'One night stand' maatje gezocht voor onze Snuffie

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderator: I

Plaats reactie
Marleentje84
Hamsters: Snuffie

'One night stand' maatje gezocht voor onze Snuffie

Bericht door Marleentje84 » 26 jan 2019, 00:11

Lieve Allemaal,
Wij zouden het leuk vinden om eens een (pret)nestje te krijgen van onze Pearl Rusje Snuffie. Ze heeft helaas geen stamboom. Ze is wel super lief en zachtaardig van karakter en nooit chagrijnig. Vandaar ook dat we haar eigenschappen willen zien in haar nakomelingen.

Hoe kunnen wij dit het beste aanpakken? Willen het natuurlijk wel op de juiste manier bewandelen. En wanneer zouden wij ermee kunnen starten? Ze is nu ongeveer 2 mnd oud (komt uit de dierenwinkel dus geen exacte datum bekend, ga hier nog wel achteraan via dierenwinkel). Hopen dat we hier niet worden afgekraakt, we hebben écht goede bedoelingen en willen niet structureel gaan fokken met haar of haar nakomelingen.
We wonen in Amersfoort. Zoeken dan het liefst een maatje in de buurt.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden :-) (als die er komen...haha)

Afbeelding

Romy S

Re: 'One night stand' maatje gezocht voor onze Snuffie

Bericht door Romy S » 26 jan 2019, 02:03

Ik begrijp je, maar niet mee fokken. dierenwinkelhamsters zijn vaak afkomstig uit broodfok en hebben geen stambomen zodat je niet kan zien of de voorouders gezond zijn, en genetisch kun je nniet alle hamsters zomaar bij elkaar zetten. Niemand zal dan ook zijn hamster uitlenen voor zoiets, heel verstandig. Al is je hamster nog zo lief en mag er goed uit zien, dat zegt niets, dus niet doen.
Hobbyfokker Syrische Hamster in Enschede https://www.facebook.com/Hamstery-Het-T ... 176487004/

Saskia1982
Leeftijd: 37
Contacteer:

Bericht door Saskia1982 » 26 jan 2019, 09:57

Ik snap je gevoel, maar inderdaad zeker als je gewoon een keer een nestje wil kan je veel beter beginnen met fok geschikte hamsters van een serieuze fokker. Fokken met een onbekende hamster uit de dierenwinkel is nogal een gok, je weet niet of er gezondheidsproblemen in de lijn zitten..

xAnnick
Hamsters: Penelope <3
Leeftijd: 22

Bericht door xAnnick » 26 jan 2019, 18:29

Ik kan me alleen maar aansluiten bij de voorgaande antwoorden, hoe leuk het ook klinkt, doe het niet.

Ik heb ook heel lang graag een nestje willen fokken. Maar inderdaad, je neemt zoveel risico voor zowel moeder als jongen qua gezondheid.
Zeker met een dierenwinkelhamster moet je niet willen fokken, voor hetzelfde geld komen er misvormde jongen uit of jongen die op latere leeftijd allerlei kwaaltjes krijgen. Fokken is niet alleen maar leuk, het kost tijd, geld en moeite en als het misgaat zijn de diertjes de dupe. Toen ik besefte hoe veel hamsters er al vermeerdert worden en hoeveel er iedere dag op marktplaats en in asielen belanden, heb ik voor mezelf besloten om dit niet te doen.

Als je echt graag een nestje wilt fokken, neem dan eens contact op met een fokker en kijk of je daar een hamstertje kunt halen dat geschikt is voor de fok. Bij een fokker weet je de afstamming en ziektes en je kunt je ook laten begeleiden, de meesten doen dit graag!
Rusje: Penelope <3

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
♥ Phoebe ♥ Rust zacht, meisje. 03-07-2017 -- 03-04-2019

Marleentje84

Bericht door Marleentje84 » 26 jan 2019, 22:37

Bedankt voor jullie reacties. Dan kan ik niets anders doen dan lekker genieten van deze kleine muppet. Ik ga nog wel de dierenwinkel bellen om te vragen of ze willen vertellen waar zij ze vandaan halen etc. wíl het gewoon weten. Een volgende keer denk ik 10x beter na en haal zo'n uk bij een Fokker vandaan. Moet wel zeggen dat onze snuffie echt een schat is vanaf dag 1 al. Vind ik wel bijzonder voor een dierenwinkel-dier 😊 nogmaals dank!
Afbeelding

Afbeelding

Romy S

Bericht door Romy S » 27 jan 2019, 11:35

Wat goed van je, ga gewoon eens lekker inlezen wat fokken aangaat, er staat op dit forum zoveel info over, je kan vragen enz. En misschien kun je eens een nestje voor een fokker doen als ze je vertrouwen.Dan wordt je ook super geholpen en begeleidt.je hebt een schattig hamstertje, ik zou e ook voor vallen hoor, en niet alle dierenwinkels zijn slecht, maar daar kom je snel genoeg achter . Misschien geven ze je wel info waar de hamsters wegkomen, maar meestal zeggen ze, van een hobbyfokker, namen geven ze er nooit bij. Maar geniet maar lekker van je schattige rusje ;)
Hobbyfokker Syrische Hamster in Enschede https://www.facebook.com/Hamstery-Het-T ... 176487004/

Marleentje84

Bericht door Marleentje84 » 27 jan 2019, 11:44

Dankjewel! Fijne tips 🤗😍

may0910
Hamsters: Snow
Leeftijd: 16

Bericht door may0910 » 31 mei 2019, 17:14

wat een leukerd!

vaak als je het vraagt zeggen ze dat ze bij een verantwoorde fokker vandaan komt "verantwoord" dus.
de vrouw die mij hielp met mijn Snow zei dat het wel broodfok was.
mijn snow lijkt wel op die van jou!

als je wilt fokken zou je een hamstertje bij een goede fokker vandaan kunnen halen en daar er dan ook vragen over stellen etc.
mijn snow is ook een pearl en een mannetje en mijn ouders begonnen ook over fokken maar ik wist al dat dat nooit zou lukken hier.
ik snap het hoor hoe leuk dat je lijkt.

sorry ik zie net dat dit al een ouder topic is. sorry niet op gelet.
Snow
*Rust zacht Rippertjiep en Lady*

Plaats reactie