fokster worden of niet?!

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderator: I

iemse
Hamsters: Djingle en Stuffi
Leeftijd: 25

fokster worden of niet?!

Bericht door iemse »

ik zou graag mijn eigen Hamstery willen gaan beginnen maar ik weet niet zo goed of ik het aan kan.
ik kreeg op mijn 9de verjaardag mijn eerste hamster een rusje genaamd Hamtaro hij werd 4 jaar oud.
daarna kocht ik Nala en die werd bijna 4.
ik heb nu mijn derde rusje Djingle en mijn eerste syri Stuffi :D

Op dit moment deel ik een kamer met mijn zusje (3.41m bij 4.36m) en we krijgen ieder een eigen kamer op zolder en dan hebben onze kamers de zelfde afmetingen als onze oude kamer het enige verschil is dat het dak zo loopt: /\.
dus ik zou zoiezo even moeten wachten voor ik kan beginnen dus heb ik genoeg tijd om te sparen ;)
ik denk dat ik wil gaan fokken met syrische hamsters omdat je die niet zo veel tegen komt in Den Haag.
ik denk dat wil beginnen met 1 fok dame.
ik wil erg klein schaalig beginnen of in samen werking
Laatst gewijzigd door iemse op 12 apr 2012, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.

GESLAAGD EN IK MAG NAAR DE HAVO!!!

(\_(\_(\__/)_/)_/)
(◣,(◣,(◣_◢),◢),◢)
(> (> (> <) <) <)
_/_|/_|/_|_\|_\|_\_
Tamara123
Leeftijd: 33

Re: fokster worden of niet?!

Bericht door Tamara123 »

Gaan fokken om dierenwinkels te voorzien van `gezonde`hamstertjes is niet echt een realistisch doel. Je kan nooit tegen de grote broodfok op (ben je wel eens bij een broodfokker geweest?). Daarbij zeg je dat je het kleinschalig wil beginnen dus af en toe een (weliswaar zorgvuldig gekozen) nestje maar te weinig. Mensen zullen niet weten dat ze beter een paar winkels verderop hun hamster kunnen kopen omdat dat nestje toevallig jou jou vandaan komt.

Echter, wil dat natuurlijk helemaal niet zeggen dat je niet moet gaan fokken alleen niet voor de dierenwinkels. Want er zijn al vele hobbyfokkers maar er zijn nog meer mensen die hun hamster bij hobbyfokers halen (dit geldt al voor vele soorten dieren). Als iedereen uiteindelijk hun hamster niet meer in de dierenwinkels haalt maar alleen nog maar bij hobbyfokkers dan wordt de vraag naar broodfok ook al minder waardoor er minder broodfok nodig is. Of omdat de dierenwinkels te weinig verkopen zullen zij stoppen met dit aanbod.

Jij alleen kan dus niet het verschil maken maar vele hobbyfokkers bij elkaar wel. Ga dus lekker fokken met verantwoode hamsters en bied ze hier op het forum aan. Bijna altijd alle nestjes zijn gereserveerd voordat ze daadwerkelijk oud genoeg zijn om het nest te verlaten dus er is vraag genoeg!
iemse

Bericht door iemse »

Dat klinkt als een goed idee! thanx

(\_(\_(\__/)_/)_/)
(◣,(◣,(◣_◢),◢),◢)
(> (> (> <) <) <)
_/_|/_|/_|_\|_\|_\_
Mimosa
Leeftijd: 27

Bericht door Mimosa »

Eigenlijk zou ik je zeker niet aanraden om al te beginnen met fokken. Ga je eerst inlezen en stel jezelf een aantal vragen. Waar ga je de ouders vandaan halen? Weet je wel wat er komt kijken bij het fokken? Het is niet altijd leuk natuurlijk. Soms gaat het helemaal fout, met mama, papa of de kindjes. Ik zou als ik jou was even het FAQ van fokken en voortplanting doorlezen, misschien een afspraak maken met een fokken van het forum bij jou in de buurt? Dan kan je zien wat er allemaal bij komt kijken, want ik denk dat je er nu echt nog te luchtig over denkt.
Nina92
Leeftijd: 28

Bericht door Nina92 »

Altijd bijzonder om te lezen dat de hamsters van mensen die nieuw zijn op het forum zo oud zijn geworden.... ;) 4 jaar is namelijk zo goed als onmogelijk. Je verrekend je gauw een jaar (of 2). De meeste hamsters, zelfs die uit hele goede lijnen komen, worden 2-2,5 jaar, heel soms haalt een hamster de 3 jaar. Maar 4, nee, dat kan niet. Alleen een chinese dwerghamster zou die leeftijd kunnen behalen, maar dat gebeurt ook niet vaak.

Zoals Marrie (Mimosa) zegt, fokken is lang niet altijd leuk. De moeder kan de kleintjes opeten, de baby hamsters kunnen te lang op zich laten wachten wat betekend dat je met de mama hamster naar de dierenarts moet. Ze kan hierdoor overlijden. Ook heb je veel kooien nodig. Sowieso een kooi om de moederhamster in te laten bevallen, en twee kooien om de baby hamsters op geslacht te scheiden (je wilt natuurlijk niet dat broertje/zusje met elkaar gaan paren). Als er niet genoeg animo is voor de ukjes, zal je ze apart moeten huisvesten omdat ze anders gaan vechten met elkaar op een bepaalde leeftijd. Bezoekjes aan de dierenarts zijn behoorlijk prijzig.

Ik zou zeggen, lees je goed in, bezoek andere hamstery's, en bedenk dan of je genoeg geld, tijd en ruimte hebt om een hamstery te beginnen. En of je het aan kan, dat er dingen mis kunnen gaan die niet leuk zijn om te zien/mee te maken.
Sometimes the smallest things take up the most room in your heart ♥
iemse

Bericht door iemse »

kwa ruimte en geld is geen probleem ik heb er veel voor over.
mijn ouders doen er niet zo moeilijk over zolang het maar niet te veel worden en ik ze allemaal kan plaatsen.
verder er kunnen altijd minder leuke dingen gebeuren, dat weet ik ook en daar hou ik ook rekening mee.
ik denk dat ik zoiezo met de dieren arts ga praten en ga kijken wat hij zegt.

(\_(\_(\__/)_/)_/)
(◣,(◣,(◣_◢),◢),◢)
(> (> (> <) <) <)
_/_|/_|/_|_\|_\|_\_
Mimosa

Bericht door Mimosa »

Denk niet dat een dierenarts jou echt kan helpen hoor.
iemse

Bericht door iemse »

hij kan me vertellen waar ik op moet letten, misschien kan ik afspraken wat te doen als er iets mis gaat, en natuurlijk advies of ik het wel moet doen of niet

(\_(\_(\__/)_/)_/)
(◣,(◣,(◣_◢),◢),◢)
(> (> (> <) <) <)
_/_|/_|/_|_\|_\|_\_
Mimosa

Bericht door Mimosa »

Ja maar een dierenarts weet natuurlijk niet echt wat er allemaal komt kijken bij het fokken van hamsters. Natuurlijk is het fijn dat hij er is als er wat mis gaat, maar daar is het een dierenarts voor toch?
Sannah.
Leeftijd: 24

Bericht door Sannah. »

Maar ik denk dat Marrie bedoelt dat een dierenarts niet veel afweet van het fokken van hamsters, en meestal al helemaal niet van hamsters zelf.. Volgensmij zijn er best weinig dierenartsen die echt verstand hebben van hamsters, laat staan van ze te fokken..

-- 12 apr 2012 16:53 --

hoo, Marrie was me net voor, sorry :mrgreen:
Liefs Sannah
&
katten Jip&Janneke en paardje Kamillo

Rust zacht m'n kleine lieve Sokje♥
iemse

Bericht door iemse »

zoiezo zat ik er over na te denken om eerst in samen werking te gaan met iemand om de basis te leren.

(\_(\_(\__/)_/)_/)
(◣,(◣,(◣_◢),◢),◢)
(> (> (> <) <) <)
_/_|/_|/_|_\|_\|_\_
Mimosa

Bericht door Mimosa »

Daarom kan je misschien beter eerst gewoon eens meelopen met een andere hamstery. Waar kom je vandaan? Er is vast een hamstery die je kan helpen. :)
Jenna
Hamsters: Lexi en Archimedes
Leeftijd: 29
Contacteer:

Bericht door Jenna »

Leidschendam meldt zich :P Het gaat nog wel een maand of 5 duren maar dan hoop ik hier een nestje te hebben haha. Als je sneller door iemand geholpen kunt worden, prima, maar dan heb je in elk geval een optie achter de hand haha.
♥ Liefs Jenna, Miek en mini (e.t.a. 10-2018) ♥
♥ Lexi en Archimedes ♥
† Slaap zacht, lieve schatten †
♥ Noa, voor altijd in mijn hart ♥
iemse

Bericht door iemse »

ik woon in Den Haag.

-- 12 apr 2012 18:38 --

en trouwens @nina92 geloof je niet dat Ze 4 geworden zijn??

(\_(\_(\__/)_/)_/)
(◣,(◣,(◣_◢),◢),◢)
(> (> (> <) <) <)
_/_|/_|/_|_\|_\|_\_
M-M-B1
Hamsters: James
Leeftijd: 23

Bericht door M-M-B1 »

4 jaar dat komt bijna niet voor
ik heb ook een keer gehoord van een tante van mijn vriendin dat haar hamser 5 jaar was geworden
volgens mij heeft ze een cavia in gedachten wandt een hamster kan nooit 5 jaar worden.
mijn hamsters zijn allemaal rond de 2 jaar geworden
Plaats reactie