Satijn x satijn

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderator: I

Agnes
Leeftijd: 30
Contacteer:

Satijn x satijn

Bericht door Agnes »

Even een eigen topic over satijn x satijn, zodat het topic van Justin niet verder verpest wordt. Ik zal even de posts die al erover geweest zijn op een rijtje zetten:
Sandra schreef:Uitleg door Sandra waarom satijn x satijn: Er is nooit bewezen dat na 1 kruising van satijn x satijn de vacht dermate slechter word dat dit nadelige gevolgen heeft voor de hamsters.
Ik heb meerdere fokkers gesproken die wel eens satijn x satijn hebben toegepast zonder dat dit nadelige gevolgen had.
Knorretje schreef:Opzich is het trouwens niet zo gek dat er ook gewoon helemaal normale nestjes geboren worden uit satijn x satijn, waar dus geen vachtproblemen in voorkomen. Ook dat is namelijk gewoon kansberekening: bij een kruising satijn x satijn zal ongeveer 25% van de ukken van beide ouders satijn erven, en dus dubbel-satijn zijn. Dat zijn de hamstertjes met een afwijkende vacht. Alleen kan het door toeval natuurlijk ook heel goefd gebeuren dat er in een nestje geen hamstertjes zitten die van beide ouders satijn hebben geerfd. En dan heb je een volledig normaal nestje. Wat dus niet wil zeggen dat dubbel-satijn geen vachtproblemen geeft.
Agnes schreef:
Er is nooit bewezen dat na 1 kruising van satijn x satijn de vacht dermate slechter word dat dit nadelige gevolgen heeft voor de hamsters.
Als ik de wetenschappelijke literatuur er op nazoek kan ik het anders meteen vinden. SaSa hamsters hebben een ander uiterlijk dan Sasa hamsters. Ik citeer Robinson over SaSa: Typically, the coat is more satiny, thin and straggly, and often has a matted look. Some animals may display transitory bare areas. Hoewel SaSa hamsters niet minder oud worden, krijgen ze kleinere nestjes en groeien ze zelf minder hard (Robinson et al, 1973). Je kan je natuurlijk afvragen of dat een probleem is en of je dus niet zo'n kruising moet doen. Niet echt materiaal voor een jochie van 9, dus misschien ook beter als een jochie van 9 nog niet gaat fokken met (semi)lethale genen?
Simone-de-hammie schreef:Beter de defintie van lethaal nog eens opzoeken.
Je kan van SaSa hamsters veel vinden, maar het is niet dodelijk
Agnes schreef:
Simone-de-hammie schreef:Beter de defintie van lethaal nog eens opzoeken.
Je kan van SaSa hamsters veel vinden, maar het is niet dodelijk
Misschien moet jij de difinitie van semilethaal dan even opzoeken? EDIT: Heeft trouwens meerdere definities, dus niet stoppen als je alleen hebt gevonden dat het sterfte maar niet 100% sterfte betekent.
**Lilia** schreef:Moet iets per se dodelijk zijn om als naar en vervelend te worden beschouwd voor het beestje in kwestie?
Je kunt ook prima met één been leven, maar om nou te zeggen dat het echt prettig is.. Een hamster kijkt natuurlijk niet in de spiegel of z'n vacht wel mooi zit, maar het wordt niet voor niets afgeraden.
Simone-de-hammie schreef:Ik weet echt wel wat lethaal betekend Agnes, laten we nu niet doen wie het wijst is.
Het is niet lethaal.
*Knip door Agnes, 3x bron dat Lethaal dodelijk betekent*
@ Lilia, dat is niet mijn punt, Agnes zegt dat SaSa lethaal is, ik betwist dat. Zegt verder niks over de ernst van SaSa.
Agnes schreef:SEMIlethaal Simone. Dat betekent dat het een ongewenste kruising is omdat er nadelen zijn voor het individu (in dit geval: groeit minder goed, is minder vruchtbaar). Ik zette semi tussen haakjes omdat mijn opmerking niet alleen geldt voor semilethale, maar ook voor lethale genen.
Simone-de-hammie schreef:O, dat vond ik niet meteen helder. Maar dan weten we dat nu
We zijn het er dus eigenlijk over een dat het woord lethaal ivm dit nestje nvt is?
Dan heb ik niets gezegd
Agnes schreef:Achja, misschien had je beter moeten lezen (vooral mn bovenste post op deze pagina). Maar inderdaad, ik zeg niet dat satijn lethaal is. Ik zeg zelfs niet dat ik het een onverantwoorde kruising vind. Ik spreek alleen tegen wat Sandra zegt over 'nooit bewezen', want dat is het wel. *knip wat hier offtopic is*
Brand maar los ;)

Groetjes Agnes en de hamsters van Hamstery de Chocoladefabriek!
Hamstery de Chocoladefabriek
VerantwoordFokken.nl
Jenna
Hamsters: Lexi en Archimedes
Leeftijd: 29
Contacteer:

Re: Satijn x satijn

Bericht door Jenna »

Ik vraag me af waarom je überhaupt het risico zou willen nemen. Maargoed ik vind het een interessante discussie dus ik zal deze zeker volgen, al denk ik dat ik er persoonlijk weinig aan toe te voegen heb.
♥ Liefs Jenna, Miek en mini (e.t.a. 10-2018) ♥
♥ Lexi en Archimedes ♥
† Slaap zacht, lieve schatten †
♥ Noa, voor altijd in mijn hart ♥
**Lilia**

Bericht door **Lilia** »

Ja, Jenna, dat vraag ik me dus ook af. Zelfde als met blauw, zoveel kleurtjes, zoveel mogelijkheden en het is nog niet genoeg? En als je dan wel alleen maar satijntjes krijgt, in een klein nestje, wat is daar dan het nut van? Ik begrijp het echt niet.
Pootje van jeweetwelkater Joep en prinses Guusje.
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo,
zo izo, sowiezo, zo en zo, zo i zo, zowieso, sowizo..
Jenna
Contacteer:

Bericht door Jenna »

Zo denk ik er ook over Lianne.
Ik vraag me af of je dan in het belang van jezelf of in het belang van het welzijn van de hamsters aan het denken bent. Maar goed, dat is iets wat iedere fokker voor zichzelf moet afwegen.
♥ Lexi en Archimedes ♥
Agnes
Contacteer:

Bericht door Agnes »

Ik kan me nog wel heel goed voorstellen dat je wel een nieuwe kleur wilt fokken. Het zou gewoon leuk zijn als alle kleurtjes ook in een gezonde variant beschikbaar zijn. De manier waarop ben ik het alleen niet altijd mee eens..
Alleen satijn vind ik heel wat anders. Dit is een semidominant gen. Bij normaalhaar x satijn krijg je de mooiste kleintjes, die nog gewoon gezond zijn ook. Waarom zou je dan satijn x satijn doen als dat wel nadelen heeft? Alleen maar omdat je met een SaSa een 100% satijn nestje kan fokken? Of? Ik zie het nut van het risico gewoon niet in.
VerantwoordFokken.nl
Simone-de-hammie
Hamsters: 21

Bericht door Simone-de-hammie »

Ik wil even zeggen dat ik wel wat vriendelijker had kunnen reageren in de quotes
Verder fok ik geen satijn, vind het niet mooi, dus ga niet inhoudelijk verder
[url]=http://www.geelkerkenwever.webklik.nl[/url]
Hamstery Geelkerken-Wever
Jenna
Contacteer:

Bericht door Jenna »

Ik snap ook wel dat iemand graag een nieuwe kleur wil fokken, maar het lijkt mij dan toch dat je dit doet met zo min mogelijk risico. Dat zou ík doen in elk geval, en daar zit ook het discussiepunt denk ik: hoe ver ga je voor een leuk nieuw kleurtje? Fok je dan liever zwakkere, kleinere dieren die wél dat hippe nieuwe kleurtje hebben of gezonde dieren? Dit is geen vraag aan jou hoor Agnes want ik kan jouw mening wel enigszins inschatten in dit geval volgens mij ;)

Wat satijn betreft, ik zie het nut er ook niet van in. Ja, behalve als je je specifiek op satijn hamsters wil richten, maar daar komt 'ie weer: Hoe ver wil je daarvoor gaan. Vind je het dan belangrijker dat je de generatie erna een nestje kan fokken met 100% satijn hamsters, of vind je het belangrijker dat je hamster gewoon een normale, goede vacht heeft.
♥ Lexi en Archimedes ♥
Agnes
Contacteer:

Bericht door Agnes »

Voor de opbrengst hoeft het trouwens niet eens voordelig te zijn. Want een gemiddelde syr krijgt afgerond 6,2-7,4 ukjes per nest en een SaSa krijgt 5,1-5,9 ukjes per nest. (Ik weet niet of die SaSa vrouwen eerste generatie of verder doorgefokt zijn)
VerantwoordFokken.nl
Jenna
Contacteer:

Bericht door Jenna »

Conclusie; Dan begrijp ik het al helemáál niet :P
♥ Lexi en Archimedes ♥
Renate.

Bericht door Renate. »

Kun je er niet beter satijn en andere huppelepup combinaties van maken? Ik vind de discussie over nieuwe kleurtjes eigenlijk ook wel intressant.

Ik heb er geen verstand van maar weet wel zeker dat ik als fokker nooit het risico van satijn x satijn nemen. Verder verwoord Nella mijn mening over nieuwe kleurtjes al in het topic van Simone. Eerst de gezondheid en sterke goed gebouwde hamsters, dan de kleur.
Groetjes Renate
_mona_
Hamsters: 2
Leeftijd: 28

Bericht door _mona_ »

Ik moet zeggen dat ik Agnes wel snap hoor. Het had erg interessant geweest om Sandra's mening hiertussen te hebben, aangezien zij wel achter deze kruising staat :-)
Groetjes van Mona,
en van syrtje Cardan en rusje Amberle♥
Sammm
Leeftijd: 33

Bericht door Sammm »

Ik ben best wel benieuwd naar de beweegredenen om satijn x satijn te doen. Ik vind zelf satijn heel mooi, maar zou het risico op lelijke vachten niet nemen.

Jaren geleden was er iemand op een ander forum die zo'n dubbel satijn hamster had, ik heb nog even gezocht maar kon de foto's niet weer vinden (was wel interessant vond ik, het was ook de enige keer dat ik er een voorbeeld van gezien heb).
Laatst gewijzigd door Sammm op 20 dec 2010, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Sanne

Bericht door Sanne »

Klopt, en Nikey van (ik geloof) Valitha op dit forum ook, maar ook daarvan zijn de foto's verdwenen en de TS van toen is ook niet meer actief hier. Heel jammer.
Maar om terug te komen op SaSa... Het zou natuurlijk best kunnen dat als je er niet specifiek op let, het niet opvalt dat er een uk met een plukkerig vachtje in zit. Maar die freaky naakthamsters komen toch ook niet uit de lucht vallen en ik meen weleens een onderzoek te hebben gelezen waarin aannemelijk werd gemaakt dat je door herhaaldelijk SaSa x SaSa te fokken ook naakthamsters kon krijgen. Ik kan het artikel alleen niet terugvinden :(
Renate.

Bericht door Renate. »

Wat is er dan erg aan naaktdieren? Je hebt toch ook naakt muizen ratten cavia's en katten, is daar dan iets mis mee?
Groetjes Renate
Agnes
Contacteer:

Bericht door Agnes »

Ik heb dat ook wel eens gehoord, maar ik dacht dat het meer een theorie was van hoe het zou hebben kunnen ontstaan.
Volgens dit artikel zijn hairless en satin verschillende genen: http://onlinelibrary.wiley.com.proxy.li ... 6503.x/pdf
En ik heb een keer een ander artikel gezien waarin genoemd werd dat opvallend weinig genen bij de syr aan elkaar gekoppeld zijn.

EDIT:
Het nadeel van naaktdieren is: Dat ze zich minder goed warm kunnen houden en daardoor makkelijker ziek worden, dat ze sneller verwondingen oplopen doordat ze geen beschermende vacht hebben, en bij sommig sociaal gedrag is het ook heel onhandig om geen vacht te hebben. Bij haarloze dieren die ook geen snorharen hebben komt er natuurlijk nog bij dat ze 'zien' met het tast als het om dichtbij gaat, maar ik geloof dat de meeste haarloze dingen wel snorharen hebben.
VerantwoordFokken.nl
Plaats reactie