Help!!!

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderator: I

tassie

Help!!!

Bericht door tassie » 20 apr 2018, 22:11

We hebben 2 rusjes voor de kinderen.
1 man en 1 vrouw. Ze zitten in aparte kooien.
Heb de kinderen uiteraard gewaarschuwd ze zien bij elkaar te laten en ze weten ook waarom niet.
Maar de vrouw vertoonde al de hele week raar gedrag: Graven in het zaagsel (waardoor alles elke keer op de kast en vloer terecht kwam), nestmateriaal uit haar huisje slepen en verstoppen onder het zaagsel, bijten terwijl ze erg tam is. Af en toe piepen terwijl ze normaal erg stilletjes is.
Ik had dus al zo'n voorgevoel en had vanmorgen al zitten zoeken naar de kenmerken van een zwangerschap. Ze was overigens niet echt dikker dan normaal.

Zij heeft een 2 kooien op elkaar die verbonden zijn met buizen.
Het looprad staat boven, haar huis en voer en drinken beneden.
Zojuist zat ze boven en ik ging nog eens kijken. Ze komt dan ook echt naar de tralies alsof ze eruit wil.
Plotseling hoorde ik vanuit beneden gepiep... mijn voorgevoel was dus juist en ze heeft onverwacht een nestje gehad.
Mijn dochter heeft de mama een uur of 2 geleden nog uit de kooi gehaald en ben bang dat dit niet echt goed is.
Ik heb de kooi nu verplaatst naar onze slaapkamer om haar rust te geven en zeker te weten dat de kinderen haar niet meer storen.
Ik weet nu echter niet zo goed wat te doen.. Heb even snel met een lepen het zaagsel waar ze onder zit even met een lepel een beetje opgetild om te kijken hoeveel het er zijn (mama zat boven in de kooi en het nest beneden) en ik zie er maar 1tje. Denk dat het vandaag dus geboren is maar vind 1 wel weinig of niet? Durf niet verder te kijken om te zien of er misschien dode zijn ofzo en zo het nest te verstoren.
Deze mama heeft met dezelfde papa al eerder een nest gehad toen ze nog niet bij ons woonden en daar heeft ze alles doodgebeten omdat de verzorger destijds de kooi tussendoor had schoongemaakt.... Dat weet ik dan weer wel dat dit nu niet mag,
Kan het kwaad dat mijn dochter haar er net nog uit heeft gehaald? Zou ze misschien nog niet klaar zijn met bevallen omdat het er maar 1tje is? Niet dat ik dat echt verwacht als ze verder gewoon rond loopt maar ja... ik heb er dus geen verstand van.

Mirkku
Leeftijd: 26

Re: Help!!!

Bericht door Mirkku » 20 apr 2018, 23:29

Ik denk dat, misschien mede door de niet optimale verzorging en het gesleep van de kooi, mama en nest misschien wel gestoord zijn. Ik zou haar zeker nu met rust laten maar héél erg veel lekker eten en bodembedekking geven, gewoon op een andere plek in de kooi. Lees even bij 'fokken & voortplanting' want daar staan heel erg veel tips. Mama heeft nu vooral extra eiwitten nodig: dat ze geen extra eiwittten heeft gehad omdat je niet wist dat ze zwanger was kan een reden zijn dat ze nu de kinderen opeet, om zo zichzelf gezodn te houden. Zou zeker niet meer met voorwerpen in het nest gaan, je hebt er niks aan om nu te weten hoeveel kleintjes het zijn en het stoort mama alleen maar meer.

Dus lekker met rust laten en vooral gaan bijvoeden nu.
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, syrenman Herman, de 4 gekko's en van alle wandelende takjes en kevers.

tassie

Bericht door tassie » 20 apr 2018, 23:33

Ja weet dat dat inderdaad niet ideaal is de kooi verplaatsen, maar het moest wel want als de kinderen eerder wakker zijn als ik,
en naar de huiskamer gaan, zij dus de kooi open maken en de hamster eruit halen enzo.
Dus vandaar dat ik haar nu heb verplaatst naar onze slaapkamer zodat ze in ieder geval niet meer gestoord word door de kinderen en ze lekker rustig zit.
Ik zal wat extra reepjes toiletpapier in de kooi laten vallen en wat extra eten geven.
Morgen maar even kijken naar extra eiwit rijk voer....

tassie

Bericht door tassie » 20 apr 2018, 23:44

Nog een vraagje... Las dat hondenbrokken evt beter zijn dan kattenbrokjes. Ik heb hondenbrokken in huis. Deze hebben 25% eiwit.
Mag ik dit haar alvast bijgeven?

tassie

Bericht door tassie » 21 apr 2018, 00:07

Och germ.. Had gewild dat ik het toch echt eerder had opgemerkt :(
Maar ja ben ook nog niet zo thuis in hamsters aangezien we ze net 2 maanden hebben... Ja de algemene verzorging uiteraard maar dit kwam een beetje uit de lucht vallen...
Terwijl ik het wc papier in reepjes in de kooi liet vallen kwam ze het meteen halen en verzamelen.
Blijkbaar had ze dat dus echt wel nodig... Voel me wel schuldig nu :(
Probeer altijd het beste voor ze toen. Bv toen wij ze kregen zaten ze beiden in kooitjes van 38cm breed.... Die heb ik dus meteen de deur uit gedaan!
(nou ja, heb ze nog wel en is dadelijk wel handig voor het evt. tijdelijk scheiden van de babies haha) maar vond dat zo klein en zo zielig!
Snap niet dat die nog verkocht worden in dierenwinkels als je een hamster komt kopen.

Mirkku

Bericht door Mirkku » 21 apr 2018, 09:38

Wacht... je hebt ze twee maanden!? een hamster is 3 weken zwanger, niet 2 maanden... dan zij nde hamsters dus toch samengeweest?
Voor nu kan ene hondenbrokje wel, ze hebben volgens mij ewl veel zout dus zou vandaag echt evne zoeken naar meelwormen, volle koffiemelk met havermout, dat soort dingen.

Liefs van Mirjam, syrenman Herman, de 4 gekko's en van alle wandelende takjes en kevers.

melson

Bericht door melson » 21 apr 2018, 09:47

...want als de kinderen eerder wakker zijn als ik,
en naar de huiskamer gaan, zij dus de kooi open maken en de hamster eruit halen enzo.
dit is ook niet de beste idee, ook al is die niet zwanger. dit levert de hamster extra stress op.
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------

tassie

Bericht door tassie » 21 apr 2018, 11:51

Mirkku schreef:
21 apr 2018, 09:38
Wacht... je hebt ze twee maanden!? een hamster is 3 weken zwanger, niet 2 maanden... dan zij nde hamsters dus toch samengeweest?
Voor nu kan ene hondenbrokje wel, ze hebben volgens mij ewl veel zout dus zou vandaag echt evne zoeken naar meelwormen, volle koffiemelk met havermout, dat soort dingen.
Ja sorry dat stukje was ik vergeten te vermelden.
Zei al dat de kids weten dat het niet mag en waarom ... en vergat er dus bij te zeggen dat ze het dus waarschijnlijk toch een keer hebben gedaan in een onbewaakt ogenblik :evil:

Anna-Elisa
Hamsters: Kapitein :)

Bericht door Anna-Elisa » 21 apr 2018, 20:03

Heb je het loopradje en zandbakje uit de kooi gehaald? Anders zou ik dat nog even doen. In dit geval zou ik het niet direct doen, aangezien mama al genoeg gestuurd is. Maar het is wel iets om in de gaten te houden. :)

Mirkku

Bericht door Mirkku » 22 apr 2018, 23:46

Hoe oud zijn de kinderen? Vind het nu toch wel een beetje een gek verhaal. Ze hadden elkaar ook (ernstig) kunnen verwonden... Misschien de kinderen niet meer zonder toezicht bij de hamsters laten?

Wat anna-Elisa zegt kan ook een goede zijn ja, tot de hamstertjes goed rondlopen met oogjes open en dus kunnen rennen het loopwiel er even uit.

Natuurlijk zijn we ook benieuwd naar een update en/of foto's als die er zijn!

tassie

Bericht door tassie » 23 apr 2018, 17:20

De kinderen zijn 8. En we hebben ze uiteraard gewaarschuwd ze niet bij elkaar te zetten ivm vechten en inderdaad babies....
Ook altijd gezegd dat ze de hamsters er niet zonder toestemming of toezicht uit mogen halen.
Maar je kent dat wel in het weekend: Je wilt nog eeeven in bed blijven en ze gaan vast tv kijken en tja... mama is er niet dus we doen het toch (blijkbaar!) :(

Zoals gezegd had ze 2 kooien. 1 onder en 1 boven verbonden met de buizen. het rad zit op de bovenverdieping dus dat is geen probleem.
Ze doet het goed. Het is er echt maar 1tje. Weinig dus maar ook geen sporen van bloed of opgegeten evt dus blijkbaar is dit de enige die geboren is.
Geen wonder ook dat ik haar niks dikker zag worden.

Ze blijft er goed bij. De kooi staat nu dus op mijn slaapkamer zodat de kinderen er niet bij komen.
Met voeren komt ze altijd naar buiten om te kijken en komt dan ook echt voor aandacht: Komt naar je toe, wil naar je hand, loopt naar de rand van de kooi als ze geen aandacht krijgt alsof ze will zeggen: Joehoe aai me eens.
Maar durf het niet goed. WIl haar wel echt met rust laten.
Soms gaat ze even in de buis slapen alsof ze even rust van de kleine wil maar gaat ook binnen paar minuten weer terug.
Heb alleen foto van de eerste dag dus want heb het nest lekker met rust gelaten, behalve even naar binnen spieken als mams kwam voor het eten :D
(het zilver rechts is van de lepel waarmee ik het even aan de kant hield)

Afbeelding

Mirkku

Bericht door Mirkku » 24 apr 2018, 13:30

Toch altijd wel schattig, zo'n naakte 'wurm'. Wat voor nestmateriaal heb je erin? Als het hamsterwatten zijn dan kun je die beter niet meer geven, daar kunnen pootjes in verstrikt raken en ik heb ook wel eens erger gehoord... Reepjes fleece en wc-papier zijn wel veilig.
Zal vast niet lang meer duren voor de kleine door de kooi kruipt!

tassie

Bericht door tassie » 26 apr 2018, 17:38

Ja helaas zaten er nog hamsterwatten in het huisje voordat ze begon te nestelen.
Had al gezien dat dit niet zo goed was, al schijnen er diverse soorten te zijn en was dit een eetbaar soort (schijnbaar...)
Dus tja, helaas zit dat erin. Maar zoals je ziet heeft ze dat maar in kleine stukjes meegenomen en het meeste was gewoon zaagsel en heb ik
nadat ik merkte dat ze de baby had er veel wc papier in reepjes bij gegooid wat ze er nu netjes in heeft verwerkt.
Dat moet dus hoop ik wel goed komen.

Verder... hoor ik mama heel veel 's nacht in het looprad boven in de kooi. Geen gevaar dus voor de kleine maar vind het altijd zo zielig dat die dan
alleen achter blijft in het nest. Zal vast in orde zijn want hoor de kleine dan verder ook niet piepen ofzo.
Als ik die wel hoor piepen is het meestal juist als mama erbij zit.
Vind de kleine nog altijd erg klein. Ken de standaard natuurlijk niet want dit is mijn eerste nestje maar bij mijn weten is het nu dus 6 a 7 dagen.
Zie wel de kleur op de huid zeg maar maar geen haar, Loopt niet rond, zit erg verstopt en ik vind het erg klein. Nauwelijks groter dan 2 vingerkootjes ( denk net 2 cm...) Zie wel nu de pootjes een beetje maar vind het nog steeds erg klein. Als ik de dag na dag foto's bekijk van https://www.dwerghamster.nl/russische/n ... /index.php dan zou ik die nog vergelijken met een dag 3 foto zeg maar....
Nou ja ongeveer dan. Het heeft nog zeker geen haar maar zie wel de donkere tekening op de huid.. dus niet meer helemaal roze als in het begin.
Weet ook niet wat heel normaal is uiteraard en ik wil ook niet uitgebreid kijken, dus kan alleen een snelle blik werpen als mama eruit komt.

Wat kan ik overigens met mama??? Ze komt meteen uit het nest als ze me hoort.
Komt echt kijken wat ik doe, reageert op mijn geluid en klimt naar de rand van de bak als ik die open maak om eten
of drinken bij te vullen. Ze lijkt echt om aandacht te vragen. Ze is ook veel aandacht gewend namelijk.
Zelfs een lekker stukje komkommer ofzo pakt ze wel in de pootjes maar snuffelt dan toch aan de hand alsof ze liever eruit wil
dan het op te eten. Uiteindelijk leg ik het er wel in maar vind het zo zielig. Weet niet goed of mama nu wel even uit de kooi mag voor wat 1 op aandacht. Mag dit nu wel of niet?

Mirkku

Bericht door Mirkku » 26 apr 2018, 17:55

Oh ja, je mag mama lekker de aandacht geven die ze wil hoor, zou zeker goed naar de hamster kijken wat ze wil. het is inderdaad ook wel lastig in te schatten hoe thet met een jong gaat, juist als er maar 1 is denk ik, want anders kun je het altijd vergelijken. Het zal even afwachten blijven.

Het is logisch dat de kleine stil is als mama er niet is: mocht er dan een roofdier in de buurt zijn dan wordt die niet ge-allarmeerd. als mama er is, is het 'veilig' en kan een piepje geen kwaad. Dit zie je bij heel veel jonge dieren wel.

tassie

Bericht door tassie » 26 apr 2018, 18:05

Toch nog een hele opgave dit hoor!
Ook al is het ongepland, ik wil er natuurlijk wel een succes van maken uiteraard!
Houd het dan ook goed in de gaten en de kinderen mogen er onder GEEN beding bij!
Alleen als ik zie dat bezig ben met het eten en drinken en de mama rond loopt mogen ze een snelle blik werpen als ze stil zijn en niks aanraken maar
binnen 10 seconden moeten ze ook weer weg en het alleen laten. Ze accepteren dat ook wel omdat ze weten dat ik het anders weg doe als het groot is. Nu mogen ze omdat het er maar 1tje is, deze houden als alles goed gaat. Maar ze weten ook dat er ZEER strikte regels gelden vanaf nu!
1: Nooit meer uit de kooi zonder mij erbij! Ook niet stiekem!
2: Nooit meer TEGELIJK uit de kooi.
3: Nog een keer niet luisteren en dit toch doen en weer een nest veroorzaken= Direct ALLE hamsters weg!!!
klinkt zo hard maar da's de enige manier dat ze luisteren uiteraard want zijn bang dat ze weg moeten
(Uiteraard kan ik het dan toch niet over mijn hart verkrijgen ze weg te doen dus da's een loos dreigement maar als het werkt voor hun..... :D)

Ze moeten vanaf nu gewoon weten wat hun plaats is en dit niet nog eens doen!
Nu was het er maar 1tje.. maar voor het zelfde geld waren het er 10! En dan?? Wat als niemand die wil? Doe ze ook niet zomaar aan
iedereen weg. Dus hoop dat de dreigementen hun werk doen. Voor nu blijven ze netjes van mama weg en zorgen ze beiden netjes voor de papa.
Hoop dat dit ook netjes zo blijft want nestjes zijn geen kinderspel en horen bij fokkers en niet bij mij al doe ik er alles aan om het nu in goede banen te laten lopen. Deze papa en mama hebben dus al eerder een nestje gehad bij iemand die dus nog erger een leek op dit gebied was als ik, en die dus de kooi heeft schoongemaakt tijdens een nest.... Dus mama heeft ervaring met babies opeten... Gelukkig gaat nu alles goed en ik doe alles om deze kleine zeker te weten gezond op te laten groeien!

Plaats reactie