Syrische hamster uit dierenwinkel bleek zwanger, hulp gevraagd!

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderator: I

Suus80
Hamsters: Lilly

Syrische hamster uit dierenwinkel bleek zwanger, hulp gevraagd!

Bericht door Suus80 » 23 jan 2018, 20:11

Lieve hamster kenners,

Mijn dochter heeft een hamster gekregen uit de dierenwinkel, een schattig syrtje, van nu tien weken.
Afgelopen donderdag bleek tot onze grote schrik dat we ineens niet 1 maar nu 10 hamsters hadden, ze was bevallen. Ik denk dat het in de nacht van 17 op 18 januari gebeurd is.
Helaas in een klein hamsterhuisje en in een traliekooi. We kwamen erachter doordat dochter haar uit haar huisje tilde en er allemaal baby's door de kooi rolden.
Van schrik hebben we ze bij elkaar geraapt en terug gelegd in het huisje. Gelukkig accepteerde moeder haar jongen nog, het heeft ons wel een slapeloze nacht opgeleverd door de stress.
Ik ben me als een gek gaan inlezen op dit forum en internet en heb allerlei eiwitrijk voedsel (zonnepitten, noten, eiwit, gekookte kip, Brinta, havermout, vogelzaad, andijvie, sla en Griekse yoghurt) gekocht en dat bieden we haar nu dagelijks aan. Ze lijkt een goede moeder en de jongen groeien goed. Je ziet nu tekeningen en ze hebben al wat haartjes.
Nu heb ik nog wel een aantal vragen.... vandaar dat ik me heb aangemeld op dit forum.
Ze liggen nu met zn tienen (moeder en 9 baby's) in een vrij klein huisje, kan dit kwaad?
Wanneer kan ik ze overzetten in een andere kooi? Ik heb een hamster aquarium besteld, lijkt me veiliger dan een tralie kooi.
Wanneer ga ik de ukkies bijvoeren, en kan ik dan bijvoorbeeld andijvie in het huisje strooien of regelt moeder dat?
Vanaf welke leeftijd mag ik de ukjes aanraken?
Waarschijnlijk is het een inteelt nest, moet ik dan nog ergens extra rekening mee houden?

Alvast bedankt voor de reacties en hulp.

Groetjes Suzan

Eveline
Leeftijd: 41

Re: Syrische hamster uit dierenwinkel bleek zwanger, hulp gevraagd!

Bericht door Eveline » 23 jan 2018, 21:23

Hoi Suzan,

Dat was schrikken, maar wat fijn dat mama hamster niet zo heel snel van haar stuk te brengen bleek!
Je hebt al heel wat goede acties ondernomen door mama extra voer aan te bieden.
Dat ze met zijn allen in het huisje liggen is niet zo erg, als mama het echt te krap vindt zal ze ze wel verhuizen. Je kan in ieder geval wel vast extra nestmateriaal (hooi, WC-papier bijv) in de kooi leggen zodat ze ergens anders in een hoekje een nestje kan maken als ze daar behoefte aan heeft.

Wat dat betreft kan het nog wel problemen gaan opleveren als de ukjes gaan rondscharrelen door de kooi. Ik weet niet hoe groot de tralie-afstand is, maar de kans zit erin dat de ukken tussen de tralies door passen als het zover is... ik weet niet wat voor kooi je hebt, hoe hoog de onderbak is?
Als je denkt problemen te gaan krijgen met ontsnappende hammies zou ik ze verplaatsen naar een andere kooi/bak/aqua zodra ze uit het nestje komen. Oppakken kan vanaf een week wel een keertje, maar als ze zelf de boel gaan verkennen is het sowieso niet zo'n probleem.

Andijvie kan je buiten het huisje ergens op de bodembedekking of een klein schaaltje leggen; eerst voor mama, maar als de kleintjes gaan rondwandelen ontdekken ze het vanzelf ook, en dan gaan ze er wel van mee snoepen.

Inteelt komt wel vaker voor bij hamsters, zoals je ondertussen vast wel kan begrijpen... ;)
Het is verder niet iets waar je echt rekening mee moet houden; het kan niet direct kwaad tenzij het generaties achter elkaar voorkomt.
En zelf straks de geslachten op tijd scheiden zorgt ervoor dat je niet nog eens hetzelfde meemaakt.

Succes ermee, en nu het toch zover is: geniet ervan, dat kleine hamstergrut!
Als je nog meer vragen hebt.. kom maar op!
Groetjes van Eveline

xAnnick
Hamsters: Phoebe <3
Leeftijd: 22

Bericht door xAnnick » 23 jan 2018, 21:24

Wat vervelend dat jullie nu met een nestje opgescheept zitten, maar wat goed dat je informatie verzamelt!

Ik heb zelf geen ervaring met nestjes, maar ik kan je alvast de tip geven om de meestgestelde vragen over fokken & voortplanting (klik) door te lezen, daar staat al een hoop informatie in.
Rusje: ♥ Phoebe ♥
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017

Suus80

Bericht door Suus80 » 23 jan 2018, 21:50

Dank je wel voor je snelle reactie Eveline.
De onderbak van de kooi is ongeveer 10 centimeter, ik hoop dat ze daar niet zomaar uitklimmen.
Als ze gaan wandelen zet ik ze over in de nieuwe kooi. Dan met of zonder huisje?
Ook nog een vraagje over het groenvoer....als ik veel andijvie neerleg dan gaat moeder het hamsteren. Gaat dit niet rotten in het huisje?

Ben erg blij met je hulp

midnightflower
Leeftijd: 27

Bericht door midnightflower » 26 jan 2018, 12:01

Fijn om te lezen dat jullie zo goed voor ze zorgen!

Als de ukken gaan rond hobbelen kan je ze overzetten naar het aquarium, samen met wat 'oude' bodembedekking/nestmateriaal zodat ze hun vertrouwde geur meenemen. Op deze leeftijd hebben ze de oogjes (bijna) open dus kan je ze ook rustig aan handen laten wennen.
Een ruim schuilhuisje met open onderzijde lijkt me ideaal, een berg nestmateriaal kan ook hoor maar ik heb bij mijn opvang mama's altijd gemerkt dat ze de extra beschutting toch wel prettig vonden.

De andijvie gaat waarschijnlijk gewoon op, ze heeft de krachten nu hard nodig ;)

Romy S

Bericht door Romy S » 27 jan 2018, 01:06

waauw dat is schrikken zeg, ik schrok er ook van. eveline heeft je supergoede tips gegeven. Je hoeft zelf nog niet veel te doen hoor wat voer voor de ukkies k geef mama en later de ukken ook altijd pap, brinta met volle koffiemelk, eiwitvoer,(vogelafdeling) en havervlokken voor de energie, maar muslie vinden ze er ook heerlijk door. voor mama is het goed voor de melkproduktie. rond de 10 dagen beginnen ze zelf te eten en je kunt ze dan rustig wat andijvie en witlof geven, mama hamstert het voer wel in haar nest hoor, dus kunnen ze lekker knagen. trosgoerst is in het begin ook fijn voor de ukkies, ik strooi dit in t nest. met 14 dagen gaan de oogjes open en beginnen dan door de bak te lopenr. het is voor nu niet erg dat je kooi te klein is, mama is er niet ver vandaan en de ukken zijn zo klein als je vingertoppen die liggen nog in het nest en gaan echt niet door de tralies. die klimmen dus echt nog niet. Ik zou met een dag of 10 wel even de plashoekjes verschonen. Met drie weken is ook het gehoorr ontwikkeld en staan de oortjes los van hun koppies. wel moet je ze veel voeren want ze eten je de oren van het hoofd zodra ze beginnen te eten en door de kooi gaan wandelen op zoek naar eten.

met handtam maken kun je beter wachten tot ze een dag of 14 zijn, beter is nog wat langer wachten.Je doet ze echt geen plezier mee en ook hun gehoor is dan nog niet ontwikkeld, en zullen dan alleen wat angstig zijn.

De kooi verschonen kun je met een dag of 10 doen, maar laat wel een deel van het nest liggen voor de geur en blijft het vertrouwd.
Hobbyfokker Syrische Hamster in Enschede https://www.facebook.com/Hamstery-Het-T ... 176487004/

Suus80

Bericht door Suus80 » 27 jan 2018, 19:42

Ik ben erg blij met jullie tips en adviezen. De jongen groeien goed en maken behoorlijk veel geluid af en toe.
Helaas hebben we vandaag een ukje dood gevonden. Moeder had hem half uit het huisje geduwd en likte hem af en toe. Was echt hartverscheurend. Hij was helemaal gaaf, alleen een beetje plat. Leek er bijna op dat hij in de verdrukking had gezeten, kan dat? We hebben hem maar weg gehaald, leek ons het beste.
Hoe komt het dat we nu, na 10 dagen nog een jong zijn verloren? Hebben we iets niet goed gedaan? Moet ik er rekening mee houden dat er nog meer komen te overlijden? We waren allemaal echt wel even verdrietig. Ik vind het sowieso allemaal best zorgelijk zo'n nestje. Ik wil het zo graag goed doen, maar dit voelt heel erg als falen.

Selena
Leeftijd: 40

Bericht door Selena » 27 jan 2018, 21:08

Je doet het hartstikke goed joh. Het overvalt je dus gevoel van onmacht is begrijpelijk maar voel het maar niet als falen. De dierenwinkel is fout jij doet wat je kan. En zo te lezen doe je het goed.
Het is de natuur dat er soms een jong overlijdt. De moeder weet instinctief heel goed als er iets mis is met een jong. Natuurlijk is het sneu om te zien maar waarschijnlijk had dit jong het toch niet gered. Probeer er maar van te genieten. Straks als ze gaan rondscharrelen wordt het nog veel leuker. Zet m op.
groetjes van Selena.

Suus80

Bericht door Suus80 » 28 jan 2018, 14:52

Bedank voor je berichtje. Helaas is er nog een tweede jong overleden, deze leek wel een afwijking/ ontsteking aan zijn onderkant (geschlachtsdelen) te hebben, was erg rood en vochtig, niet van ontlasting, meer van urine. Het was helder vocht. Ik kan evtentueel een foto mailen. Hij leek ook uitgedroogd. Heb het huisje ontsmet en het nestmateriaal verschoond. De rest van de jongen zien er voor nu wel goed uit. Hopelijk was dit de laatste die dood ging, want wat een verdriet heeft dochterlief er steeds van. En ik zelf eigenlijk ook wel.
Heb ook de dierenarts nog gebeld om te vragen of het iets besmettelijks kon zijn en of het een idee was om ze allemaal preventief antibiotica te geven maar dat vond ze niet nodig. Leek mij best een goed idee namelijk. Morgen bel ik mijn eigen dierenarts, dit was een spoedarts omdat het weekend is, ik wil ook graag zijn mening weten. En die van jullie ook natuurlijk. Alvast bedankt weer voor de reacties.

xAnnick
Hamsters: Phoebe <3
Leeftijd: 22

Bericht door xAnnick » 28 jan 2018, 21:13

Hoe treurig het ook is dat er jongen overlijden, het kan inderdaad gebeuren. Mams is nog heel jong, heeft waarschijnlijk ook een niet al te beste start gehad en had niet de tijd om te aarden toen er al jongen waren...Ook zullen de jongen genetisch waarschijnlijk niet heel sterk zijn, dat kan allemaal bijdragen aan zwakte en eventueel overlijden.

Je doet wat in je macht ligt, meer kun je niet, hoe vervelend ook. Je doet het super, dus verwijt jezelf alsjeblieft niks.
Rusje: ♥ Phoebe ♥
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017

Suus80

Bericht door Suus80 » 28 jan 2018, 22:11

Jullie lieve berichtjes doen me erg goed, super bedankt hiervoor.

Suus80

Bericht door Suus80 » 29 jan 2018, 10:32

Nog een vraagje: de moeder haar vacht is piekerig en ziet er niet goed verzorgd uit. Komt dit vaker voor tijdens ze zoogperiode? Komt het doordat de kleintjes op haar plassen?
Ik voer haar heel goed bij, ze krijgt: Brinta met kittenmelk, havermout, zonnebloempitten, pijnboompitten, eiwit, sesamzaad, avocado, komkommer, sla, andijvie, ongezouten en ongebrande noten, gehakt en gekookte kipfilet in kleine hoeveelheden.
Ze weegt nu nog 100 gram. Ik denk dat ze wel afgevallen is, maar ze woog natuurlijk al niet veel omdat ze zo jong moeder is geworden.
Zal ik een zandbakje neerzetten, zou dat helpen?

Mirkku
Leeftijd: 26

Bericht door Mirkku » 29 jan 2018, 16:44

Het is nogal wat, voor een aantal jongen zorgen. Ietwat onverzorgde vacht is niet zo gek. Heb je wel een bakje met chinchillazand in de kooi staan? Aan je laatste vraag te zien niet, dus dat zou ik zeker meteen doen. Goed bezig qua bijvoeren hoor, echt top! 100 gram vind ik wel extreem weinig, maarja, ze is zelf natuurlijk ook nog maar een jonkie he! Dat moet je niet vergeten. Meer doen dan lekker blijven bijvoeren kun je niet doen. HEb je het idee dat de moeder naar jou toe sociaal is? Wil ze er misschien af en toe zelfs uit? Dat merkte ik op een gegeven moment bij mijn 'moeders' wel, dat ze na een dag of 10 toch af en toe even een kleine pauze namen/wilden. Je kunt haar natuurlijk elke week even wegen om te kijken hoe haar gewicht gaat.

Ik denk dat de overleden jongen wel een combinatie kunnen zijn van inteelt en een moeder die het echt heel zwaar heeft, hoewel je bij dat laatste vaak ziet dat ze echt 'geruimd' worden en dus door de moeder opgegeten. Maar je zal wel zo goed voeren dat ze dat niet 'nodig' vond, dus dat lijkt me wel een goed teken.
Kun je een foto van de kooi plaatsen? Misschien dat er dan nog wat tips zijn qua indeling etc. Als je geen groot huisje hebt (met open onderkant) waar ze naar kunnen verhuizen, dan kun je misschien een wilgenbrug buigen en die neerzetten. Natuurlijk met veel wc-papier als nestmateriaal!

Succes!
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, syrenman Herman, de 4 gekko's en van alle wandelende takjes en kevers.

Romy S

Bericht door Romy S » 29 jan 2018, 17:04

Je bent goed bezig hoor, helaas komt het regelmatig voor dat niet alle jongen het overleven. de zwakkeren naar onder in het nest zakken en ja ahw verpletterd worden oof een nakomertje die het niet redt, hier kan een dierenarts ook niets aan doen en is het nou eenmaal de natuur die genadeloos in grijpt. Ik zou wel het huisje eruit halen zodat ze de ruimte krijgen .
Klein dapper moedertje, wat een opgave voor haar, ja verwen haar maar lekker, en om nu de overige 8 ukken groot te brengen zal voor haar een hele klus nog zijn. Voor haar is het denk ik beter dat het nest minder groot is, hoe rot het ook is voor julllie, maar denk maar aan jullie dapper moedertje
Hobbyfokker Syrische Hamster in Enschede https://www.facebook.com/Hamstery-Het-T ... 176487004/

Suus80

Bericht door Suus80 » 29 jan 2018, 21:12

Woensdag komt de nieuwe kooi/ aqua. Dan krijgen ze daar een groter huis zonder bodem en er zit een glazen plateau in wat als zandbak zal fungeren. Ik zal dan ook een foto maken en proberen hier te laten zien.
Mama komt zeker nog wel eens om aandacht vragen en gaat soms ook een kwartiertje dr eigen gang. Sinds vandaag komen de jongen haar soms achterna en scharrelen dan door de kooi. Echt super schattig om te zien. Ze vinden ook altijd hun weg weer terug naar het huisje, zo bijzonder. Ze eten ook al zelf, andijvie en havermout en zonnebloempitjes. Hopelijk blijft het nu goed gaan.

Plaats reactie