mijn hamster wordt niet willig!

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderator: I

Plaats reactie
Tessje2000
Hamsters: Bibi
Leeftijd: 20

mijn hamster wordt niet willig!

Bericht door Tessje2000 » 17 feb 2020, 21:34

Ik heb een syrische hamster van 11 maanden oud en ik zou graag een nestje van haar willen.
DISCLAIMER!!! Omdat ik op een dierenopleiding zit en erg veel van af weet (16 jaar ervaring en al eerder een nest gehad)en ik graag een kleintje van haar zou willen, leek dit mij erg leuk.
De jongen kunnen terecht bij de intratuin want ik zou nooit zomaar fokken!!!!

Het valt mij op dat zij eigenlijk altijd willig ruikt maar niet gaat staan. Nu heb ik wat bodembedekking van de desbetreffende man meegekregen maar hier reageert ze helemaal niet op! Er zit wat urine van de man in de bodembedekking.

heeft iemand een idee? ik heb haar al meer licht gegeven want dat las ik in een ander forum.
Alvast bedankt! _/-o_

xAnnick
Hamsters: Sir Camelot <3
Leeftijd: 23

Re: mijn hamster wordt niet willig!

Bericht door xAnnick » 17 feb 2020, 22:18

Hoii

Ondanks je ervaring en de andere dingen die je aanhaalt zie ik hier toch "een rode vlag", als ik het zo mag noemen. Voor zover ik weet is 11 maanden te oud voor een eerste nestje (wellicht heeft ze dat wel gehad, dat weet ik niet) in verband met het vastgroeien van het bekken en daardoor een moeilijkere bevalling die ook meer risico's met zich meebrengt.

Dat de jongen bij de intratuin terechtkomen vind ik trouwens niet zo'n denderend argument, ik zou dan eerder om zelf een passend huisje te vinden. Bij de intratuin weet je nooit waar ze terechtkomen en hoe de huisvesting dan is. Als je het plaatsen zelf doet heb je daar meer controle over.

Groetjes
Syr: Sir Camelot <3

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04.10.13 - 04.11.15
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29.11.15 - 14.05.17
♥ Phoebe ♥ Rust zacht, meisje. 03.07.17 - 03.04.19
♥ Penelope ♥ Het is goed, mups. 27.11.18 - 05.08.20

Tessje2000

Bericht door Tessje2000 » 18 feb 2020, 07:00

Hoi Annick,

De eigenaresse van de man werkt bij die intratuin en is een vriendin van mij! Daardoor weet ik zeker dat ze een goed huis krijgen😊. Ik ga nog even langs bij de knaagdieren expert bij mij op school. Bedankt voor je reactie!

larrice
Hamsters: Moffel, Meneer van Kampen
Leeftijd: 21

Bericht door larrice » 18 feb 2020, 11:30

Hoe weet je dat ze een goed thuis krijgen? Bij de intratuin misschien wel, maar je kan zelf de informatie niet meegeven aan de nieuwe eigenaren. Ik zou het risico niet willen lopen, omdat het wel om het welzijn van levende dieren gaat

Nona
Hamsters: 2 syrtjes & 1 rusje
Leeftijd: 28

Bericht door Nona » 18 feb 2020, 22:49

11 maanden voor een eerste nest is inderdaad absoluut niet verantwoord of veilig.

layla
Hamsters: 3
Leeftijd: 32

Bericht door layla » 19 feb 2020, 08:03

Tessje2000 schreef:
17 feb 2020, 21:34
Ik heb een syrische hamster van 11 maanden oud en ik zou graag een nestje van haar willen.

Het valt mij op dat zij eigenlijk altijd willig ruikt maar niet gaat staan. Nu heb ik wat bodembedekking van de desbetreffende man meegekregen maar hier reageert ze helemaal niet op! Er zit wat urine van de man in de bodembedekking.
Je antwoord niet op de vraag of ze al een nestje gehad heeft... Als ze nog geen nestje gehad heeft, zou ik het niet doen op deze leeftijd.

Dat van die urine van de man in de bodembedekking vind ik maar raar. :-? Als je dat in haar kooi legt voelt ze zich misschien bedreigd.

Vind het ook raar dat ze altijd willig ruikt. Is ze voor de rest goed actief? Ik heb namelijk redelijk wat (oudere) vrouwtjes gehad die baarmoederontsteking kregen.
Hamstery La Belle Etoile
Pootje van Mozart.
R.I.P. Romy, Kenai, Hermina, Ruske, Hyacinth, Ikaros, Naila, Eleni, Fiona, Eros, Molly, Nikos, Leandros,
Lisa, Lola, Lucia, Utus, Lucas, Donovan, Andreo, Ollie, Lilly, Scarlett, Hortensia, Tingeling, Vicky, Elsa, Emma, Andreo Junior, Alexia, Alexis, Amor, Gustav, Olga en Wilma.

Tessje2000

Bericht door Tessje2000 » 19 feb 2020, 10:10

mijn hamster is springlevend. kern gezond. de bodembedekking ligt niet in haar kooi die ligt in een zakje afgeschermd van geur. de eigenaresse van de man werkt bij de intratuin en wij willen dit nestje samen. zij weet ook erg veel van hamsters en ook zij heeft het besluit houders van overige zoogdieren. ik vind het erg vervelend dat ik alleen maar kritiek krijg en geen antwoord op mijn vraag. ik weet heel goed waar ik mee bezig ben! Zij heeft al eerder een nest van 12 gehad bij de vorige eigenaar. ik heb haar vlak na het afspenen overgenomen ivm persoonlijke problemen bij deze mensen thuis. ik ben geen gek op de hoek die voor de lol twee hamsters bij elkaar stopt. ik vraag mij alleen af waarom zij niet wil gaan staan.

I
Moderator
Hamsters: Jax en Nina
Leeftijd: 37

Bericht door I » 19 feb 2020, 10:26

Sommige dames schijnen alleen echt te gaan staan als er daadwerkelijk een mannetje in de buurt is. (Ik heb er zelf geen ervaring mee, ik fok niet.)
Ik zou ook even meenemen wat Layla zegt: altijd willig ruiken kan inderdaad duiden op een probleem in de hormoonhuishouding, dat zou ook een reden kunnen zijn dat ze niet blijft staan.

Op dit forum zijn de meningen over fokken nogal uitgesproken. In je openingspost staan een aantal zaken waar, zoals Annick ook al opmerkte, rode vlaggen van gaan wapperen. De leeftijd van het vrouwtje bijvoorbeeld, aangezien je niet noemde dat ze al een nest heeft gehad. Maar ook zijn veel leden hier van mening dat je geen hamsters in dierenwinkels zou moeten kopen. (En zelfs vinden dat het verkopen van dieren in dierenwinkels afgeschaft zou moeten worden.)

Ook schrijf je dat je niet zomaar zou fokken, maar de enige reden die je geeft is dat je het zelf leuk zou vinden om een kleintje van haar te hebben. En de kleintjes die overblijven gaan vervolgens naar een dierenwinkel. Dat klinkt, ook in mijn oren, wel als 'zomaar' fokken en het lijkt er bovendien op dat je de verantwoordelijkheid afschuift. Waarom niet zelf voor je eigen gefokte dieren een baasje zoeken, waarbij je ook persoonlijk contact hebt met de toekomstige baasjes?

Ik hoop dat ik zo een beetje heb kunnen uitleggen waar de kritiek vandaan komt. Het is goed bedoeld, maar ik begrijp dat het niet altijd zo over komt.
Niet iedereen kan een held zijn, er moeten ook mensen gered

Tessje2000

Bericht door Tessje2000 » 19 feb 2020, 14:31

I schreef:
19 feb 2020, 10:26
Sommige dames schijnen alleen echt te gaan staan als er daadwerkelijk een mannetje in de buurt is. (Ik heb er zelf geen ervaring mee, ik fok niet.)
Ik zou ook even meenemen wat Layla zegt: altijd willig ruiken kan inderdaad duiden op een probleem in de hormoonhuishouding, dat zou ook een reden kunnen zijn dat ze niet blijft staan.

Op dit forum zijn de meningen over fokken nogal uitgesproken. In je openingspost staan een aantal zaken waar, zoals Annick ook al opmerkte, rode vlaggen van gaan wapperen. De leeftijd van het vrouwtje bijvoorbeeld, aangezien je niet noemde dat ze al een nest heeft gehad. Maar ook zijn veel leden hier van mening dat je geen hamsters in dierenwinkels zou moeten kopen. (En zelfs vinden dat het verkopen van dieren in dierenwinkels afgeschaft zou moeten worden.)

Ook schrijf je dat je niet zomaar zou fokken, maar de enige reden die je geeft is dat je het zelf leuk zou vinden om een kleintje van haar te hebben. En de kleintjes die overblijven gaan vervolgens naar een dierenwinkel. Dat klinkt, ook in mijn oren, wel als 'zomaar' fokken en het lijkt er bovendien op dat je de verantwoordelijkheid afschuift. Waarom niet zelf voor je eigen gefokte dieren een baasje zoeken, waarbij je ook persoonlijk contact hebt met de toekomstige baasjes?

Ik hoop dat ik zo een beetje heb kunnen uitleggen waar de kritiek vandaan komt. Het is goed bedoeld, maar ik begrijp dat het niet altijd zo over komt.
bedankt voor het antwoord. Degene waarvan de man is is een goede vriendin van mij die dus bij de intratuin werkt. wij zorgen allebei voor het nest. ik 'voed ze op'en maak ze tam en zij zorgt er voor dat de hamsters in de winkel naar een goed huisje gaan. bij deze specifieke intratuin stimuleren zij hamsterscaping. hier ben ik oprecht een voorstander voor! ik doe dit ook voor mijn hamster.ook krijgen de nieuwe eigenaren verplicht een boekje met alle informatie over het dier mee.
wat ik bedoel met zomaar fokken is dat ik niet een nest laat komen waarvan niet zeker is of zij een goed huis kunnen krijgen. ik fok niet voor het geld. ik fok omdat ik hamsters superleuke en interessante dieren vind. ik kan met al mijn vragen bij mijn docent knaagdier.

Dukat
Hamsters: 2 kereltjes en 1 dame.

Bericht door Dukat » 20 feb 2020, 21:52

Ik denk dat jouw hamster aan pentioen toe is. Misschien voelt ze gewoon instictief aan dat ze om welke reden dan ook beter geen nestje meer moet krijgen. Dat hoop ik maar, want baarmoederonsteking kan ook. Het zijn prooidieren die niet snel laten merken wanneer ze iets onder de leden hebben. Dan lijken ze dus kerngezond, maar weet je dat nooit helemaal zeker.

Bovendien bieden sommige fokkers al een hamstervrouwtje aan voor een pentioen knuffeladres als ze nog maar een maand of 8 a 9 is. Ik zie ze zo nu en dan verschijnen.

Ik zou als het mijn hamster was en ik zou een fokker geweest zijn, voor de zekerheid niet meer met die hamster fokken. Zeker niet als ze na al wat pogingen zoals meer licht of andere oplossingen nog steeds niet willig wordt. Ze zal wel een reden hebben, welke reden dat ook mag zijn. Het kan zijn dat ze ook een hele leuke hamster kan zijn, gewoon om te houden, zonder nestje verder.

Dat je een nestje beter kunt nemen met andere hamsters van een erkende professionele fokker.

Maar ja, het is jouw beslissing.
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik

Plaats reactie