fokken met onervaren campbellies

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderator: I

Plaats reactie
Princessissi
Hamsters: Pebbles, Skittle en Silvester

fokken met onervaren campbellies

Bericht door Princessissi » 21 aug 2020, 18:24

Hallo iedereen,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen!
Ik heb mijn eigen - kleinschalige - campbelli fokkerij opgezet.
Nu heb ik al meerdere nesten gehad van papa x mama en daarvan heb ik een dochter gehouden.
Graag zou ik met de dochter door willen gaan met fokken en mama lekker met pensioen doen.
Omdat ik natuurlijk geen inteelt wil, heb ik een mannetje kunnen lenen. Maar de paring lukt niet.
Dus ik hoop dat jullie tips hebben.

Nu de situatie:
Dochter heeft nog nooit een nest gehad en is onervaren
Mannetje heeft nog nooit eerder gedekt en is dus ook onervaren.

Als ik ze samen in het hok doe (neutraal terrein), dan is het mannetje druk bezig met graven en het vrouwtje loopt vaak nieuwsgierig naar de man toe maar neemt dan ook heel snel weer de benen. Ze wordt verder niet agressief en ze vallen elkaar ook niet aan.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de dekking alsnog slaagt? Of raden jullie aan om met een ervaren man te fokken? Adviseren jullie om ze 24/7 bij elkaar te laten? Hopelijk hebben jullie tips.

(ik fok verantwoord, de dieren zijn niet te oud en zijn getest etc).

xDenies
Leeftijd: 27

Re: fokken met onervaren campbellies

Bericht door xDenies » 21 aug 2020, 20:42

Met Russische Dwerghamster is het zo dat een hamster ééns in de 4 dagen willig is. Het is dus niet zo dat als je ze op maandag samen zet, ze direct willig is en het mannetje wilt dekken/vrouwtje het toe laat. Ik kan mij voorstellen dat dit voor Bellies net zo geld, maar pin me er niet op vast :P

Dus, ik zou zeggen; je vrouwtje is gewoon niet willig geweest waardoor het mannetje kan dekken, heeft niets met onervarenheid te maken. In het wild gaat het ook op die manier.
Hamstery Pure Colour
https://HamsteryPureColour.com
HamsterScaping, het creëren van een natuurlijke leefwereld voor je hamster.
http://www.HamsterScaping.Info
Facebookgroep Hamsterscaping

Plaats reactie