Voorstellen: Wim de Rus

Voor alle leuke foto's en filmpjes van jouw hamster(s).

Moderator: I

Plaats reactie
Weemism
Hamsters: Wim
Leeftijd: 40

Voorstellen: Wim de Rus

Bericht door Weemism » 17 mar 2018, 12:26

Hoi allen,

sinds kort ben ook ik de trotse eigenaar van, in dit geval, een Russische dwerghamster met de welluidende naam Wim! Ik was al langer op zoek naar een geschikt huisdier om wat leven in de brouwerij te brengen, maar was daarin enigszins beperkt in dat ik in een appartement woon, en ook regelmatig van huis ben. Grotere dieren als een kat, en laat staan een hond waren dan dus helaas geen mogelijkheid.

Een knaagdier leek me dus de beste optie, en een tijdje om die reden een dwergkonijn overwogen, maar op de een of andere manier hebben die dieren me nooit echt aangesproken (letterlijk en figuurlijk), net als een cavia wat dat betreft, dus uiteindelijk bij de dwerghamster uitgekomen. Na wat onderzoek leek me een Rus dan de beste optie vanwege hun karakter, en dat ze ook enkele dagen alleen kunnen blijven zonder dat dat direct problemen oplevert. Uiteindelijk voor een mannetjes exemplaar gekozen vanwege het kennelijk wat rustiger gedrag van een mannetje t.o.v. een vrouwtjesdier. Als tiener had ik al enige ervaring opgedaan met een gerbil, en enkele jaren geleden ook enige tijd een kat gehad, met daarnaast nu nog een 120 liter aquarium, dus ik durfde de uitdaging wel aan.

Als kooi wilde ik liefst iets wat ook een beetje in een (volwassen) interieur zou passen, dus geen fluoriserende kunststoffen bak met grote loopbuizen. Uiteindelijk is dat een Ferplast Hamsterville geworden (onderstaande foto) welke ook voldeed aan de afmetingen zoals die momenteel voor dwerghamsters worden geadviseerd.

Afbeelding

Wim zelf heb ik bij Pet's Place gekocht op de dag dat ie daar werd geleverd, het is verwacht ik dus een heel jong exemplaar. Gelukkig leek ie snel gewend aan z'n nieuwe verblijf en richtte in no time z'n huisje in met wat ongeparfumeerd toiletpapier zoals de verkoper adviseerde voor 'm neer te leggen. De eerste dagen liet ie regelmatig van zich horen door te 'schreien' zodra je in de buurt van z'n huisje kwam, maar na een aantal dagen was ie kennelijk gewend aan menselijk contact, en lijkt ie nu redelijk tam.

Wat foto's :-) :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De komende tijd zal ik hier op het forum bijlezen, dus wellicht tot ergens in een ander topic nog!
Laatst gewijzigd door Weemism op 21 mar 2018, 23:56, 2 keer totaal gewijzigd.

L' hamster le plus cool: Wim de Rus

boenbritt
Hamsters: Sherlock

Re: Voorstellen: Wim de Rus

Bericht door boenbritt » 18 mar 2018, 14:32

Awe! wat een lieverd.

Welkom op dit forum :))

Ik heb nog wel een vraagje; wat voor hamsterwiel heb je?
Dit is een van de belangrijkste dingen die een hamster nodig heeft, en een russische hamster heeft er echt wel een nodig van 18cm, hij moet met een rechte rug lopen en absoluut niet met een kromme want dat kan rugproblemen veroorzaken.

Veel plezier met Wim!

Weemism

Bericht door Weemism » 18 mar 2018, 16:25

Dankje :) , en ook voor de tip. Het rad werd in deze vorm met de kooi meegeleverd, maar is inderdaad maar 14 cm groot. Ik merkte al dat ie moeite heeft er langdurig in te rennen, en had elders op het forum al gezien dat 18 cm veel beter zou zijn. Doet me toch afvragen wat dan het idee bij een fabrikant is, aangezien de Russische dwerghamster volgens mij al zo'n beetje de kleinste variant hamster is die er is, en het rad zelfs daar dus al te klein voor is.

Is dus iets wat ik de komende week zeker nog ga aanschaffen want Wim houdt van veel rennen heb ik al gemerkt. Hij is tot gisteren drie dagen ontsnapt geweest op de studeerkamer (die ik gelukkig kon afsluiten), nu eindelijk kunnen vangen met een muisvriendelijke muizenval, maar op de webcam kunnen zien hoe ie in de avonduren letterlijk urenlang alleen maar rondjes aan het rennen was in die kamer. Was haast sneu dat ie weer in z'n kooi moest.

Nieuw groter rad komt er dus aan nadat ik eerder ook een hamsterbal had overwogen, maar daar blijken de meningen toch erg over verdeeld. Mochten er nog meer tips zijn zijn die natuurlijk altijd welkom want het is op dit moment nog een leerproces :-).
Laatst gewijzigd door Weemism op 18 mar 2018, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.

boenbritt
Hamsters: Sherlock

Bericht door boenbritt » 18 mar 2018, 20:51

Ja de fabrikanten zijn niet zo slim inderdaad haha.

Misschien een idee om een ren te kopen waar hij soms is lekker in kan rennen. Of je moet een kamer hebben waar hij kan rennen zonder te ontsnappen door een gaatje ofzoiets :) want Wim is blijkbaar een erg drukke hamster.

Ook een idee is om de hele bodem te vullen met zaagsel etc waar hij lekker kan in graven.

En misschien een leuke tip is om het voer te verspreiden en te verstoppen in het zaagsel zodat hij even lekker bezig is :)

Weemism

Bericht door Weemism » 18 mar 2018, 21:49

De bodem is inderdaad al bedekt met in dit geval hennepvezel waarin ik 'm zo nu en dan wel wat in zie doen, maar niet echt in graven verder. Eten zou ik dan inderdaad kunnen verstoppen zodat ie wat te doen heeft, hoewel ie zich ook wel langere tijd lijkt te kunnen amuseren met een voerstok met zaden waar ie nogal wat moeite voor moet doen om daar voer van af te krijgen (maar blijkbaar wel de moeite waard vind dat te doen).

Het is dus vooral dat ie kennelijk erg van rennen houdt, en wat misschien ook wel bij deze levensfase hoort aangezien ie nog zo jong is. Een ren is dan helaas niet echt een makkelijke optie in mijn geval, en ik heb in huis ook geen ruimte waar ie niet makkelijk ergens achter kan kruipen. Maar ik heb inmiddels wel een nieuw looprad voor 'm besteld, deze om precies te zijn. Is 21 cm in doorsnee, en voorzien van lagers zodat ie ook een stuk stiller en beter ronddraait als het goed is.

Afbeelding

Kijken of ie daar dan alvast gelukkig mee is, en anders misschien toch inderdaad iets van een ren overwegen, ook heb ik daar in m'n appartement niet echt plaats voor, en ook geen eigen of makkelijk toegankelijke achtertuin.

Dank voor je tips wederom!

xAnnick
Hamsters: Phoebe <3
Leeftijd: 21

Bericht door xAnnick » 19 mar 2018, 20:30

Welkom hier en wat is Wim schattig!

Super dat je al naar een nieuw rad op zoek bent gegaan :) Met een zandbak met chinchillazand doe je je hamstertje ook een plezier, dit helpt voor de vachtverzorging, dus misschien is dat nog een idee.

Helaas vind ik je huisvesting wat minder geschikt. Het staat zeker mooi in de kamer, maar het is helaas toch wat aan de kleine kant. Eerder was de minimummaat 50x30 en daar voldoet het zeker aan, maar inmiddels zijn we een stuk verder en is de maat opgeschroefd naar 80x50. Ik ben zelf ook begonnen met een traliekooi van 60x40 en heb heel snel gemerkt dat dit echt niet aan de behoeften van een hamster voldoet. Dit uitte zich in tralieknagen, klimmen en zich laten vallen en bijten. Ook al was het een kooi van 120 euro, als de hamster niet tevreden is dan kan het hem weinig schelen hoeveel de kooi heeft gekost...
Ik ben dan ook zodra ik kon overgestapt op een glazen bak, wat je steeds meer ziet tegenwoordig. De voornaamste reden hiervoor is dat de hamster meer instinctief gedrag kan vertonen, zoals bijvoorbeeld graven, omdat je er meer bodembedekking in kwijt kunt. Graven doen de meeste hamsters pas bij een laag van 15-20 cm bodembedekking en dit past simpelweg niet in een traliekooi, helaas. Ook heb je meer ruimte voor spullen. Mijn traliekooi was vol met een rad, een huisje en een zandbak. Nu met mijn aquarium kan ik veel meer kwijt, waar mijn hamster ook weer wat aan heeft!
Glazen bakken vind je vaak voor een mooi prijsje op bijvoorbeeld marktplaats of andere tweedehands sites.

Zo zag mijn bak er een tijdje terug uit.
Afbeelding

En nu met zelfgemaakte etage en zandbak erbij in:
Afbeelding

In het topic waar je al eerder was (foto van aquarium/terrarium) kun je ook nog terecht voor meer inspiratie!
Rusje: ♥ Phoebe ♥
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017

Weemism

Bericht door Weemism » 20 mar 2018, 12:46

Dank voor je reactie. Ik begrijp dat er altijd betere verblijven mogelijk zijn, en had o.a. bij derussischedwerghamster.nl gelezen dat de nieuwste richtlijnen 70x50 cm adviseren. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik ervan uitging dat deze kooi aan die maten voldeed, maar kennelijk had ik de verkeerde afmetingen in m'n hoofd, en realiseer ik me nu dat deze inderdaad toch te klein zijn met 60x34 cm (hoewel met 49 cm wel een stuk hoger dan een normale kooi, en dus met meer verticale loopruimte). Ironisch genoeg staat deze specifieke Ferplast kooi wel bovenaan dezelfde pagina als suggestie, en waarbij geen gewag wordt gemaakt van het te kleine formaat. Probleem is hoe dan ook dat ik voor een grotere kooi of terrarium geen ruimte heb.

De zaken die je omschrijft m.b.t. het gedrag bij een te kleine kooi (tralieknagen, klimmen, vallen en bijten) neem ik niet echt waar bij Wim, in ieder geval niet meer sinds de eerste week, hopelijk valt het in die zin dus mee. V.w.b. bodembedekking zal ik wel nog het een en ander kunnen aanpassen. Er kan bijvoorbeeld een laag van ca 10 cm in de onderbak die ik dan waarschijnlijk ga afdekken met een hennepmat (die ik per abuis had besteld en vandaag binnenkomt) met daarin een uitsparing zodat ie op die manier onder de mat tunnels kan graven. Ook met de huidige lage bedekking doet ie dat nu al, dus ik hoop dat dat 'm dan ook beter zal bevallen. De steen haal ik dan weg om ruimte te creëren en gevaarlijke situaties a.g.v. ondergraven te voorkomen.

Je tip m.b.t. een zandbak om zich in te wassen is wel een goede nog, en denk ik makkelijk te realiseren ook, dat zal ik dus zeker ook nog doen.
Dan dus in ieder geval een aantal verbeteringen: groter looprad, dikkere bodembedekking en daardoor graafruimte, en een zandbad. Verder zal ik z'n gedrag in de gaten houden dat ie niet ongelukkig lijkt, en anders kijken ook naar een ren of toch ook andere oplossingen.
Laatst gewijzigd door Weemism op 21 mar 2018, 18:45, 3 keer totaal gewijzigd.

xAnnick
Hamsters: Phoebe <3
Leeftijd: 21

Bericht door xAnnick » 20 mar 2018, 21:44

Super dat je het advies ter harte neemt :oke: :-D

Wat je kunt doen: het eten rondstrooien en de huidige voerbak omtoveren tot zandbak. Hoewel een iets grotere en diepere zandbak ook niet misstaat, natuurlijk ;)
Rusje: ♥ Phoebe ♥
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017

Weemism

Bericht door Weemism » 21 mar 2018, 18:56

De huidige voerbak als bad of eigenlijk als toilet gebruiken had ik eerder zelf ook overwogen inderdaad. Ook nu gaat ie er altijd in z'n geheel in zitten, dus groot genoeg, en dan verspreid ik de rest van z'n voer over de bak zoals je zegt.

Eén eerste succes is in ieder geval al dat ie gisteravond letterlijk uren lang achter elkaar in z'n nieuwe looprad heeft gerend, denk dat ie vandaag wel goed uitgeput zal zijn geweest :-). Duidelijk dat het vorige 16 cm rad inderdaad te klein en/of te oncomfortabel was, normaal rende ie in dat rad een seconde of 10 achter elkaar om vervolgens te stoppen en opnieuw te beginnen, maar bij dit rad blijft ie langdurig doorrennen.

Zo langzaamaan komen er wel qua optimalisatie van z'n huisvesting en hamster happiness ;)

Weemism

Bericht door Weemism » 27 mar 2018, 01:18

boenbritt schreef:
18 mar 2018, 20:51
[...]
Ook een idee is om de hele bodem te vullen met zaagsel etc waar hij lekker kan in graven.
Een update wat je tip betreft, ik heb de bodembedekking nu zo ingericht dat er een hennepmat op de kunststof bodem ligt, daarbovenop de bodembedekking (hennepstrooisel) met een dikte van ca 7 cm (bak is helaas niet hoger dan dat), en daarbovenop een tweede hennepmat met daarin een opening en met hier en daar wat plukken hooi.

Gevolg was dat ie gelijk de eerste nacht al vanuit z'n huisje is verhuisd naar een door hem zelf gemaakt hol tussen die twee hennepmatten en dus in de daartussen liggende bodembedekking. Omdat het hennepstrooisel door de kleinere korrel niet echt geschikt is als bouwmateriaal had ik ook het toiletpapier nog in de kooi laten liggen, maar daar lijkt ie verder niets mee te hebben gedaan, mogelijk heeft ie het hooi dus gebruikt voor de inrichting en stabilisatie van z'n hol.

Lijkt zo een stuk relaxter voor 'm inderdaad, want natuurlijker en minder 'exposed' dan in het meegeleverde hamsterhuisje. Hij is nu ook redelijk onverstoorbaar als ie 's middags slaapt, waar ie eerst bij geluiden altijd met z'n kop uit het huisje kwam kijken wat er aan de hand was, en wat 'm dus waarschijnlijk ook meer stress opleverde.

Dank voor de tip dus nogmaals. Dit, samen met het nieuwe grotere rad die ie nu ook veel vroeger op de avond en langduriger gebruikt, maakt dat ie zich volgens mij aardig op z'n gemak voelt nu :-) .

[edit:] Nog twee fotootjes. Deze is van z'n dagelijkse wakkermomentje overdag waarbij ik meestal even z'n dagelijkse snoepje geef (hij slaapt vervolgens dan weer tot een uur of 21:00).
Afbeelding

En hier is ie bezig aan de laatste resten van z'n snackstick.
Afbeelding

Plaats reactie