kinderen nemen fokdoelen van gekende fokkers over omdat dat 'zo hoort', je ziet echt duidelijk dat ze hier zelf nog geen oordeel over kunnen vellen, wat normaal is), genetica bijvoorbeeld wordt niet voor niets pas in het 5de (?) middelbaar gegeven, en dan zit je nog maar op basisniveau. Stambomen uitpluizen is niet eenvoudig, geschikte fokdieren krijgen nog minder. Om contacten te leggen in het wereldje heb je toch ook enige maturiteit nodig. En je zou toch op zijn minst zelfstandig (dus zonder hulp van mama en papa, want die kunnen heus niet altijd) naar een dierenarts moeten kunnen indien nodig.

Ik vind het echt heel goed dat jonge mensen zich inlezen uit interesse en eventueel voor later, maar ik vind het gewoon niets voor die leeftijdscategorie.
@Jolien, ik ben het helemaal met je eens, het is geen kinderwerk, inlezen is alleen maar goed.

@Dukat, oke sorry. Wat je vraag betreft, daar wil ik best eens een topic voor openen wat ervaren van betreft, echter zit ik momenteel met oa gezondheidsproblemen en andere dingen, wat ook heeft ingehouden dat er om mij te ontlasten er 2 nesten door hamstery patches en Hamstery Philippo bij me zijn opgehaald omdat ik niet in staat was om mn belofte s waar te maken naar nieuwe baasjes en ze goed handzaam te krijgen. Ik was blij dat ik alles kon voeren door de pijn die ik had.
Daarbij heb ik voorlopig de deuren van mn hamstery gesloten voor onbepaalde tijd omdat ik het voor de jonge diertjes absoluut niet verantwoord vindt. Mn andere hamsters zijn er allemaal en gaan niet weg, ze mogen met pensioen en zijn nu huisdier. Afstand nemen van ze kan ik niet en doe het ook niet..
Ik wil dus best op jou vraag terug komen, maar alles op zn tijd. En eigenlijk is het een leuke vraag.

Dukat

Bericht door Dukat » 11 mei 2017, 22:55

Ach jee. Dat wist ik nog niet. Sterkte meid. Natuurlijk alles op z'n tijd.

iris1006
Hamsters: Coco & Janneke

Bericht door iris1006 » 12 mei 2017, 19:54

Dank jullie wel voor de meningen!
Daar was ik gewoon even benieuwd naar☺️.

Haags Hopje
Leeftijd: 37
Contacteer:

Bericht door Haags Hopje » 12 mei 2017, 23:56

een heel groot obstakel die ik tegen kom bij kinderen die willen fokken is de thuissituatie en schoolsituatie.
ouders nemen als het kind mag fokken meestal niet de verantwoordelijkheid en weten zelf al niet waar het kind aan gaat beginnen en wat het fokken op een verantwoorde en respectvolle manier inhoud.
Hoe kunnen ouders het kind dan bijstaan waar dat nodig is? alleen de kosten al van alles bij elkaar zullen ook de ouders al gauw onderschatten, waar een kind natuurlijk alleen al van afhankelijk is bij zijn/haar ouders.
ook willen ouders vaak niet dat school eronder gaat lijden en zullen al gauw terug komen van hun goedkeuring om te fokken als zij merken dat dit gebeurt en zullen de hamstertjes daar toch de dupe van zijn, omdat ze de deur uit moeten.

en dat zijn al obstakels die een jong kind dat nog thuiswonend is tegen aan kan gaan lopen, we hebben het nog niet eens over de kennis en vaardigheden op hamster gebied.

Ik denk dat Sam je ook heel goed kan uitleggen waar zij tegen aan liep toen zij van mij mogelijkheid kreeg een pret nestje met een dametje van mij te fokken.
waardoor het uiteindelijk toch niet door kon gaan.
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.

Hamstersam

Bericht door Hamstersam » 13 mei 2017, 08:52

Dat heb je goed uitgelegd Chantal! Ik wacht geduldig af, haha.

LadyGuardian
Hamsters: -
Leeftijd: 29

Bericht door LadyGuardian » 25 mei 2017, 02:42

Ik denk ook dat fokken voor de meeste kinderen niet weggelegd is. De meesten mochten uiteindelijk na lang er om vragen eindelijk een hamster en na het lezen over fokken bedenken ze te gaan willen fokken.

Vaak is dit een impulsieve actie, zonder ervaren begeleiding. De ouders weten vaak ook weinig over zo'n dier. En de ouders kunnen/willen dan niet de goede beslissing maken op het gebied van dierenartsen enz. Want een DA is best prijzig als de aanschafwaarde van een hamster nog geen tientje is... en een kind van elf kan die beslissingen al helemaal niet nemen. Of er zelf iets aan doen. Daarnaast kan een hamster 1 a 2 jongen krijgen maar ook hogere aantallen en 1 houden is leuk, maar 12 al minder (bij wijze van).

Echt niet elke 11 jarige is zo, maar ik vind dat je de verantwoording over levende dieren niet bij een kind moet neerleggen. Al helemaal niet voor eigen plezier.
Groetjes Sanne en een pootje van katzels Roderick en Sjakie.
~ In liefdevolle herinnering: Bounti, Amon & Winx en Joop ♡

Plaats reactie