[syr]Hamstery Jade- Maffia x Aslan- Foto-update P4! En P5!

Voor alle vragen, problemen en ervaringen m.b.t. fokken & voortplanting

Moderator: I

Knorretje
Dierenarts
Leeftijd: 39
Contacteer:

[syr]Hamstery Jade- Maffia x Aslan- Foto-update P4! En P5!

Bericht door Knorretje »

Jaaaa, er zijn weer beebjes in hamstery Jade! :D

Gisterochtend vroeg (4 juni) is mijn heerlijke dame Maffia (oranje umbrous korthaar dame, voluit Jade's Maffia, hier geboren uit het nestje van Sine Cera's Duimelijntje en La Mascotas de Peluches Tobias) bevallen van 4 prachtige kleine hummels. Om precies te zijn, voor mijn ogen bevallen, zo bijzonder! De vader van het nestje is Avalons Aslan, een prachtige oranje langhaar man van Irene (Clover) en ook daar geboren, met als ouders Double Special Aislinn en Jade's Pokemosha. Maffi is vrijdag 18 mei gedekt door Aslan, en zowel dekking als zwangerschap zijn uitstekend verlopen. Het duurde wel erg lang voordat ik zeker wist dat ze zwanger was, dus ik vermoedde al dat het een klein nestje zou worden. Dat klopte dus, ze bleek zwanger van 5 ukjes, waarvan er eentje doodgeboren is. Maffia is een heerlijke eigenwijze dame van 7 maandjes oud, die erg goed is in haar eigen willetje duidelijk maken, hoewel op een veel lievere manier dan haar naam doet vermoeden. Aslan is een heerlijk sullig en knuffelig manneke van alweer 2 jaar en 1 maand oud. Beide hamsters komen uit goede, bekende lijnen, en zijn zelf ook in zeer goede gezondheid. In het nestje verwacht ik ukjes in de kleuren oranje en dove, met en zonder umbrous, in lang- en korthaar.

Alle ukjes uit dit nestjes hebben een lief baasje gevonden! Reserveren is dus niet meer mogelijk.

Verderop nog wat foto's van de dekking, en natuurlijk het hele verhaal over de bevalling, want het was wel even heel spannend, maar eerst even wat achtergrondinformatie over de beide ouders!

Mama Maffia
Maffia is zoals ik al schreef een van mijn eigen meiden, en ook hier geboren. Ze is een oranje umbrous korthaar dame, drager voor langhaar en zwart, van 7 maanden oud. Maffi is geboren in het nestje van Sine Cera's Duimelijntje (roest roodoog langhaar dame) en La Mascotas de Peluches Tobias (dove umbrous witband korthaar ventje). Duimelijn is net als haar dochter een van mijn eigen meiden, geboren bij Sanne, en afkomstig uit deel Spaanse (La Mascotas de Peluche) en deels Deense lijnen. Inmiddels is Duimpje 1 jaar en 2 maanden oud, en nog steeds in top gezondheid. Ze heeft mij 1 nestje geschonken van 8 prachtige ukjes, doe het ook allemaal erg goed doen, en waarvan er twee (Jerommeke en Maffi) nog bij mij wonen. Tobias komt van een Spaanse hamstery, die met name fokt op levensduur en gezondheid, hij komt dan ook uit een lijn van hamstres die zeer mooie leeftijden behalen. Tobiasje zelf is helaas 2 dagen voordat hij opa mocht worden overleden, hij is net geen 2,5 jaar oud geworden. Zijn hele leven is hij in zeer goede gezondheid geweest, en hij heeft drie prachtige gezonde nestjes mogen verwekken.
Maffie zelf heeft meer het karakter van haar moeder geerfd, dan het sullige van haar papa. IN het nest al wist ze heel goed over te brengen wat ze wilde, wanneer en hoe, en je op een hele schattige manier haar willetje op te leggen. Vandaar ook de naam Maffia! Al wordt het hier meestal afgekort tot Maffi, wat ook erg goed past, want ze is wel een kleine mafkees af en toe. Maffi is een erg mooie stevige dame, vrij lang en gespierd van bouw, met een mooie snoet en een lekker stevig lijf. Als ze niet zwanger is, weegt ze zo'n 170 gram, wat ze voor de dekking ook woog. Ze houdt heel erg van aandacht, en zal die ook zeker opeisen zodra ze ziet dat je in de buurt van de kooi bent. Voor een beetje aandacht wil ze ook altijd wel even wakker worden, en komt ze altijd naar je toe rennen. Verder houdt ze erg van lekker eten, maar niet op de hand, want dan heeft ze het veel te druk met allerlei andere dingen, zoals lekker verkennen. Een erg goed fotomodel is ze dan ook zeker niet, behalve wanneer ze zit te bedelen om aandacht. Maffi is natuurlijk kerngezond, en echt een schat van een dame.

Een paar mooie foto's van mijn knappe dame:

Als ukje:
Afbeelding

Maandje of twee terug:
Afbeelding

En paar dagen geleden:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Papa Aslan
Papa Aslan woont bij Irene (Clover) van hamstery Avalon, en is ook bij haar geboren. Dat is wel alweer 2 jaar en 1 maand geleden, dus hij is al aardig op leeftijd. Maar gelukkig is hij een zeer fitte oude man, die nog dagelijks bovenin zijn kooi hangt, elke dag om aandacht bedelt, heerlijk geknuffeld wil worden en hele afstanden in zijn rad aflegt elke nacht! Aslan is een oranje langhaar manneke, drager voor zwart. Zijn moeder is Double Special Aislinn, afkomstig van de hamstery van Gabrielle. Zijn papa Pokemosha is weer een Jade-hamstertje, uit mijn eigen lijn afkomstig en bij mij geboren uit het nestje van mijn Engelse schone Lapsang en Jade's Miro. Beide ouders komen uit goede en bekende lijnen, waarin gezondheid en levensduur voorop staan.
Aslan zelf is een prachtige vent, met een mooi stevig postuur en een heerlijk koppie. Hij is inmiddels dus 2 jaar en 1 maand oud,en nog steeds in zeer goede gezondheid en zo fit als een jonge vent. Hij is echt ontzettend lief, echt zo'n lekkere knuffelige sul. Hij was hier dan ook meteen de eerste dag al helemaal gewend, en staat elke avond lekker om zijn portie aandacht te bedelen. Geen wonder dat zijn baasje Irene hem zo mist! Ik zal hem zelf trouwens ook wel weer heel erg gaan missen als hij straks weer naar huis gaat...

Een paar foto's van deze mooie trotse vader:

Een jaartje terug, in de bloei van zijn leven (foto's bij en door Irene):
Afbeelding

Afbeelding

Vorige maand (foto's bij en door Irene):
Afbeelding

Afbeelding

En een paar daagjes geleden (hier thuis dus)
Afbeelding

Keuze voor de ouders:
Al vanaf dat Maffi heel klein was, wist ik al wel dat zij een keertje mama zou worden. De lijnen van beide ouders vind ik zeer de moeite waard om mee verder te gaan, gezien de goede gezondheid en levensverwachting en het heerlijke karakter van beide. Maffi zelf sprong er voor mij in het nest al duidelijk uit, met haar heerlijke eigenwijze karakter en haar mooie bouw en snoet. Echt een dame zoals ik die graag zie! Als partner voor haar wilde ik graag een ventje dat uit mijn eigen lijn afkomstig was, en zic qua leeftijd al goed had bewezen. Als zoon van Jade's Pokemosha, en met een leeftijd van 2 jaar en 1 maand en nog steeds in topconditie, was Aslan op die punten een ideale keuze. En ook van moederskant komt hij uit lijnen waar ik zeer veel vertrouwen in heb. Daarnaast vult hij Maffi qua bouw en kopje heel mooi aan, en vind ik het wel fijn dat hij in tegelstelling tot Maffi een wat meegander en sulliger karakter heeft. Ik val dan wel op pittige, eigenwijze dames, maar twee ouders die zo eigenwijs en pittig zijn als Maffi zou denk ik toch iets te veel van het goede zijn... ;)

Verwachtingen:
In dit nestje verwacht ik ukjes in de kleuren oranje (in theorie 75% van de ukken) en dove (in theorie 25%), beide kleuren met en zonder umbrous, en in lang- en korthaar. Qua karakter kunnen de hummeld denk ik behoorlijk uiteenlopen, van het heerlijke sullige van papa tot het lekkere pittige eigenwijze van mams, en alles daartussenin. Wel weet ik wel zeker dat ze allemaal zeer lief, mensgericht en gesteld op aandacht zullen zijn! Beide ouders zijn zeer gezond, en komen uit gezonde lijnen met een hoge levensverwachting, dus ook voor de jongen is dat mijn verwachting. Qua bouw vullen beide ouders elkaar mooi aan, met een stevige, volle bouw en een mooie volle kop, en dat is dus ook wat ik voor de kleintjes verwacht.

De dekking:
Op 18 mei heeft bij mij thuis de dekking plaatsgevonden, nadat Aslan de vorige dag door Irene hier was gebracht voor zijn logeerpartijtje. In eerste instantie had hij een beetje moeite met het vinden van de goede plek, maar uiteindelijk ging het hem prima af, zeker voor een allereerste keer! Alles is verder helemaal goed verlopen, en het tweetal heeft zich een half uurtje mogen vermaken, voordat ze er beiden genoeg van begonnen te krijgen, en weer lekker ieder in hun eigen kooi zich mochten gaan wassen. Hier een paar fotootjes van die avond:

Afbeelding
*snuffelt*

Afbeelding
Verkeerde kant As!

Afbeelding
En hij heeft het door!

Afbeelding
Toezichthoudster Soetje!

De zwangerschap:
Na de dekking is ook de zwangerschap eigenlijk helemaal vlekkeloos verlopen. Wel had Maffi er veel plezier in mij zo lang mogelijk in spanning te houden. Want ze werd dan wel niet meer willig, maar aankomen... ho maar! Dat heeft echt een dag of 10 geduurd, voordat er iets in haar gewicht en aan haar buikje te merken was. En zelfs toen was het nog twijfelachtig, eigenlijk pas 2 dagen voor de uitgerekende datum dat ze ECHT een lekkere zwangere buik had (en dan nog zeer bescheiden, maar in ieder geval zonder twijfel zwanger), en pas de dag voor de uitgerekende datum echt lekker rond. Ik vermoedde daarom al een beetje dat het een klein nestje zou worden, wat ik helemaal niet erg vond, na de 16 hummels waar Papaver mij met het vorige nestje mee verraste... :P Een nestje bouwen vond Maffi volstrekt niet nodig, en haar gedrag was ook gewoon net zo lief en eigenwijs als altijd... Grappig meestal merk ik veel meer aan mijn dames als ze zwanger zijn, maar volgens mij merkte zij het zelf niet eens echt aan zichzelf...! :lol: Maar gelukkig alles dus wel helemaal goed gelopen. Al voor de dekking had ik haar de kraamkooi gegeven, zodat ze daar alvast lekker aan gewend zou zijn als het zover was.

De bevalling!
Jaaaa, de bevalling! Die was namelijk wel erg spannend! Zondagavond was mijn mesije uitgerekend, maar vertoonde ze nog geen enkel tekel van bevallen, ze was heel druk door har kooi aan het klauteren en in haar rad aan het rennen, en meer van dat soort activiteiten. Nou had ik doordat ze zo slank bleef eigenlijk ook niet verwacht dat ze echt vroeg zou bevallen, dus ik was rustig gaan slapen. De volgende ochtend hoopte ik dan toch wel dat er iets geboren zou zijn.... Dus toen ik wakker was als eerste naar Maffi gaan kijken, die op dat moment precies bezig was met bevallen! :shock: En daarvoor had ze wel de meest onhandige plek ooit uitgekozen, namelijk helemaal bovenin de kooi, in haar hangmat...! :roll: :shock:
Doodeng natuurlijk, want als die ukkies eruit vallen... erg blij was ik er dan ook niet mee. Maar het had wel 1 heel bijzondere bijwerking, namelijk dat ik de hele bevalling gewoon live heb kunnen volgen! :shock: :+: De hangmat hangt voor in de kooi, en meissie zat met haar gezichtje naar me toe, en was druk bezig. Dus ik ben er maar gewoon rustig bij gaan zitten, aangezien ik toch niet naar mijn werk kon gaan voordat ik die kindjes op een veilige plek had, en dat natuurlijk pas kon als mams klaar zou zijn met bevallen. Het was echt zo bijzonder om te zien! Je zag echt de weeen aan het buikje, en als er dan een ukje kwam boog ze zich zo helemaal voorover, en hielp het ukkie naar buiten, waarna ze heel lang bezig was met zichzelf en de kleine helemaal schoonpoetsen. En de kleine vervolgens direct aan een tepel ging hangen, en daar niet meer vanaf kwam... :+: Echt zo gaaf! Uiteindelijk bleek ze zwanger van 5 kleine hummels, waarvan er helaas eentje doodgeboren is. Maar vier kleine ukjes waren prachtig roze, spartelend en gezond en actief! :D Een heerlijke vierling dus, jeej!
En toen kwam nog het dilemma van de hangmat. Veilig is dat niet, dus ik kon het echt niet zo laten. De kleintjes aanraken wilde ik natuurlijk ook niet, dus mijn beste oplossing was de hangmat heel voorzichtig los te maken van de tralies, en de kinders met mams en hangmat en al naar beneden te tilen en in de nesthoek te leggen. Uiteraard ging dat niet bepaald van een leien dakje, want mams was inmiddels klaar met bevallen, en wel ERG benieuwd wat ik daar nu allemaal aan het den was! :lol: Overal zat ze met haar snoet bovenop, elke beweging moest ze zich mee bemoeien...! Ze vond het gelukkig verder niet heel erg, vertrouwt mij voldoende om me wel mijn gang te laten gaan, en reageerde niet boos of gestresst. Maar ja, als zo'n dame overal perse bij wil "helpen", schiet het allemaal niet zo op...! Het eind van het liedje was dat ik haar op het laatst maar heel eventjes ergens anders heen heb getild, en toen de hangmat met kindjes erin in de nesthoek kon leggen zonder bemoeienissen van Maffi. Toen ook meteen het dode hummeltje eruit kunnen halen, de rest zag er gelukkig super uit. Mams snel even buikje nagevoeld, die was keurig leeg, en mams weer terug bij de hummels in de hoek gezet.
Eerst vond ze het wel even gek, en was ze duidelijk in de war, want die kinderen en hangmat waren net toch op een hele andere plek in de kooi? Ze heeft wat rondgehobbeld, even bij kindjes, weer even rondkijken, dekentje slepen, dekentje toch maar op de kindjes leggen, maar na een paar minuten besloot ze toch dat dit blijkbaar zo de bedoeling moest zijn, en heeft ze een mooi nest gemaakt, met de hangmat als basis, dekentjes als binnenwanden en hooi en houtvezel als buitenwanden, en is ze daar lekker rustig bij haar kindjes gaan liggen. Phew....!!!!! Toen kon ik ds eindelijk met een gerust hart gaan werken!
Vanavond toen ik thuiskwam heb ik weer even de hummels mogen zien, toen mams wat lekkers kwam halen en een kijkruimte open liet. Ze zien er supergoed uit, zijn al duidelijk dikker en ronder dan gistermorgen, en hebben allemaal mooie melkbuikjes! :+: Maffi doet het ook echt super als mama, lekker ontspannen, ligt bijna de hele tijd bij haar hummels, maar neemt 's avonds ook gewoon even tijd voor zichzelf, met een knuffel van mij, lekker eten, en even wat klimmen en radje-rennen om haar overtollige energie kwijt te raken. Waarna ze zich weer lekker met de kindjes nestelt. Ze is weer helemaal dol op brinta (die ze al maanden niet meer lustte) en viel daar gisteravond echt op aan toen ze het kreeg... :+: Zo schattig dat die dametjes zo goed weten wat ze nodig hebben aan voeding!
Alles gaat nu dus helemaal goed, en ik geniet alweer met volle teugen! Verheug me zo op over een weekje of 2, als ze lekker rond beginnen te lopen en knuffelbaar worden... :mrgreen: Vier is ook wel eens leuk, dan heb ik gewoon ook echt zeeen van tijd voor mijn vierling!

De komende 6 weekjes zullen jullie in dit topic dus weer alle updates, verhalen en foto's te zien en te lezen krijgen, zodat jullie ook een beetje mee kunnen genieten. Nu heb ik nog geen foto's, volgens mij weten jullie allemaal wel ongeveer hoe roze pasgeboren hamster-ukkies eruit zien, dus dat voegt voor mijn gevoel niks toe, bevalve eventuele stress voor mams met het maken van die foto's. Daar moeten jullie dus nog even geduld voor hebben, tot ze ietsje ouder zijn.

Reserveringen?
Alle ukjes uit dit nestjes hebben een lief baasje gevonden! Reserveren is dus niet meer mogelijk.

Zo, dat was het weer, toch altijd weer een heel epistel he, als ik zo'n topic maak... :P Ach, dat moeten jullie maar voor liefnemen, er komen straks vast weer heerlijke hummelfoto's voor terug! :mrgreen: Maar voor nu mag ik nog even lekker zelf hier genieten van het kleine grut waar ik af en toe een glimp van mag opvangen, hun schattige piepjes, en natuurlijk hun lieve mams!
Ik hou jullie op de hoogte! :D En als er nog vragen/opmerkingen zijn hoor ik het natuurlijk ook graag.
Laatst gewijzigd door Knorretje op 14 jul 2012, 14:08, 8 keer totaal gewijzigd.

The person who says it cannot be done...
Should not interrupt the person doing it.

Groetjes van Mir en alle hamsjes in hamstery Jade
Kijk ook eens op mijn fotografie pagina, voor natuurfotografie en dierenportretten
Mimosa
Leeftijd: 27

Re: [syr]Hamstery Jade- Maffia x Aslan- Gisterochtend gebore

Bericht door Mimosa »

Ik ben enorm benieuwd naar de ukkies straks! :+: Dat worden vast lekkere dikkies, zo met zijn viertjes. :D
Clover
Hamsters: Hamsterloos
Leeftijd: 36

Bericht door Clover »

Och och ik voel me zo trots als een pauw, 4 hamsterkindjes van mijn ventje :+: Ben zo benieuwd hoe ze worden...! :D
Liefs Irene. Mama van Tessa en Esmée (2013). Baasje van poezebeesten Mies en Moortje en konijnevriendjes Hajo, Suus, Jelle en Indi
_mona_
Hamsters: 2
Leeftijd: 28

Bericht door _mona_ »

Gefeliciteerd, wat een prachtige ouders :+:
Groetjes van Mona,
en van syrtje Cardan en rusje Amberle♥
Louserz
Hamsters: 1

Bericht door Louserz »

Ik ben ook benieuwd naar de ukjes. Het zijn alvast prachtige ouders! :D Gefeliciteerd!
Groetjes van Louise en een pootje van Syrtje Ginger!
† Slaapzacht Knabbel, Babbel, Flint, Sokka en Blue.
Emzzz
Hamsters: Zoë, Frits en Harry
Leeftijd: 31

Bericht door Emzzz »

Gefeliciteerd! Wat ontzettend bijzonder dat je de bevalling zo van dichtbij mee hebt mogen maken :)
Groetjes van Emma en de hamsters Pip en Zoë
Faloesy
Hamsters: Imana
Leeftijd: 24

Bericht door Faloesy »

gefeliciteerd!
katten Hagrid, Faloesy, Simba en Plumeau
Hamster Imana, gerbil Mai

Rust zacht, lieve Zafrina, Kirby, Brutus, Gucci, Diaval, Myosine, Actine <3
Mirkku
Leeftijd: 29

Bericht door Mirkku »

Heerlijk, een nieuw Knorretje-nestje! Ik kijk er nu al naar uit om de updates te gaan volgen!
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, de 4 gekko's en van miljoenpoten, kevers en vissen.
Hamstery Candy
Leeftijd: 32

Bericht door Hamstery Candy »

Gefeliciteerd :D
Ben benieuwd
Groetjes,
Chantal & de hamsters
~M'Zorro
Leeftijd: 25

Bericht door ~M'Zorro »

Ik ben heel benieuwd naar de ukken! :) Mooie ouders hoor!
Professionel & betaalbare fotoshoot van uw geliefde viervoeter boekt u bij Marieke Haver Fotografie.
Bezoek de Facebookpagina of de Website voor meer informatie.
CrazyCatLady
Hamsters: Newton

Bericht door CrazyCatLady »

Lucas is oom! :D Gefeliciteerd Mir!
Clover
Hamsters: Hamsterloos
Leeftijd: 36

Bericht door Clover »

Hoe is het nu met de biggetjes? :mrgreen:
Liefs Irene. Mama van Tessa en Esmée (2013). Baasje van poezebeesten Mies en Moortje en konijnevriendjes Hajo, Suus, Jelle en Indi
Mimosa

Bericht door Mimosa »

Ik ben ook wel errug benieuwd. :mrgreen:
Louserz
Hamsters: 1

Bericht door Louserz »

Ik ook heel erg benieuwd! :D
Groetjes van Louise en een pootje van Syrtje Ginger!
† Slaapzacht Knabbel, Babbel, Flint, Sokka en Blue.
YamaSaki
Hamsters: Nero,Mia&Beertje
Leeftijd: 30
Contacteer:

Bericht door YamaSaki »

Ben wel benieuwd hoe de ukkies er nu uit zien :D
-Verre familie van mn dames hier haha, allebei dochters van Tobias-
R.I.P. Snowy 26-8-2010/12-10-2011
R.I.P. Mr.Aki 10-4-2008/29-12-2011
R.I.P. Spikey 26-8-2010/21-7-2012
R.I.P. Ciela 7-3-2012/3/8/2012