Mag ik mijn hamster ukjes al oppakken?

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderator: I

Plaats reactie
Ivydj
Hamsters: Lizzy

Mag ik mijn hamster ukjes al oppakken?

Bericht door Ivydj » 22 jul 2020, 17:18

Mijn hamstertje is de 10e bevallen van drie ukjes. Nu heb ik er geloof ik nog maar 1 (heel misschien 2). Ik wist niet dat ze zwanger was want ik had haar pas net, dus heeft ze haar nestje onder het huisje gemaakt. Ik kan dus niet goed kijken hoeveel ik er heb. Gisteren trof ik er opeens eentje aan, die liep rond te scharrelen rond het huisje, echt ontzettend schattig! De oogjes waren toen nog niet open. Nu is ze 12 dagen oud en ik wil eigenlijk graag beginnen met oppakken. Maar ik heb haar vandaag niet meer buiten het nestje gezien. Kan ik het huisje optillen en haar dr uit halen als mama afgeleid is? Of moet ik de hamstertjes nog met rust laten? Hebben jullie tips?

Oh en kan ik de hamstertjes al aanraken zonder handschoentjes of iets??

Dukat
Hamsters: 2 kereltjes en 1 dame.

Re: Mag ik mijn hamster ukjes al oppakken?

Bericht door Dukat » 29 jul 2020, 03:35

Met rust laten. De moeder ook zo veel mogelijk met rust laten en van goed eten voorzien. Misschien dat anderen nog wat tips hebben over de juiste voeding voor moederhamsters.

Gezien het feit dat ze 2 jongen heeft opgegeten zou ik haar echt zo veel mogelijk met rust laten en zorgen dat de plek van haar kooi stil en rustig is. Dus ook geen katten en honden of zo in de buurt.
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik

hamsterpowerrr
Hamsters: Pinda & Penotti jr. & Pepper

Re: Mag ik mijn hamster ukjes al oppakken?

Bericht door hamsterpowerrr » 01 aug 2020, 20:32

inderdaad zoveel mogelijk met rust laten. De moederhamster kun je meelwormen geven.
Tosti ~ Kiwi ~ Bueno ~ Pinda

Plaats reactie