Fokken met dezelfde vader

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderator: I

Plaats reactie
anoniempje3000

Fokken met dezelfde vader

Bericht door anoniempje3000 » 24 jan 2019, 20:58

Hoi allemaal,

Ik heb een mannetjes hamster van ongeveer 7 maanden. En een vrouwtjes hamster van ongeveer 3 maanden. Zij zouden samen prima een nestje kunnen maken!

er is echter 1 ding wat me tegenhoud. ze hebben dezelfde vader. wel een andere moeder. is dit erg?

het gaat om rusjes.

Sicos
Beheerder
Hamsters: 1 robbie en 1 rusje
Leeftijd: 42

Re: Fokken met dezelfde vader

Bericht door Sicos » 24 jan 2019, 21:12

In principe kan dat wel alleen zou ik daarna niet nog een keer een nestje maken met een broer of zusje aangezien de kans op genetische defecten dan veel groter wordt.

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 25 jan 2019, 10:42

Waarom zou je willen fokken met een half-broer/zus? Er zijn genoeg gezondheidsproblemen die veroorzaakt worden door genetische problemen. Fok je met half-broer/zus, dan wordt die kans alleen maar groter omdat bij de ukken verkeerde genen bij elkaar kunnen komen.

Verder moet je je afvragen waarom je zou willen fokken. Er worden al zo veel hamsters gefokt. Kijk eens op marktplaats hoeveel er wel niet worden aangeboden. Zo veel diertjes zoeken een goed huis en zo veel diertjes komen zo slecht terecht. Kijk eerst of je wel een goed adresje voor de ukken zou kunnen krijgen.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

Romy S

Bericht door Romy S » 25 jan 2019, 13:45

Als je van fokken weinig of niks weet raadt ik dit zeker niet aan om dit te doen, zoals sylvia en sicos al opmerkt, is het risico veel te groot en kun je ongezonde diertjes krijgen. Daar zit niemand op te wachten. Daarnaast moet je je diertjes koppelen en dat gaat meestal alleen goed als ze nog heel jong zijn, dus ook dat risico loop je dat ze elkaar kunnen afmaken.
Hobbyfokker Syrische Hamster in Enschede https://www.facebook.com/Hamstery-Het-T ... 176487004/

Plaats reactie